FAO: Anul acesta putem să ne așteptăm la o recoltă bogată de cereale

0

Prima prognoza a Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO) a pieței cerealelor în anii 2017-2018 arată că în acest sezon va fi o recoltă bogată de cereale.

Producția mondială de cereale în anul 2017 este estimată la 2.597 milioane de tone, cu doar 9 milioane de tone mai puțin decât indicele-record din anul 2016, potrivit ultimului raport recent cu privire la ofertele și cererile de cereale.

Estimările FAO

Acestă prima estimare a FAO în mare parte va depinde de condițiile climaterice din lunile următoare, dar și de deciziile fermierilor care se orientează după evoluția prețurilor și alegerea culturilor.

O ușoară scădere a producției de cereale în anul 2016 a avut loc datorită declinului prognozat de producere a grâului la nivel mondial. Acum, specialiștii consideră că producerea grâului se va diminua în 2017 cu 2,7%, până la 740 milioane de tone. În mare pare aceasta estimare se datorează scăderii prețului pentru material săditor din Australia, Canada și Statele Unite ale Americii.

Totodată, experții sunt de părere că volumul producției de grâu furajer în anul 2017 va atinge noi cote maxime de 1.353 de milioane tone în mare parte datorită creșterii bruște a producției din Brazilia și Argentina, dar și datorită restabilirii producerii din Africa de Sud după seceta din anul trecut.

De asemenea, economiștii cred că și producția de orez la nivel mondial va crește cu 1%, adică cu 504 milioane de tone, deoarece creșterea suprafețelor cultivate în India și Indonezia, precum și creșterea randamentului culturii în Brazilia și China ar rebui să compenseze scăderea recoltei în alte regiuni, inclusiv Sri Lanka care a fost și ea afectată de secetă.

Cererea de cereale și rezerve de cereale

Specialiștii se așteaptă la creșterea consumului de cereale pe plan global cu doar 0,8% în anul 2017, adică până la 2.597 milioane tone. Încetarea acestor temouri în comparație cu anul trecut, când creșterea a ajuns la 2,2%, reflectă scăderea cererii la cereale care sunt utilizate în calitate de hrană pentru animale, dar și biocombustibil, cum ar fi etanolul.

Potrivit estimărilor în privința producerii și consumului, primele cercetări FAO arată că stocurile mondiale cu cereale în perioada 2017-2018 vor constitui 680 milioane de tone. Adică cu doar 2 milioane de tone mai puțin în comparație cu sezonul trecut. Raportul dintre rezervele mondiale față de consum se va păstra la nivelul de 25,4%.

De asemenea rezervele de grâu vor crește cu 2,5% adică până la 246.6 milioane tone, în timp ce rezervele de porumb, în ​​schimb, vor scădea cu 4%, adică până la 207 milioane tone, datorită reducerii de producere a acestei culturi în China și SUA.

Rezervele mondiale de orez cel mai probabil că vor rămâne la nivelul de 170 milioane tone.

Viticultorii vor putea să-și depună cererile online pentru înscrierea în Registrul Vitivinicol

0

Viticultorii și vinicultorii de azi înainte vor putea să depună cererile de înregistrare și declarațiile în regim online la – rvv.gov.md – Registrul Vitivinicol (RVV) sau pot să se prezente la sediul Oficiului Național al Viei și Vinului ONVV pentru includerea în registru, potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare. Registrul Vitivinicol va conține informații detaliate despre toți producătorii de struguri și procesatorii vinicoli. Acesta este destinat tuturor viticultorilor și vinificatorilor care dețin parcele viticole de producție-marfă mai mari de 0,15 ha cu soiuri de struguri de masă și pentru vin.

Cei care nu se vor înscrie în Registrul Vitivinicol riscă să le fie aplicate sancțiuni administrative.

