Peste 40 de fermieri au fost premiați în cadrul PRIA Gala Fermierilor, un eveniment care promovează producătorii locali și recunoaște contribuția lor la dezvoltarea agriculturii și a economiei naționale.
Evenimentul s-a desfășurat pe 11 septmebrie la Digital Park și este organizat de PRIAevents, în parteneriat cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA) și cu sprijinul unor parteneri strategici precum Kaufland Moldova și Federația Națională a Fermierilor, evenimentul a adus în prim-plan istorii inspiraționale, provocări actuale și soluții pentru accelerarea progresului rural.
Fondatoarea PRIAevents, Raluca Voivozeanu, a subliniat importanța unei gale dedicate fermierilor moldoveni:
„Ne bucurăm să aducem împreună comunitatea agricolă, autoritățile și partenerii strategici pentru a pune în valoare munca oamenilor din agricultură.
Fermierii produc hrană și contribuie direct la dezvoltarea rurală, la crearea de locuri de muncă și la identitatea națională.
Prin această gală, vrem să le oferim recunoașterea pe care o merită și să facilităm dialogul despre provocările și oportunitățile următoarelor decenii”.
Perspective de business, Kaufland Moldova
În calitate de partener principal, Kaufland Moldova a prezentat propria contribuție la dezvoltarea sectorului agroalimentar, prin susținerea producătorilor locali, având peste 8500 de produse listate pe rafturi, cât și organizând diverse evenimente pentru susținerea antreprenorilor locali.
Cristina Aramă, PR Manager Kaufland Moldova:
„Gala Fermierilor este mai mult decât un eveniment, este un prilej minunat de recunoaștere și apreciere pentru perseverența celor care au ales să muncească în domeniul agricol.
Pentru Kaufland Moldova promovarea producătorilor locali reprezintă un focus important în strategia de achiziții.
Ne dorim să fim un partener de încredere pentru fermierii și producătorii din Republica Moldova, iar acest eveniment arată încă o dată că există un interes tot mai mare pentru consumul de produse locale.
În R. Moldova am pornit cu 2.500 de articole listate de la producători și furnizori locali, iar astăzi numărul lor a depășit 8.500 și este în continuă creștere.
Această evoluție este strâns legată de faptul că ne dorim să fim cât mai aproape de consumator.
Vedem tot mai mulți producători care înțeleg că listarea într-un lanț mare nu înseamnă doar volume, ci și rigoare, calitate și livrare constantă.
Iar rezultatele se văd: parteneri care cresc, care învață și care aspiră la mai mult. Ne bucură că mai multe produse moldovenești au ajuns deja pe rafturile Kaufland România și din alte țări, ceea ce demonstrează deschiderea tot mai mare a furnizorilor locali de a se adapta la standardele europene.
Această deschidere creează noi oportunități pentru fermieri și contribuie la diversificarea ofertei pentru consumatori”
Dialog deschis despre subvenționare – AIPA
Un panel important al evenimentului a fost tema modificărilor din regulamentul de subvenționare.
Diana Coșalîc, director adjunct al Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură:
„Am dorit să explicăm fermierilor noile direcții prin care AIPA își propune să sprijine investițiile agricole.
Regulamentul a fost ajustat pentru a răspunde mai bine nevoilor din teren, fie că vorbim despre mecanizare, infrastructură sau susținerea fermelor de familie.
Ne dorim ca aceste măsuri să fie accesibile și adaptate realităților economice și climatice din Republica Moldova”.
Exemple de succes
La eveniment au fost prezente mai multe asociații de profil din țară, cât și reprezentanți ai MAIA, fermieri și furnizori din sector.
Printre zecile de companii premiate se numără și Relaxa Aromatherapy.
Corneliu Celnacov, fondatorul acesteia, ne-a relatat că astfel de evenimente, pe lângă obiectivele de bază, reflectă și experiența altor companii, astfel devenind o punte de suport pentru alți producători în accesarea piețelor și dezvoltarea afacerii.
„Am relatat experiența noastră de parteneriat cu rețelele de retail, inclusiv parteneriatul cu Kaufland, pe care l-am inițiat odată cu deschiderea primului magazin în Moldova.
Pe lângă produsele proprii care au stat la baza acestei colaborări, am început să lucrăm cu producători locali de nucifere, fructe deshidratate și alte produse, pe care le-am adus pe rafturile retailului și chiar în export”.
Relaxa Aromatherapy este listată și pe rafturile Kaufland România, extinzând lista și pentru alte produse locale. Acum, perspectivele țin de listarea pe rafturile Kaufland Germania.
„Inițial, pare mai greu, dar odată ce te adaptezi standardelor, acestea devin o normă și te poți dezvolta într-un ritm mult mai accelerat”.
Premii, dezbateri, parteneriate și istorii inspiraționale – PRIA Gala Fermierilor 2025 a reunit într-o singură zi tot ce contează pentru viitorul agriculturii moldovenești.
Dincolo de atmosfera festivă, rămâne mesajul repetat an de an: Agricultura este o misiune pentru dezvoltarea țării.









