Asociațiile Patronale din domeniul transportului rutier reprezentate în Consiliul Consultativ al Ministerului Economiei și Infrastructurii solicită măsuri urgente de la autorități pentru relansarea sectorului lovit de criză, ca urmare a pandemiei de coronavirus.
În acest sens, ei au lansat un apel public semnat de mai multe asociații ale drumarilor și transportatorilor și au transmis organelor de stat, transmite Mold-street.
Mii de locuri de muncă și export de servicii
Astfel, transportatorii spun că criza de coronavirus a afectat semnificativ această ramură a economiei, care asigură locuri de muncă pentru 3.000 de manageri și peste 83.000 de șoferi, precum și alte zeci de mii de locuri pentru personal auxiliar.
Potrivit apelului, ramura este exportatoare de servicii și asigură intrarea în țară anual a circa 300 milioane de euro, contribuind decisiv la stabilizarea financiară. Cu toate acestea autoritățile nu au oferit un ajutor efectiv ramurii lovite de interdicțiile impuse la călătorii ca urmare a pandemiei.
Asociațiile aduc ca exemplu țările din UE în care transportatorii beneficiază de suport din partea statului și consideră că țara noastră de asemenea ar trebui să susțină acest sector.
Pentru a face față concurenței cer ajutorul statului
În acest sens, transportatorii propun următoarele soluții:
Administrare ramură
- Crearea unui minister specializat de administrare a ramurii – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
- Evaluarea Parteneriatului Public-Privat în domeniul autogărilor;
- Aducerea în concordanță a actelor normative naționale în domeniul transporturilor cu prevederile aquis-ului comunitar din UE;
Competitivitate
- Crearea unor mecanisme viabile de combatere a transportului ilicit;
- Crearea unor mecanisme de control și prevenire a încălcării de către organele de control a Legii 131 privind controlul de stat;
- Ajustarea anuală a tarifelor reglementate în domeniul transportului rutier conform costurilor operaționale reale;
- Diminuarea costului autorizațiilor de transport rutier de marfă în trafic internațional cel puțin la nivelul practicat în regiune;
- Instituirea unui mecanism de stabilire a nivelului de acciz diferențiat pentru combustibilul utilizat de vehicule rutiere destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri cu o greutate maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone și transportului rutier de persoane regulat, conform practicilor țarilor din UE;
- Instituirea unui mecanism de deducere imediata a costurilor investiților (vehiculelor rutiere); ‘
- Crearea unor mecanisme de reînnoire a parcului de vehicule în vederea reducerii emisiilor CO2 și ridicării gradului de confort;
- Anularea taxei vamale de import pentru autobuze și autotractoare;
- Reglementarea activității de expediție în domeniul transportului rutier de marfă în trafic internațional;
Digitalizare și Debirocratizare
- Implementarea sistemelor informaționale automatizate (e-autorizații, e-tir, e-cmr, registre electronice);
- Implementarea conceptului de autorizații de transport rutier electronice (fără suport de hârtie);
- Majorarea cotelor de autorizații de transport rutier în traficul internațional;
- Liberalizarea transporturilor rutiere de marfa în traficul internațional (Ucraina, Rusia și Turcia).
Comentarii