Mai multe sisteme de irigare vor fi date în exploatare înainte de termen

0

Dacă mersul lucrărilor de construcție va continua în același ritm sporit, atunci cel puțin trei sisteme de irigare noi reabilitate vor fi date în exploatare mai devreme cu două luni. Despre aceasta s-a anunţat în cadrul şedinţei Consiliului de Observatori al Fondului Provocările Mileniului Moldova (FPM Moldova).

Directorul executiv al FPM Moldova, Valentina Badrajan a subliniat că toate companiile de construcție vor finaliza lucrările de reabilitare a sistemelor de irigare Puhăceni și Roșcani, raionul Anenii Noi, și Jora de Jos, raionul Orhei, în lunile mai-iunie, deși anterior se preconiza încheierea lucrărilor în luna iulie.

Lucrările de reabilitare a opt sisteme de irigare derulează într-un ritm avansat, iar micile întârzieri cauzate de condițiile climaterice au fost depășite. Sistemele de irigare Coșnița, Blindești, Grozești, Leova, și Chircani-Zârnești vor fi date în exploatare în luna august.

Totodată, Valentina Badrajan a precizat că fermierii din localităţile Criuleni și Lopatna pot beneficia deja de sistemele de irigare, date în exploatare la finele anului trecut.

Alegerea unei vaci de lapte

0

Creşterea vacilor de lapte este o îndeletnicire din cele mai vechi timpuri ale oamenilor, care îi salvează de multe probleme. De asemenea, creșterea taurinelor are o mare însemnătate și din alte motive.

Rumegătoarele au o capacitatea enormă de a utiliza eficient celuloza vegetală şi de a o transforma în produse alimentare (lapte, carne) de o înaltă valoare. Nici un alt animal nu poate concura cu vaca în această privinţă.

Producerea băligarului este un alt beneficiu de pe urma creșterii animalelor, îngrăşământul organic natural ajută la menţinerea fertilităţii solului şi obţinerea produselor alimentare ecologice.

De la taurine se obţin peste 96% din producţia globală de lapte, 33% din producţia de carne şi 90% din materia primă folosită în industria prelucrării pieilor.

Aceste avantaje contribuie atât la sporirea numărului de animale, cât şi a fermierilor doritori de creşte vaci de lapte. Toate aceste procedee necesită nu numai resurse financiare şi umane dar şi, poate în primul rînd, un nivel cuvenit de cunoştinţe în domeniu.

Citește și despre Întreținerea vacilor în stabulație liberă. Plusuri, minusuri.

Pentru a avea succes în afacerea cu creşterea vacilor trebuie în primul rînd să ştim cum să alegem o vacă cu o productivitate înaltă și de ce depinde producţia de lapte.

Alegerea unei vaci bune de lapte nu este deloc uşoară chiar şi pentru specialiştii din domeniu, deoarece exteriorul nu întotdeauna demonstrează capacităţile productive ale animalului, iată de ce este important să cunoaştem caracteristicile principalelor rase de vaci de lapte.

Vacile de lapte sunt foarte sensibile la acţiunea diverşilor factori care pot fi împărţiţi în două grupuri mari: factorii genetici şi fiziologici și factorii de mediu.

Factorii genetici și fiziologici

Factorii genetici şi fiziologici se referă mai întâi la specia animalului. Potenţialul mediu al taurinelor este cuprins între 1500 şi 12000 kg lapte pe lactaţie, după taurine urmează bubalinele cu o producţie de 800-7500 kg lapte şi zebul cu 600-2000 kg lapte.

Rasa influenţează semnificativ nivelul producţiei de lapte cât şi calitatea lui, sunt rase de vaci cu producţii mici de lapte (1000-3000 kg), mijlocii (3000-6000 kg) şi mari (6500-13000 kg ).

Rasa acţionează şi la indicii calitativi ai laptelui mai cu seamă la conţinutul de grăsime, care poate fi scăzut 2,8-3,5%, mediu – 3,5-4,0%, înalt – 4,0-5,0% şi foarte înalt 5,0-6,5%.

Lactaţia (vârsta) este un alt factor, de regulă, producţia de lapte creşte de la I până la a V-VI lactaţie după care scade treptat, la rasele precoce cel mai înalt nivel a producţiei este atins la a II-III lactaţie.

Între formele corporale şi producţia de lapte există o corelaţie pozitivă. Astfel, vacile cu forma corpului trapezoidală, cu uger mare şi globulos, cu sferturi egale, simetrice, au o producţie mai ridicată faţă de animalele care nu prezintă aceste caracteristici de exterior.

O dată cu creşterea masei corporale creşte şi producţia de lapte până la un anumit nivel. De exemplu, la vacile de rasa Simmental cu greutatea de 650-700 kg producţia de lapte este mai mare decât la cele cu greutatea de 450-500 kg, dar dacă masa corporală creşte peste 700 kg producţia de lapte nu creşte şi apar aptitudini de carne.

Citește aici despre Rasa Jersey – cele mai frumoase vaci cu cel mai gras lapte.

Unele rase, de exemplu, Jersey se pot exploata 6-7 lactaţii faţă de 3-4 la rasele de tip Friza. Este de dorit ca longevitatea productivă să fie mai lungă, ceia ce ar duce la sporirea eficacităţii economice.

Starea de sănătate este o condiţie esenţială necesară pentru ca organismul să-şi poată valorifica pe deplin potenţialul productiv. Starea de boală afectează grav nivelul producţiei de lapte.

vaci-de-lapte-si-carne

Factorii de mediu

Alimentaţia este factorul de bază (60-70% din totalitatea de factori) care influenţează producţia de lapte. Folosirea unor raţii bine echilibrate, îndestularea cerinţelor nutritive a vacilor au întotdeauna un efect pozitiv asupra productivităţii.

