Economia chineză a fost prima afectată din cauza răspândirii coronaviruslui: activitatea întreprinderilor industriale a fost sistată, dar și impuse restricții de circulație.
Producătorii agricoli au fost nevoiți să caute canale de distribuție suplimentare și să reconstruiască lanțul de aprovizionare aproape din nou. În China, a fost posibilă compensarea parțială a vînzărilor făcute altădată către magazine, datorită comerțului electronic și digitalizării.
Inițiativa Alibaba
Pionier în domeniul digitalizării intensive a producătorilor agricoli mici și mijlocii a fost Alibaba Group. Din cauza carantinei, multe canale de distribuție au încetat să funcționeze, astfel încât trecerea la comerțul electronic a fost primul pas pentru soluționarea acestei probleme.
Alibaba, cu sprijinul guvernului, a dezvoltat în 17 provincii un lanț eficient de livrări. Principalele caracteristici a noii rețele logistice sunt: stabilirea exactă a adreselor și concentrarea pe redistribuirea ofertei și a cererii.
Potrivit academicianului Deng Susan, 4,7 milioane de tone de citrice erau blocate în unele provincii, deci problema transportului și vânzării fructelor era urgentă.
Pentru a soluționa această problemă, au fost create conturi personale pentru producători pe marketplace-ul TaoBao (o subdiviziune a Alibaba). Pe 16 februarie, după tradiționalul salt al vânzărilor de Ziua Îndrăgostiților, producătorii au reușit să vândă 26 de mii de tone de produse prin intermediul platformei.
Produsele agricole, în funcție de cererea din fiecare regiune, sunt distribuite către bazele agroalimentare (în număr de peste o mie în toată țara). Cantitatea necesară de produse este calculată de centrul analitic Alibaba, apoi datele și prognozele sunt transferate către producătorii agricoli. Astfel, producătorii primesc date actualizate cu privire la informațiile de pe piață. Peste 10 mii de fermieri mici asigură vânzarea colectivă a produselor crescute.
Datorită sistemului de plăți prin intermediul serviciului Alipay, este mult mai ușoară monitorizarea activității financiare, nu însă și calitatea produselor livrate. Astfel, mai mulți oameni de știință, cât și reprezentanți ai asociațiilor de profil, au inițiat elaborarea unor standarde unice pentru controlul calității produselor alimentare vândute prin intermediul marketplace-ului.
Experții sunt siguri: crearea standardelor a fost o problemă de timp, iar pandemia a accelerat acest proces. Se subliniază că toate standardele sunt elaborate de comunitatea științifică cu implicarea specialiștilor calificați. Alibaba, din partea sa, va asigura implementarea noilor reguli. Astfel, producătorii vor avea un canal suplimentar de vânzare, iar consumatorii vor fi siguri în calitatea produselor cumpărate.
În prezent, un miliard de utilizatori sunt conectați în cadrul proiectului Alibaba.
Până în mai 2020, 55 de familii au utilizat un program comercial special pentru a beneficia de parcele de pământ în apropierea Shanghaiului. Programul rezolvă mai multe probleme simultan: implementează soluții digitale în agricultură, transferă producătorii de la tehnologiile tradiționale la cele moderne, „întinerește” industria prin atragerea de specialiști tineri, reduce numărul de sate îndepărtate unele de altele prin relocare voluntară și dezvoltă zonele rurale.
„Noii fermieri” folosesc tehnologiile moderne nu numai în procesul de producere, ci și pentru vânzarea produselor. În fiecare zi, prin fluxuri live de pe rețelele sociale și videoclipuri pe marketplace, fermierii vând în medie 300 de tone de produse agricole, potrivit Alibaba.
Totodată, unele „celebrități din sector” organizează excursii online în cadrul întreprinderilor agricole, concursuri, interacționează cu urmăritorii sau organizează diferite master class-uri.
Adevărata provocare în producerea de conținut pentru fermieri a fost îmbunătățirea calității. Mulți au pierdut competiția în spațiul online din cauza fotografiilor de calitate proastă sau a unghiurilor incorecte. Pentru a depăși această barieră, Alibaba a lansat o inițiativă de combatere a sărăciei în mediul rural. Proiectul va crea 100 de colegii unde fermierii vor fi instruiți să lucreze online și să creeze conținut competitiv.
Veniturile rezultate din comerțul electronic al Alibaba în 2019 au ajuns la 13,7 miliarde de dolari.
Comentarii