Eficiența măsurilor întreprinse de Guvern în vederea susținerii mediului de afaceri din cele 7 sectoare strategice ale economiei au fost discutate în cadrul panelurilor tematice, care s-au desfășurat în cea de-a doua zi a evenimentului „Moldova Business Week”. Speakerii au vorbit despre importanța fiecărui domeniu și au scos în evidență oportunitățile de dezvoltare, dar și beneficiile de care se bucură investitorii care au decis să vină în Moldova.
Printre sectoarele care au înregistrat o creștere accelerată de peste 5 miliarde de lei și o dezvoltare armonioasă, în ultimii ani, se numără Industria Ușoară, care are o pondere de 24% din totalul exporturilor. Acest lucru se datorează investițiilor efectuate în acest sector, utilizarea tehnologiilor informaționale, instruirea personalului de către companii, dar și reformelor structurale demarate de către Guvern. Companiile își pot defășura activitatea în Zone Economice Libere, parcuri industriale, incubatoare de afaceri sau clustere, unde nu doar își pot dezvolta afacerea, dar pot beneficia de facilități, inclusiv fiscale.
Iulia Costin, secretar de stat, Ministerul Economiei și Infrastructurii:
„Un imbold pentru business este inițiativa Guvernului de a subvenționa crearea locurilor de muncă. Compania care va crea timp de un an 100 de locuri noi de muncă va primi subvenții de la stat în valoare de 40 de mii de lei pentru fiecare loc de muncă nou 100+1. Deja sunt înregistrate 5 cereri ale întreprinderilor care intenționează să creeze 2600 de locuri de muncă. Efectele reale ale acestor inițiative încă nu sunt simțite, dar pe viitor vor fi vizibile, iar cei din industria ușoară, la fel, se pot bucura de aceste beneficii. O altă reformă demarată cu succes care vine să ofere un sprijin pentru angajatori, este cea fiscală. Impozitul pe venit a fost redus la 12% fapt ce le va permite agenților economici să se dezvolte”.
Pentru o mai bună dezvoltare a sectorului autoritățile sunt pregătite să adapteze legislația la standardele europene și să preia cele mai bune practici din domeniul de producere astfel încât produsele autohtone să corespună celor mai bune standarde de calitate. Datorită implicării active a partenerilor externi, brandurile moldovenești se bucură de o popularitate mai mare, inclusiv pe piața locală, iar produsele confecționare în țară au devenit mai atractive.
Doina Nistor, director Proiectul de Competitivitate din Moldova:
„Republica Moldova nu mai este o sursă de manufactură ieftină, suntem o industrie cu valoare adaugată și acesta este obiectivul nostru pe viitor. Noi nu suntem competitivi pe produse rudimentare, avantajul nostru este execuția calitativă a manufacturii, ceea ce ne permite să lucrăm pentru brandurile mai scumpe din lume. Prin industria ușoară Moldova demonstrează că este un partener responsabil pentru companiile mari din domeniu”.
Pentru o integrare eficientă a brandurilor din țară în circuitul internațional este suficient ca întreprinderile din industria textilelor să fie vizibile, iar primii pași în această direcție au fost făcuți în acest an, când în premieră, 6 companii din Moldova au participat la Strasbourg Fashion Week, unul dintre cele mai importante evenimente din domeniu.
Alin Stan Ducotey, director Strasbourg Fashion Week:
„Am auzit pentru prima oară de brandurile din Moldova de la o colegă din echipa mea, care este de la Chișinău. Am întrebat de unde are bluza și a spus că este o producție autohtonă. Atunci am decis să analizăm mai mult produsele din Moldova pentru a le descoperi. Așa s-a născut ideea ca brandurile din Moldova să participe la Strasbourg Fashion Week. Au participat 6 branduri, iar cifra de afaceri a fost de 40 mii de euro în 2 luni. Din punct de vedere calitativ, produsele moldovenești sunt foarte bune. Cerințele noastre sunt legate mai mult de design pentru că ceea ce se poartă la Paris nu se poartă la Chișinău și invers. Respectiv, producătorii au fost nevoiți să adapteze un pic produsele sale pentru a corespunde cererii clienților. Și am văzut că aveți suport ca să fie adaptat stilului cerut de piața externă. Ca un brand să intre pe o piață internațională îi ia măcar 5 ani, vă îndemn să nu vă descurajați pentru că produsele voastre sunt foarte bune”.
Și sectorul automotive s-a bucurat de o creștere semnificativă, în ultimii patru ani, după ce mai mulți investitori străini au decis să-și extindă afacerile în Moldova, unde au găsit un sol prielnic pentru dezvoltarea businessului. Despre oportunitățile investiționale, realizările, dar și provocările cu care se confruntă această industrie s-a discutat în cadrul panelului destinat acestui sector, care este unul strategic pentru economia națională.
Ion Lupan, șef Secretariatul Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru:
„Realitățile anilor 90 arată că în Republica Moldova existau 97 de domenii de producere, 55 de întreprinderi mici și mijlocii în industria de producere. 70% din producția din industria ușoară se exportă și erau produse 25 de milioane de unități de îmbrăcăminte. Aceste cifre arată că Moldova nu a fost o țară agrară, ci un stat industrializat. Realitățile zilelor noastre arată că Moldova are potențial de dezvoltare inclusiv în sectorul automotive, unde activează 15 companii care au creat 15 mii de locuri de muncă și care generează o cifră de export de 400 de milioane de euro”.
Se pare că investițiile în acest sector nu se vor opri aici, în acest an se estimează că vor atinge cifra de 500 de milioane de dolari. Companiile din Germania, Japonia, Italia, Austria, SUA, Elveția, Belgia și România, care și-au extins afacerile în țara noastră vorbesc despre un potențial enorm pe care țara noastră îl va putea dezvolta în următorii ani.
Florian Seitz, Şeful-adjunct al Ambasadei Germaniei în Moldova:
„În anul 2017 această industrie a generat venituri care au constituit 14,6% din PIB-ul țării, ceea ce denotă faptul că Republica Moldova este o țară industrializată și are un mare potențial pentru dezvoltare. Investițiile în acest domeniu sunt investiții calitative, pe termen lung și rămân în țară, educă și mențin forța de muncă aici, modernizează producția și oferă un venit pentru mulți”.
Marina Morozova, reprezentant compania Black Sea EMS:
„Inovațiile în domeniul industrial ne surprind în fiecare zi, iar mașinile electrice au drepturi depline pe piața din Moldova. Compania noastră produce module de putere pentru încărcarea mașinilor electrice pe care le exportăm pe piața europeană. Ce ține de provocările de a activa pe piața din Moldova este că nu putem găsi componente electronice pe piața locală și trebuie să căutăm pe piețele din regiune. Deci, avem un număr limitat de furnizori, doar 25% din componente le găsim pe piața locală”.
Moldova Business Week este cel mai important eveniment național în domeniul afacerilor, organizat la Chișinău începând cu anul 2014. În fiecare an forumul a reunit un număr important de autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori din țară și de peste hotare, iar interacțiunea dintre participanți a culminat cu încheierea a zeci de parteneriate, care au contribuit la dezvoltarea economiei naționale. Ediția din 2018 se desfășoară în perioada 27-29 noiembrie și este organizată de Agenția de Investiții, sub egida Guvernului Republicii Moldova.
Comentarii