‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
joi, 24 aprilie, 2025
18.2 C
Chișinău
RO
IT
‹ adv ›
HomepageArticoleStrategia securității alimentare a Moldovei pentru 2023-2030: ce legi vor fi modificate, care sunt...

Strategia securității alimentare a Moldovei pentru 2023-2030: ce legi vor fi modificate, care sunt obiectivele

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Strategia securității alimentare a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030 a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial.

Conform Strategiei, sporirea securității alimentare va fi asigurată prin crearea premiselor de dezvoltare a unui sistem alimentar, de aprovizionare și de protecție socială eficientă și rezilientă la situații de urgență și crize.

Obiectivele specifice ale Strategiei sunt:

‹ adv ›
  1. Îmbunătățirea guvernanței domeniului securității alimentare în
    vederea prevenirii și gestionării mai eficiente a potențialelor crize de insecuritate alimentară;
  2. Facilitarea comerțului internațional cu produse agroalimentare și
    mijloace de producere necesare sectorului agricol;
  3. Dezvoltarea unei piețe locale eficiente și sigure;
  4. Creșterea producerii și productivității în sectorul agroalimentar;
  5. Dezvoltarea mecanismelor de reducere a riscurilor de insecuritate alimentară pentru grupurile vulnerabile.

O serie de acte normative urmează a fi modificate, ceea ce va permite Guvernului să implementeze, la necesitate, instrumentele de intervenții pentru fortificarea securității alimentare ale țării, folosite la scară internațională, precum modificarea, temporară sau permanentă, a taxelor (precum TVA, taxe de import și export), a contingentelor tarifare și restricțiilor în comerțul internațional.

Urmează a fi modificate următoarele legi, astfel vor conține și norme noi ce țin de măsuri de susținere și/sau recuperare a pierderilor pentru agenții economici afectați de restricțiile temporare aplicate de autorități, după cum urmează:

  • Legea 276/2016 (va permite utilizarea FNDAMR în situații de risc iminent asupra securității alimentare a statului);
  • Legea 1031/2000 (se va atribui Guvernului competența de stabilire a unor restricții cantitative, cât și interdicții la export și import, în situații ce țin de asigurarea securității alimentare a statului);
  • Legea 139/2012 (va extinde domeniile în care se poate acorda ajutorul de stat și asupra situațiilor relevante securității alimentare a țării);
  • Legea 104/2020 (va introduce reglementări privind asigurarea cu rezerve de stat în volum suficient pe perioadele declarate ca risc de securitate alimentară a țării cu acele bunuri, lipsa sau insuficiența cărora poate afecta securitatea alimentară);
  • Legea 131/2015 (va excepta de la aplicarea regulilor de achiziții publice a procedurilor de procurare din bani publici a unor anumite categorii de bunuri, lucrări și servicii în situațiile de risc iminent asupra securității alimentare a țării);
  • Legea 10/2009 (va acorda Guvernului, prin intermediul Comisiei
    naționale extraordinare de sănătate publică, competența de a întreprinde măsuri preventive și de excludere a consecințelor riscurilor direct legate de securitatea alimentară a țării);
  • Legea 212/2004 (se va ajusta conținutul acestei legi, care se referă inclusiv și la regimul stării de urgență, la hotărârea Parlamentului 153/2011 pentru aprobarea Strategiei securității naționale a Republicii Moldova).

Totodată, obiectivele planificate țin de:

‹ adv ›
  • elaborarea Registrului exploatațiilor agricole cu generarea indicatorilor aferenți securității alimentare, monitorizării pieților interne și externe;
  • elaborarea platformei electronice de colectare a datelor referitoare la stocurile de producție și gestionarea acestora pentru asigurarea securității alimentare;
  • crearea sistemului informațional privind starea pieții agricole;
  • crearea unui Comitet (sau grup de lucru) interministerial pentru securitatea alimentară;
  • ajustarea cadrului normativ în vederea fortificării securității alimentare a țării;
  • coordonarea eforturilor Guvernului și ale agenților economici în vederea depozitării și păstrării produselor alimentare strategice;
  • coordonarea cu țările din regiune, în special România și Ucraina privind formarea/completarea stocurilor publice de fertilizanți, combustibil, semințe și furaje.

Informații privind Strategia securității alimentare a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030 disponibile pe acest link.

Notă:

Potrivit unui studiu realizat de FAO în 2019, fermierii mici și fermele de familie din țară generează peste 62% din întregul volum de producție agricolă pe țară.

Prin urmare, nivelul de autoaprovizionare al Republicii Moldova este aproape de 100% la majoritatea produselor alimentare, cu excepția unor produse, precum:

  • untul, disponibil în volum de 58,5%;
  • carnea de pasăre, disponibilă la cota de 66,7%;
  • tomatele, disponibile în volum de 40,4%;
  • pepenii, disponibili în volum de 63,5%);
  • cartofii, disponibili în proporție de 68,5%;
  • porumbul, disponibil în proporție de 58,8%;
  • ovăsul, disponibil la cota de 33%.
‹ adv ›
‹ adv ›

Site și comunicare digitală pentru afaceri din agricultură și turism.

În format de abonament. Noi ne ocupăm de tot. Tu crești afacerea.

Află mai multe

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›