‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 2 decembrie, 2025
6.6 C
Chișinău
RO
IT
‹ adv ›
HomepageAnaliticaCreșterea tarifelor feroviare lovește agricultura: mai puține cereale pe calea ferată

Creșterea tarifelor feroviare lovește agricultura: mai puține cereale pe calea ferată

Comentarii

‹ adv ›

Decizia Căii Ferate din Moldova (CFM) de a majora tarifele pentru transportul de mărfuri începând cu 12 septembrie 2025 a produs o reacție rapidă pe piața agricolă.

Asociația Exportatorilor de Produse Agricole „Agrocereale” avertizează că această schimbare afectează competitivitatea exporturilor moldovenești și veniturile fermierilor, deja loviți de trei sezoane agricole dificile.

Ce înseamnă noile tarife

Conform noii politici, tarifele CFM cresc în medie cu 7%, iar reducerea aplicată pentru transporturile mari (peste 4.000 t din nord) este eliminată.

‹ adv ›

La prima vedere, creșterea pare mică – 0,5–1 cent/kg (10–20 $/t) –, dar devine semnificativă pentru contractele mari:

  • pentru un volum de 50.000 t, costul suplimentar ajunge la 0,5–1 milion USD/an;
  • fermierii pierd direct între 200 și 400 lei/tonă din prețul de vânzare.

Eliminarea reducerii pentru volumele mari lovește atât în fermierii și exportatorii din nord, cât și în CFM. Această facilitate menținea active stațiile feroviare, făcea transportul pe calea ferată mai atractiv și susținea prețuri mai bune pentru cereale.

Fără ea, fluxurile comerciale se mută treptat spre transportul rutier.

‹ adv ›

Transportul rutier devine mai atractiv

În timp ce calea ferată scumpește serviciile, transportul auto nu și-a majorat tarifele; dimpotrivă, acestea au scăzut în ultimele sezoane datorită optimizării curselor și adaptabilității camioanelor.

Avantaje pentru rutier:

  • livrare directă către porturi, fără costuri suplimentare de primire, uscare și stocare;
  • timpi mai scurți și flexibilitate mai mare.

Datele oficiale confirmă tendința:

‹ adv ›
  • volumul total transportat pe calea ferată a scăzut cu 26% între 2020 și 2024 (de la 1,38 mil. t la 1,02 mil. t);
  • produsele agricole au înregistrat un declin dramatic: de la 679 mii t în 2021 la doar 139 mii t în 2024 (de aproape cinci ori mai puțin);
  • în același timp, transportul rutier și cel maritim cresc constant.

Impact imediat în cifre

Datele lunare arată cum piața s-a retras după anunțul scumpirilor:

  • în iulie 2025 au circulat 1.900 de vagoane (planul era 2.300);
  • în august au fost 2.000 din 2.543 planificate;
  • în septembrie, luna anunțării noilor tarife, s-a ajuns la doar 1.308 din 1.821 planificate.

Inițial, tarifele trebuiau aplicate din 12 septembrie, dar presiunea pieței a determinat CFM să le amâne până la 1 octombrie.

Amânarea, însă, nu a oprit scăderea volumelor: planurile pentru octombrie arată doar 64 de vagoane proprii și 80 private – un minim istoric.

Probleme vechi, repetate

Situația actuală nu este nouă. Din 2010, traderii au migrat spre transportul rutier, mai scump, dar previzibil. În trecut, CFM i-a recâștigat prin reduceri tarifare și mai multă libertate în organizarea expedițiilor.

Însă episoadele de distribuire inechitabilă a vagoanelor, monopolizarea expedițiilor și creșterile de tarife fără predictibilitate i-au făcut să renunțe iar.

Astăzi, se repetă același scenariu: o creștere de tarif fără strategie de modernizare sau parteneriat cu piața.

Cu vagoane uzate, rotație lentă (până la 12 zile față de 6 standard) și lipsă de predictibilitate, CFM riscă să piardă definitiv clienții din agricultură.

Ce propun exportatorii și fermierii

Reprezentanții industriei susțin că soluția nu este majorarea tarifelor, ci modernizarea și politici flexibile:

  • contracte pe termen lung cu reduceri de 20–30%;
  • investiții în material rulant și infrastructură;
  • o strategie coerentă de colaborare cu piața.

În contextul actualei reorganizări a CFM, prin care se încearcă separarea activităților publice de cele comerciale, fermierii și traderii propun înghețarea tarifelor până la finalizarea reformei.

O astfel de pauză ar ajuta la păstrarea clienților și ar evita pierderi suplimentare.

Dacă exportatorii vor migra definitiv spre rutier, CFM ar putea pierde peste 5 milioane lei lunar – bani vitali pentru o companie care deja se confruntă cu dificultăți în plata salariilor.

Creșterea tarifelor la transportul feroviar vine într-un moment nefavorabil, după ani dificili pentru fermieri și în plină reorganizare a CFM.

În loc să rezolve problemele financiare prin scumpiri, compania ar avea nevoie de investiții, transparență și o strategie care să păstreze clienții din agricultură.

Fără aceste măsuri, transportul feroviar al produselor agricole riscă să se prăbușească, iar pierderile pentru CFM și pentru fermieri ar putea deveni ireversibile.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›