Viticultorii vor sta online

Sistemul Informațional Automatizat Registrul Vitivinicol (RVV) – rvv.gov.md, a fost transmis de către dezvoltatori în gestiunea autorităților moldovenești și a început înregistrarea unităților vitivinicole din țară în regim online. Actul de acceptanță privind transmiterea RVV a fost semnat la Chișinău, în data de 6 Aprilie 2017, de către părțile implicate în realizarea proiectului: Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA), Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), Centrul Informațional Agricol și Institutul Central de Testare în Agricultură (Cehia).

RVV este un sistem de trasabilitate coerent, care va asigura transparenţa întregului proces tehnologic, de la struguri marfă până la distribuirea produsului finit, mărind astfel competitivitatea Vinului Moldovei și ajutând producătorii locali să se extindă atât pe piața internă, cât și pe cele externe.

„Suntem într-un proces continuu de dezvoltare a industriei, având drept prioritate asigurarea trasabilității și creșterea calității Vinului Moldovei. RVV este crucial în acest scop, iar Guvernul, printr-un șir de acte normative, a oficializat acest registru, astfel încât partea legală este asigurată, urmând partea practică de implementare a proiectului”,  a spus Vasile Luca, viceministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare.

În urma semnării, ONVV a devenit deținătorul dreptului de administrare a RVV în format electronic și a demarat procedura de completare a registrului. Dacă până în prezent informațiile despre sectorul vitivinicol erau colectate pe suport hârtie, acum viticultorii și vinificatorii au posibilitatea de a depune cererile de înregistrare și declarațiile în regim online la rvv.gov.md sau se pot prezenta la sediul ONVV pentru includerea în registru.

50 de instruiri

„În ultimii doi ani ani, echipa ONVV a fost foarte implicată în acest proiect, muncind cot la cot cu partenerii noștri de dezvoltare. Pentru a pregăti sectorul, ONVV a realizat 50 de instruiri gratuite pentru profesioniștii implicați (viticultori, ingineri cadastrali, autoritățile publice locale etc.) și a oferit asistență la completarea cererilor de înregistrare în RVV. Odată cu semnarea actului de acceptanță, în perioada imediat următoare datele acumulate vor fi introduse în noul soft, iar în rezultat industria vitivinicolă se va bucura de toate beneficiile oferite de acest proiect”, a povestit Vladimir Grosu, director adjunct, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului.

Ce va conține Registrul Vitivinicol

Beneficiarii proiectului sunt viticultori și vinificatori, indiferent de statutul organizatorico-juridic. RVV va conține informații detaliate despre toți producătorii de struguri și procesatorii vinicoli, făcând posibilă identificarea originii produselor pe bază de must şi vin, în special a celor cu indicaţie geografică protejată (IGP) şi cu denumire de origine protejată (DOP), în tot lanțul procesului de producere-comerț: viticultor, producător de vin, distribuitor, vânzător, exportator. Asigurând trasabilitatea produselor vitivinicole autohtone, RVV va funcționa ca un garant al calităţii Vinului Moldovei cea ce va permite producătorilor devină mai competitivi la aceesarea noilor pieţe de desfacere. În plus, crearea bazei de date cu informații complete este necesară pentru elaborarea de politici de dezvoltare durabilă și pentru administrarea eficientă a sectorului vitivinicol.

Programul software pentru RVV a fost elaborat de către compania „TENDER SYSTEM” s.r.o. (Cehia) și finanțat de Agenția Cehă pentru Dezvoltare, fiind construit după schema de funcţionare a Registrului Vitivinicol din Cehia, lansat acum mai bine de 10 ani.

Statistica vinicolă

De asemenea, orice doritor va avea posibilitatea să acceseze compartimentul public al paginii web rvv.gov.md pentru a se familiariza cu statisticile din domeniul vitivinicol și va putea filtra informațiile despre unitățile vitivinicole și plantațiile viticole înregistrate (în funcție de destinație, soi, suprafață, localitate etc.). Astfel agenții economici din domeniu vor cunoaște situația reală privind suprafețele de viță-de-vie și își vor putea planifica eficient potențialul de producere.

