‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 24 decembrie, 2024
6.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleStrategia securității alimentare a Moldovei pentru 2023-2030: ce legi vor fi modificate, care sunt...

Strategia securității alimentare a Moldovei pentru 2023-2030: ce legi vor fi modificate, care sunt obiectivele

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Strategia securității alimentare a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030 a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial.

Conform Strategiei, sporirea securității alimentare va fi asigurată prin crearea premiselor de dezvoltare a unui sistem alimentar, de aprovizionare și de protecție socială eficientă și rezilientă la situații de urgență și crize.

Obiectivele specifice ale Strategiei sunt:

‹ adv ›
  1. Îmbunătățirea guvernanței domeniului securității alimentare în
    vederea prevenirii și gestionării mai eficiente a potențialelor crize de insecuritate alimentară;
  2. Facilitarea comerțului internațional cu produse agroalimentare și
    mijloace de producere necesare sectorului agricol;
  3. Dezvoltarea unei piețe locale eficiente și sigure;
  4. Creșterea producerii și productivității în sectorul agroalimentar;
  5. Dezvoltarea mecanismelor de reducere a riscurilor de insecuritate alimentară pentru grupurile vulnerabile.

O serie de acte normative urmează a fi modificate, ceea ce va permite Guvernului să implementeze, la necesitate, instrumentele de intervenții pentru fortificarea securității alimentare ale țării, folosite la scară internațională, precum modificarea, temporară sau permanentă, a taxelor (precum TVA, taxe de import și export), a contingentelor tarifare și restricțiilor în comerțul internațional.

Urmează a fi modificate următoarele legi, astfel vor conține și norme noi ce țin de măsuri de susținere și/sau recuperare a pierderilor pentru agenții economici afectați de restricțiile temporare aplicate de autorități, după cum urmează:

  • Legea 276/2016 (va permite utilizarea FNDAMR în situații de risc iminent asupra securității alimentare a statului);
  • Legea 1031/2000 (se va atribui Guvernului competența de stabilire a unor restricții cantitative, cât și interdicții la export și import, în situații ce țin de asigurarea securității alimentare a statului);
  • Legea 139/2012 (va extinde domeniile în care se poate acorda ajutorul de stat și asupra situațiilor relevante securității alimentare a țării);
  • Legea 104/2020 (va introduce reglementări privind asigurarea cu rezerve de stat în volum suficient pe perioadele declarate ca risc de securitate alimentară a țării cu acele bunuri, lipsa sau insuficiența cărora poate afecta securitatea alimentară);
  • Legea 131/2015 (va excepta de la aplicarea regulilor de achiziții publice a procedurilor de procurare din bani publici a unor anumite categorii de bunuri, lucrări și servicii în situațiile de risc iminent asupra securității alimentare a țării);
  • Legea 10/2009 (va acorda Guvernului, prin intermediul Comisiei
    naționale extraordinare de sănătate publică, competența de a întreprinde măsuri preventive și de excludere a consecințelor riscurilor direct legate de securitatea alimentară a țării);
  • Legea 212/2004 (se va ajusta conținutul acestei legi, care se referă inclusiv și la regimul stării de urgență, la hotărârea Parlamentului 153/2011 pentru aprobarea Strategiei securității naționale a Republicii Moldova).

Totodată, obiectivele planificate țin de:

‹ adv ›
  • elaborarea Registrului exploatațiilor agricole cu generarea indicatorilor aferenți securității alimentare, monitorizării pieților interne și externe;
  • elaborarea platformei electronice de colectare a datelor referitoare la stocurile de producție și gestionarea acestora pentru asigurarea securității alimentare;
  • crearea sistemului informațional privind starea pieții agricole;
  • crearea unui Comitet (sau grup de lucru) interministerial pentru securitatea alimentară;
  • ajustarea cadrului normativ în vederea fortificării securității alimentare a țării;
  • coordonarea eforturilor Guvernului și ale agenților economici în vederea depozitării și păstrării produselor alimentare strategice;
  • coordonarea cu țările din regiune, în special România și Ucraina privind formarea/completarea stocurilor publice de fertilizanți, combustibil, semințe și furaje.

Informații privind Strategia securității alimentare a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030 disponibile pe acest link.

Notă:

Potrivit unui studiu realizat de FAO în 2019, fermierii mici și fermele de familie din țară generează peste 62% din întregul volum de producție agricolă pe țară.

‹ adv ›

Prin urmare, nivelul de autoaprovizionare al Republicii Moldova este aproape de 100% la majoritatea produselor alimentare, cu excepția unor produse, precum:

  • untul, disponibil în volum de 58,5%;
  • carnea de pasăre, disponibilă la cota de 66,7%;
  • tomatele, disponibile în volum de 40,4%;
  • pepenii, disponibili în volum de 63,5%);
  • cartofii, disponibili în proporție de 68,5%;
  • porumbul, disponibil în proporție de 58,8%;
  • ovăsul, disponibil la cota de 33%.
‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›