Nivelul insuficient cât şi supraalimentaţia influenţează negativ producţia de lapte. Îndestularea cu apă influenţează direct producţia de lapte deoarece laptele conţine apă la nivel de 87%. Lipsa de apă sau adăparea insuficientă duce la scăderea imediată (în aceiaşi zi) a cantităţii de lapte obţinut.

Din aceste motive tehnologiile moderne prevăd o îndestulare la discreţie a vacilor cu apă potabilă calitativă. Mişcarea vacilor contribuie benefic asupra activităţii musculare, circulaţiei sangvine şi a metabolismului în general.

Vezi aici Mastita vacilor de lapte – forme și tratament.

Ca rezultat, creşte poſta de mâncare şi nivelul producţiei. Îngrijirea corporală influenţează numai benefic atât starea de sănătate, cât şi nivelul producţiei. De exemplu, s-a demonstrat că vacile ţesălate zilnic au o producţie de lapte cu 3-5% mai mare faţă de cele neţăsălate.

Îndeplinirea în tocmai a tehnologiei de muls acţionează direct asupra cantităţii (o sporire cu până la 15%) şi calităţii laptelui. Este foarte important ca toate lucrările tehnologice – hrănirea, curăţenia grajdului, mulsul etc. să se efectueze în unele şi aceleaşi ore ale zilei.

Aceasta favorizează formarea reflexelor condiţionate la animale ce acţionează pozitiv producţia de lapte şi invers, schimbările dese ale regimului zilei duc la un disconfort pentru animale şi la micşorarea productivităţii lor.

Zona confortabilă a temperaturii pentru vaci de lapte constituie 7-15°C. Creşterea temperaturii peste 21°C sau scăderea
ei sub 0°C produc o scădere uşoară a producţiei. Influenţa negativă a temperaturilor ridicate este cu mult mai mare decât a celor scăzute.

La alegerea unei vaci trebuie să ţinem cont de mai mulţi factori – rasa, exteriorul, forma şi mărimea ugerului, scheletului, compartimentul animalului, apetitul ş.a.

Animalele din rasele pentru lapte se deosebesc de cele de carne sau mixte prin faptul că au un trunchi alungit, musculatura dezvoltată moderat, partea anterioară a corpului este mai îngustă faţă de cea posterioară; capul relativ lung şi îngust, uscăţiv şi expresiv; gâtul lung şi subţire cu multe cute mărunte, toracele destul de adânc şi lung, coastele lungi şi înclinate.

Greabănul este înalt şi musculos, linia superioară a trunchiului dreaptă şi lungă, iar crupa lungă şi unghiuloasă, coada lungă şi subţire cu osatura densă şi fină, membrele lungi larg amplasate, părul fin şi lucios.

Ugerul voluminos cu sferturile bine dezvoltate, venele laptelui bine pronunţate, mameloanele larg amplasate de formă cilindrică.

Pentru comparaţie în imaginea de mai sus, partea dreaptă, este demonstrat tipul morfoproductiv de taurine de carne, care se deosebesc prin formă dreptunghiulară a corpului, un trunchi masiv, musculatura bine dezvoltată, capul masiv, gâtul scurt, gros şi larg. Orientându-ne după aceşti indici putem uşor deosebi o vacă de lapte de cea pentru carne.

Extras din materialul de studiu „Creșterea vacilor de lapte” elaborat de experţii AGROinform.

Experți din Germania țin seminare de calificare pentru producătorii de biocombustibili

0

Agenția pentru Eficiență Energetică în scop de instruire și calificare vine cu un apel către producătorii de biocombustibili Beneficiari în cadrul “Programului de susţinere şi dezvoltare a sectorului producerii combustibilului din biomasă solidă”, de a participa la trainingul cu genericul “Project Management” condus de   dl. Ilia Kleiman (Germania), calificat de Uniunea Germană a experților în domeniul Managementul Calității și Organizarea Producerii.

Luând în considerație importanța și necesitatea unui management de proiect eficient în cadrul entităților de pe segmentul respectiv de piață și aprofundarea cunoștințelor în domeniu, aplicarea practicilor internaționale de realizare a proiectului la toate etapele lui, trainingul sus-menționat va fi foarte util pentru persoanele implicate în producerea combustibilului din biomasă solidă.

Trainingurile sunt organizate la data de 24 – 25 martie și 6 – 7 aprilie între orele 10:00-17:00. Instruirea va fi organizată la sediul Agenției pe str. Alecu Russo 1A, etaj 10, sala de ședințe. Atașat la mesaj găsiți programul trainingului, temele abordate și obiectivele propuse.

Agenţia pentru Eficiență Energetică are misiunea de a supraveghea evoluţia situaţiei în domeniul eficienţei energetice şi surselor de energie regenerabilă, de a asigura pregătirea şi prezentarea sintezelor programelor, evaluarea proiectelor investiţionale în domeniu, elaborarea proiectelor de acte normative, precum şi crearea unei baze informaţionale în domeniile sale de activitate.

Revizia de primăvară a familiilor de albine

0

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=uQUwr_bNXFE”]

Regulile de tăiere a pomilor fructiferi pe care trebuie să le cunoască livădarii

0

Experții au decis să divulge câteva reguli „de aur” privind tăierea pomilor pentru livădarii care încă nu au reușit să ofere livezii un aspect demn de venirea primăverii.

Șeful interimar al Catedrei de Pomicultură din cadrul Universității Agrare de Stat, Sergiu Popa, susține că tăierea pomilor fructiferi constituie veriga de bază, ce asigură în mare măsură cantitatea, calitatea și competitivitatea producției de fructe.

