Piaţa importului de motorină în Republica Moldova este dominată de două companii cu capital străin – Lukoil Moldova şi Rompetrol-Moldova – arată o analiză efectuată de Iurie Rija, directorul executiv al Asociației „Agrocereale”, notează mold-street.com.
Potrivit analizei, în perioada 2020 – primele 10 luni ale 2024, Republica Moldova a importat peste 2,3 milioane de tone de motorină.
Lukoil şi Rompetrol controlează peste 90% din piaţa motorinei
Aproape 45,6% din tot importul de motorină a fost efectuat de Lukoil-Moldova, parte a gigantului petrolier rusesc Lukoil, iar altele 37,1% au fost efectuate de Rompetrol-Moldova, parte a grupului KMG/Rompetrol, controlat de statul kazah.
Astfel, pe seama celor două companii revine aproape 83% din tot volumul de combustibil diesel importat în Republica Moldova.
Ţinând cont că în analiza efectuată de Iurie Rija sunt incluse şi companiile Şheriff şi Tirol Trade (controlate de oligarhul transnistrean Victor Guşan) de la Tiraspol, ce au cote de 5,1% şi 4,7% din importul de motorină, care este destinată pentru regiunea transnistreană, apoi dominaţia Lukoil şi Rompetrol este şi mai semnificativă.
În consecinţă, cota reală a Lukoil-Moldova pe piaţa importului de motorină depăşeşte 50%, potrivit estimărilor făcute de Iurie Rija, iar cota Rompetrol-Moldova este de peste 41%. Împreună au peste 90% din piaţă.
De notat că anterior o investigaţie a Consiliului Concurenţei a scos la iveală că aceste companii şi-ar fi coordonat politica de preţuri, ele fiind sancţionate cu amenzi de sute de milioane de lei.
Al treilea jucător de pe piaţa produselor petroliere – Petrom Moldova – are o cotă de doar 2,5% la importul de motorină.
Dependenţa de cei doi funizori, care au rafinării în România, este destul de riscantă.
Or, în vara anului 2021, când din cauza unui incident s-a oprit pentru câteva luni rafinăria Petromidia din România deţinută de Rompetrol, pe piaţa Republicii Moldova a apărut un deficit major de motorină.
O treime din motorină este importată din Elveția?
Un aspect important scos în evidenţă de Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Agrocereale, este cotă mare a paradisului fiscal Elveţia în importul de motorină – de circa 33,5%, în timp ce în rapoartele anuale ale ANRE această ţară nu apare ca furnizor major de acest combustibil.
Potrivit analizei, în perioada 2020 – primele 10 luni ale 2024, circa 58,4% din motorină a fost importată din România, în timp ce datele ANRE indică cote de 70% în 2023 şi de peste 80% în 2022.
Totodată, datele din analiza lui Iurie Rija nu menţionează deloc Rusia ca furnizor de motorină, ceea ce generează semne de întrebare.
Or, rapoartele ANRE, care au la bază datele vamale şi cele prezentate de comapnii, arată că în 2022 Rusia a avut o cotă de circa 8%, iar anul trecut – de aproape 2% din importul de motorină.
Comentarii