Combinatul de Vinuri „Cricova” va folosi prin comodat peste 600 ha de terenuri agricole

0

Peste şase sute de hectare de terenuri agricole din administrarea Agenţiei Proprietăţi Publice (APP) au fost transmise în comodat Combinatului de Vinuri „Cricova” S.A., notează moldpres.md.

„Am identificat 672 de hectare pe care poate fi crescută viţă-de-vie şi le transmitem Combinatului Cricova, care este o întreprindere emblematică pentru ţara noastră în domeniul viniviticulturii. Astfel, o susţinem să crească şi să se dezvolte”, a explicat astăzi directorul general al Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari.

Prezent la eveniment, vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Agriculturii şi Industriei Alimentare, a estimat că vinificaţia este un ambasador al Republicii Moldova care trebuie consolidat şi fortificat. 

„Acest ambasador aduce un profit substanţial ţării şi trebuie sprijinit. Avem nevoie de mii şi mii de hectare de viţă-de-vie pentru a moderniza şi extinde podgoriile autohtone. În cel mai scurt timp vom purcede la procesul de conversie şi preconizăm ca o parte din noile vii să fie plantate cu viţă-de-vie ecologică”, a subliniat Vladimir Bolea.

Contractul de comodat reprezintă actul prin care o persoană, întreprindere (comodant) acordă spre folosință celeilalte părți (comodatar) un bun mobil sau imobil, cu obligația de a-l restitui după un anumit timp convenit de comun acord.

Contractul de comodat se mai numește și contract de împrumut de folosință și are rol de document de închiriere fără plată, pentru că este gratuit.

Șase vinuri din Moldova s-au clasat în top 50 cele mai bune vinuri din lume

0

Șase vinuri din Moldova s-au clasat în topul 50 al prestigiosului concurs „Sélections Mondiales des Vins Canada”.

Această realizare plasează Moldova pe harta mondială a vinului alături de țări cu o lungă tradiție viticolă, precum Franța și Italia.

Medalii de Grand Gold au fost obținute de vinurile: Piatra Alba (MIGDAL-P), Deleval Inspiration Dry White (Vinia Traian), 1827 Pinot Grigio de Purcari (Vinaria Purcari), 1827 Viorica de Purcari (Vinaria Purcari), Aurore Feteasca Regala (Fautor), și The Governor First Lady Rose (Castel Mimi).

Aceste rezultate reflectă calitatea excepțională a vinurilor moldovenești și confirmă ascensiunea industriei viticole din Moldova.

„Suntem determinați să continuăm să investim în promovarea și dezvoltarea acestui sector, aducând produse de înaltă calitate pe piața internațională”, au declarat autoritățile.

În premieră, o Asociație al Utilizatorilor de Apă pentru Irigare din Moldova are acces la energia regenerabilă

0

Asociația Utilizatorilor de Apă pentru Irigare (AUAI) Prutenii II din satul Grozești, raionul Nisporeni, a finalizat lucrările de montare a instalațiilor de producere a energiei regenerabile cu o capacitate de 200 kW, datorită investiției de circa 650 mii lei oferite de USAID prin intermediul proiectului Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova.

Astfel, 170 de agricultori-membri ai AUAI Prutenii II vor utiliza energia regenerabilă pentru a optimiza costurile de irigare a peste 1,100 de hectare de teren din aria sistemelor centralizate de irigare.

În medie, o AUAI din Moldova consumă anual peste 425,000 kWh pentru a pompa peste 577,000 m3 de apă pentru irigare. Iar, ponderea costurilor pentru energia electrică în formarea tarifului per 1m3 de apă utilizată la irigare ajunge până la 60 la sută, ceea ce constituie o presiune considerabilă asupra fermierilor.

Energia alternativă produsă va permite asociației să eficientizeze ponderea costului pentru energia electrică în formarea tarifului per m3 cu până la 30 la sută.