De ce depinde alegerea formei de coroană?

Lectorul universitar afirmă că o informație utilă pentru livădari ar fi faptul că alegerea formei de coroană depinde „de tendințele naturale de creștere a pomului, care sunt determinate de particularitățile biologice ale soiului și portaltoiului, de cerințele față de lumină, aer, de destinația producției, cum ar fi pentru consum local, export sau industrializare”.

„Pentru a forma o coroană, atribuită pomilor viguroși fără suport, este necesar ca în tehnica lucrărilor de formare a scheletului pomului să se țină cont de anumite valori. Astfel, unghiul de ramificare, format dintre o ramură de la scheletul pomului și cea de la axul acestuia, trebuie să fie în limitele 45-60˚, iar unghiul de divergență format dintre două ramuri de schelet alăturate să fie nu mai mic de 90˚, dacă într-un etaj sunt amplasate patru ramuri de la scheletul pomului. În condițiile ecologice și de producție din R. Moldova, până în prezent se recomandă conducerea și tăierea pomilor fructiferi în funcție de specie după diferite forme de coroană”, spune expertul în horticultură.

Soiuri diferite, reguli diferite

Astfel, Sergiu Popa divulgă câteva dintre regulile în tăierea pomilor, specifice diferitelor soiuri.

„Este un domeniu foarte vast și pentru fiecare soi trebuie de urmat reguli diferite în tăierea și formarea coroanei. De exemplu, pentru pomii de măr, altoiți pe portaltoi de înălțime mare și mijlocie, asociați cu soiuri de aceeași vigoare, sunt recomandate formele de coroană palmeta etajată cu brațe oblice, palmeta liber aplatizată și piramida mixtă de volum redus. Nucul este recomandat de a fi condus după piramida neetajată și vasul ameliorat. Se recomandă de a fi întreprinsă tăierea pomilor în primii ani de vegetație de persoane calificate sau în urma petrecerii școlarizării efectuate de personalul din domeniul pomicol din cadrul UASM sau IȘPHTA”, a subliniat șeful Catedrei de Pomicultură.

„Fiecare pas trebuie făcut având anumite cunoștințe”

Pe specialistul în horticultură, profesorul Ananie Peșteanu, îl așteaptă zilnic producătorii din diferite colțuri ale R. Moldova pentru a învăța cât mai multe despre cum să facă agricultură corect. Ananie Peșteanu susține că astfel poate ridicată agricultura la un alt nivel și fermierii conștientizează că fiecare pas în agricultură trebuie făcut deținând anumite cunoștințe. O oportunitate în acest sens sunt seminarele organizate în cadrul Proiectului SUA în R. Moldova „ACED” în care profesorul își împărtășește cunoștințele cu producătorii. Deși sunt pe ultima sută de metri, expertul încă mai face recomandări cu privire la lucrările de tăiere și formare a coroanei pomilor fructiferi.

FOTO: ziarulnational.md
FOTO: ziarulnational.md

Cum să ai producție programată?

„Este foarte important să se țină cont la tăierea pomilor de densitatea mugurilor pentru a putea norma roada, pentru a avea o producție programată. Noile tendințe generale în acest domeniu se referă la faptul că, pentru a obține o recoltă bogată, se apelează la sistemele superintensive. Astfel, trebuie de știut că pomii tineri au tendința de a avea mai multă vegetație în vârf și este necesar ca să fie mugurele terminal și câțiva muguri din partea superioară a ramurii, precum și să se schimbe poziția de creștere a vlăstarilor din verticală în orizontală”, explică specialistul.

Tehnici eficiente pentru sisteme superintensive

Potrivit lui Ananie Peșteanu, dezvoltarea mai intensivă a vegetației în vârful pomului, fenomen mai puțin întâlnit la soiurile de măr altoite pe portaltoi de înălțime joasă, poate fi atenuată cu tăieri mai pronunțate. O vegetație mai deasă la baza pomului permite o poziționare a coroanei avantajoasă pentru a profita de lumină, însă în cazul unei vegetații prea intensive la bază se efectuează tăieri.

„Este foarte important de știut despre excitabilitatea mugurilor care reprezintă raportul dintre mugurii care „se pornesc” la numărul lor total anual de pe o ramură cu lungimea nu mai puţin de 30-35 cm exprimat în procente. Deosebim excitabilitate foarte înaltă (70%), înaltă (50-70%), medie (30-50%), joasă (20-30%) şi foarte joasă (20%). La soiurile de măr de tip „spur” ea este mai mare în comparaţie cu cele de tip „standard”. Există și capacitatea de lăstărire, care poate fi foarte înaltă (25%), înaltă (15-25%), mijlocie (10-15%), joasă (5-10%) şi foarte joasă (5%)”, a informat profesorul.

Expertul adaugă că, pentru livezile superintensive, sunt pretabile soiurile de pomi cu excitabilitate înaltă şi o capacitate moderată de lăstărire.

Menționăm că experții notează o creștere permanentă a interesului fermierilor pentru noutățile și tehnicile inovaționale în efectuarea lucrărilor în întregul lanț valoric agricol.

Când se efectuează lucrările de tăiere a pomilor?

În cazul pomilor fructiferi, tăierile în uscat trebuie să înceapă atunci când nu mai sunt aşteptate geruri cumplite. Sigur că niciun an nu este identic cu altul, dar statistic, începutul lunii martie poate fi favorabil începerii lucrărilor de tăiere în uscat, în livezile de pomi.

Tăierile executate mai devreme pot slăbi rezistenţa la gerurile care mai pot surveni. Este stabilit că pomii care nu au fost supuşi tăierilor au rezistat mai uşor gerurilor decât cei care au suportat acţiuni de tăiere înaintea apariţiei acestor geruri.