Despre Registrul Vitivinicol

Registrul Vitivinicol (RVV) este destinat tuturor viticultorilor și vinificatorilor care dețin parcele viticole de producție-marfă mai mari de 0,15 ha cu soiuri de struguri de masă și pentru vin. RVV va conține informații detaliate despre plantaţiile şi unităţile vinicole, făcând posibilă identificarea produselor vitivinicole, inclusiv a celor cu indicaţie geografică (IG) şi cu denumire de origine protejată (DOP), în tot lanțul procesului de producere – comerț: viticultor, producător de vin, distribuitor, vânzător, exportator. Înscrierea viticultorilor și vinificatorilor în RVV este obligatorie, excepție făcând agricultorii care utilizează strugurii doar pentru consum  propriu.

Cei care nu se vor înscrie în Registrul Vitivinicol riscă să le fie aplicate sancțiuni administrative, să nu poată obține orice tip de subvenții din fondurile subvenționării de stat și chiar să fie în imposibilitate de a-și comercializa strugurii destinați fabricării vinurilor. Fondurile necesare implementării Proiectului de creare și ținere a Registrului Vitivinicol au fost alocate de către Agenția Cehă pentru Dezvoltare (CzDA) şi de partenerul strategic al ONVV, Proiectul de Competitivitate din  Moldova.

MAIA anunță schimbarea regulilor la subvenționarea tehnicii agricole

0

În temeiul Legii din 16 decembrie 2016, cu privire la principiile de subvenționare a producătorilor agricoli, în scopul aplicării rezonabilităţii preţurilor la calcularea subvenţiei pentru tehnica, utilajul şi echipamentul agricol, s-a aprobat la 6 aprilie 2017, Metodologia privind stabilirea preţurilor de referință la calcularea subvenţiei pentru tehnica, utilajul și echipamentul agricol.

Prezenta metodologie are drept scop elaborarea Registrului preţurilor de referință pentru maşini, utilaje și echipamente agricole şi principiile de înregistrare a acestora. Registrul preţurilor de referinţă este utilizat pentru asigurarea respectării principiului rezonabilității costurilor la evaluarea dosarelor înaintate la subvenţionare din Fondul Naţional de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural, în scopul evitării acordării subvenţiilor la produse cu preţuri majorate. Registrul cuprinde prețuri de referință pentru maşini, utilaje şi echipamente agricole, specifice submăsurilor de subvenţionare 1.3 şi 2.4.

Obiectele se vor diferenția în funcție de principalele caracteristici (ex: putere, lățime de lucru, productivitate etc.). Pentru categoriile de utilaje se aprobă fișele cu informațiile tehnice minime necesare înregistrării în Registrul prețurilor de referință care se afișează pe site-ul AIPA. Acesta este un proces continuu, fișele diversificându-se pe măsura populării Registrului cu noi categorii de elemente. Prețurile din baza de date vor fi exprimate în MDL și nu vor include TVA (preț final la beneficiar).

Registrul preţurilor de referință urmează a fi aplicat începând cu anul curent de subvenţionare, conform Ordinului Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare nr. 59 din 06 aprilie 2017, pentru 6 obiecte şi anume:

  1. Tractoare agricole;
  2. Combine pentru recoltarea culturilor cerealiere; pentru recoltarea porumbului; pentru recoltarea mazării; pentru recoltarea cartofului, legumelor şi culturilor bostănoase; pentru recoltarea fructelor;
  3. Semănătoare de cereale;
  4. Semănătoare de precizie pentru culturi tehnice;
  5. Stropitoare pentru protecţia plantelor cu rampă;
  6. Stropitoare pentru protecţia plantelor multianuale.

Întocmirea şi actualizarea Registrului preţurilor de referinţă este asigurată de către Agenţia de Intervenţii şi Plăţi pentru Agricultură prin aprobarea acestuia de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare. Procesul de monitorizare a funcționării, actualizare şi completare cu noi obiecte în Registrul preţurilor de referinţă este asigurată de către experţii din cadrul AIPA în urma analizării acesteia.

