Piața de navlosire din regiunea Mării Negre intră în luna septembrie cu o tendință ascendentă. Despre aceasta a informat Pavlo Lisenko, analist ASAP Agri și broker de navlosire la Atria Brokers.
Navlositorii se confruntă cu dificultăți în asigurarea navelor de tip handysize la tarifele dorite, în special pentru cele cu laycan-uri spot.
Proprietarii de coasters își majorează de asemenea tarifele și, în general, obțin un nivel mai ridicat al navlului. Doar tarifele către țările din estul Mediteranei rămân stabile, întrucât pe piață există încă o ofertă largă de tonaj care nu poate efectua transporturi către porturile UE și preferă destinațiile estice.
Navlul pentru navele panamax la transportul de porumb din porturile adânci ale Ucrainei către sudul Chinei se menține la nivelul de 45–46 $/t (fără modificări față de săptămâna trecută).
În segmentul handysize, tariful pentru expedierea a 30 mii tone de porumb din porturile adânci ale Ucrainei către coasta de est a Italiei este estimat la 21–22 $/t (+2 $/t față de săptămâna trecută).
Tarifele pentru transportul a 6 mii tone de porumb din porturile dunărene ale Ucrainei către coasta de est a Italiei se situează la 32–33 $/t (+1 $/t față de săptămâna trecută).
Navlul pe barje pentru loturi de circa 2 mii tone de porumb din Reni sau Ismail către Constanța este estimat la 13–14 €/t (+1 €/t).
Explicații
- Handysize = nave medii (30.000 tone încărcătură).
- Panamax = nave mari (aprox. 60–70.000 tone), folosite pe rute lungi, de exemplu spre China.
- Coaster = nave mici, pentru transport pe distanțe scurte, în special la Marea Neagră sau Mediterană.
- Spot = încărcări cu plecare imediată, fără contracte pe termen lung.







Comentarii