Acest fapt a fost remarcat mai ales la speciile cu sensibilitate la ger (piersic, cais, păr sau prun). Mărul, atât prin soiurile sale mai vechi, dar mai ales prin anumite soiuri recent obţinute (Jonagold, Elstar) se dovedeşte, de asemenea, sensibil la ger.

Sursa: ZiarulNational.md

Ce face atât de vulnerabilă agricultura moldovenească?

0

Sectorul agrar al Republicii Moldova, în ciuda ponderii mari pe care o are în economie, se dezvoltă dezolant de lent şi neuniform… De ce  rămâne domeniul o zonă a succesului tras de păr, în cel mai bun caz? Ce face atât de vulnerabilă agricultura moldovenească în faţa riscurilor pieţelor, dar şi în faţa capriciilor fireşti ale vremii? Şi de ce remediile pentru problemele din sector par a fi cunoscute de toată lumea, dar nu se mai ajunge la ele? La aceste întrebări a căutat răspunsul postul de radio Europa Liberă în cadrul unui interviu cu expertul Viorel Chivriga.

– O agricultură ce constituie 11%-12% din PIB, domeniu în care se regăsesc 26-28 la sută din forţa de muncă a ţării, sector în care, însă, creşterea a fost de doar 3,6 la sută anual pe parcursul ultimului deceniu. Sunt nişte constatări care se regăsesc în pachetul de propuneri de diagnostic al partenerilor de dezvoltare care speră ca recomandările lor să fie preluate de guvernare ca un plan de activitate realizat cu rigoare. Dvs. cum vedeţi diagnoza şi tratamentul prescris pentru agricultură în capitolul respectiv din textul deja denumit „ultimatum al aliaţilor”?

„De fapt, recomandările sunt binevenite oricând în cazul când sunt oferite cu generozitate de partenerii de dezvoltare. Dacă e să luăm documentul care a fost făcut public, agricultura este pe una din ultimele poziţii totuşi. Probabil s-a lucrat la acest capitol chiar în finalul pregătirii acestui document. De fapt, reformele care sunt propuse sunt cunoscute, unele din ele pot fi privite ca propuneri datate chiar cu începutul anului 2000. Mă refer în primul rând la regimul de import pentru resursele necesare pentru agricultură, dacă vorbim de comerţul internaţional, căderea unor bariere care sunt existente acum la exportul produselor agricole, dar şi unele propuneri ce ţin anume de venirea unor experienţe din Vest şi nu numai experienţe, dar şi expertize.”

– Faptul ca acest capitol privind agricultura se regăseşte undeva la sfârşitul textului, arată că lucrurile merg mai bine în acest domeniu şi că nu arde nimic în sensul ăsta în sectorul agricol?

„Aici trebuie se existe o claritate. Constatările despre care aţi vorbit Dvs. erau valabile şi cu zece ani în urmă. În cazul documentului, multe propuneri care au tangenţă cu agricultura se regăsesc şi în alte capitole, de exemplu, în capitolele care vizează comerţul, schimbările climatice şi multe altele.”

– Şi care recomandări le-aţi evidenţia Dvs. ca fiind de o importanţă crucială pentru a asigura dacă nu un salt calitativ în domeniu, cel puţin o mişcare elegantă înainte?

„Eu cred totuşi că aceste recomandări pot fi privite ca şi un element de curtoazie. Dacă însă vorbim anume de reforme, ele trebui să arate complet altfel. Dacă noi discutăm despre reforme pe termen scurt, trebuie să înţelegem că planul de acţiuni pentru implementarea strategii actuale până acum nu este aprobat şi asta deja este o problemă foarte mare. Regulamentul de subvenţionare pentru anul 2015 este în discuţie, nu este aprobat nici acum, în luna martie. Mai avem probleme legate anume de unele legi foarte importante ca Legea bugetului de stat, politicii bugetar-fiscale, unele reforme instituţionale care trebuie să fie realizate foarte rapid în ceea ce priveşte ANSA (Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor), în unele cazuri chiar şi AIPA (Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură)… Sunt probleme care trebuie să fie rezolvate foarte rapid. În opinia mea, acestea sunt reforme pe termen foarte scurt, care trebuie să fie realizate în termen restrâns până la o sută de zile. În cazul altor propuneri pe termen scurt, în ceea ce priveşte diviziunea clară a competenţilor autorităţilor publice naţionale, eu cred că e o scăpare. Deci, lucrul acesta trebuia să fie făcut cu mult timp înainte. Nu este cazul ca la început de anul 2015 să revenim la diviziunea competenţilor. Tot pe palierul reformelor, noi avem deja un cadru în care trebuie să activăm mai departe – este Acordul de Asociere, este Strategia Naţională de Dezvoltare „Moldova 2020”, este Strategia de Dezvoltare a Agriculturii şi Meiului Rural care, v-am spus, nu are încă un plan de acţiuni. Aici sunt practic toate punctele de pornire. În cazul chiar dacă nu va exista o diviziune între autorităţi şi nu va exista un cadru anume de monitorizare cum sunt realizate aceste acţiuni, să ştiţi că rezultatele nu vor fi palpabile, ele vor fi aşa cum erau şi până acum.”

– Este recomandată, de exemplu, în această notă pe care au prezentat-o donatorii internaţionali guvernului – liberalizarea în termen de ceva peste trei luni a regimului de import pentru resurse – seminţe, răsad, pesticide prin anularea cerinţelor de înregistrare şi testare obligatorie. Prin ce se explică această problemă existentă până acum, mai ales că birocraţia lungeşte până în prezent procedurile în această privinţă până la trei ani?

