Pentru a contribui la dezvoltarea sectorului de pomușoare în Republica Moldova, Fundația HEKS Moldova a inițiat implementarea proiectului „Îmbunătățirea productivității și accesul la piață a producătorilor de pomușoare”, care planifică de a avea ca beneficiari peste 1200 de producători de pomușoare din Centrul și Nordul Republicii Moldova.
Unitatea de implementare a Proiectului este AO „Centrul de Consultanță în Afaceri” ONG. Metoda de abordare în procesul de implementare este principiul M4P (Making Markets Work for the Poors), adică facilitarea schimbărilor în sistem prin conlucrarea strânsă dintre proiect și jucătorii de pe piață (procesatorii, intermediarii și exportatorii, depozitele frigorifice, rețelele de magazine, instituțiile statului, instituțiile de învățământ cu profil agricol, instituții financiare și de micro-finanțare, asociații și federații de producători agricoli, etc.).
Justificarea Proiectului
Majoritatea culturilor pomicole au nevoie de polinizare în perioada de înflorire. În ajutorul cultivatorilor de culturi bacifere vin insecte polenizatoare – albinele de casă și bondarii, care contribuie la procesul de polenizare. Măcar că, majoritatea speciilor de arbuști fructiferi și căpșun sunt autofertile, prezența albinelor în plantație oferă polenizare mai bună, ca rezultat recolta este mai înaltă. Datorită polenizării corecte fructele sunt mai mari, mai calitative, cu forme simetrice, maturizarea pomușoarelor este mai timpurie. Un lucru benefic este că, fermierii pot obține pe sezon 2 produse diferite de valoare înaltă: pomușoare și mierea de albine, mărind astfel veniturile lor anuale.
Abrevieri
AMIB – Proiectul „Îmbunătățirea productivității și accesului la piață a producătorilor de pomușoare”.
CCA – Centrul de Consultanță în Afaceri.
Pomușoare – fructe ce cresc pe arbuști fructiferi și căpșun: zmeur, coacăz (roșu și negru), căpșun, ioșta, agriș, aronia, caprifoi, afine, cătină albă, mure, etc.
Criterii de eligibilitate pentru selectarea beneficiarilor
În calitate de beneficiar a grantului de cofinanțare a stupilor de albine sau bondari, pot fi întreprinderile agricole din zonele de Centru și de Nord a Moldovei care întrunesc următoarele criterii de eligibilitate:
- Să reprezinte o entitate legală precum întreprinderi private (GȚ,SRL, ÎI etc…), înregistrată în zonele rurale a Republicii Moldova care deține activitate de producere a pomușoarelor mai mult de 2 ani;
- Să posede cel puțin 2 ani experiență în cultivarea arbuștilor fructiferi sau căpșunului;
- Să posede cel puțin 1 ha ha de plantație cu una sau mai multe culturi bacifere ( căpșun, zmeură, mur, agriș, corn, coacăză, afine, goji etc);
- Să posede un specialist/agronom pentru supravegherea plantației și care deține diplomă de studii superioare in domeniul horticol, agronomic (titular sau prin cumul) ;
- Producătorii care au studii în apicultură sau cunoștințe practice în apicultură, reprezintă un avantaj;
- Să posede bilanț contabil sau declarație de venit pentru ultimii 2 ani aprobat de către Departamentul de Statistică;
- Să demonstreze lipsa datoriilor față de bugetul local/de stat;
- Să mențină evidentă contabilă conform standardelor naționale.
Cerințe obligatorii la co-finanțarea stupilor de albine sau de bondari:
- Stupii pot fi instalate numai, în plantație bine menținute;
- Se co-finanțează agenți economici care dețin plantație cu vârsta de la 2 ani în sus;
- La cofinanțare pot participa agenții economici, care cultivă culturi bacifere pe teren deschis, cât și în spațiu protejat;
- Terenul pe care este situat plantația, obligatoriu să fie înregistrată la Cadastru teritorial;
- În plantație obligatoriu trebuie să fie instalat sistemul de irigare prin picurare;
- După cofinanțarea stupilor de albine sau bondari, Beneficiarul este obligat să procure și să instaleze stupii în plantația de arbuști fructiferi sau căpșun;
- Să fie de acord ca, după co-finanțarea și instalarea stupilor, să fie organizate de către CCA ori partenerii Proiectului, 2-3 seminare de instruire și promovare, pentru fermierii interesați în instalarea stupilor de albini în gospodăriile lor;
- Beneficiarul va fi obligat să monitorizeze eficiența utilizării albinelor în plantație , și raportarea indicatorilor de productivitate și calitate a fructelor moi.