„USAID are angajamentul de a efectua investiții, așa ca aceasta, care contribuie la transformarea zonelor rurale ale Moldovei în motoare de creștere economică pentru țară, astfel îmbunătățind standardele de trai pentru cetățenii Republicii Moldova pe termen lung”, a menționat Asistentul Adjunct al Administratorului USAID, Mark Simakovsky, la evenimentul de inaugurare a parcului fotovoltaic. 

În cadrul investiției de circa 2 milioane lei oferite de USAID prin intermediul proiectului Competitivitate și Reziliență Rurală în 2023, trei Asociații ale Utilizatorilor de Apă vor utiliza energia regenerabilă pentru irigare.

Lucrările de montare și instalare a parcului fotovoltaic la cea de-a doua asociație a utilizatorilor de apă de la Slobozia-Dușca, AUAI Criuleni, sunt finalizate în proporție de 95%, și urmează a fi date în exploatare până la sfârșitul anului 2023.

Cea de-a treia Asociație, AUAI AcvaGrup din satul Puhăceni, Anenii Noi, este în procesul de instalare a parcului fotovoltaic, cu scopul de a finaliza proiectul până la finele anului 2023. 

Iurie Scripnic, Secretar de Stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, a menționat că:

„AUAI Prutenii II reprezintă un model cum în astfel de condiții de criza energetică putem controla costurile energiei electrice. Datorită suportului oferit de USAID acestei asociații, avem un exemplu de colaborare de succes în sectorul agricol, mai ales atunci când ne confruntăm cu schimbările climatice, iar acest proiect se încadrează perfect în domeniul energiei verzi”.

Deși tot mai mulți agenți economici din țară efectuează tranziția la surse regenerabile de energie, o serie de obstacole de ordin financiar și instituțional nu au permis până în prezent AUAI să beneficieze de suport pentru valorificarea surselor regenerabile de energie.

Deoarece asociațiile au o formă juridică specifică de organizare, majoritatea programelor de finanțare a energiei verzi nu consideră AUAI drept entități eligibile. De asemenea, AUAI încă nu au experiență de efectuare a investițiilor în comun, astfel băncile comerciale sunt reticente să finanțeze investițiile AUAI fără garanții sau avantaje adiționale.

Pentru depășirea acestor bariere, este binevenită implementarea activităților demonstrative ce vor aborda în complex aspectele tehnologice, instituționale și financiare ce va duce ulterior la implementarea modelului pe scară largă, inițiativa proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova fiind o premieră pentru țara noastră.

Victor Jalbă, directorul executiv al AUAI Prutenii II, a menționat că planifică să extindă folosirea energiei regenerabile în cadrul asociației.

„Investiția de peste 2.3 milioane lei din fondurile asociației în 2023 pentru montarea și instalarea parcului fotovoltaic este un pas enorm pentru asigurarea fiabilității economice a asociației, pentru mediul ambiant, dar și într-o oarecare măsură – pentru securitatea energetică a țării. Planificăm să extindem folosirea energiei regenerabile și la cealaltă stație de pompare a AUAI Pruteni II, pentru a minimiza ponderea costului pentru energia electrică în formarea tarifului per m3”.

După finalizarea lucrărilor de montare și instalare, urmează etapa de racordare la rețeaua electrică gestionată de furnizorul de energie.

Reprezentanții AUAI Prutenii II afirmă că energia electrică produsă de instalația inaugurată va fi utilizată inclusiv în sezonul curent, având în vedere faptul că din cauza schimbărilor climatice și a precipitațiilor insuficiente, fermierii solicită servicii de irigare, inclusiv în luna noiembrie. 

La Moldexpo se desfășoară Moldagrotech și Farmer 2023: Programul și agenda evenimentului

0

Expozițiile tradiționale, Moldagrotech și Farmer, revin în forță în acest an la Centrul Internațional de Expoziții Moldexpo. În perioada 19-22 octombrie, specialiști, companii furnizoare de inputuri în sector, fermieri și toți cei pasionați de agricultură sunt invitați să descopere cele mai recente tehnologii și inovații de pe piața locală.

Inaugurarea oficială a expozițiilor va avea loc joi, 19 octombrie curent, începând cu ora 11:00.