„E clar că competitivitatea în sectorul agricol nu poate să apară fără resurse, fără ingredientele pentru nişte activităţi agricole performante. Dar problema dată este o problemă care are o istorie mai mare. Aici, într-adevăr, dacă dorim să fim competitivi şi dacă intrăm în competiţie cu companiile din Vest, trebuie să avem produse competitive. Dar, pe lângă asta, avem nevoie şi de altceva: avem nevoie de resurse financiare pentru a procura aceste ingrediente şi avem nevoie de tehnologii şi de cunoştinţe. Aici sunt practic câteva filiere unde trebuie de contabilizat nişte rezultate foarte bune. Dar e o propunere care are o istorie foarte mare şi îmi dau seama că va exista şi o opoziţie foarte mare.”

– De ce până acum nu s-a rezolvat şi de ce există această opoziţie? Ce e rău în ceea ce se propune, de exemplu, pentru un agricultor din Republica Moldova?

„În primul rând, sunt companii care produc, da, ele produc produse mai puţin competitive, dar ele sunt locale. Şi aici în Republica Moldova avem o tradiţie: cei care produc pe loc, chiar dacă produc necompetitiv, ei sunt avantajaţi în raport cu cei care pot aduce nişte resurse bune. Dar dacă dorim competitivitate într-adevăr trebuie să avem şi tehnologii, trebuie să avem ingrediente şi trebuie să contabilizăm şi nişte costuri de producere mai mici. Deoarece cu produsele noastre nu vom putea intra pe pieţele internaţionale, nu vom putea intra într-o competiţie ca să ocupăm nişele pe care putem să le ocupăm, atâta timp cât produsele noastre nu vor fi competitive.”

– Anularea certificării de conformitate obligatorii şi costisitoare pentru resursele agricole importate ce sunt produse în conformitate cu standardele internaţionale, inclusiv ale UE” – din nou un citat. Aici, de exemplu, cine a menţinut respectiva certificare şi de ce? Şi în interesul cui? Pentru lucrurile par a fi destul de simple. De ce se întâmplă astfel?

„Da, lucrul pare a fi extrem de simplu, dar şi extrem de complicat. Deoarece instituţiile au nişte funcţii şi atribuţii şi în foarte multe cazuri ele fac exces de zel atunci când realizează atribuţiile lor. Într-adevăr, aici complexitatea procedurilor trebuie să fie diminuată. Şi nu numai în ceea ce priveşte certificatele, dar sunt şi unele proceduri, de exemplu – procedura declaraţiei incomplete, procedura declaraţiei simplificate, procedura de vămuire la domiciliu – sunt nişte proceduri comunitare care pot fi preluate şi aplicate aici în Republica Moldova. Şi să ştiţi că odată cu aplicarea lor, viaţa exportatorilor, a producătorilor agricoli va fi simplificată. Deci, vor economisi şi timp şi nu vor arunca bani în vânt.”

 – Eliminarea practicii depăşite ce prevede dublarea controlului siguranţei alimentelor al operatorilor din sectorul alimentar” – am citat din nou din aceste recomandări, de fapt, cum e până acum în această privinţă şi de ce modul în care se întâmplă lucrurile în această privinţă este rău?  

„Instituţiile de stat au atribuţii şi funcţii destul de multe. În cazul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, e o situaţie mai atipică. E o agenţie nouă, ea e construită în bază unor direcţii care au existat în cadrul Ministerului Agriculturii şi nu numai,  şi, de fapt, a preluat foarte multe practici stângace care erau aplicate anume de aceste entităţi.  În cazul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor eu am văzut că sunt propuse mai multe măsuri de reforme. Ce este important este ca această agenţie ca să fie una funcţională, să se conducă după unele reguli clare şi în acelaşi timp să fie o instituţie dotată şi tehnic, şi cu resurse umane calitative. În cazul agenţiei eu cred că ca măsură pe termen scurt ar fi cazul să fie efectuat un transfer puternic şi de experienţă, expertiză şi de tehnologii din Vest. Ca exemplu state care ar putea să ne ofere o astfel de experienţă ar fi ţările baltice: Letonia, Lituania, Estonia.”

Sursa: Europalibera.org

Grupul Trans-Oil ridică un siloz de 20.000 tone în România

0

Trans-Oil, afacerea milionarului gru­zino-american Vaja Jhashi şi cel mai mare grup de agrobusiness din Re­publica Moldova, va ridica un siloz ce poate stoca 20.000 de tone de seminţe olea­gi­noase în apropierea fabricii de ulei vegetal Ultex din Ţăndărei, pe care au achi­ziţionat-o anul trecut, scrie Ziarul Financiar.

Construcţia aces­tui siloz va fi şi prima in­vestiţie făcută de la zero de mol­doveni pe piaţa ro­mânească, având în ve­dere că primul pas al Trans-Oil a fost făcut printr-o achiziţie. Moldovenii se alătură astfel valului de investitori străini care au ridicat silozuri şi magazii în ultimii ani pentru a se conecta astfel la fluxurile de materie primă de pe piaţa locală.

Fabrica Ultex, deţinută de moldo­veni, este vulnerabilă din punctul de vedere al capacităţilor de stocare a materiei prime, deţi­nând numai un siloz de 5.000 de tone tot în imediata apro­piere a fabricii din Ţăndărei.

Construcţia silo­zului de la Ţăndărei va reprezenta un punct de interes pentru fermierii din zonă, dar şi creş­terea concurenţei pe piaţa de achiziţie de seminţe oleaginoase în regiunea de sud-est, acolo unde operează şi rivalii de la Expur, Bunge sau Argus.

