‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 19 aprilie, 2024
7.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriInterviu cu Mircea Valeriu, director Timac Agro East: Cu siguranță, fermierii din Moldova riscă...

Interviu cu Mircea Valeriu, director Timac Agro East: Cu siguranță, fermierii din Moldova riscă mai mult decât cei din România

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Agrobiznes a dat startul unei serii de interviuri cu cele mai influente personalități din agricultura moldovenească, iar Mircea Valeriu, director regional pentru Republica Moldova, la compania Timac Agro East, este un manager cu o experiență bogată în marketing și afaceri, cât și în domeniul nutriției vegetale.

Mircea Valeriu se află în Republica Moldova din mai 2013. A lucrat 6 ani în compania Timac Agro România. Compania este specializată în nutriție vegetală. Timac Agro East propune produse adaptate fiecărei culturi și oricărui stadiu de vegetație în vederea creșterii productivității.

[we] Spune-ți ne vă rog cum este să faci agricultură în Republica Moldova?[/we]

[person] Am lucrat 6 ani în România, în compania Timac Agro și cred că nu sunt mari diferențe dintre modul de a face agricultură în Republica Moldova. Aici sunt avantaje. Din punctul acesta de vedere, Moldova se poate încadra într-o țară în care agricultura este cheia și cu adevărat trebuie să devină un domeniu prioritar pentru stat. Atât timp cât industria nu are o cotă foarte mare, cât serviciile sunt încă în curs de dezvoltare, ramura de prestări servicii, cred că agricultura poate deveni acel motor de dezvoltare pentru Republica Moldova. Republica Moldova are capacitatea de a-și asigura independența alimentară, ceea ce în contextul actual reprezintă un foarte mare atu. Ca o paralelă, România importă foarte multă mâncare. România este o țară agrar independentă și are capacitatea de a se întreține alimentar, să producă pe teritoriul său hrana necesară. Cifrele arată că noi am avea capacitatea dacă am utiliza resursele eficient.[/person]

[we] Care a fost cea mai mare provocare pe care ați întâlnit-o aici? La noi încă se vorbește destul de mult în limba rusă. V-a încurcat asta cumva în afaceri?[/we]

[person] Cu partea lingvistică nu a fost o problemă. Cred că în mediul de afaceri se vorbește destul de mult limba română și asta nu a fost un impediment în a face business, pentru că în mediul respectiv, partenerii noștri, cei cu care relaționăm, cât și cu ceilalți actori din piață nu am întâmpinat probleme din acest punct de vedere. Atunci când am întâlnit manageri vorbitori de limbă rusă întotdeauna aveau persoane care traduceau conținutul mesajului în limba română. Astfel nu am avut piedici pentru a face business în Republica Moldova. Domeniul businessului este diferit în Republica Moldova. Pornesc de la sistemul financiar, sistemul bancar, care face ca fermierii să aibă un acces mai dificil la bani. Banii sunt mai scumpi în Republica Moldova și imprimă o atenție mai mare în a face business. În România aceștia sunt mult mai accesibili, iar de câțiva ani s-a ajuns ca băncile să aibă oameni de vânzări în agricultură. Adică s-a schimbat conceptul de vreo 2-3 ani încoace și sunt bănci mari în România care fac acest lucru. Provocările vin din accesul la bani.[/person]

‹ adv ›

[we] Cum vi se par fermierii din Republica Moldova?[/we]

[person] Fermierii de aici fac investiții și își asumă riscuri foarte mari. Cu siguranță mai mari decât fermierii din România și din această cauză sunt mult mai expuși riscului. Cu toate acestea am remarcat un spirit antreprenorial în fermă destul de puternic, pentru că în condiții mai dificile, femierii reușesc să facă investiții, schimbă tehnica agricolă, schimbă metodele de cultură, investesc în irigații, investesc în protecția plantelor, ce devin niște șanse de reușită mult mai mari. Și asta ne dă și nouă curajul necesar să continuăm provocarea noastră aici. Noi în general suntem o companie care nu renunță ușor și cred că avem forța necesară pentru a continua modelul nostru de business și, cel mai important, a-l adapta pe cât posibil în fiecare țară. Pentru că suntem prezenți în 45 de țări, ultimele prezențe fiind Republica Moldova și Ucraina, iar în Ucraina mediul de afaceri este și mai dificil decât aici.[/person]

[we] Cum caracterizați situația actuală din țară? Pentru că ne adâncim într-o criză, cât credeți că va ține și ce impact ar putea avea asupra mediului agricol?[/we]

