‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 22 noiembrie, 2024
9.4 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriCel mai mare investitor în Moldova, acuzat că ar fi contribuit la o ţeapă...

Cel mai mare investitor în Moldova, acuzat că ar fi contribuit la o ţeapă de 100 milioane euro

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Scandalul în jurul tranzacţiei prin care Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics, devenind unicul beneficiar al operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești, continuă şi ia amploare.

Astfel, la o lună de zile de la semnarea tranzacţiei, se constată că BERD a preluat controlul asupra acestei afaceri de circa 100 milioane lei şi în care s-au investit circa 50 milioane euro, achitând doar 1.000 de euro. 

O mie de euro pentru controlul Portului Giurgiuleşti?

‹ adv ›

Potrivit bani.md, extrasul din registrul companiilor din Cipru arată că BERD a devenit noul proprietar al companiei Thomo Invest Ltd, iar suma tranzacției a constituit 1.000 de euro. 

Mold-Street a arătat anterior structura complexă a companiilor din spatele Danube Logistics SRL, operatorul portului Giurgiulești.

Astfel, Danube Logistics SRL are în calitate de fondator compania olandeză Danube Logistics Holding BV. În spatele ei stă compania olandeză Danube Holding BV, iar aceasta este controlată de o companie din Cipru – Thomo Invest Ltd.

‹ adv ›

Lanțul continuă cu Febania GmbH (Austria) și, în cele din urmă, apare proprietarul și beneficiarul final al companiilor – Thomas Moser, fostul mandatar al grupului de companii moldovenești.

Din 7 mai 2021, Thomo Invest a ajuns în posesia BERD, care cu investiții totale de 1,4 miliarde de euro, este cel mai mare investitor străin din Republica Moldova.

Ţeapă de 100 milioane euro

‹ adv ›

Economistul Veaceslav Ioniţă susţine că în urma acestei tranzacţii Republica Moldova a rămas fără Portul Giurgiuleşti şi a fost țepuită de 100 milioane de euro, care includ în special facilităţile fiscale acordate de Guvern, de care au beneficiat investitorii.

„Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul să afle cum Portul Giurgiuleşti pentru care ei au plătit peste 100 milioane euro a ajuns la BERD, care în toată această perioadă a fost „alături de noi consultând și ajutând” Guvernul”, susţine Ioniţă într-o analiză.

Totodată, el afirmă că Republica Moldova riscă să achite şi despăgubiri de zeci de milioane de euro.

„Conform acordului de investiţii din 2004, Guvernul Moldovei şi-a asumat angajamentul de a proteja investitorul privat, nicio tranzacţie cu acţiunile portului nu poate fi efectuată fără acordul său. În plus, Guvernul garantează tuturor investitorilor protecţia legală şi executarea legii. Or, ceea ce se întâmplă în jurul Portului Giurgiuleşti ridică riscuri de zeci de milioane de Euro, pentru cetăţenii Republicii Moldova, care riscă să achite aceste sume în cazul unui litigiu internaţional la care va fi atras Guvernul Moldovei”, a conchis Veaceslav Ioniță.

Deocamdată BERD nu a oferit comentarii sau explicaţii la aceste constatări. Anterior, instituţia financiară internaţională a declarat că prin această achiziție, „își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul”.

Dosar penal pentru fals în acte

Pe de altă parte, BERD a fost atrasă şi într-un dosar penal de falsificare a actelor. Potrivit Newsmaker, Procuratura Generală a deschis un dosar penal cu privire la falsificarea documentelor, după ce Bemol Retail SRL a depus o plângere în instanță.

Documentul a fost prezentat instanței de către un avocat care reprezintă interesele BERD.

Bemol consideră că acest fapt, precum și prezența unui al doilea dosar penal și a mai multor hotărâri judecătorești, ar fi trebuit să oprească BERD să cumpere Danube Logistics, însă BERD neagă categoric acuzațiile Bemol de utilizare a documentelor false, potrivit newsmaker.md.

Portul Internațional Liber Giurgiulești este singurul port maritim-fluvial al Republicii Moldova situat pe Dunăre și facilitează, în medie, comerțul internațional al companiilor moldovenești cu peste 50 de țări în fiecare an.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›