Potrivit publicației ECOnomist, Trans Oil a intrat prima dată pe piaţa moldovenească în calitate de investitor în 1998, când a cumpărat elevatorul din Căuşeni. Astăzi, Trans-Oil, controlată de milionarul Vaja Jhashi, este monopolist pe piaţa achiziţionării de seminţe de floarea soarelui, cu două fabrici de producere a uleiului în gestiune, şi pe cea de colectare a cerealelor. Compania deţine şi terminalul portului localizat la Giurgiuleşti, singurul port internaţional al Republicii Moldova.

800 de mii de hectare de pământuri au nevoie urgent de măsuri de ameliorare

0

Republica Moldova dispune de circa 81 de mii de hectare de terenuri degradate care sunt practic impracticabile în agricultură sau ar necesita investiţii financiare considerabile pentru aceste scopuri.

Potrivit datelor Ministerului Mediului, alte circa 800 de mii de hectare de terenuri sunt afectate de procesele erozionale şi au nevoie urgent de măsuri de ameliorare, inclusiv prin crearea unei reţele de perdele forestiere de protecţie, pentru că riscă să-şi diminueze fertilitatea până la atingerea unor indici care le-ar face de asemenea ineficiente pentru folosinţe agricole, transmite IPN.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, emis cu ocazia Zilei mondiale a pădurilor, marcată pe 21 martie, 13,7% din teritoriul Republicii Moldova este acoperit cu vegetaţie, iar suprafaţa acoperită cu păduri este de 10,9%. Pentru comparaţie, suprafaţa împădurită a Europei este de 29%. Specialiştii de mediu atenţionează că prima ediţie a Cărţii Roşii includea 55 de specii pe cale de dispariţie, a doua ediţie includea deja 242 de specii, iar ultima ediţie – 427 de specii.

În acest context, principalul scop al politicii de mediu în domeniul conservării diversităţii biologice, constituie restabilirea la un nivel optim a diversităţii biologice şi peisagistice, elaborarea şi implementarea măsurilor eficiente pentru conservarea acestora, în conformitate cu cerinţele internaţionale şi naţionale.

Cota de 20% TVA pentru agricultori: avantaj sau pierdere?

0

În luna mai 2013 am publicat un material legat de aplicarea cotei de 20% a TVA la impozitarea producției de fitotehnie și zootehnie (toate produsele agrare). În ultimele zile se amplifică tensiunea dintre reprezentanții sectorului agrar și guvernare.

Găsesc oportun să republic o parte din acel material, deoarece actualitatea lui abia începe.

Pentru a avea argumente forte, în partea implementări cotei de 20% TVA la produsele agricole, recomand Guvernului și Ministerului Finanțelor să atragă atenție deosebită la mecanismul de aplicare și achitare a TVA la toate nivelele și verigile de intermediere.

Impozitarea producătorilor agricoli

În prezent, sistemul impozitar şi sistemul fiscal din Republica Moldova sânt instrumente ce frânează dezvoltarea domeniului agrar şi zootehnic[1]. Producţia agricolă din Moldova are unele particularităţi specifice, gestionarea corectă a căreia ar crea condiţii ca să fie solicitată pe pieţe imense. La compartimentul impozitul pe venitul contribuabililor agricoli, există foarte multe rezerve de funcţionare şi aplicare, inclusiv necesitatea lui. Exact în aceeaşi măsură, funcţionarea impozitului funciar trebuie modificat din rădăcini.

Legislația fiscală conţine grave carenţe la mecanismul de aplicare, calcul, achitare şi restituire a TVA la compartimentele:

  1. Ajustarea valorii impozabile a livrării impozabile;
  2. Valoarea impozabilă a mărfurilor importate;
  3. Modul de calculare şi achitare a TVA;
  4. Restituirea TVA la investiţii (cheltuieli) capitale;
  5. Trecerea în cont a TVA pe valorile materiale, serviciile procurate;
  6. Înregistrarea subiectului impozabil;
  7. Anularea înregistrării ca contribuabil TVA.

Ajustarea legislației fiscale în privința impunerii producției agricole ar scoate unele activităţii economice din ”umbră”.

Aplicarea Cota de 20% TVA la producția agricolă

Amendamentul la Codul Fiscal în care se modifică cota TVA de 8% cu 20% la producţia agricolă poate produce efecte politice şi economice.

Funcţionarea noilor cote ale TVA de 20% la producţia agricolă are mai multe efecte benefice asupra agricultorilor. Deşi producătorii agricoli sânt favorizaţi considerabil financiar de către stat şi prima verigă de intermediari, majoritatea lor nu înţeleg acest fapt. Mai jos vom explica natura acestor beneficii.

Conform modificărilor din 2013 la Codului Fiscal, statul se obliga să deburseze, în termen de 45 de zile, diferenţa valorii TVA dintre 20% şi 8%, adică 12% din 20 vor fi întoarse de către stat subiectului impozabil.

În acest sens, unica eroare care a fost comisă la elaborarea şi adoptarea de către Parlament este faptul că se aruncă pe umerii producătorilor agricoli sarcina TVA. Desigur, producătorii agricoli în toate statele duc cea mai cumplită lipsă de mijloace financiare în numerar. Şi aici vine şi statul, atunci când este necesitatea cea mai acută de lichidităţi financiare, să se achite acest TVA. Aceasta provoacă situaţii de criză în sectorul agrar şi, în rezultat, nemulţumiri ale producătorilor agricoli.

Care sunt alternativele?

Alte metode şi mecanisme ar uşura achitarea TVA imediat, însă aici trebuie de luat în considerare şi alte oportunităţi. Specificul comerţului moldovenesc cu produse agricole constă în formula ”ai livrat şi ai uitat”. Această teză nu a fost luată în considerare de către ”marii experţi” care au elaborat proiectul de lege ori poate a fost uitată intenţionat. 90 la sută din producţia agricolă este achiziţionată de către intermediari, care trece câteva verigi până la consumatorul final.