Nu se vor cofinanța:
- Agenți economici care au plantații rău menținute;
- Persoane fizice;
- Plantația fără sistem de irigare;
- Agenți economici, care nu corespund cerințelor obligatorii menționate mai sus.
Mărimea grantului. Limita Bugetului
CCA va acorda maxim 5 (cinci) granturi la 5 culturi diferite, în valoare de 50% din costul total , dar nu mai mult de 25 000 MDL pe un beneficiar. Mărimea grantului se va calcula în funcție de numărul de stupi pe ha, cultura cultivată și suprafața plantație pe care o deține. Suma totală disponibilă pentru 5 (cinci) granturi este 125 000 MDL.
Se vor cofinanța de la 2-10 stupi de albini pe ha sau 2-10 stupi de bondari pe ha în dependență de dorința ofertantului, dar numai mult de 25 000 MDL pe beneficiar.
Formula de calcul a cofinanțării (grantului)
Suprafața plantației x numărul de stupi/50% = cota grantului obținut
Ex: 1 ha x 4 stupi: 50%= 1 x 4×4000 MDL: 50% = 8000 MDL
TABELUL 1
Cantitatea minimă de stupi recomandată pentru 1 ha de plantație de arbuști fructiferi și căpșun
CULTURA | CANTITATEA DE STUPI MINIM RECOMANDATĂ/HA |
coacăza neagră/roșie | 4 |
agriș | 4 |
corn | 4 |
căpșun | 4 |
mure | 4 |
zmeura | 3 |
scoruș negru (aronia) | 3 |
afine | 3 |
goji | 3 |
măceș | 2 |
cătină albă | 2 |
Documentele de participare la concurs
Pentru participare la concurs solicitanții vor prezenta următoarele documente în original și copii:
- Copia Buletinului de identitate a beneficiarului;
- Copia Diplomei de finisare a studiilor horticole sau agronomice a conducătorului întreprinderii sau persoanei care va avea grijă de plantație;
- Copia diplomei de finisare a studiilor în domeniul apiculturii, după caz;
- Cererea de finanțare semnată și ștampilată de către conducătorul întreprinderii (anexa 1);
- Copia de pe certificatului de înregistrare a întreprinderii și copia de pe extrasul din Registrul de Stat al persoanelor juridice;
- Certificat privind lipsa datoriilor față de bugetul local/de stat eliberat de organele competente;
- Copia Bilanțului contabil pentru anul precedent;
- Declarație pe propria răspundere privind veridicitatea documentelor și datelor prezentate (anexa 2).
Notă: Cererile care nu vor conține toate documentele solicitate nu vor fi admise spre înregistrare. Pentru a primi anexele spre completare, puteți să sunați pe numărul de mai jos, sau să scrieți pe adresa de email.
Criteriile de evaluare a cererilor de finanțare:
Evaluarea ofertelor se va efectua în conformitate cu cerințele Termenelor de referință și procedurilor interne a CCA. Selectarea beneficiarelor se va efectua în baza criteriilor de evaluare a cererilor de finanțare.
Criteriile de evaluare a cererilor de finanțare
Poziția | Criteriile de evaluare | Punctaj |
A | Experiența ofertantului în cultivarea culturilor bacifere | 35 |
B | Experiența ofertantului în apicultură | 40 |
C | Experiența ofertantului în aplicarea practicelor ecologici ( mulcire, înierbarea, aplicarea sideratelor) | 25 |
- Data limită de recepționare a cererilor de cofinanțare este 5 Martie 2017.
- Rezultatele vor fi anunțate până în data de 15 Martie 2017.
Pentru a participa la concursul de cofinațare, sunați la numărul de telefon de mai jos, pentru a primi anexele spre completare și termenele de referință.
adresa de e-mail: [email protected]
numărul de telefon: 068225589
Comentarii