Cererea de petrol a Chinei a revenit la peste 90% din nivelul înregistrat înaintea pandemiei de coronavirus, iar această relansare robustă ar putea să se reflecte, în trimestrul al treilea, și în alte părți ale lumii, pe măsură ce mai multe țări ies din carantină, transmite Reuters, preluat de Agerpres.
Măsurile de izolare introduse pentru a ține sub control răspândirea virusului au afectat în mod deosebit piața petrolieră, unde prețurile s-au prăbușit cu 70% până la mijlocul lunii aprilie și au dus la acumularea unor stocuri mari de petrol și combustibili la nivel mondial.
„Revenirea rapidă a cererii de petrol a Chinei la finele lunii aprilie, până la 90% din nivelul înregistrat înainte de Covid, este un semnal binevenit pentru economia mondială. Dacă ținem cont de faptul că cererea de petrol în China a scăzut cu peste 40% în februarie, amplitudinea revenirii oferă unele motive de optimism cu privire la relansarea cererii de petrol și tendințele economice pe alte piețe precum Europa și America de Nord”, susține Jim Burkhard, vicepreședinte la firma de analiză IHS Markit.
În paralel, și-au revenit și prețurile de referință la țiței, cotațiile futures pentru țițeiul Brent apreciindu-se cu 50%, iar cotațiile la petrolul american au crescut cu peste 90% după data de 1 mai.
Chiar dacă analiștii sunt de acord că cererea de petrol a Chinei și-a revenit, estimările diferă cu privire la amploarea și durata acestei reveniri. Analiștii de la firma de consultanță Wood Mackenzie se așteaptă ca în a doua jumătate a acestui an consumul de petrol al Chinei să crească cu 2,3%, până la 13,6 milioane de barili pe zi, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
„În trimestrul al treilea, cererea de benzină în China va depăși cu 3%, până la 3,5 milioane de barili pe zi, nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut”, susține firma de consultanță, în timp ce consumul de motorină va crește cu 1,2%, până la 3,4 milioane de barili pe zi.
În schimb, Agenția Internațională a Energiei (IEA) susține în raportul său pe luna mai că, cererea de petrol a Chinei va scădea cu 5% în ritm anual, până la 13,2 milioane de barili pe zi, în a doua jumătate a acestui an. Chiar și așa, există un consens în rândul analiștilor că utilizarea de benzină și motorină va crește în mod accelerat pe măsură ce tot mai multe persoane și companii își vor extinde deplasările.
„China a susținut până acum revenirea cererii. După asta și alte țări, precum Coreea de Sud, Australia și Vietnam, unde numărul cazurilor de infecție cu coronavirus este sub control vor vedea o îmbunătățire a cererii de petrol”, susține analistul FGE, Sri Paravaikkarasu.
La rândul său, analistul JBC Energy, Kostantsa Rangelova, susține că, cererea totală de produse rafinate a Asiei ar putea crește până la 34,3 milioane de barili pe zi în a doua jumătate a anului, de la 31,6 milioane de barili pe zi în primele șase luni, dar chiar și așa va fi cu 1,5 milioane de barili pe zi mai mică decât în perioada similară a anului trecut, în principal din cauza scăderii cererii de combustibil pentru avion.
În SUA, principalul producător și consumator mondial de petrol, cererea de combustibili pentru transportul rutier ar urma să crească până la 10,6 milioane de barili pe zi în al doilea semestru, cu 22% peste nivelul înregistrat în primul semestru, potrivit analiștilor de la Rystad Energy. Cu toate acestea, consumul de benzină va fi cu 5% mai mic decât în 2019, ca urmare a creșterii șomajului, diminuării veniturilor și faptului că mai multe persoane muncesc de acasă, subliniază analistul Rystad, Per Magnus Nysveen.
Cu toate acestea, directorii de companii petroliere sunt îngrijorați cu privire la posibilitatea unor noi scăderi ale cererii, pe măsură ce autoritățile își revizuiesc prognozele de creștere, iar populația își modifică obiceiurile de călătorie. Președintele JXTG Holdings, Tsutomu Sugimori, este de părere că oamenii ar putea prefera să lucreze de acasă în continuare și să iasă cât mai puțin posibil din casă, pentru a evita infectarea cu noul coronavirus.
Comentarii