Toate modificările privind mecanismul de funcţionare a TVA la producţia agricolă trebuie să ţină cont de acest fenomen.

În rezultatul funcţionării TVA, bugetul de stat riscă să rateze venituri estimate, la 2,27 miliarde lei. Această sumă nu poate fi privită ca pierderi, ci ca subvenţii indirecte pentru agricultori din partea statului.

Cum va avea loc aceasta?

Toate sumele debursate de la stat vor fi distribuite în funcţie de volumul de vânzări a producţiei agricole. De aceea, fiecare producător agricol trebuie să demonstreze legalitatea livrărilor de producţie agricolă.

Ca efect, va fi asigurată o ieşire din umbră a unei mari părţi a producţiei agricole subterane. În caz contrar, furnizorul de producţie agricolă riscă să rateze valoarea bănească de 12% din totalul valorii producţiei livrate ilegal. Deci, de aceşti bani vor beneficia producătorii agricoli care vor înregistra valoarea impozabilă a livrării impozabile. În aşa fel, este de menţionat că, cu cît mai mari vor fi vînzările legale de producţie agricolă, cu atît mai multe debursări va primi din partea statului agricultorul.

Pentru explicarea acestui mecanism şi elucidarea calculelor, ca exemplu, s-au luat în calcul trei verigi:

  1. Producătorii agricoli
  2. Intermediarii de prelucrare a producţiei agricole şi comercianţii cu ridicata
  3. Reţeaua de comerţ cu amănuntul.

În calcule s-a luat volumul total al producţiei agricole, inclusiv spre export.

Pentru calcule au fost luate convenţional datele oficiale conform previziunilor indicatorilor macroeconomici pentru anul 2013 elaboraţi de către Ministerul Economiei Republicii Moldova. Potrivit acestor indicatori, în 2013, producţia agricolă va înregistra un volum de 24,9 miliarde lei.

Pentru comparaţie au fost considerare două scenarii:

Scenariul I – Cota nouă a TVA 20%

Cota de 20% la TVA aplicată la costul producţiei agricole, estimativ, va constitui 4,98 miliarde lei (20% x 24,9 miliarde lei : 100), dintre care 12% din cota de 20% al TVA statul se obligă să o reîntoarcă unităţilor agricole care au achitat TVA. Cota de 12 % returnată de către stat, estimativ, va constitui 2,988 miliarde lei. La prima verigă, bugetul de stat real va primi din TVA aplicat producţiei agricole 8%, ceea ce va constitui estimativ 1,992 miliarde lei.

În total cu celelalte două verigi, bugetul ar urma să primească TVA în valoare de 4,185 miliarde lei.

Scenariul II – Cota veche a TVA 8%

În cazul în care se aplică cota de 8% a TVA la producţia agricolă, bugetul de stat va trebui să primească suma TVA estimată în mărime de 1,992 miliarde lei (8% x 24,9 miliarde lei : 100).

În total cu celelalte două verigi, bugetul ar urma să primească TVA în valoare de 6,455 miliarde lei.

Efecte financiare benefice pentru producătorii agricoli:

  1. Diferenţa dintre primul şi al doilea scenariu (6,455 miliarde lei – 4,185 miliarde lei) constituie 2,27 miliarde lei, care se va debursa ca subvenţii indirecte de la stat.
  2. Un alt fenomen cu efect pozitiv pentru producătorii agricoli este că la momentul achitării de către cumpărător a livrării producţiei se achită şi TVA, care a fost achitată de către furnizor la momentul livrării impozabile.

O altă latură cu efecte negative ţine de Mecanismul de funcţionare a TVA, ce  distruge unele sfere din domeniul producţiei agricole. În acest sens, se cere o intervenţie absolut obligatorie pentru a adopta unele amendamente la legislaţia economico-fiscală. Fără aceste modificări, domeniul nominalizat va degrada în continuare.

Administrarea extrem de proastă a interacţiunilor dintre unele structuri ale statului provoacă pierderi ale TVA de miliarde lei şi distrug domeniul de producţie zootehnică şi a derivatelor acestora, care, de fapt, joacă rol decisiv pentru menţinerea sănătăţii populaţiei şi lichidarea riscului de îmbolnăvire.

Pierderile anuale ale bugetului de stat, provocate de cauza aplicării incorecte a mecanismului de funcţionare a TVA la unele tipuri de produse din producţia agricolă se cifrează la aproximativ 2,338 miliarde lei.

Volumul natural anual de producţie a laptelui, în Moldova, pe toate căile de producţie (gospodării casnice, fermieri, cooperative, alte tipuri), constituie aproximativ 565,0 mii tone. Din acest volum, spre prelucrare industrială se achiziţionează de către întreprinderile de prelucrare aproximativ 130,0 mii tone de lapte anual. În total, Republica Moldova are nevoie pentru consum intern anual aproximativ 1,6 milioane tone. În aşa fel, volumul deficitului de lapte necesar consumului intern constituie 905,0 mii tone. Dacă luăm în considerare laptele şi producţia de lactate, care astăzi se vinde prin reţelele de comerţ cu amănuntul, preţul mediu de vînzare a unui litru de lapte ajunge la 15,5 lei. Deficitul de lapte de 905,0 mii tone se acoperă de laptele produs din componente artificiale şi se livrează pe piaţa Republicii Moldova ca produs de lapte natural.

