IATĂ țările unde va fi exportată cea mai mare parte a recoltei de struguri de masă din acest an

0

Circa 60% din recolta de struguri de masă vor fi exportate în statele din Europa şi CSI, a comunicat pentru „INFOTAG” preşedintele Asociaţiei producătorilor de struguri de masă din Moldova, Gheorghe Gaberi.

El a menţionat că recolta va depăşi 85 mii tone, dintre care cel puţin 50 mii tone vor fi exportate.

„Strugurii moldoveneşti sunt solicitaţi în statele din Europa şi CSI, în special în România, Polonia, Ucraina, Belarus, Suedia. A fost semnat un contract cu Emiratele Arabe, Spania a exprimat interes. În anul trecut cei mai mulţi struguri s-au exportat în Rusia – 25 mii tone”, a spus Gaberi.

Potrivit spuselor sale, principalul concurent al Moldovei pe piaţa Rusiei este Turcia, însă aceasta exportă preponderent soiuri de struguri roz şi albi, atunci când ruşii preferă struguri din soiul Moldova.

Gaberi menţionează că cel mai dificil este de a corespunde volumelor solicitate de cumpărători, deoarece două treimi din producătorii de struguri din Moldova au plantaţii de până la 10 ha, nu au cea mai mare recoltă, atunci când unii exportatori cumpără struguri de masă începând de la sute sau chiar şi mii de tone.

„După criza din 2006 (primul embargou rus la vinurile moldoveneşti – „I”) în RM mai multe terenuri au fost cultivate cu butaşi de struguri de masă. Datorită acestui fapt recolta s-a majorat de la 24,5 mii tone în 2010 la 85 mii tone în 2015, însă nici această cifră nu poate satisface în totalitate cererea înaltă. Recolta putea fi şi mai mare dacă nu ar fi fost îngheţurile, în special fiind afectate raioanele de sud ale Moldovei. De asemenea, unii producători agricoli nu au suficientă grijă de plantaţii, ceea ce, de asemenea, afectează calitatea şi cantitatea”, a constatat fostul viceministru al agriculturii.

Potrivit spuselor sale, deja au început lucrările de recoltare a soiurilor timpurii – „Codreanca”, „Muscat chihlimbariu”, „Cardinal”, „Prima”, care s-au exportat în volum de circa 700 tone.

„Dar marea parte a soiurilor de masă o constituie soiurile târzii, cum ar fi „Moldova”, „Ialoveni”, „Leana”, „Muscat de Hamburg”, „Neagra de toamnă”, a spus Gaberi, presupunând că preţul acestora chiar şi pe piaţa moldovenească va fi mai mic de 10-15 lei/kg.

Alexander Koss: Anul acesta zahărul nu ar trebui să se scumpească

0

Roada de sfeclă de zahăr din acest an va fi cu circa 20-30 la sută mai mică decât în anii precedenți. Potrivit producătorilor agricoli, dacă în anii trecuţi aceştia recoltau peste 300 de centnere la un hectar, în acest an recolta va fi de numai 220-250 de centnere.

Președintele Asociației producătorilor de zahăr din Moldova, Alexander Koss, a declarat pentru Sputnik Moldova că populația nu trebuie să-și facă griji în privința creșterii prețului la zahăr din cauza recoltei reduse. Totodată, el a subliniat că situația se va răsfrânge asupra producătorilor de zahăr, care în ultimii doi ani suportă pierderi.

”Noi înțelegem situația și așteptăm ca Guvernul să înceapă să activeze şi să ia măsuri pentru stabilizarea situației din sectorul financiar. După asta se va putea ocupa și de alte probleme. Sectorului real al economiei îi vine foarte greu să supraviețuiască în condițiile în care ratele pentru credite depășesc 20%”, consideră Koss.

În 2014, fermierii moldoveni au adunat o recoltă – record de sfeclă de zahăr – mai mult de un milion de tone. În acest an, din cauza secetei, va avea de suferit nu numai această cultură agricolă. Condițiile meteo nefavorabile au provocat daune mari şi culturilor cerealiere.

