Un echipament inovativ care încetinește cristalizarea mierii cu circa șase luni, procurat în premieră cu suportul proiectului USAID Agricultura Performanta în Moldova (USAID APM), va ajuta un exportator să-și crească exportul de miere ambalată în America de Nord, Irlanda și Germania.
Noul echipament asigură pasteurizarea mierii și distruge cristalele fără ca să afecteze proprietățile naturale ale mierii.
Tehnologia prevede încălzirea mierii până la o temperatură de peste 50 de grade, apoi, în decurs de 2 minute, răcirea acesteia până la 32 grade. Echipamentul are o valoare de circa 580 de mii de lei, dintre care 480 de mii de lei au fost oferiți de USAID APM.
Deși, mierea lichidă ambalată are o valoare adăugată și, de regulă, este vândută la un preț mai înalt, comparativ cu mierea comercializată în butoi, volumul de miere ambalată exportată e redus din cauza cristalizării rapide.
De regulă, mierea de tei sau polifloră se cristalizează în circa 45-60 zile. Chiar dacă cristalizarea mierii este un proces natural care nu afectează calitățile biologice și nutritive ale produsului, consumatorii sunt reticenți la procurarea mierii cristalizate.
Apifera este o companie de procesare și export a mierii de albine cu o experiență de peste cinci ani, fiind prima companie care dispune de un echipament care întârzie cristalizarea mierii.
Compania colaborează cu circa 500 de apicultori din diferite regiuni ale țării și prelucrează și comercializează anual circa 500 de tone de miere.
Circa 85% din mierea colectată este exportată angro în butoaie de 300 kg în țări europene ca Cehia, Italia, România și, mai nou, în Norvegia, iar celelalte 15% sunt ambalate și comercializate pe piața internă sau sunt exportate în America de Nord, Irlanda, Germania.
Din cauza cristalizării rapide a mierii, exportatorii din Moldova nu pot fi competitivi pe piețele internaționale.
Mierea produsă în Republica Moldova este printre puținele produse de origine animală care se exportă în UE, America de Nord.
Astfel, circa 80 la sută din mierea moldovenească este exportată preponderent în UE, în țări ca Italia, Polonia, România. Anterior, toată mierea era exportată en-gros, în butoaie, la prețuri relativ mici.
Ulterior, mierea moldovenească era ambalată de comercianții internaționali și livrată în rețele de supermarketuri.
Comercializarea mierii ambalate crește valoarea produsului și promovează țara de origine a mierii, cultivând loialitatea consumatorului față de produsele din Republica Moldova, care se disting prin calitate și gust deosebit.
Conform ANSA, în Republica Moldova există circa 20 de exportatori de miere, dintre care cei mai mari, 12 exportatori, sunt membri ai Asociației Exportatorilor de Produse Apicole din Moldova.
Comentarii