Autorităţile de la Chişinău, în colaborare cu cele din România şi Ucraina, dar şi cu mediul de afaceri caută diverse modalităţi pentru fluidizarea traficului la toate punctele de trecere a frontierei, notează mold-street.com.
Una dintre soluţiile examinate în marja ședinței trilaterale Moldova-Ucraina-România din 25 octombrie, este conceptul de rând electronic implementat în Ucraina, care va servi drept model și pentru dezvoltarea acestui concept în Republica Moldova, susţine Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Instaurarea unui control vamal comun pe segmentul Moldova-Ucraina
Totodată, părțile (Moldova-Ucraina-România) au convenit asupra optimizării proceselor de trecere a frontierei prin instaurarea unui control vamal comun pe segmentul Moldova-Ucraina și instaurarea unui punct de coordonare a frontierei pe segmentul Moldova-România.
În acest fel va fi fluidizat exportul, importul și tranzitul de mărfuri pe teritoriul celor trei state, susţine conducerea MIDR.
Acelaşi subiect a fost discutat şi în cadrul mesei rotunde „Cooperarea vamală în scopul fluidizării traficului prin punctele de trecere a frontierei de stat România și Republica Moldova”, desfășurată pe 26 octombrie, de Serviciului Vamal al Republicii Moldova și Autoritatea Vamală din România.
Ce măsuri concrete au fost propuse şi discutate pentru fluidizarea traficului de mărfuri și mijloace de transport la frontieră, Ministerul Finanţelor şi Vama nu au menţionat însă.
Cine blochează investiţiile în infrastructura de la frontieră
În acelaşi timp Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), susţine că situația creată la frontieră „reprezintă un impediment grav în contextul efectuării eficiente și în termen a curselor de transport rutier de mărfuri în trafic internațional, impune cheltuieli suplimentare majore pentru operatorii de transport rutier, precum și pune în dificultate activitatea economică externă a țării”.
Într-o adresare premierului Dorin Recean, AITA atrage atenția şi „la lipsa condițiilor de staționare a vehiculelor rutiere în preajma posturilor vamale, care duce la nerespectarea unor condiții elementare de igienă, precum și la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a conducătorilor auto”.
Astfel AITA consideră necesară identificarea „în cel mai scurt timp posibil a unor soluții imediate de fluidizare a traficului și îmbunătățire a condițiilor de traversare a frontierei moldo-române pentru operatorii de transport rutier de marfă, în special edificarea unor parcări speciale destinate staționării vehiculelor rutiere de mare tonaj în preajma punctelor de traversare a frontierei”.
Asociația reiterea că este dispusă să contribuie la atragerea investițiilor în vederea identificării unei soluții de amenajare a unei parcări speciale, amplasate în zona punctului de traversare a frontierei Leușeni-Albița, fapt ce poate constitui un proiect pilot important și pentru testarea conceptului de rând electronic.
Comentarii