Expert-Grup: Problemele din sectorul bancar și-au pus amprenta pe Bugetul țării

0

Actualele evoluții economice nefaste din Republica Moldova, spre deosebire de anii precedenți, sunt determinate în cea mai mare parte de factorii interni și nu de cei externi. Un impact crucial în deteriorarea situației economice din Republica Moldova l-a avut criza din sistemul bancar, chiar dacă restricțiile comerciale impuse de Federația Rusă, evoluțiile economice din Ucraina și Rusia, dar și diminuarea remitențelor nu pot fi nici ele neglijate ca factori destabilizatori pentru economia națională. Concluziile aparțin unui nou studiu publicat de Expert-Grup, care analizează impactul ultimelor evoluții macroeconomice și a problemelor sistemului bancar asupra Bugetului Public Național.

„Management-ul defectuos al Băncii Naționale a Moldovei (BNM) a dus la o depreciere exagerată a leului, una mai mare decât cea determinată de factorii obiectivi, iar supravegherea insuficientă a sectorului bancar a provocat o instabilitate majoră în acest sistem. În consecință, problemele din sectorul bancar, suprapunându-se peste factorii externi, au sporit inflația, au majorat costul creditelor, au diminuat veniturile reale ale gospodăriilor și au contribuit la reducerea importurilor, în ciuda ieftinirii produselor pe piețele externe. Această situație a afectat nu doar veniturile Bugetului Public Național (BPN), ci și costul datoriei interne, prin prisma creșterii ratelor de dobândă la Valorile Mobiliare de Stat (ratele dobânzii plătite de guvern pentru a se împrumuta pe intern), dar și a creșterii riscurilor legate de garanțiile acordate de Guvern către BNM pentru creditare sectorului bancar,” consideră Expert-Grup.

Efectul agregat estimat de autorii analizei asupra veniturilor fiscale din BPN pentru 2015, ca urmare a actualei conjuncturi macroeconomice, se va solda cu o diminuare a încasărilor cu aproximativ 1,5 miliarde MDL (3.5% din total veniturile bugetare planificate). Reducerea dată este în mare parte determinată de diminuarea importurilor până la 4,16 miliarde USD, fiind o descreștere de circa 21.7% față de anul precedent. Cea mai mare reducere a veniturilor BPN a fost atestată din TVA la import,  cu 1,35 miliarde MDL, urmată de accize și taxele vamale, cu 333 mil MDL și respectiv 186 mil MDL. De asemenea, există puține șanse pentru reactivarea finanțării de la Banca Mondială și Uniunea Europeană, care va crea un deficit suplimentar de finanțare de peste 2,1 miliarde lei (4.6% din veniturile bugetare planificate).

„Acordarea garanțiilor de stat către BNM pentru creditele oferite de aceasta sectorului bancar, în cazul activării garanțiilor în 2015 (ca ipoteză în septembrie), va duce la cheltuieli suplimentare din Bugetul de Stat de circa 570 mil lei (cu o rată medie a VMS de 15%). Costul integral al garanției pe o perioadă de 10 ani (pană în 2025) va constitui circa 13 miliarde lei, în condițiile recuperării integrale al creditelor acordate de la băncile comerciale. Totuși, în cazul nerecuperării parțiale a datoriilor, costul deservirii datoriei se va majora cu suma nerecuperată de la bănci. În același timp, este necesar de menționat că în prezent, Guvernul nu are o dată stabilită la care este obligat să activeze garanția. În cazul unui scenariu pesimist, activarea garanției va duce la creșterea bruscă a datoriei publice pe parcursul următorilor ani, valorile maxime fiind de circa 50% din PIB în anul 2018 (scenariu pesimist), după care va începe să scadă temperat. Astfel, valorile maxime a datoriei publice vor fi cu aproximativ 12 p.p. sub pragul critic de 62% din PIB. În aceste condiții,Moldova va rămâne în grupul țărilor cu risc moderat de insolvabilitate, iar probabilitatea intrării în incapacitate de plată este de la ”mică” la ”moderată”. Totodată, în cazul unei decelerări bruște a creșterii economice, există riscul major ca probabilitatea de incapacitate de plată să treacă în categoria ”puternică”, se mai arată în studiu.

