Cea mai mare fabrică de panificație din Republica Moldova, combinatul Franzeluța SA din Chișinău a raportat pentru 2023 venituri din vânzări de circa 730,8 milioane lei, în creştere cu circa 7,1%, faţă de 2022, notează mold-street.com.
Aceasta este cea mai mare cifră de afaceri înregistrată de Franzeluţa din istoria întreprinderii.
Creşterea a avut loc în special ca urmare a majorării vânzărilor de produse de panificație, cota cărora în cifra de afaceri s-a majorat anul trecut cu 1,5 puncte procentuale, faţă de 2022 şi a ajuns la o pondere de 21,3% din total.
Producţia şi comercializarea pâinii însă rămâne în continuare principala activitate a întreprinderii, cu o cotă de 45,4% din vânzări, în scădere nesemnificativă de 0,3 p.p. faţă de 2022.
Raportul financiar relevă că circa 84,8% din veniturile întreprinderii Franzeluţa au fost obţinute din vânzările pe piaţa internă, iar 13,3% din exportul producţiei, care anul trecut s-a apropiat de nivelul de 100 milioane lei.
Cel mai mare producător de pâine din Republica Moldova, a înregistrat anul trecut şi primul profit după trei ani de pierderi financiare: 23,3 milioane lei, în timp ce în 2022 raporta pierderi de 19,1 milioane lei, iar în 2021 – 12,5 milioane lei.
Potrivit administraţiei SA Franzeluţa, profitul a fost obţinut şi ca urmare a reducerii costurilor, în special ca urmare a unei diminuări cu peste 20% a consumurilor de materie primă şi cu aproape 10% a celor pentru materialele de împachetare a produselor finite.
De notat că anul trecut administraţia Franzeluţa planifica obţinerea în anii 2023-2025 a unui profit net de doar 5,1 milioane lei pe an.
Noul director general al combinatului, Andrei Beșliu a declarat la finele anului trecut că la întreprindere vor fi luate mai multe măsuri pentru creşterea calităţii produselor şi optimizarea sortimentului, modernizarea întreprinderii şi a formelor de distribuţie şi comercializare etc.
Valoarea investiţiilor capitale planificată pentru anii 2023-2025 este de peste 73 milioane lei, din care aproape 49 milioane lei pentru tehnologii şi utilaje moderne, iar 18,6 milioane lei – pentru dezvoltarea Casei de Comerţ.
Menţionăm că statul prin Agenția Proprietății Publice deţine o cotă de 55,24%, primăria muncipiului Chişinău – are 1,36%, iar restul de 43,4% – sunt deţinute de persoane fizice şi juridice.
Franzeluța este considerat cel mai mare producător de pâine din Republica Moldova cu o cotă de piață de 20% din total. La întreprindere lucrează aproape 1.300 de angajați.
Cei mai mari concurenţi pe piaţa locală ai Franzeluţa sunt 7 Spice SRL (afiliat grupului Moldretail/Linella), Brodeţchi SRL din Orhei, Iug Intertrans SRL (Millina), Fabrica de Pâine din Bălţi, etc.
Comentarii