Premierul României, Ludovic Orban i-a solicitat ministrului Agriculturii, Adrian Oros, să facă o analiză serioasă a situaţiei din agricultură, pentru a vedea care sunt oportunităţile şi cum pot fi acestea fructificate, scrie Agerpres.
„Agricultura reprezintă clar un domeniu cu un potenţial de dezvoltare. Vă solicit să faceţi o analiză foarte serioasă a situaţiei, să vedem ce oportunităţi avem şi cum fructificăm aceste oportunităţi. Ştim foarte bine că, din păcate, noi nu acoperim nici consumul intern pe foarte multe categorii de produse şi aici cred că trebuie gândite pârghii de stimulare economică a companiilor, a fermierilor, a procesatorilor, astfel încât să creştem producţia şi implicit să asigurăm şi un motor de creştere economică din zona agriculturii”, a declarat Ludovic Orban, în şedinţa de Guvern.
Premierul i-a spus şefului MADR că mesajul pe care pe care trebuie să îl transmită este de creşterea producţiei, pentru că există un potenţial de dezvoltare şi „va fi loc pe piaţă”.
„Va fi loc pe piaţă, este clar că aici avem un potenţial de dezvoltare pe care va trebui să-l valorificăm. Este important pentru economia de ansamblu pentru că probabil alte domenii îşi vor reveni un pic mai greu, iar aici, în domeniul agriculturii, se poate creşte, se poate fructifica potenţialul, aici trebuie gândite simplificări, trebuie gândite mecanisme de finanţare, trebuie să gândim proceduri de valorificare mai simplificate, chiar un echilibru între participarea la a câştiga pe lanţul de producţie al producătorului, procesatorului, de asemenea, stimularea procesării şi a zootehniei, care sunt în mod evident extrem de importante pentru că aici şi stăm prost – 30% pe porc, 55% pe pasăre – adică avem potenţial de creştere, care este conferit chiar şi numai de piaţa internă”, a mai spus premierul român.
România a încheiat anul 2019 cu un deficit de 1,225 miliarde de euro în comerţul cu produse agroalimentare, în creştere cu peste 8% faţă de 2018, când s-a cifrat la 1,133 miliarde de euro, conform datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), transmise la solicitarea sursei citate.
Anul trecut, valoarea exporturilor României s-a majorat cu aproape 11%, însumând 7,199 miliarde de euro, în timp importurile au crescut din punct de vedere valoric cu 10,3%, până la 8,424 de miliarde de euro.
Datele statistice arată că importurile de carne de porc au crescut în 2019 din punct de vedere valoric faţă de 2018, în condiţiile în care din punct de vedere cantitativ au scăzut uşor, ocupând însă în continuare prima poziţie în topul produselor aduse de pe piaţa externă.
Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019 au fost importate 288.417 tone de carne de porc, pentru care s-au cheltuit 629,5 milioane de euro, în timp ce anul anterior s-au adus de pe piaţa UE şi din ţări terţe 294.007 tone, în valoare de 519,2 milioane de euro.
În ceea ce priveşte exporturile, România continuă să obţină cele mai mari încasări din livrarea cerealelor în spaţiul intra şi extra comunitar, pe primul loc situându-se în 2019 porumbul, cu 1,243 miliarde de euro pentru o cantitate de 6,767 milioane de tone. În 2018 s-au consemnat exporturi de 4,68 milioane de tone de porumb, în valoare de 876,5 milioane de euro.
Comentarii