Primarul satului Ghindești, Mihai Bulat spune că drumul de la Sărăteni până la Soroca era complet distrus: ”După reabilitare, situația s-a schimbat radical. Toți cei care parcurg acest traseu apreciază calitatea lucrului care s-a făcut”.
”Este un drum internațional foarte important care leagă capitala Republicii Moldova cu orașele nordice, dar și cu Ucraina. Înainte de reabilitare, drumul era ocolit de către oameni. Acum ei sunt foarte mulțumiți și reușesc să se deplaseze într-un timp mult mai scurt de la Chișinău până la Ghindești și mai departe. Cred că toate localitățile prin care trece drumul au avut doar de câștigat, respectiv și localnicii. Putem afirma cu certitudine că avem un drum european. Ne dorim ca drumurile locale să arate la fel de bine. Datorită Programului Compact în orășel au fost reabilitați 600 m de drum. Avem mult de lucru la acest capitol, dar sursele de care dispunem în primărie nu ne permit să reabilităm drumurile. Am făcut calcule, doar cu ajutorul investițiilor străine vom reuși”, a mai adăugat Mihai Bulat.
Edilul menționează că după reparația drumului la primărie sunt depuse cereri de la localnici care doresc să procure teren de-a lungul traseului pentru a deschide o afacere. Până la moment însă nu au fost eliberate autorizații în acest scop.
”Avem inițiative de a construi depozite pentru producție, acordarea serviciilor tehnice, urmează însă să negociem prețul pentru procurarea sau arenda terenurilor pentru construcții”.
Dumitru este un tânăr din satul Ghindești, raionul Florești, care a decis să-și lanseze propria afacere și a construit o spălătorie auto lângă traseul Sărăteni-Soroca.
”Intenționam să deschid spălătoria cu câțiva ani în urmă, dar am tot amânat din lipsa de resurse financiare. Când a început reabilitarea traseului Sărăteni-Soroca aveam elaborat business-planul și am început construcția spălătoriei. Am apelat la Fondul Provocările Mileniului Moldova ca să ne includă în proiect intrarea spre spălătorie pentru a avea acces la drumul principal”.
”Consider că reconstrucția drumului este un lucru benefic pentru cei ce traversează acest traseu, pentru localnici, dar și pentru afacerea pe acare am lansat-o. Datorită drumului bun a crescut semnificativ fluxul de transport, circulă mai multe TIR-uri – și, respectiv avem un număr mai mare de clienți. Spălăm toate tipurile de mașini, inclusive TIR-uri. Autocamioanele de mare tonaj vin preponderent din regiunea Ucraina, Transnistria – acolo drumurile sunt de calitate proastă, mașinile ajung murdare. Cred că ar fi bine să fie stabilită o amendă pentru ca mijloacele de transport să circule curate pe trasee. Le văd de multe ori trecând pe traseu – drumul este curat, iar mașina plină de noroi. Pentru ca afacerea mea, dar și țara să prospere ar trebui să fie reabilitate și alte drumuri de mai departe, chiar și traseul Florești-Bălți care este de o calitate foarte proastă. Comparativ cu drumul care s-a făcut la noi diferența este ”cosmică”, spune Dumitru Condrea, director al Condrauto-Prim SRL.
Drumul Sărăteni-Soroca a fost reconstruit și modernizat în cadrul Programului Compact în perioada anilor 2012-2014 și a fost dat în exploatare în luna octombrie 2014. Pentru reabilitarea acestui traseu Guvernul SUA a investit prin intermediul Programului Compact peste 100 de milioane USD.
Lucrările de reabilitare a drumului au inclus renovarea a 95,5 km de drum național, reparația a șapte poduri și construcția a altor șapte poduri noi, inclusiv podul de la intersecția denivelată Sărăteni și podul cu cale ferată de lângă orășelul Ghindești.
De asemenea, au fost construite circa 22 km de trotuare în localitățile amplasate de-a lungul drumului, a fost iluminat circa 20 de km de drum, s-au instalat circa 12 km de parapet din metal, au fost instalate 2113 semne rutiere și peste 9000 de obiecte reflectorizate pentru traseu în porțiunile de drum periculoase etc.
Adițional traseului reabilitat, Programul Compact a reconstruit mai multe porțiuni de drumuri locale care facilitează accesul la școli, primării, centre medicale etc. pentru locuitorii din 20 de comunități din aria drumului.
Comentarii