‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
miercuri, 2 octombrie, 2024
13.9 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriCum ne afectează blocarea tranzitului de mărfuri ruseşti prin Ucraina

Cum ne afectează blocarea tranzitului de mărfuri ruseşti prin Ucraina

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

De câteva zile zeci de camioane moldoveneşti stau blocate la intrarea în Ucraina din Federaţia Rusă. Motivul este faptul că TIR-urile care transportă marfă de origine rusească nu mai pot tranzita ţara vecină, începând cu 10 ianuarie 2016, ca urmare a unui decret semnat de preşedintele ucrainean, Petro Poroşenko, prin care se interzice introducerea mărfurilor ruseşti pe teritoriul Ucrainei, drept răspuns la multiplele embargouri ale Federaţiei Ruse, scrie Mold-Street.

Interdicţii ce contravin normelor internaţionale

Tentativele autorităţilor de la Chişinău de rezolva situaţia creată nu au dat rezultat. Acesta susţin că interdicţiile impuse de Ucraina, ar fi ilegale.

‹ adv ›

Premierul interimar Gheorghe Brega a declarat că va încerca să rezolve problema şoferilor ce stau blocaţi în Vamă, dar la nivel de Guverne, pentru că Serviciul Vamal nu a putut să intervină.

„Să le permitem celor care sunt blocați la vamă să treacă, dar pe viitor agenții economici nu vor mai putea aduce marfă din Rusia. Prin Belarusia pot, prin altele. Dar prin Ucraina nu. Nu ne putem amesteca în interesele statului ucrainean”, a afirmat premierul interimar, Gheorghe Brega.

În acelaşi timp şi administraţia Ministerului Transporturilor susţine că prin aceste acţiuni, Ucraina încalcă prevederile convenţiilor internaţionale.

„Prin prisma Convenţiei TIR, autorităţile ucrainene nu au dreptul de a interzice tranzitul de mărfuri pe teritoriul ţării sale, ori însuşi noţiunea de tranzit este garantată de această convenţie la care este parte atât Republica Moldova cât şi Ucraina”, a declarat pentru Publika, viceministrul în exerciţiu al Transporturilor, Sergiu Bucătaru.

În acelaşi timp Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto (AITA) din Republica Moldova, a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor implicarea mai activă „în soluţionarea problemelor transportatorilor, apărute în rezultatul interdicțiilor puse de Guvernul Federației Ruse și cel al Ucrainei.

‹ adv ›

Potrivit AITA, situaţia creată afectează transportatorii rutieri moldoveni, care efectuează transportări atât din Ucraina spre Rusia cât şi viceversa.

Administraţia AITA susţine că în cazul mărfurilor rusesti destinate pieței din Moldova, transportatorii vor fi impuși să ocolească teritoriului Ucraine prin Belarus, Polonia, Slovacia, Ungaria şi România, ceia ce va aduce la cheltuieli suplimentare din partea transportatorilor şi respectiv vor creşte dublu tarifurile pentru transportare, ceia ce în final se va răsfrânge şi asupra populaţiei.

Din Rusia importăm gaze şi alte resurse

‹ adv ›

Interdicţia impusă de Ucraina afectează companiile de transport şi pe agenţii economici care au rămas cu marfa blocată în vamă. Pe termen lung însă efectele asupra economiei moldoveneşti sunt limitate, susţin experţii.

„Dacă ne uităm la structura importurilor din Rusia, apoi putem vedea că principalul produs importat de acolo, gazul natural nu cade sub incidenţa acestor interdicţii. În rest efectele negative sunt limitate, pentru că produsele alimetare aduse din  Rusia pot fi înlocuite uşor cu importurile din alte state”,  a declarat Victor Parlicov, expert a IDIS Viitorul.

Potrivit datelor statistice în anul 2014, Moldova a importat din Rusia mărfuri în valoare de circa 717 milioane de dolari, cu 9% mai puţin ca în 2013, iar cota în totalul importurilor a coborât la 13,5%. Din totalul importurilor din Rusia, 67%, adică două treimi au fost produse minerale, în special gaz natural şi alte resurse.

Cât despre alte bunuri, apoi din Rusia, Moldova a importat în 2014 în special: produse ale industriei chimice – 52,4 milioane de dolari (cota de 9%), alimentare, băuturi şi tutun – de 44,6 milioane de dolari (13,1%), maşini, aparate şi echipamente electrice – 27,5 de milioane de dolari (3,4%); materiale plastice, cauciuc şi articole din acestea – 22 de milioane de dolari (6,7%), articole din piatră, ipsos, ciment, ceramică, sticlă şi din materiale similare 15,5 milioane de dolari (11,6%) etc.

În 11 luni ale anului 2015 importul de mărfuri din Rusia a scăzut cu 23,5% până la 477 milioane de dolari, din care peste 50% au fost gaze.

De notat că în lista mărfurilor ruseşti, tranzitul cărora a fost interzis pe teritoriul Ucrainei până pe 6 august 2016, sau până când Rusia nu va ridica interdicţiile impuse mărfurilor ucrainene, figurează carnea şi produsele din carne, peştele, lactatele, ceaiul, cafeaua, ciocolata, produsele alimentare pentru copii, produsele de panificaţie, ţigările, hrana pentru câini şi pisici, dar şi vodca, chimicalele şi utilajele pentru căile ferate etc.

Cota acestora în importurile din Rusia este de circa 10%, respectiv impactul va fi unul minor, iar locullor va fi luat de produsele din alte state. Multa mai grav este pierderea de către transportatorii moldoveni a posiblităţii de presta servicii de transport marfă din Rusia, pentru clienţii din alte state.

De notat că Rusia a fost prima care a impus interdicţii la importul şi tranzitul de mărfuri din Ucraina. Totodată în ultimii doi-trei ani Rusia a impus embargouri la mărfurile din mai multe state, inclusiv Republica Moldova, invocând frecvent motive politice.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›