Accesarea noilor piețe de desfacere reprezintă unul dintre elementele ce ar soluționa problema comercializării producției autohtone. India, Bangladesh, Irak, Arabia Saudită, Bahrain, Qatar și Israel sunt doar câteva dintre piețele care oferă multiple oportunități pentru fructele proaspete din Republica Moldova, inclusiv prin faptul că au milioane de consumatori.

Însă, cea mai eficientă și sigură metodă de transport către aceste piețe sunt containerele frigorifice maritime. Durata transportării este de la 20 la 45 de zile. Din aceste considerente este necesară respectarea unor reguli stricte pentru ambalarea, paletizarea, setarea temperaturii și umidității optime, ventilarea adecvată pentru a garanta calitatea fructelor expediate din Moldova până la consumatorul final.

În context, Proiectul USAID/APM și Asociația Moldova Fruct au lansat, la data de 8 octombrie curent, un Ghid cu recomandări privind exportul de fructe în containere maritime.

Prezent la eveniment, Scott Hocklander, noul Șef al Misiunii USAID Moldova a amintit că, Ghidului elaborat reprezintă o oportunitate nouă de diversificare a economiei și a exporturilor din Republica Moldova.

„Pentru ca produsele din Moldova să ajungă pe mai mute piețe trebuie să fie respectate un set de cerințe. Ghidul vine să prezinte noi căi spre idependența economică pentru sectorul agricol. În anul 2018, Moldova a exportat cu succes mere în 19 țări din lume. Totodată, exporturile stugurilor de masă în țările UE au crescut cu 53% în comparație cu anul 2017 și exportul prunelor proaspete la fel a crescut cu 143%. Acest proiect reprezintă un pas spre creșterea exporturilor produselor agricole din Republica Moldova, diversificarea economică, locuri de muncă mai bine plătite”.

Andrei Cumpanici, Specialist în cadrul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova, a remarcat că, evenimentul organizat marchează lansarea unui Ghid de bune practici privind exportul fructelor în containere maritime.

„În acest Ghid sunt prezentate o serie de cerințe importante pentru producători și exportatori, pentru a putea transporta în condiții adecvate fructele produse în Republica Moldova. Pornind de la faptul că, durata de trasportare depășește 30 de zile, exportul se va efectua în containere maritime. Pentru ca fructele să ajungă pe piețele externe, producătorii trebuie să respecte o serie de cerințe ce se referă atât la procesul de pre-recoltă, post-recoltă, cât și în timpul transportării. Aceste condiții sunt descrise în Ghidul lansat astăzi. În anul trecut, am exportat doar circa o mie de tone de mere pe piețele din Orient, dar acestea au fot primele încercări pentru a studia mai bine această piață. Țin să remarc faptul că, Ghidul va fi un instrument ce va veni în ajutorul exportatorilor”.

Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, a specificat că în Ghid se vor găsi răspunsuri la principalele întrebări ale potențialilor exportatori, ce intenționează să livreze fructe pe cale maritimă.

„În general, în Republica Moldova exportul de fructe proaspete se efetuează cu transport terestru, utilizăm transport auto pentru a expedia marfa fie pe distanțe mai lungi, sau mai scurte. În țările mai îndepărtate cum ar fi cele din Golf sau India, Bangladesh este necesar de a utiliza trasportul pe cale maritimă, unde apar factori care sunt mai greu de controlat, în comparație cu trasportul terestru. Iată de ce este nevoie de o altfel de abordare. Exportul din Republica Moldova și până în Molgolia durează maxim 12 zile, în timp ce din Republica Moldova și până în India durează 45 de zile pe cale maritimă, în condiții de temperatură complet diferite. În Ghid, producătorii vor găsi răspuns la întrebări cum ar fi: cum monitorizăm temperatura, cum ambalăm fructele, care sunt factorii de bază și cerințele față de ambalaj, cum amplasăm într-un container maritim un număr suficient de cutii. Dar și alte cerinețe cu care producătorii de la noi nu sunt încă familiarizați. Acest Ghid va putea fi accesat atât pe pagina Asociației, cât și pe pagina MADRM, ANSA. Este foarte important să cunoaștem toate condițiile, pentru că comerțul presupune și anumite riscuri și cu cât mai mulți factori de risc se cunosc, cu atât mai pregătiți vor fi exportatorii ca să le evite”.

Mihai Chileanu, managerul unei companii din grupul Codru-ST, dar și gazda evenimentului ne-a spus că deja au practica exportului de fructe pe cale maritimă în Bangladesh și India.

„Una dintre problemele cu care se confruntă producătorii de la noi se referă nu doar la faptul de a identifica un partener, dar și de a idenifica soiurilor potrivite pentru exportul în anumite țări. Fiecare piață, țară, regiune au  condiții și cerințe diferite. Dacă ne referim la calitate, atunci noi o putem îmbunătăți de la un an la altul, ca să reînnoim soiurile este nevoie de ceva mai mult timp. Încercăm să modernizăm permanent compania ca să avem în portofoliul nostru cât mai multe soiuri disponibile, care să se preteze pentru piețele din țările îndepărtate. Cele mai solicitate soiuri sunt Gala. Dacă pe piețele tradiționale se solicită soiul Gala roșii total, pe piețele din Dubai, Bangladesh este solicitat soiul Gala care este parțial roșu, parțial galben. Cred că, îți asumi riscul dacă optezi doar pentru soiuri care se cumpără doar în Dubai sau India”. 

Vitalie Obrijanu, directorul comercial al grupului de producători Fresh Time, a menționat că clienții spre care au efectuat livrări pe cale maritimă au rămas mulțumiți de starea în care au ajuns fructele.

„Pe parcursul perioadei de livrare am monitorizat temperatura, umiditatea. Avem capacitatea și posibilitatea de a ne extinde piața de desfacere pentru produsele noastre și să arătăm și altor producători aceste bune exemple. Din experiența pe care o avem, consumatorii solicită mere roșii și dulci, ca să putem cuceri consumatorii de acolo trebuie să le ofeim exact ceea de ce au ei nevoie. Având în vedere că, în anul curent piața UE va fi într-un mic deficit de mere, există posibilitatea de a exporta mere din Republica Moldova, dar trebuie să fim pregătiți să corespundem cerințelor înaintate, care se referă și la ambalare, tipul de ambalaj. Cei care vor consulta Ghidul vor găsi răspuns la aceste întrebări”.

Exportatorii de fructe vor putea exporta în siguranță în containere maritime urmând recomandările incluse în Ghidul bunelor practici privind exportul fructelor proaspete în containere frigorifice, elaborat de proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM).

 

2 COMENTARII

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here