Beneficiile și riscurile utilizării tichetelor de masă

0

Tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai cunoscute beneficii pentru salariați. Or, practicile internaționale arată că acestea reprezintă o sursă suplimentară de venituri, în special pentru angajații cu salariu minim. Pe de altă parte, există riscul evaziunii fiscale și a unei inițiative cu iz electoral, potrivit concluziilor formulate în cadrul dezbaterii publice pe marginea proiectului de Lege cu privire la tichetele de masă.

Prezent la discuție, președintele Parlamentului și unul din autorii proiectului, Andrian Candu a precizat că vede tichetele de masă ca un instrument social și un venit net, neimpozitat la angajați. Este o cheltuială din partea angajatorului, dar deductibilă.

„Prețul pentru un tichet a fost stabilit la 45 de lei și am luat în calcul coșul minim de consum și rata inflației. Pe lângă partea socială presupunem că va exista și partea economică cu un impact asupra vânzărilor”, a spus Candu.

Și deputata Valentina Buliga consideră că această inițiativă reprezintă un instrument de protecție socială.

„Suntem siguri că putem găsi formulele necesare pentru atingerea obiectivelor cu beneficii maxime pentru angajați. Optăm pentru discuții transparente pe marginea proiectului cu implicarea experților, sindicatelor. Trebuie să ținem cont de faptul că statul este cel mai mare angajator”, este de părere deputata, Valentina Buliga.

Expertul economic, Dorin Vaculovschi constată că tichetele de masă contribuie la creșterea cheltuielilor necesare pentru întreținerea angajaților în cadrul organizațiilor și, respectiv, la creșterea cheltuielilor totale suportate de către organizație. În același timp, lipsa unei viziuni de ansamblu privind noul mecanism de funcționare a  sistemului de politică socială bazat pe tichete de masă împiedică o perspectivă de implementare eficace a legii, iar conjunctura economică din Republica Moldova doar asuprește implementarea sistemului bazat pe tichete de masă (sistemul fiind mai potrivit pentru țările industrializate).

Veaceslav Negruța expert Transparency International și ex-ministrul al Finanțelor este de părere că în Republica Moldova introducerea sistemului tichetelor de masă va complica și mai mult starea lucrurilor din perspectiva fiscală.

„Inițiativa nu trebuie privită doar ca una socială, ci și economică și fiscală. Tichetele au apărut în țările cu tradiții sindicale, iar ulterior preluate de companii care se ocupă cu optimizări fiscale și promovate în alte țări inclusiv în Republica Moldova. Dacă sincronizăm subiectul tichetelor de masă, observăm că a fost promovat în anii preelectorali (2007, 2008, 2010 și 2016). Astfel, se încearcă împachetarea unui instrument politic și furnizat bine societății. Totodată, este foarte greu să ne dăm seama care sunt efectele monetare și inflaționiste. În condițiile în care Republica Moldova are problema leului în zona necontrolată, politica monetară este așa cum este și cu semnale proaste de transmisie, atunci un nou surogat introdus în circuitul economic doar va complica situația. Ba mai mult, introducerea tichetelor de masă zădărnicește creșterea ulterioară a salariilor”, a spus Veaceslav Negruța, expert Transparency International.

Experta în politici sociale de la IDIS Viitorul Viorica Antonov a menționat că proiectele sociale promovate în societate trebuie să țină cont de situația social-economică din țară.

„Dacă să analizăm datele, în ultimii ani numărul angajaților s-a redus substanțial pe un fundal al creșterii numărului de pensionari și beneficiari de îndemnizații sociale. Numărul angajaților nu este atât de mare, iar prezența multora în sectorul informal doar îngreunează situația per ansamblu, deoarece numărul contribuabililor la fondul social de pensii se reduce anual. Mai mult, se menține un număr mare de tineri, potențiali angajați, care nu frecventează școala dar nici nu sunt angajați, circa 18%. Respectiv, de tichetele de masă au nevoie mai mult pensionarii și grupurile vulnerabile, care trăiesc la limita sărăciei, pentru care un prânz cald este un lux”, a menționat experta în politici sociale de la IDIS Viitorul, Viorica Antonov.

