Republica Moldova oferă numeroase oportunități de afaceri în sectorul infrastructurii. Mai mult, este o piață atractivă datorita costurilor mici pentru inițierea afacerii și stimulentelor fiscale. Întreprinderile mici și mijlocii care doresc să se stabilească în Moldova au toate motivele să investească în această piață, scrie cunoscutul ziar spaniol Expancion, una din cele mai titrate publicații spaniole dedicate tematicii economice, cu un staff de peste 50 de reporteri și jurnaliști, și un tiraj de 160.000 exemplare per ediție tipărită.
Articolul descrie pe scurt, punctele forte a economiei Republicii Moldova prin ce ar putea fi atractivă companiilor din Spania, mecanismul de înregistrare a unei întreprinderi și beneficiile lansării unei afaceri in Republica Moldova. Potrivit experților de la acest ziar, Republica Moldova este o țară pe cale de a adera la Uniunea Europeană, iar economia sa este stabilă. De fapt, este situată printre cele cinci țări, cel mai puţin afectate de ultima criză financiară, potrivit revistei The Banker, fiind clasată după Norvegia, Rusia, Kuweit și Singapore, menționează Expancion.
„De asemenea, acesta oferă, oportunități de afaceri în sectoarele de infrastructură și transport, care trebuie modernizate pentru a îmbunătăți serviciile și conexiunile sale cu țările vecine. Companii spaniole mari precum Union Fenosa și OHL, deja sau instalat aici, ceea ce oferă oportunități IMM-urilor care activează în domenii aferente construcțiilor și distribuției energiei electrice. Există, de asemenea, o nișă pe piața de telecomunicații care necesită a fi acoperită”, scrie ziarul.
În plus, ziarul spaniol face referire la oportunitățile pe care le are Republica Moldova de acces liber pe piața statelor din CSI.
„Cu toate că nu face parte din UE, IMM-urile care se vor stabili în Moldova vor putea beneficia de acordul de liber schimb cu țările din CSI Comunitatea Statelor Independente, care cuprinde fostele republici sovietice, cu excepția țărilor baltice și Georgiei și sud-estul Europei”.
Expancion accentuează și faptul că mediul de afaceri este unul destul de bun. „Să practici o afacere în țară nu este atât de complicat: Republica este situată pe locul 52 din cele 189 de state, incluse în clasamentul Doing Business 2016, elaborat de Banca Mondială. În plus, costurile de instalare sunt reduse, forța de muncă, alta decât cea calificata, este ieftina. Mai exact, capitalul unei societăți cu răspundere limitată, forma juridică cea mai solicitata, este de 340 de euro, iar salariul mediu variază intre 200 si 250 de euro”.
În continuare, ziariștii spanioli descriu procedura de înregistrare a unei întreprinderi, care nu este complicată sau costisitoare. În plus, investitorii se bucură de anumite beneficii.
„Există, de asemenea, stimulente pentru investiții ce depășesc 220.000 de euro. Fiscal, Moldova este o piață foarte atractivă, deoarece impozitul pe profit este de numai 12%, față de 25%, care trebuie plătit de companiile din Spania. Pentru fermieri, aceasta se reduce la 7%”.
Expancion îi citează și pe reprezentanții Fabricii de țesuturi din Alicante, Comersan care a investit în Republica Moldova.
„Este o piață conservatoare, dar este încă în creștere”, spune Nicolas Sanjuan, care susţine că „moldovenii sunt reticenți atât la produse noi cât și la furnizorii străini”. Cheia succesului companiei de a opera în această economie este „de a se adapta gusturilor consumatorilor pentru a avea încrederea brandului care vine din exterior”. În plus, este foarte important să se cunoască regulile țării.
Antreprenorii moldoveni sunt oameni apropiați și pot fi ușor abordați, astfel încât negocierile sunt deschise și simple. La fel ca vecinilor lor români, le place să acționeze într-o formă fermă, iar orice contradicție poate cauza suspiciuni față partenerul de afaceri. Unul dintre lucrurile pe care le preţuiesc cel mai mult este preţul și condițiile de plată, concluzionează ziarul spaniol Expancion.
Comentarii