IPRE: Legile din „Pachetul agricol” sunt populiste și nu vor rezolva problemele agricultorilor

0

 

Experţii Institutului de Politici şi Reforme Europene (IPRE) califică politicile din cadrul „Pachetului agricol”, în mare parte, drept un şir de acţiuni populiste care nu vor rezolva în esenţă problemele agricultorilor. Potrivit lor, aceste legi încalcă principiile unei economii de piaţă şi contravin realităţii economice cu care se confruntă statul.

„Deficitul bugetului de stat pentru anul 2015 este estimat la peste 3.5% (circa 4 mlrd lei). Cel mai probabil, acesta va fi revizuit când se va lua în calcul efectul crizei bancare şi se va absoarbe efectul sistării finanțărilor externe. Prin urmare, este inacceptabilă acordarea unui şir întreg de facilităţi fiscale, care nu are acoperire bugetară, în mod special ţinându-se cont de dificultăţile economice ale ţării, inevitabila recesiune din anul 2015 şi de restanţele existente la subvenţiile pentru agricultori. Aceste elemente duc la concluzia că Guvernul ar trebui să promoveze o consolidare fiscală, iar ajutorul acordat agricultorilor trebuie, în primul rând, să reiasă din programele existente, precum creditul polonez”, susțin experții de la IPRE.

Agrobiznes vă propune să citiți mai jos nota analitică realizată de experții IPRE referitor la cele mai importante legi din „Pachetul agricol”.

Proiectul nr. 282 – Cu privire la modificarea Codului Fiscal

Impozitul pe venit pentru anul 2014, achitat de către producătorii agricoli, a fost de 32 mil MDL. Cota zero la impozitul pe venit pentru întregul sectorul agricol menționat în proiect nu este sustenabilă din punct de vedere bugetar. În circumstanţele în care toţi producătorii agricoli vor reinvesti profitul înregistrat, statul va rata întreaga sumă a impozitului anterior achitat de către producătorii agricoli, ceea ce va însuma aproximativ 100 mil. lei timp de 3 ani. Această gaură va trebui să fie acoperită din alte surse (din contul cetăţenilor), or acordarea unor facilităţi fiscale fără acoperire înseamnă populism.

Totodată, măsura prevede taxa 0% doar pentru 3 ani, perioadă care coincide unui ciclu electoral. Agricultorii au nevoie de siguranţă pe termen mediu şi lung nu doar pe termenul unui ciclu electoral, fiind indirect forţaţi să voteze cu aceleaşi partide dacă vor să beneficieze în continuare de aceste facilităţi.

Soluţii alternative:

Optăm pentru măsuri care trebuie extinse pentru o perioadă de cel puţin 5-6 ani, şi dacă este vorba despre anumite facilităţi, atunci ele ar trebui direcţionate şi structurate în aşa fel, încât să aducă beneficii întregii economii pe termen lung şi să fie acordate doar atunci când vor fi identificate sursele pentru acoperirea pierderilor la buget. Ar putea fi vorba despre acordarea unor facilităţi fiscale în manieră graduală, în funcție de un anumit indicator (de exemplu: ponderea exporturilor în cifra de afaceri a agentului economic).

Proiectul nr. 283 – Cu privire la creditul agricol

Proiectul cu privire la creditul agricol este cel prin care statul intervine într-un mod nejustificat în activitatea instituţiilor bancare, încercând sa distorsioneze piaţa în favoarea unui anumit grup de agenţi economici. Fiecare instituţie bancară are politica sa de creditare şi stabileşte ratele dobânzii la credite în funcţie de costul resurselor pe piaţa financiară. În dorinţa de a diminua rata la credite pentru agricultori, statul va oferi facilităţi fiscale băncilor, micșorând astfel veniturile la bugetul de stat. Nu există estimări privind valoarea facilităţilor fiscale, dar, conform proiectului, acestea vor fi echivalente cu profitul ratat de către bănci. Ratele curente la creditele pentru agricultori fluctuează în funcție de mai mulți factori, aceştia fiind diferiţi pentru fiecare bancă, fapt care va face calcularea profitului ratat un exerciţiu practic imposibil.

