‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
miercuri, 17 aprilie, 2024
20 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriPAC Granturi: Companiile exportatoare câștigă mai mult decât cele ce vând doar pe piața...

PAC Granturi: Companiile exportatoare câștigă mai mult decât cele ce vând doar pe piața internă

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Companiile care exportă câștigă mai mult decât cele ce vând doar pe piața internă, iar țara are multiple beneficii din exporturi, constată experții Fondului Monetar Internațional în studiul „International Trade: Commerce among nations”. Comerțul extern crește eficiența globală a unei economii, căci odată cu deschiderea internațională, capitalul și forța de muncă se orientează către industriile cele mai eficiente, generând bunăstare pentru societate.

Din aceste motive, Banca Mondială a lansat în Moldova Proiectul Ameliorarea Competitivității II, două dintre componentele căruia țintesc companiile exportatoare sau orientate la export – o linie de credit și una de granturi pentru servicii de consultanță dedicate întăririi capacităților de a exporta. Astfel de proiecte s-au derulat în peste 100 de țări și au ca obiectiv indirect dezvoltarea pieței serviciilor de consultanță și a culturii de a apela la astfel de servicii, având în vedere că o companie nu poate avea personal suficient de pregătit în toate domeniile.

La doi ani de la lansare, componenta de granturi a fost un catalizator pentru peste o sută de întreprinderi să-și caute clienți peste hotarele țării și să înceapă să exporte. Până la 30 septembrie 2017, a fost aprobată finanţarea nerambursabilă pentru 118 de agenţi economici din diverse ramuri ale economiei. Beneficiarii de granturi au contractat peste 1000 de servicii, în valoare de peste 19 milioane lei, iar având în vedere și contribuția proprie a beneficiarilor, suma proiectelor se ridică la peste 40 mln lei. Valoarea medie a unui grant constituie 164 mii de lei.

Cu sprijinul PAC Granturi, întreprinderile beneficiare din Moldova își propun să găsească noi clienți (60 de companii) să întri pe noi piețe (57), să exporte pentru prima dată (45), să lanseze produse sau servicii noi la export (18) sau să pună în vânzare produse/servicii noi pe lanțul valoric la export (8).

Proiecte de granturi pentru dezvoltarea sectorului privat au fost pilotate pentru prima dată în Irlanda în anii 60 ai secolului trecut, țară care a devenit o legendă prin transformarea dintr-o economie agrară necompetitivă în una înalt tehnologizată, bazată pe exporturi. La rândul său, Banca Mondială a lansat finanțarea acestui gen de proiecte în anii 80. Inițial, proiectele ținteau exportatorii și promovarea exporturilor, iar mai recent se concentrează pe competitivitatea generală a întreprinderilor, de la întărirea capacităților minime de management la IMM-uri până la cercetare și inovare în cadrul companiilor mai avansate, susține Aureliu Casian, directorul Unității de Implementare a PAC II.

„Cea mai mare parte a granturilor PAC II în Moldova a fost solicitată pentru crearea și dezvoltarea unor noi produse sau servicii, îmbunătățirea proceselor de management și îmbunătățirea proceselor de producție. Această tendință înseamnă că întreprinderile moldovenești înțeleg foarte bine necesitățile și își setează priorități ce le pot ușura cu adevărat procesul de export”, precizează Aureliu Casian.

Astfel, cele mai solicitate servicii sunt cele de marketing – 39% (servicii de marketing, promovare, studii de piaţă, etc.), IT – 22% (elaborarea paginii web, soft-uri, etc.) şi îmbunătățirea procesului de producere – 10%, certificare – 9%. De asemenea, sursele financiare din cadrul granturilor PAC II sunt utilizate pentru traininguri, servicii de audit, documentare, etc.

‹ adv ›

De remarcat că există și o cerere puternică de finanțare pentru îmbunătățirea abilităților, printre care cunoștințe în domeniul exportului și a vânzărilor, managementul exporturilor și în special transferul de cunoștințe și tehnologii (invitarea unor experți străini să antreneze companiile locale în tehnologii, organizarea proceselor de producție, logistică sau de vânzări, etc). De asemenea, întreprinderile moldovenești manifestă un interes sporit pentru servicii de business (așa-numite soft skills), care în prezent sunt neglijate din lipsa mijloacelor financiare și priorității alocate certificării sau altor servicii necesare.

Din acest motiv, companiile beneficiare sunt încurajate să includă în proiectul de grant mai multe instruiri pentru personal la toate nivelele managementului, atât instruiri tehnice, cât și transfer de cunoștințe, instruiri în tehnici de vânzare și negociere, analiză financiară pentru manageri, etc., spune Aureliu Casian.

Proiectul Ameliorarea Competitivității II este implementat în perioada 2015-2019 și are un buget total de 45 de milioane de dolari. Componentele sale vizează i) reforma cadrului de reglementare a mediului de afaceri; ii) o linie de credit pentru exportatori, în sumă de 30 mil USD; iii) o linie de granturi în sumă de 3 mil USD. PAC II acordă finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor de consultanță, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›