Agenda evenimentului

Ediția anului 2023

Ediția anului 2023 întrunește peste 200 de participanți din cinci țări: Republica Moldova, Austria, Italia, România, Ucraina. Printre expozanți se regăsesc producători şi dealeri de tehnică, instrumente, inventar și echipament pentru complexul agroindustrial și pentru grădinărit, fermieri și gospodării țărănești.

În plus, la eveniment vor fi prezenți experţi, reprezentanţi ai structurilor de stat, ai companiilor de asigurări, băncilor comerciale, organizațiilor financiare, proiecte internaționale pentru dezvoltarea agriculturii etc.

Dealerii de tehnică agricolă vor prezenta eficiența celor mai noi combine, tractoare, altor maşini şi echipamente pentru mecanizarea agriculturii.

Oferta expozițională include sisteme de alimentare cu apă şi de irigare în agricultură, maşini de îmbunătăţiri funciare, fertilizanți şi produse de protecţie a plantelor, echipamente pentru industria alimentară, utilaje pentru producţia de furaje.

Vizitatorii vor cunoaște tehnologii moderne pentru reducerea consumului de energie. Printre noile tendințe este și digitalizarea agriculturii, căreia îi va fi dedicată o zi specială în cadrul expoziției.

La târgul „Toamnă de Aur” vizitatorii vor putea achiziționa direct de la producătorii locali legume, fructe, miere și alte produse apicole etc. Tradițional, un segment însemnat ocupă materialul săditor: puieți, flori, semințe, bulbi etc., care se bucură de mare popularitate în rândul vizitatorilor.

Programul de afaceri „Moldagrotech” și „Farmer”

„Moldagrotech” și „Farmer” reprezintă un forum de afaceri, generator şi promotor de noi idei, care stau la baza strategiilor și conceptelor de dezvoltare.

La fel, în cadrul expoziției, va fi prezentat Planul Național de Acțiuni privind Agricultura de Familie în Republica Moldova, procedura de autorizare și tendințele de reglementare privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare, mecanismele de subvenționare în agricultură, care prezintă interes sporit pentru cei ce activează în domeniu.

Notă: Expoziţia MOLDAGROTECH este prima și unica din Republica Moldova agreată de UFI (Asociaţia Mondială a Industriei de Expoziţii) şi EURASCO (Asociaţia Organizatorilor de Târguri Agricole din Europa), ceea ce demonstrează conformitatea acesteia standardelor internaţonale.

Exportatorii de produse cerealiere solicită măsuri de fluidizare a traficului la posturile vamale

0

Evoluția exporturilor de produse cerealiere, solicitările mediului de afaceri asupra modalităților de sporire a potențialului de export, de îmbunătățire a logisticii și dezvoltare economică durabilă a afacerilor au fost subiectele principale discutate într-o ședință extinsă cu exportatorii.

Evenimentul a avut loc în prezența prim-ministrului Dorin Recean, viceprim-ministrului Vladimir Bolea și altor reprezentanți ai instituțiilor de stat.

Premierul Dorin Recean a invitat mediul de afaceri să formuleze viziuni strategice pe termen lung, să fie aproape de fermierii autohtoni pe fundalul consecințelor războiului brutal al Rusiei împotriva Ucrainei și să le înțeleagă necesitățile.

Ministrul Vladimir Bolea a vorbit despre importanța de a acționa în comun pentru eforturile sectorului privat și ale instituțiilor de stat pentru a exclude barierele administrative și solicitările nejustificate, în favoarea facilitării operațiunilor de export atât pe cale terestră, cât și pe cale maritimă.

„Agricultorii autohtoni sunt esența lanțului valoric și ei trebuie susținuți. Este momentul solidarizării cu producătorii locali, mai ales în acest cumul de crize la care este expusă țara noastră. Deseori, observăm că, relațiile dintre producători, procesatori și exportatori au o traiectorie antagonică, deși ar trebui să fie bazate pe parteneriat onest și sprijinirea intereselor reciproce”, a subliniat oficialul.

Exportatorii au comunicat mai multe constrângeri cu care se confruntă în activitățile de realizare a exporturilor, menționând că, unele influențează negativ mecanismul de formare a prețurilor la produsele cerealiere.