Astăzi, băncile atrag depozite la 15-16% anual (înainte ca rata de bază a BNM să fie majorată la 17.5%). Rata rezervelor obligatorii pentru resursele atrase în lei moldoveneşti constituie 22% şi va crește la 26%, începând cu data de 8 august, iar din septembrie – la 32%. Respectiv, din 100 de lei atraşi, banca poate utiliza pentru creditare numai 68 de lei. Astfel, costul real al resurselor atrase în lei este 16/68 = 23,5%, pe când proiectul de hotărâre prevede că băncile vor acorda creditele agricole la o rată de 12,5% anual (rata de bază a BNM, minus 5 puncte procentuale).

Pe parcursul anului 2014, portofoliul de credite acordate agriculturii a crescut cu circa 380 mil. lei. Dacă se va păstra aceeaşi dinamică a creditării, atunci fiecare 1% subvenţionat direct sau indirect de stat va cauza o reducere a veniturilor la buget cu 3,8 mil lei. În condiţiile în care politica monetară a BNM este una extrem de restrictivă, s-ar putea ca ratele dobânzii la creditele bancare să atingă nivelul de 25-30% anual, în aceste condiţii volumul subvenţionărilor la dobânzi pentru creditele agricole va constitui 45-65 mil. lei anual. La fel, este incert mecanismul de identificare şi stabilire a ratei comerciale pentru bănci, prin urmare se creează o incertitudine în determinarea exactă a subvenţiilor/facilităţilor fiscale.

Totodată, prin introducerea creditului agricol doar pentru sistemul bancar, fără ca acesta să fie valabil şi pe segmentul organizaţiilor de microfinanţare, organul legislativ dă dovadă de o atitudine părtinitoare în favoarea băncilor. Este important de menţionat că pentru multe organizaţii de leasing şi microfinanţare, agricultorii reprezintă un grup larg de clienţi, iar prin oferirea scutirilor fiscale prevăzute de proiect doar în favoarea băncilor, autorităţile vor pune sectorul de microfinanţare într-un dezavantaj considerabil.

Drep urmare, putem constata că proiectul propus nu are fundamente economice rezonabile şi suficiente. Iar în cazul în care guvernul nu va elabora un mecanism eficient şi funcţional, care să acopere toate pierderile suferite de bănci în procesul de acordare a creditului agricol, se va atinge obiectivul exact invers celui intenţionat de proiect: băncile vor înceta definitiv să finanţeze agricultorii.

Soluţii alternative:

  1. Un fond de garanție pentru agricultori, care să îi ajute să acceseze credite, dar fără ca să distorsioneze piața, poate atinge mult mai sigur obiectivul vizat de proiect.

  2. Subvenţiile directe la plata dobânzii pentru agricultorii care accesează credite pentru activităţi de irigare, de exemplu, care ar putea aduce beneficii mult mai mari pe termen lung.

  3. Implementarea eficientă a programelor existente. De exemplu, proiectul cu creditul polonez a fost anunţat încă la finele anului precedent, dar procedura de finanţare a agricultorilor este tergiversată.

Peste 50 de dosare s-au înscris în Competiţia Moldova Eco-Energetică, ediţia 2015

0

Peste 50 de dosare s-au înscris în Competiţia Moldova Eco-Energetică, ediţia 2015,  cele mai multe concurând pentru categoriile de Cel mai Bun Proiect în Energia Solară, Bioenergie și Eficiență Energetică. Proiectele inovative în utilizarea şi promovarea energiei regenerabile şi eficienţei energetice au fost depuse de persoane private, instituţii publice, companii private, reprezentanţi ai societăţii civile, mass media, în perioada activă a concursului: 5 martie – 5 august curent.

Dosarele participanţilor la concurs au fost depuse pentru blocul Istorii Eco Responsabile, ce reprezintă toate formele de utilizare a energiei regenerabile şi eficiență energetică, precum şi categorii de promovare a acestora.

