‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 5 noiembrie, 2024
0.5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleAnaliză: Moldova pierde 2/3 din piața de export a strugurilor de masă. Ce urmează?

Analiză: Moldova pierde 2/3 din piața de export a strugurilor de masă. Ce urmează?

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Războiul din Ucraina a afectat grav piața de desfacere pentru strugurii moldovenești, la fel și pentru majoritatea fructelor. O bună parte din producători nu au producerea și certificarea adaptată cerințelor piețelor alternative de desfacere, astfel încât comercializarea devine problematică.

Într-o analiză prezentată de către Andrei Botezatu, specialist în domeniul producerii strugurilor de masă, proiectul USAID/PCRR, în cadrul Conferinței Internaționale „Strugurii de masă ai Ucrainei 2022: experiența Moldovei” este relatată situația sectorului de producere a strugurilor de masă în Moldova.

Ce suprafață de viță de vie și ce cantitatea de struguri produce Moldova

În Moldova activează circa 14 mii de exploatații agricole cu vii în câmp, dintre care doar circa 250 ca persoană juridică (SA, SRL).

‹ adv ›

Suprafața totală cultivață cu viță de vie de masă este de 17 900 de hectare în Moldova, dintre care 5100 de hectare aparțin formelor organizatorico-juridice SA și SRL, iar restul, 12 800 de hectare GȚ și gospodăriilor casnice.

În plus, suprafața medie deținută de SRL este de 20 de hectare, iar de gospodăriile țărănești de un hectar. Respectiv, o varietate mare de tehnologii și metode de cultivare aplicate, influențează uniformitatea loturilor obținute, dar și posibilitatea obținerii certificărilor necesare, respectiv și posibilitatea exportului cantităților solicitate.

50% din viile cu struguri de masă se află în 5 raioane: Cahul, Cantemir, UTA Gagauzia, Hîncești și Ialoveni.

‹ adv ›

Evoluția cultivăriii soiurilor de struguri în Moldova

Sectorul a încercat să diversifice sortimentul, dar, într-un fina, a revenit la soiul „Moldova”, indică expertul Andrei Botezatu, făcând referință la datele statistice:

Anul de plantare 2009

‹ adv ›
  • Moldova (34%)
  • Cardinal (15%)
  • Victoria (7%)
  • Codreanca (5%)
  • Muscat Hamburg (3%)
  • Caraburnu (2%)
  • Italia (2%)

Anul de plantare 2014

  • Moldova (55%)
  • Codreanca (16%)
  • Prezentabil (9%)
  • Alb de Suruceni (6%)
  • Victoria (5%)
  • Arcadia (4%)

Anul de plantare 2021

  • Moldova (90%)
  • Soiuri apirene (2%)
  • Alte Soiuri (8%)

Tendința înființării plantațiilor viticole

Chiar dacă a fost asigurată în mare parte infrastructura de păstrare, mai sunt încă multe de modificat în cadrul sectorului:

  • Asociația națională și asociațiile regionale – necesită fortificare
  • Consolidarea producătorilor în grupuri de producători
  • Consolidarea volumelor de către exportatori
  • Sinergia slabă în relațiile APESM – exportator – producător

Am reușit diversificarea sortimentului ambalajului, dar nu dispunem de toate opțiunile concurenților:

  • Ambalaj din lemn, dar mai atractiv
  • Pungi pentru ciorchini
  • Deficit de ambalaj din carton

Moldova exploatează cu succes nișa sa pe piață în perioada noiembrie-ianuarie

2/3 din export (44 mii tone; 27 milioane USD) afectate de războiul din Ucrainaurmează adaptarea

Cantitățile cele mai mari de struguri moldovenești erau exportate pe piața Rusiei. Totodată, cantități importante erau livrate în Ucraina, Belarus, Mongolia, Kazakhstan.

Din cauza războiului, au fost afectate:

  • Logistica
  • Plățile
  • Au crescut esențial costurile

Deși piața globală este în creștere, segmentul european înregistrează o reducere lentă a volumelor.

Piața europeană migrează masiv către soiurile apirene (fără semințe), chiar și în Europa Centrală și de Est.

Segmentarea tipică pentru piețele europene dezvoltate:

  • Segmentul de vârf: Struguri eco, soiuri apirene aromatice, ambalaj special sau marcă comercială, Clasa Extra sau Clasa I
  • Soiurile cu semințe vor deveni produse de nișă: doar Clasa Extra sau Clasa I va fi acceptată
  • Segmentul de jos: Soiuri cu semințe, în vrac (fără preambalare pentru consumator), Clasa II

Țările europene cum ar fi Franța, Italia, Germania, Spania solicită doar soiuri de calitate, ce corespund tuturor cerințelor.

Producătorii din Moldova trebuie să formeze parteneriate pe termen lung, prin livrarea cantităților solicitate, de calitate asigurând:

  • Creșterea ponderii rețelelor în detrimentul comerțului tradițional
  • Diferențierea între multitudinea de furnizori: gradul de încredere
  • Din punct de vedere tehnic (calitate constantă, volum disponibil, sezonalitatea mai lungă)
  • Integritatea în afaceri (livrări programate, comunicare eficientă)
  • Diversificare sortiment (soiuri apirene / precoce)
  • Vânzările spot: regularea dereglărilor temporare (deficit sau supraofertă)

Acestea ar fi posibil mai ușor de realizat prin colaborarea și asocierea producătorilor.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›