Aceștia sugerează măsuri de fluidizare a traficului la posturile vamale și în portul Giurgiulești, reabilitarea infrastructurii rutiere din zona posturilor vamale, suplimentarea personalului vamal care efectuează activități de control ș.a.

În context, reprezentanții Agenției Navale au declarat că urmează să fie aprobat un document care va facilita transmiterea electronică a informațiilor legate de obligațiile de raportare pentru navele care sosesc, staționează și care pleacă din porturile Republicii Moldova.

Recolta de porumb din UE pune prețurile sub presiune. Analiștii estimează importuri mari

0

Prețurile cerealelor și-au revenit semnificativ la sfârșitul săptămânii trecute, doar porumbul fiind sub presiunea recoltei. Totuși, pe piața porumbului se evidențiază o situație tot mai interesantă.

Recolta de porumb din Europa este mai mare decât se aștepta, motiv din care prețurile înregistrează o scădere. Recoltele sunt mai mari în Franța și Polonia, precum și din Germania și ar compensa rezultatele dezamăgitoare din Bulgaria și din România.

Cu toate acestea, recolta actuală de porumb este cu mult în spatele mediei ultimilor cinci ani, ceea ce indică un „echilibru delicat” pe piața porumbului și va necesita din nou importuri mari în acest sezon, notează Strategie Grains.

Prețurile la porumb sunt sub presiune și au scăzut temporar sub 200 de euro pe tonă, apoi crescând ușor și depășind pragul de 200 de euro, acum fiind în continuă creștere menționează analistul Agrarheute, Olaf Zinke.

Evoluția prețului porumbului (sursă: Olaf Zinke, Agrarheute):

Compania de consultanță Strategie Grains și-a revizuit estimările pentru recolta de porumb a acestui an din Uniunea Europeană pentru a doua lună consecutiv.

Analiștii estimează producția de porumb în UE acum la 60,6 milioane de tone. Acesta este cu aproximativ un milion de tone mai mult decât a fost prevăzut în septembrie și 8,2 milioane mai mult decât recolta afectată de seceta extremă din 2022, a declarat compania într-un raport.

Strategie Grains se așteaptă la randamente bune de porumb în multe țări ale UE și la volume surprinzător de mari de recoltare, în ciuda unei reduceri semnificative a suprafeței cultivate.

Cu toate acestea, recolta actuală de porumb rămâne semnificativ în spatele mediei ultimilor cinci ani din cauza suprafeței de cultură cu aproximativ 400 000 ha mai mici.

Aceste importuri (ieftine), totuși, reduc și prețurile.

Comisia Europeană a redus, la sfârșitul lunii septembrie, estimările pentru recolta de porumb din acest an din Uniunea Europeană.

Comisia estimează producția de porumb la doar 59,8 milioane de tone. Aceasta este cu aproape 2 milioane de tone mai puțin decât a fost prevăzut în august – 61,7 milioane de tone, dar totuși cu 7,7 milioane de tone mai mult decât în anul secetos 2022.

În același timp, estimarea Comisiei este cu 0,8 milioane de tone mai mică decât producția așteptată de Strategie Grains. Acest lucru ar reduce semnificativ stocurile finale.

Deși importurile scad datorită recoltei mai mari comparativ cu anul anterior extrem de slab, acestea rămân destul de mari: Aproximativ 20 de milioane de tone de porumb ar trebui să fie importate.

Aceasta ar reprezenta 25% din consumul european și ar fi depășit la nivel internațional doar de China – cu 23 de milioane de tone importate.

În sezonul actual, până pe 8 octombrie, țările UE au importat aproximativ 4,8 milioane de tone de porumb – cu 40% mai puțin decât în urmă cu un an. Principalii furnizori sunt Ucraina cu 46% și Brazilia cu 42% din importurile totale.

Principalul cumpărător până acum este Spania cu 1,87 milioane de tone, la o distanță considerabilă față de Italia, Țările de Jos și Portugalia. Germania a cumpărat 270 000 de tone de porumb din țări terțe (Ucraina).