Pentru examinarea cât mai minuțioasă, transparentă, profesionistă și deliberativă, în funcţie de categorie, dosarele depuse vor fi examinate de către cinci paneluri de evaluare formate din experţi independenţi şi reprezentanţi ai instituţiilor statului relevante domeniului energiei regenerabile şi eficienţei energetice. Dosarele depuse vor fi examinate în trei etape:

  • I etapă:   Evaluarea din oficiu;
  • II etapă:  Evaluarea în teren;
  • III etapă: Evaluarea de către Consiliul de Coordonare și adoptarea deciziei finale.

Câştigătorii Competiţiei Moldova Eco-Energetică 2015 vor fi cunoscuţi şi premiaţi cu trofee şi alte premii valoroase la Gala Moldova Eco-Energetică,  ce va avea loc pe 4 decembrie curent în Chişinău.

Competiţia Moldova Eco-Energetică a ajuns în acest an la cea de-a patra ediție. Acesta este cel mai mare concurs de premiere a iniţiativelor de succes în sectorul energiei regenerabile şi eficienţei energetice. Scopul competiţiei este de a susţine cele mai importante iniţiative în producerea, transmiterea, distribuţia şi consumul eficient de energie din surse regenerabile, precum şi în dezvoltarea şi promovarea tehnologiilor moderne, a inovaţiilor în domeniul energiei regenerabile şi eficienţei energetice. Mai multă informaţie despre Moldova Eco-Energetică este disponibilă pe www.mee.md.

Amintim că în 2014,  Moldova Eco-Energetică s-a extins cuprinzând trei blocuri:

  1. Istorii Eco-Responsabile: concurs ce promovează şi premiază istoriile de success din domeniul eficienței energetice implementate
  2. Tehnologii Eco-Responsabile: concurs ce promovează şi premiază companiile ce implementează și dezvoltă proiecte notabile în domeniul surselor de energie regenerabile și a eficienței energetice pe piaţa din R. Moldova
  3. Idei Eco-Responsabile:  concurs de selectare a propunerilor de proiecte investiţionale sau de extindere a celor existente în domeniul eficienţei energetice și valorificării surselor de energie regenerabilă prin acordarea asistenţei tehnice și financiare petru elaborare/implentarea proiectelor în domeniu.

Colectarea dosarelor pentru blocurile Tehnologii Eco-Responsabile şi Idei Eco-Responsabilă rămâne deschisă până pe 1 noiembrie. Târgul Ideilor Eco-Responsabile va fi organizat în toamna curentă.

Moldova Eco Energetică este organizată de Ministerul Economiei şi Agenţia pentru Eficienţă Energetică, la iniţiativa şi în parteneriat cu Proiectul Energie şi Biomasă din Moldova, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de PNUD Moldova.

Veste proastă pentru agricultori. Codul GALBEN de SECETĂ a fost prelungit

0

Seceta se menține pe teritoriul țării noastre și usucă tot cei stă în cale. Cei mai afectați rămân a fi agricultorii.

Serviciul Hidrometeorologic de Stat a prelungit codul galben de secetă hidrologică.

Potrivit avertizării, începând de astăzi 10 august și până pe 17 august, pe întreg teritoriul țării este în vigoare cod galben de secetă.

Populația, dar și agenții economici sunt sfătuiți să consume rațional resursele de apă.

Sergiu Caldari: Poate pare imposibil, însă viticultorii italieni reușesc să controleze coacerea strugurilor

0

Un grup de producători de struguri din Costești au efectuat recent o vizită de studiu în regiunea Apulia din sudul Italiei. Evenimentul a fost organizat de ACED și a avut ca scop familiarizarea producătorilor autohtoni cu tehnicile implementate de colegii lor italieni. Despre detaliile acestei vizite echipa Agrobiznes a stat de vorbă cu Sergiu Caldari, directorul Autehton, care ne-a povestit într-un interviu mai multe lucruri interesante despre viticultura italiană.

Agrobiznes: Domnule Caldari, cum ați ajuns în Italia împreună cu producătorii de la Costești?

