Reprezentanții Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și ai Camerei de Comerț și Industrie au analizat modul în care statele membre ale Uniunii Europene aplică Directiva (UE) 2019/633 referitoare la practicile comerciale neloiale în lanțul de aprovizionare agricol și alimentar.
Discuțiile au avut loc în cadrul unei noi ședințe a Grupului de mentorat pentru transpunerea acquis-ului european în sectorul agroalimentar.
Grupul de mentorat – platformă de lucru lansată în 2023 în cadrul Platformei de Parteneriat Agroalimentar – facilitează schimbul de cunoștințe, consultările tehnice și dialogul instituțional.
Activitatea sa este sprijinită de Proiectul „Dialogul Moldo-German privind Politicile în Agricultură” (APD Moldova), implementat prin Programul de Cooperare Bilaterală al Ministerului Federal German pentru Agricultură, Alimentație și Identitate Regională.
Directiva (UE) 2019/633, adoptată în aprilie 2019, urmărește oferirea unei protecții sporite pentru fermieri și furnizorii mici și mijlocii, prin introducerea unor norme obligatorii ce interzic 16 practici comerciale neloiale, împărțite în două categorii: „lista neagră”, care include interdicții stricte, și „lista gri”, ce permite anumite practici doar în condiții bine definite.
Republica Moldova a făcut deja un pas important în 2022, odată cu modificarea Legii privind comerțul interior, însă alinierea deplină la standardele europene necesită armonizări suplimentare.
În acest sens, experții MAIA și ai Camerei de Comerț au examinat modelele aplicate în Germania, România și Irlanda, prezentate de Richard Moody, specialist internațional în politici agricole și siguranță alimentară în UE.
Expertul a formulat câteva direcții de lucru pentru Republica Moldova. Una dintre acestea vizează evaluarea raportului cost–beneficiu, etapă necesară pentru definirea modelului instituțional potrivit pentru aplicarea măsurilor de prevenire și limitare a practicilor comerciale neloiale.
De asemenea, a subliniat utilizarea eficientă a resurselor umane și bugetare existente, astfel încât implementarea să presupună cheltuieli inițiale cât mai reduse.
O altă recomandare privește introducerea etapizată a prevederilor Directivei, adaptată la capacitățile instituționale și la necesitățile sectorului agroalimentar.
În același timp, expertul a evidențiat oportunitatea de a accesa programe europene de formare și consolidare a capacităților, inclusiv prin aderarea la Rețeaua UE responsabilă de monitorizarea aplicării Directivei privind practicile comerciale neloiale.
Directiva e disponibilă pe acest link.







Comentarii