Cea mai mare fermă din Canada care produce marijuana

0

Presa internațională a scris, recent, despre intenția Executivului canadian de a legaliza marijuana de uz recreațional până la 1 iulie 2018. De fapt, aceasta a fost una dintre promisiunile premierului din Canada, Justin Trudeau, făcute în cadrul campaniei electorale.

Justin Trudeau, premierul din Canada (al doilea din dreapta). Sursa FOTO: Profil Facebook

Guvernul canadian va dezvălui legislația în a doua săptămână a lunii aprilie. De când a devenit premier, Trudeau a vorbit public despre nevoia de a legaliza marijuana de uz recreațional, argumentând că astfel drogul va fi ținut departe de copii, iar profiturile nu ar ajunge în mâinile celor pe care el îi numește „elemente criminale.

Astfel, Canada poate deveni prima ţară din G7 care legalizează complet uzul de marijuana, întrucât marijuana de uz medical este deja legală aici.

Excursie foto la cea mai mare fabrică de producere a marijuanei din Canada

În acest sens vă invităm la o excursie foto la una dintre cele mai mari fabrici de producere a marijuanei din Canada, relatată de aggeek.net.

Canopy Growth a devenit prima companie de producere a marijuanei care a fost inclusă în indicele bursei. Acest lucru înseamnă că producerea marijuanei a avansat.

Aceasta companie livrează medicamente pentru jumătate de pacienți dependenți de marijuana de uz medical din Canada – pentru circa 40.000 de persoane.

Angajații companii au grijă de culturile

Bruce Linton, fondatorul companiei, susține că integrarea verticală a procesului întreg – de la producere până la prelucrare pentru a extrage ulei – le va permite să controleze mai bine calitatea produsului.

Bruce Linton, fondatorul companiei.

Canadienilor li s-a permis să crească acasă droguri legale începând cu anul 2000. Din anul 2014 a început licențierea companiilor mari cum este Canopy.

Testarea marijuanei.

Anul trecut din comercializarea marijuanei legale companiile au încasat 869 de milioane de dolari. Economiștii estimează că suma vânzărilor va crește până la 22,6 milioane de dolari dacă va fi aprobată promisiunea premierului canadian, Justin Trudeau.

Compania planifică să-și extinde vânzările și pe piețe externe, deoarece legalizarea marijuanei cuprinde tot mai multe țări. Deja au început și livrările în Germania și Brazilia.

„Totul depinde de politicile publice. Dacă politicile publice nu sunt corecte atunci nici businessul nu are șanse”, consideră Linton.

Ferma de producere a marijuanei.

Mulți însă se întreabă cum stă Republica Moldova la acest capitol.

Marșul cânepei în Moldova

În Republica Moldova sunt organizate periodic diferite manifestări pentru legalizarea marijuanei în scopuri medicale. În Capitală au fost organizate o serie de „Marșuri cânepei”, organizatorii cărora cereau legalizarea cânepei în scopuri medicale, cercetare şi adaptarea modelelor politicii în acest sens ale Canadei, Israelului, Spaniei, Belgiei, Austriei, Italiei, Olandei și altor state.

Marşul Cânepei în centrul Chişinăului. mai 2011. Sursa FOTO: Timpul.md

Totodată, aceștia pledează pentru revenirea la tradiţia milenară a cultivării cânepei în scopuri industriale (pentru fibre şi seminţe), şi susţinerea directă a acestei practici agricole de către Guvern.

Ce cred medicii

Recent și câțiva reprezentanți ai comunității medicale din Republica Moldova au cerut permisiunea de a utiliza canabisul în scopuri medicale. Aceștia susțin că marijuana este o plantă care nu provoacă doar daune, dar are și beneficii asupra organismului.