CRDV a primit o donație de echipament pentru monitorizarea calității laptelui, metodă care corespunde cu cerințele UE

0

Centrul Republican de Diagnostic Veterinar (CRDV) din Chișinău a primit o donație de echipamente din partea proiectului ceh „People in Need”, pentru monitorizarea calității laptelui, și anume, cantitatea reziduurilor de medicamente de uz veterinar în produsele de origine animală.

Donația cu o valoare de peste 9 mii euro este gestionată de specialiștii de la CRDV.

„Cu siguranță, investițiile în sectorul de creștere a bovinelor va spori producerea de lapte autohton, iar donația făcută de Guvernul ceh va permite laboratorului central să efectueze investigații fortificate, astfel încât materia primă să fie testată corespunzător înainte de a ajunge la procesare și ulterior, pe masa consumatorilor”, a declarat Iurie Scripnic, secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.

Astfel, activitatea este parte a implementării Planului Național de Monitorizare a Reziduurilor (inclusiv pentru laptele crud), elaborat de către Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) cu privire la aprobarea Normei sanitar-veterinare privind măsurile de supraveghere și control al unor substanțe și al reziduurilor acestora la animalele vii și la produsele lor, precum și în contextul Foii de parcurs pentru exportul de lapte și produse lactate.

„Ne-am propus să schimbăm paradigma, și anume, să schimbăm comportamentul fermierilor, inclusiv prin instruire și ghidare. În cazul noului echipament, aceștia vor trebui să se asigure că întrebuințează medicamente conforme și în cantități standardizate în cazul îngrijirii animalelor. Prin urmare, echipamentul dat va permite monitorizarea calității laptelui”, a susținut Guillermo Llinas, director de țară „People in Need”, Moldova.

În cadrul proiectului MILK, finanțaț de Agenția de Cooperare și Dezvoltare a Republicii Cehe se desfășoară activități menite să sprijine procesul de producție a laptelui, controlul calității, eliminarea lacunelor în furnizarea serviciilor veterinare pentru animale.

„Acum, avem posibilitatea să facem investigații vaste prin 14 metode de depistare. Metodele moderne de verificare vor permite specialiștilor noștri să fie mai performanți și mai eficienți calitativ, dar și în timp”, a menționat Diana Curchi, șefă de laborator, Centrul Republican de Diagnostic  Veterinar.

Astfel, CRDV, prin intermediul Laboratorului de încercări a produselor alimentare (LÎPA), a coordonat cu ANSA grupele de reziduuri de medicamente, planificate pentru realizare în cadrul programului de monitorizare, încât implementarea și acreditarea metodelor să fie în concordanță cu cerințele UE.

Totodată, este și o necesitate prioritară a ANSA în vederea realizării programului de monitorizare a reziduurilor și aranjamentelor prezentate către misiunea Direcției Generale Sănătate și Siguranță Alimentară a Consiliului Europei (DG Sante) privind acreditarea și implementarea de noi metode.

Dl Iurie Scripnic a subliniat importanța colaborării internaționale și a ajutorului oferit de proiectul ceh în dezvoltarea sectorului agricol din Republica Moldova și a exprimat recunoștința profundă a Guvernului de la Chișinău față de această donație generoasă, reiterând angajamentul pentru consolidarea parteneriatelor care aduc beneficii directe pentru țară.

Donația dată nu reprezintă doar un pas important în îmbunătățirea calității produselor lactate din Republica Moldova, ci și un exemplu elocvent al solidarității internaționale și al cooperării constructive pentru un viitor mai sigur și mai prosper.

Agrimatco angajează Manager în Secția Preparate de Uz Fitosanitar și Fertilizanți

0

Compania agricolă internațională Agrimatco cu sedii în peste 50 de țări, este singura companie de distribuție în domeniul agricol, ce activează mai bine de 85 ani pe piața internațională. Pe piața locală, aceasta este prezentă de 25 ani.

Misiunea companiei este păstrarea și consolidarea poziției de furnizor de calitate pe piața agricolă, cu angajamentul nobil față de agricultură de a avea un rol major în lanțul alimentar care deservește fermierii prin transferul tehnologiilor inovatoare de la cercetare la fermier.