Sergiu Caldari: Am fost trimis împreună cu grupul de producători din Costești în calitate de consultant național pe producerea soluțiilor de păstrare post-recoltare. Noi am fost în orașul Bari, din regiunea Apulia, o zonă mică în care se produce aproximativ 70 la sută din strugurii din Italia. E o situație similară și la noi la Costești, care este un ˝centru virtual˝ în producerea strugurilor de masă în Republica Moldova. Puțini știu că la Costești se procesează 30-40 la sută din strugurii din întreaga țară. Poate pare ireal, însă înainte acest procent era și mai mare.

Agrobiznes: Ce soiuri de struguri sunt preponderent în Italia?

Sergiu Caldari: În principiu se dezvoltă soiuri de struguri de masă. Italienii nu preferă soiurile tehnice. Mai mult la ei cresc soiuri albe, fiindcă la ei clima le permite să dezvolte astfel de soiuri. Moldova are aici un avantaj mic față de Italia, pentru că la noi se poate crește soiuri negre și roz. Asta pentru că la noi diferența dintre zi și noapte este mai constantă și asta permite ca în bobițe să se producă un fel de pigment care întunecă strugurii. În Italia însă diferența este mai mare. Ziua este foarte cald, iar noapte este mai rece și acest pigment nu reușește să se producă. În ultimul timp ei produc soiuri aperene, adică fără semințe. Aceasta este o tendință a pieții de consum în general. Italia exportă foarte mulți struguri de masă în Franța, Germania, Olanda, Marea Britanie. Consumatorii din aceste țări au cerințe foarte mari legate de calitatea produsului și mulți refuză să cumpere struguri care conțin semințe.

Agrobiznes: Ce v-a atras atenția în mod special la viticultorii italieni?

Sergiu Caldari: M-am convins încă o dată că producătorii noștri sunt foarte individualiști. În Italia se pune un foarte mare accent pe grupuri. Acolo nimeni nu vinde din câmp. Fiecare grup de producători are reprezentantul său. Ulterior grupurile formează asociații. Produsul finit este promovat și vândut de către asociație. Având un produs într-o cantitate mai mare, de o bună calitate, ei obțin piețe mari. Fac contracte cu diverse rețele de retail și obțin prețuri foarte bune. Fermierii italieni lucrează permanent de comun acord. În sens că toate lucrările în câmp se fac în același timp. Nu e ca la noi. Moș Vasile stropește via azi, iar peste o săptămână o face vecinul lui. Italienii sunt foarte organizați. Asta le permite să obțină produsul finit de o calitate extraordinară și să poată negocia un preț bun.

Agrobiznes: Ce tehnologii folosesc italienii în podgorii? Sau se pune accent totuși mai mult pe munca manuală?

Sergiu Caldari: La noi în Moldova avem un ciclu de producere foarte îngust. Practic în acceași perioadă avem o abundență de produs și noi nu reușim nici să-l prelucrăm și nici să-l vindem. Italienii au un proces foarte interesant de control a coacerii produselor prin diferite sisteme, începând cu picurarea apei și terminând cu reglarea luminii solare. Ca să vă imaginați: noi avem struguri de masă începând cu luna august și până la mijloc de septembrie. În Italia însă se produc struguri începând cu luna iunie și până în decembrie. Se primește că ei timp de 6-7 luni de zile au permanent produs proaspăt. Tot secretul constă în aplicarea tehnologiilor de ultimă generație. Pe lângă plasele antigrindină, viticultorii italieni instalează deasupra viilor și un fel de filtre pentru penetrarea razelor solare. Iar la rădăcină au mecanisme care permit dozarea apei. În acest fel, ei pot controla și regla după bunul plac procesul de coacere. Având să zicem 10 hectare de viță de vie, un viticultor italian poate face astfel ca un hectar să se coacă cu zece zile mai devreme decât altul, și tot așa în ordinea pe care o vrea. E clar că aici este nevoie de investiții. De exemplu, un hectar de viță de vie ca să-l plantezi împreună cu toate aceste tehnologii costă peste 50 de mii de euro.