‹ adv ›

[person] Cu siguranță în Republica Moldova criza are un impact asupra mediului agricol datorită emoției prezente care se transmite în cursul valutar. Comparați cu România, aceste emoții sunt mai puțin resimțite, pentru că are o forță comercială diferită și variațiile pe curs sunt infime de la o zi la alta. Pe când în Moldova variațiile pe curs sunt 5-10 la sută în decurs de câteva zile, care cu siguranță denaturează și modifică percepțiile despre business. Cred că Moldova poate trece de această criză. Din experiența mea, am trecut în România prin criza din 2008-2009. Știu că fermierii pot să producă. În acei ani, noi am avut o statistică care demonstra că rata de faliment în mediul agricol era cea mai mică dintre toate ramurile posibile, în România.  Cred că agricultorul va semăna grâu indiferend de cine conduce țara. Iar agricultura este un motor independent. Ea merge înainte cu sau fără sprijinul statului, pentru că lumea trebuie să mănânce. Piața de desfacere a produselor agricole este destul de conectată la exterior. Moldova este conectată reușit la comerțul internațional și cred că asta e un factor foarte bun pentru economie.[/person]

[we] Ce avantaje și dezavantaje vedeți pentru a face agricultură în Republica Moldova?[/we]

[person] Resursa de sol este un plus în Moldova față de România. Solul aici poate oferi mult mai mult dacă se investește corect pe el. Deoarece astăzi multe soluții sunt investite fără a cunoaște de ce are nevoie acel sol, pentru ca un potențial de grâu să poată ajunge la 5, 6, 7 tone. Tehnologiile sunt prezente, în schimb se folosesc din aceste soluții parțial sau câte una. Partenerii Moldovei sunt atât spre est, cât și spre vest, iar România este unul dintre cei mai puternici parteneri potențiali pentru Republica Moldova.[/person]

echipa-Timac-Agro-East
Echipa Timac Agro East

[we] Care este strategia de afacere a Timac Agro în Republica Moldova și cum a fost adaptată?[/we]

[person] Modelul nostru de business presupune un parteneriat cu distribuitori, de obicei naționali și aici avem 5 distribuitori autorizați. O altă forță ce dă viață și șansă de succes companiei noastre este presiunea comercială pe care noi o avem, prin cei 7 reprezentanți zonali. Astăzi avem o acoperire geografică în toată țara. În baza noastră de date cunoaștem deja 900 de fermieri. Asta înseamnă undeva vreo 670 de mii de hectare. După calculele noastre suntem undeva la 50% din potențial. Încă nu cunoaștem foarte bine micul fermier, dar asta urmează să fie următoarea noastră provocare.[/person]

[we] Ați reușit la noi pe piață să vă impuneți printre concurenți? Sunteți de la egal la egal sau mai aveți de recuperat în fața lor?[/we]

[person] Timac Agro nu va excela niciodată pentru a cuceri o cotă de piață, pentru a avea o cotă de piață foarte mare. Practic soluțiile noastre se pot adresa tuturor. Moldova are avantajul de a fi dezvoltată destul și în cultură mare, dar și pe hoticultură, pomi, viță-de-vie și legume în câmp, dar și spații protejate. Astăzi noi am pus doar prima cărămidă în dezvoltarea și în prezența noastră aici, prin faptul că știm cu cine trebuie să stăm de vorbă, știm ce soluții avem nevoie și știm cum le putem aduce aici. Astfel încât să putem răspunde la toate solicitările legate de nutriție, pentru că Timac Agro este o companie specializată în nuntriție vegetală și animală.[/person]

[we] Ce planuri de viitor aveți pe termen mediu?[/we]

[person] Planul de viitor al companiei este destul de îndrăzneț. Dorim să avem 10 la sută din cifra de afacere pe fertilizanți. Acesta este un obiectiv financiar. Un obiectiv în resurse umane este că astăzi avem 7 reprezentanți, iar pe finalul anului viitor vom fi undeva la 10. Deci suntem în căutarea colegilor, care să completeze echipa noastră. Pentru că suntem în creștere și cunoaștem mai multe ferme, vom avea nevoie și de o prezență comercială corectă. Alte dimensiuni ale planului nostru este să putem oferi și altfel de servicii fiermierilor. Dorim să dezvoltăm parteneriate pentru anul viitor și idei pe care să le implementăm. Cu siguranță ne dorim ca în Moldova să dezvoltăm ideea mai mult decât ea este dezvoltată acum, precum să avem un depozit aici, ne dorim să creștem valoric și aici mă refer la resursa umană, să creștem în calitatea serviciilor pe care noi le oferim la fermă, să fim mai buni și în alte solicitări ale partenerilor noștri și să devenim ceea ce avem noi în plan, adică specialistul numărul unul.[/person]

[we] Vă mulțumim frumos pentru acest interviu și mult succes în activitate.[/we]

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›