În contextul consolidării poziției pe piață, Agrimatco anunță concurs de angajare pentru funcția de Manager în Secția Preparate de Uz Fitosanitar și Fertilizanți.

Atribuțiile de bază:

  • Organizarea achizițiilor și livrărilor pe teritoriul Republicii Moldova a preparatelor de uz fitosanitar și fertilizanți (PUFF);
  • Monitorizarea asigurării testării și înregistrării de stat a produselor;
  • Obținerea și/sau prelungirea autorizațiilor necesare pentru activitatea Departamentului emise de autoritățile de resort (ANSA, ANSP, etc.);
  • Organizarea loturilor demonstrative, precum și organizarea seminarelor pentru clienții, salariații și partenerii companiei;
  • Oferirea suportului informațional și tehnic managerilor de vânzări;
  • Negocierea cu potențialii furnizori în interesul organizației;
  • Participarea la întocmirea business-planurilor pentru organizație;
  • Stabilirea și menținerea relațiilor profesionale cu furnizorii și clienții companiei.

Prin urmare, dacă dispuneți de:

  • studii de licență în domeniul științelor agricole; 
  • minim 1 an experiență în domeniul agriculturii (dacă ai experiență mai mică de 1 an, oricum ești încurajat să depui dosarul);
  • cunoașterea limbilor: română, rusă (engleza este un avantaj);
  • nivel ridicat de integritate, entuziasm și determinare;
  • abilități excelente de comunicare, atât verbal, cât și scrisă;
  • abilități și experiență de utilizare a calculatorului (MS Word,  etc.);
  • sunteți o persoană organizată, atentă la detalii și cu abilități manageriale. 

În compania Agrimatco veți beneficia de:

  • angajare oficială în câmpul muncii;
  • oficiu confortabil;
  • salariu (foarte bun!);
  • revizuirea anuală a salariului (în creștere);
  • întreg pachetul social;
  • zi lucrătoare de 8 ore, de luni până vineri;
  • concediu anual flexibil;
  • compensarea pachetului de telefonie mobilă;
  • cursuri de perfecționare achitate de companie;
  • un mediu prietenos de lucru cu o echipă multidisciplinară;
  • susținerea ideilor inovatoare.

Sunteți așteptat cu drag în echipa Agrimatco! Vă rugăm să expediați CV-ul la adresa: [email protected]. Telefon: +373 69331275.

Guvernul a aprobat conceptul Sistemului informațional de gestiune a garanțiilor financiare

0

Antreprenorii vor beneficia de mai multă securitate și transparență în acordarea garanțiilor. În acest sens, Guvernul a aprobat Conceptul Sistemului informațional de gestiune a garanțiilor financiare pentru credite și Regulamentul privind funcționarea acestuia. 

Documentul presupune digitalizarea proceselor de solicitare, examinare, emitere, monitorizare și recuperare a garanțiilor financiare, destinate creditelor contractate de întreprinderile micro, mici și mijlocii.

Inovația vine să înlocuiască metoda actuală a procedurilor existente în procesul acordării garanțiilor financiare pentru credite, acestea fiind bazate pe fluxul documentelor pe suport de hârtie.

Prin digitalizarea proceselor, vor fi evitate unele riscuri și vulnerabilități care vizează siguranța și integritatea informațiilor, precum și reducerea timpului acordat procedurilor ce vizează interacțiunea dintre participanții la proces.

„Automatizarea acestor proceduri va permite partajarea electronică a informațiilor cu toți actorii implicați în garantarea creditelor pentru IMM-uri și va asigura interoperabilitatea cu alte sisteme de stat, accelerând comunicarea între participanți și entități relevante”, a menționat Mihai Lupașcu, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Soluția tehnică a fost dezvoltată cu sprijinul Proiectului pentru Ameliorarea Competitivității, finanțat de Banca Mondială. Sistemul a fost pilotat cu fonduri de la donator, iar costurile de întreținere pentru următorii ani nu vor depăși 130 mii lei.