Agrobiznes: Văd italienii în noi niște concurenți serioși în domeniul viticulturii și vinificației pe piața europeană? Și în genere: ce cunosc ei despre Republica Moldova?

Sergiu Caldari: Italienii țin foarte mult la produsul lor autohton și în afară de Italia și Franța nu consideră că mai sunt vinuri bune pe undeva. Necătând la faptul că, atunci când noi le ducem câte o sticlă de vin moldovenesc, îl caracterizează ca fiind foarte bun. Acum zece ani, când am fost eu prima dată în Italia, italienii în genere confundau Moldova cu Maldive. În tot acest timp lucrurile însă s-au schimbat în bine. Cunosc câte ceva despre Moldova. Au cunoștințe generale și despre viticultura moldovenească. Ce soiuri de struguri se produc la noi, etc. Când le povestim în ce condiții se lucrează la noi, ei în genere se minunează despre rezultatele pe care le obținem. În majoritate, viticultorii moldoveni folosesc tehnologii învechite, pe care italienii le foloseau acum cu foarte mulți ani în urmă. Deși nu prea văd în noi niște concurenți serioși, nu se grăbesc să ne împărtășească în detalii secretele producerii lor. Sunt mai rezervați. La ei și clima este mai favorabilă pentru viticultură. Noi parcă avem pământuri bune, dar suntem bătuți de soartă din cauza climei. Gerurile masive și lipsa precipitațiilor în timpul iernii, nu ne permit să dezvoltăm multe specii pe care le au ei.

Agrobiznes: Ce avem noi deosebit de Italia, care ne-ar face remarcați pe piața europeană?

Sergiu Caldari: În urma vizitelor în străinătate, producătorii de la Costești au înțeles că noi ar trebui să punem accent pe soiul de struguri ˝Moldova.˝ În primul rând el are un gust specific față de tot ce se vinde acum pe piața UE. În al doilea rând, și cel mai important, el este un soi rezistent la fluctuațiile de temperatură și umiditate care sunt prezente la noi. Mulți producători fac greșeala că importă anumite soiuri de viță de vie de peste hotare și le plantează la noi, iar ulterior descoperă că nu sunt rezistente la condițiile climaterice. Eu cunosc personal mai multe astfel de exemple.

Agrobiznes: Ați aflat ceva nou despre domeniul în care activați? Ce experiență au italienii în domeniul păstrării la rece a produselor agricole?

Sergiu Caldari: Nu pot să spun că am văzut ceva nou. Este doar o constatare că noi mergem pe calea cea dreaptă. Și în genere: italienii nu au mare experiență cum să păstreze pe o perioadă mai îndelungată produsele lor în frigidere. Cred că aici am putea chiar noi să le dăm lecții. Pentru mine a fost important să urmăresc procesul lor de recoltare până când produsul ajunge în depozit. La noi sunt producători care investesc în case de ambalare, în depozite frigorifice, dar nu atrag atenția la recoltarea produsului finit. Iar la urmă ajungem noi să fim învinovățiți că nu am reglat corect temperatura de păstrare, că nu am construit corect frigiderul, etc. Eu am învățat de exemplu cum se produc corect strugurii, cum trebuiesc culeși ca să nu fie vătămați, ce mecanisme de tăiere sau de încărcare folosesc ei, etc. Toate aceste cunoștințe le voi împărți ulterior cu toți clienții noștri, pentru ca produsele lor care ajung la păstrare în depozite să fie cât mai bune, cât mai curate.

Agrobiznes: Domnule Caldari, vă mulțumim pentru interviu.

Sergiu Caldari: Cu plăcere. Toate cele bune echipei voastre. Faceți o treabă extraordinară.

Jumătate dintre fabricile avicole din Moldova s-au închis

0

Creşterea semnificativă a importului de carne de pasăre din Ucraina, facilitat prin politica bugetar-fiscală promovată de actuala guvernare a adus în pragul falimentului majoritatea fabricilor avicole din Republica Moldova, scrie Mold-Street.

