‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 29 martie, 2024
11.1 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticolePovestea singurei vinării din Moldova ce a ajuns pe bursa americană Nasdaq

Povestea singurei vinării din Moldova ce a ajuns pe bursa americană Nasdaq

‹ adv ›
‹ adv ›

Compania Asconi a fost desemnată drept cea mai bună vinărie a anului 2015. Premiul este oferit, tradiţional, de către Guvernul Republicii Moldova. Distincţia va fi înmânată de către Valeriu Streleț, prim-ministru Republicii Moldova de Ziua Naţională a Vinului, pe 3 octombrie, pe teritoriul vinăriei din localitatea Puhoi, Ialoveni.

Potrivit lui Ion Sula, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, compania Asconi a fost selectată în baza rezultatelor economico-financiare, exportului producţiei vinicole, aprecierilor cu medalii în cadrul concursurilor şi expoziţiilor naţionale şi internaţionale şi contribuției la înfiinţarea plantaţiilor viticole.

Deşi are o istorie realtiv scurtă, compania fiind inființată în anul 1994, Asconi a avut o evoluţie destul de tumultoasă.

Vin moldovenesc cu buchet de Nasdaq

După o evoluţie ascendentă în anii 1994-1997, când Asconi ajunsese cea mai mare companie vinicolă privată din Moldova, a venit criza din august 1998 din Rusia, care a lovit în întreaga economie a Moldovei. Vânzările companiei Asconi au scăzut atunci abrupt, de circa cinci ori. În 1999, Asconi a reuşit să aibă o cifră de afaceri de doar un milion de dolari.

Treptat a început să-şi revină Rusia şi cu ea şi vinificatorii din Moldova, iar Asconi reuşea în 2000 să ajungă la o cifră de afaceri de peste 5 milioane de dolari. Evoluţia ascendentă a continuat şi în următorii doi-trei ani.

‹ adv ›

În primăvara anului 2001, proprietarii companiei Asconi iau o decizie surprinzătoare. Ei au reuşit ca din aprilie 2001, Asconi să fie cotată pe o secţiune a bursei americane Nasdaq, cea mai mare piaţă de capital extrabursieră din lume. Este adevărat că pe Bulletin Board a Nasdaq, un fel de a doua linie a acestei pieţe, unde raportările sunt mai puţin restrictive.

„Trebuie să fii oleacă îndrăzneţ”, spunea în anul 2001, pentru Ziarul Financiar, Constantin Jitaru, pe atunci preşedinte şi unul dintre fondatorii companiei.

„Ideea ne-a venit din contactele pe care le-am avut cu mediile financiare internaţionale. O perioada am lucrat cu credite bancare, de la BERD sau alte banci, dar e complicat şi nici dobânzile nu sunt aşa de convenabile. Bursa însă e un mecanism perfect de atragere a investiţiilor în pământul nostru oropsit”, explica Jitaru.

Ca să poată fi cotată pe Nasdaq, Asconi a cumpărat o companie deja cotată dar fără activitate şi a fost supusă unor audite ale unor companii  precum KPMG, pentru cotare, şi PricewaterhouseCoopers, pentru evaluare.

‹ adv ›

Compania a emis pe bursă circa 1,6 milioane acţiuni, la un preţ mediu de 7,2 dolari pe actiune, adica 11,8 milioane dolari.

„Cu aceşti bani vrem să creăm o plantaţie de 10.000 de hectare în Moldova, o fabrică de alcool şi băuturi spirtoase”, explica Jitaru. Dar ambiţiile erau mult mai mari.

De la vinării în Franţa şi California la separare

„Vrem să cumpărăm o fabrică de vinuri în Franţa şi una în California. Vrem să devenim un mic mastodont international de vinuri”, susţinea optimist Jitaru.

Până să-i cucerească pe americani, Asconi s-a procopsit cu un proces cu firma de consultanţă americană care a plasat pe bursă compania. În toamna anului 2005, însă din motive nedeclarate compania a cerut să fie scoasă de pe lista bursei.

Conducerea companiei Asconi a refuzat atunci tacticos să spună mai multe despre modul cum s-a cotat compania la bursa americană şi care au fost reuşitele. Constantin Jitaru a spus atunci doar că, deşi s-a investit mult în aceasta acţiune, rezultatele au fost sub aşteptări.

Nereuşita celor de la Asconi se pare că s-a datorat în primul rând lipsei de interes a americanilor faţă de vinul moldovenesc. Aşa că Asconi, ca şi alte companii vinicole moldovenesti şi-a concentrat activitatea mai mult în direcţia Rusiei şi altor state CSI.

Anul 2006 cu embargoul rusesc a lovit dur în toate vinăriile şi podgoriile din Moldova.

Ulterior între proprietari au apărut unele neînţelegeri şi în prezent proprietar al vinăriei este managerul Asconi Anatolie Sîrbu.

Constantin Jitaru conduce o altă vinărie, dar şi o companie, specializată în producţia bio.

via Mold-Street

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii