‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 19 aprilie, 2024
16.1 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriLegumele au devenit principala marfă din comerţul extern al Moldovei

Legumele au devenit principala marfă din comerţul extern al Moldovei

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›
În ultimii 10-15 ani s-au înregistrat o serie de schimbări majore în structura sectorială a exporturilor de bunuri din Moldova, susţin economiștii din cadrul German Economic Team Moldova, scrie Mold-street.com.
Astfel dacă în anul 2004 exporturile din Moldova erau dominate de produse alimentare fabricate, care deţineau o cotă de 35% din total, apoi în 2016, locul acestora a fost luat de legume şi seminţe neprelucrate, se arată în studiul „Exporturile Republicii Moldova și impactul ZLSAC”.
Produsele legumicole (semințe de floarea soarelui, nuci, grâu), au înregistrat o creştere puternică de circa 4,5 ori; de la 120 milioane dolari în 2004 la 529 milioane dolari în 2016.

În consecinţă în 2016 cota legumelor şi seminţelor a ajuns la 26% din exporturile totale de bunuri, iar cota acestora a crescut de peste două ori începând cu 2004, ceea ce în parte confirmă afirmaţiile unor critici ale politicilor economice, care arată că Moldova se transformă tot mai mult într-un furnizor de materie primă.

În acelaşi timp cota produselor alimentare fabricate (vinuri, băuturi spirtoase, sucuri de fructe), a înregistrat o scădere puternică de la 35% în 2004, la 16% din exporturi în 2016 doar 16% din total.

O creştere de aproape două ori a înregistrat exportul de textile (costume pentru femei, costume pentru bărbați, tricouri), care în 2016 au avut o cotă de 15% din exporturile totale.

Un salt spectaculos l-au înregistrat exporturile de mașini și echipament (cabluri izolate, pompe, încălzitoare), care s-au majorat de peste şapte ori: de la 39 milioane dolari în 2004 la circa 300 de milioane dolari şi o cotă de 15% din exporturi în 2016.

Calculele economiștilor din cadrul German Economic Team Moldova arată că cele patru categorii principale reprezintă peste 70% din totalul exporturilor de bunuri din Moldova.

Totodată ei analizează şi evoluţia exporturilor de servicii care în perioada 2004-2016 au crescut de 2,5 ori. Autorii analizei constată că trei sectoare principale reprezintă 75% din servicii: transporturi – 37%, călătorii – 25% şi servicii de comunicații – 13%.

‹ adv ›

Economiştii germani atrag atenţia la faptul că structura nu s-a modificat semnificativ începând cu anul 2004 şi majoritatea sectoarelor reflectă cote similare ca în trecut. Totuşi există o excepție importantă: Serviciile informatice și serviciile de informații (Sectorul IT), care de la o cotă de 1% şi o cifră mizeră de trei milioane dolari în 2004, au crescut la 33 milioane în 2010 şi 70 milioane dolari în 2015 (circa 9% din total).

Sectorul IT este cel mai dinamic sector al serviciilor din Moldova, iar promovarea exporturilor ar trebui să analizeze sectorul mai în amănunt, recomandă economiștii din cadrul German Economic Team Moldova.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›