Astfel dacă la finele anului 2014 în ţară activau 72 de fabrici avicole (unele doar pentru producţia de ouă), la finele lunii iunie au mai rămas doar jumătate, susţine Nicolae Covaş, preşedintele Asociaţiei Avicultorilor din Republica Moldova.

Carnea din Ucraina a fost scutită de taxe

„Situaţia din sector este foarte gravă. Datorită faptului că Guvernul a decis să scutească de toate taxele, în afară de TVA, importul de carne de pasăre din Ucraina, producţia de acolo este mult mai ieftină şi este adusă în Moldova la preţuri de 17-19 lei kilogramul. În consecinţă întreprinderile locale nu pot face faţă concurenţei neloiale şi se închid”, a precizat Covaş.

Acesta susţine că decizia a fost luată de Guvern fără a se consulta cu producătorii.

„Republica Moldova este practic invadată cu carne din Ucraina. În cadrul comisiei create de preşedintele Parlamentului Andrian Candu am ridicat această problemă şi am cerut măsuri de protejare a producătorului local”, a adăugat Alexandru Slusari, preşedintele Uniagroprotect.

Conform datelor Ministerului Economiei în ultimii trei ani importul de carne de pasăre din Ucraina practic s-a dublat: de la 6.311 tone în 2012 la 11.731 în anul 2014.de tone.

news6_big

În aceste circumstanţe, în raportul de activitate al Comisiei speciale pentru elaborarea și aprobarea de către Parlamentul Republicii Moldova a pachetului de modificări legislative în vederea susținerii agricultorilor, „se consideră pertinentă instituirea unor măsuri de salvgardare la importul mărfurilor ce țin de producția avicolă din Ucraina, până la luarea unor decizii comune cu partea ucraineană privind semnarea protocolului corespunzător”.

Totodată se prevede că Ministerul Economiei va iniția și pregăti toate deciziile necesare pentru aplicarea măsurilor de salvgardare, pe o perioadă definită, pentru a proteja producătorul local.

În acelaşi timp reprezentanţii asociaţiilor agricole au solicitat aplicarea ratei reduse de TVA de 8% producătorilor avicoli.

Conform propunerilor, companiile care livrează pe teritoriul ţării producţie de fabricaţie proprie din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată achită la buget 40% din suma TVA calculată aferentă acestor livrări, iar restul de 60% din suma TVA înregistrată şi acumulată rămâne la dispoziţia agentului economic producător agricol.

Ministerele de resort au fost împotriva creării un mecanism fiscal separat doar pentru producătorii avicoli. În plus, această procedură, conform prevederilor reglementate de Organizaţia Mondială a Comerţului este considerat drept mecanism de subvenţionare indirectă, fapt interzis prin acord.

Recolta de grâu în Transnistria depăşeşte de şase ori necesităţile regiunii

0

În Transnistria au fost strânse deja 252 mii tone de grâu, ceea ce depăşeşte de şase ori necesităţile anuale de pâine ale regiunii. Anunţul a fost făcut de ministrul Agriculturii şi Resurselor Naturale, Andrei Chirsta, la şedinţa cu reprezentanţii întreprinderilor subordonate, serviciilor veterinare şi fitosanitare.

Potrivit agenţiei „INFOTAG”, cu referire la presa locală, el a spus că campania de recoltare a cerealelor din prima categorie (grâu, secară, orz, ovăs) se apropie de sfârşit.

Ministrul a comunicat că, comparativ cu anii precedenţi, s-a redus cantitatea de porumb şi floarea soarelui, însă aceasta „nu reprezintă pericol pentru securitatea alimentară a Transnistriei”.

„Recolta de porumb este cu 30-40% mai mică faţă de indicii anului trecut şi în linii generale republica va fi asigurată cu această cultură. Însă, având în vedere că a fost o poziţie orientată spre export, în acest sens producătorii noştri agricoli vor suporta pierderi”, a recunoscut el.

Potrivit spuselor sale, anul agricol curent a fost mai favorabil pentru raioanele din sud, deoarece la nordul Transnistriei au căzut mai puţine precipitaţii.