Modalitatea de calcul şi mecanismul de aplicare a cotei TVA pentru toate categoriile de plătitori TVA trebuie revăzută şi modificată în sensul aplicării corecte, pentru a elimina dubla sau tripla impunere cu TVA. În acest sens, trebuie de atras o atenţie deosebită noilor agenţi economici, care încă nu deţin categoria de contribuabil TVA şi ceilalţi care nu sînt înregistraţi ca contribuabili de TVA.

Mecanismul de înregistrare ca contribuabil de TVA a agenţilor economici nou înregistraţi din domeniul agriculturii îi aruncă în umbră

  1. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru agenţii nou înregistraţi creează situaţii neconfortabile:
  2. TVA se aplică dublu sau triplu.TVA la transportul de materie primă (cazul importului/exportului de servicii de transport a materiei prime şi mărfurilor),
  3. Taxe vamale la serviciile de transport,
  4. Taxa vamală la TVA pentru serviciile de transport,
  5. TVA la TVA le momentul estimării valorii materiei prime în terminalul vamal,
  6. TVA ascuns la momentul facturării pe piaţa de desfacere.
  7. Baza impozabilă nu este corect prevăzută de Codul Fiscal pentru calcul.
  8. Mecanismul de atribuire a statului de contribuabil la plata TVA este incomplet şi conţine situaţii neclare uşor de interpretat dublu.
  9. Foarte mulţi din agenţii economici nou înregistraţi aplică activităţi ilegale din cauza mecanismului dificil de obţinere a statutului de plătitor TVA.

Pe de altă parte, din cauza condiţiilor inegale de activitate din partea unor monopolişti sau a plătitorilor de TVA, producţia agricolă a fermierilor agricoli nou înregistraţi, neplătitori de TVA, devine nerevendicabilă.

Cauza constă în faptul că nici un agent comercial cumpărător intermediar (angro) nu reia spre a distribui aceste mărfuri, fără a i se elibera aparte factura de TVA de 20% la bunurile livrate.

În acest caz, producătorul agricol este impus de situaţia de a ceda o parte considerabilă din venitul său în mărimea valorii TVA, în folosul agenţilor comerţului cu ridicata şi amănuntul.

Sancţiunile administrative pentru deţinătorii de terenuri agricole

Amendamentele aprobate de către Guvern în scopul aplicării sancţiunilor pentru neprelucrarea terenurilor agricole nu reflectă declaraţiile despre contracararea activităţilor speculative cu teren agricol.

În opinia mea, aceste modificări au fost aprobate în grabă şi vor provoca pe viitor efecte nefaste pentru deţinătorii de terenuri agricole:

  1. Modificările îi ating pe toţi deţinătorii de terenuri, indiferent de cine sînt ei şi calitatea acestora, mai ales pe proprietarii care deţin terenul în proprietate după privatizarea din 1993-1994. În acest caz, nu este clară situaţia în care sînt plasaţi deţinătorii de terenuri agricoli, care nu sînt speculanţi. Situaţia financiară, lipsa utilajelor şi a tehnicii agricole, condiţiile inechitabile de pe piaţa de desfacere a producţiei, constrîngerile fiscale şi administrative, preţurile mult mai mici din unele ţări vecine la aceeaşi producţie agricolă, accesul limitat la împrumuturi şi multe alte cauze stau la baza obiectivă de neprelucrare a terenurilor agricole.

În acest context, amendamentele la Codul Funciar şi CCA devin inechitabile şi vor provoca efecte nedorite.

  1. Modificările nu specifică ce înseamnă ”speculaţie de terenuri”, cine sînt speculanţii de terenuri, care este noţiunea şi natura acestora şi nu există definiţia lor. În acest caz, nu se poate vorbi despre aplicarea calitativă a viitoarelor amendamente la legislaţie doar pentru speculanţi cu terenuri.
  2. Modificarea articolului 29 din Codul Funciar trebuie să fie adus la condiţie pînă la urmă. Amendamentul care a fost introdus în alineatul doi al acestui articol ”rotaţia culturilor şi asolamentelor”. Spre exemplu, dacă un teren cu suprafaţa de 20 ha este deţinut de 20 de persoane fizice ori/şi juridice şi este parcelat cu diferite dimensiuni, cu diferite forme, cu diferite culturi, atunci cum poate fi respectată structura asolamentului? În acest caz, trebuie să fie prevăzut un mecanism prin care ar fi posibil acordul comun al tuturor proprietarilor/deţinătorilor sau care ar impune unele restricţii de rotaţie a culturilor.
  3. CCA Art. 117 nu este menţionat pentru cine. Pentru cei care cumpără în scopuri speculative sau pentru toţi.
  4. Articolul 398 alineatul 1 prim ”Comisia administrativă constată contravenţia prevăzută la articolul 117 alin. (3)”, iar Articolul 117 alin. (3) specifică ”Neîndeplinirea obligaţiei de distrugere a buruienilor de pe terenurile agricole”. Comisia administrativă examinează, iar pentru articolul 117 alin. (3), în plus şi mai constată. Nu este indicat mecanismul de constatare, ca şi în baza cărui document comisia administrativă examinează situaţia prevăzută de art. 117, alin (3). În acest caz, comisia administrativă trebuie să se deplaseze la faţa locului, pe adresa, unde este plasat terenul cu pricina şi documentează contravenţia. În aşa fel, reiese că unul şi acelaşi constată, examinează şi sancţionează. Aşa ceva, într-o ţară chiar cu minimum de democraţie, trebuie să fie inadmisibil.
  5. Speculaţia de terenuri poate avea şi efecte pozitive, deoarece circulaţia terenurilor ca marfă în interiorul ţării poate forma preţuri de piaţă reale, ca mai apoi să fie recunoscute de bănci ca gaj.

Articol de Gheorghe Costandachi – www.costandachi.eu