Astfel, multe boli au prescripție de a fi tratate cu marijuana, inclusiv SIDA, schizofrenia și cancerul, scrie mednews.md

„Din păcate, foarte puțini oameni cunosc despre proprietățile terapeutice ale canabisului, în special, a canabinoidelor și terpenoidelor. În comunitatea internațională, acest subiect este studiat de mai bine de 30 de ani, există mai multe asociații internaționale care fac astfel de cercetări. Canabisul este indicat ca preparat terapeutic în multiple nozologii și sindroame patologice”, a declarat pentru MedNews medicul psihiatru, master în fiziologia omului, Stanislav Grosu.

Medicii văd o soluție în reexaminarea proprietăților medicale ale canabisului pentru a se crea o opinie mai clară și mai corectă față de utilitatea medicală a canabisului, în special, a canabinoidelor.

„În prezent, în Republica Moldova canabisul este clasificat, conform unei hotărâri de Guvern din 2004, ca substanță psihotropă fără utilitate medicală. De fapt, pentru psihiatri, canabidiolul prezintă interes primar. Aceasta este a doua substanță majoră din planta de canabis după conținut și care nu este psihoactivă. Aceasta ne interesează pentru că are proprietăți antipsihotice, anticonvulsivante, antidepresive, este un neuroprotector major în special datorită faptului că nu are efecte toxice asupra organismului”, a declarat Stanislav Grosu.

Expert-Grup solicită suspendarea contractului de concesionare privind explorarea a 40% din teritoriul Moldovei

0

Experții Centrului Analitic Independent Expert-Grup au solicitat suspendarea contractului de concesionare a lucrărilor de explorare geologică a 40% din teritoriul Republicii Moldova și evaluarea concursului de concesionare.

Apelul adresat Guvernului și Ministerului Mediului vine ca reacție la o serie de nereguli depistate în cadrul procesului de concesionare a lucrărilor de explorare. Principalele aspecte problematice țin de transparența procesului de concesionare, desfășurarea concursului de concesionare și particularitățile contractuale. Acestea numără un total de 10 probleme majore, reflectate în nota de poziție lansată de Expert-Grup pe 16 martie 2017.

Având în vedere îngrijorările descrise, în particular pe partea legată de protecția mediului înconjurător, dar și afirmațiile Ministrului Valeriu Munteanu despre posibilitatea de a revizui contractul deja semnat, Apelul cheamă Guvernul și Ministerul Mediului să realizeze în mod urgent următoarele acțiuni:

1. Suspendarea contractului din 2 ianuarie 2017, semnat între Ministerul Mediului și Frontera Resources International, și în paralel:

a. Organizarea consultărilor publice transparente și inclusive, cu participarea largă a reprezentanților societății civile din domeniul ecologic, energetic, politici anti-corupție și a autorităților publice locale, în special din localitățile vizate.

b. Crearea unei Comisii mixte de investigare a condițiilor în care s-a desfășurat concursul de concesionare inițial. Comisia trebuie să includă reprezentanții Centrului Național Anti-Corupție, Consiliului Concurenței, precum și reprezentanții societății civile specializați în achiziții publice, politici anti-corupție, mediu, energetică etc. Totodată, este necesară implicarea reprezentanților Delegației UE, în calitate de observatori.

2. Dacă consultările publice și investigațiile vor confirma abaterile de la procedură și bunele practici, atunci se impune rezilierea contractului semnat între Ministerul Mediului și Frontera Resources International.

3. Dacă consultările publice confirmă oportunitatea și inofensivitatea pentru populație și mediu a lucrărilor de explorare, lansarea unui nou concurs public de concesionare, în condiții de maximă transparență și competiție.

4. Constituirea unui Grup mixt de monitorizare a concursului de concesionare, care să includă reprezentanții Ministerului Mediului (Guvernul), autoritățile locale din raioanele vizate (pe linia Ungheni-Basarabeasca), inclusiv din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (Gagauz-Yeri) și reprezentații societății civile (mediu, energie, politici anti-corupție).

5. Instituirea unui mecanism de monitorizare și evaluare, precum și comunicare, pe marginea implementării prevederilor contractuale, în eventualitatea semnării unui contract nou, asigurat în mod obligatoriu de către Ministerul Mediului și compania concesionară, dar și cu implicarea activă a societății civile.

6. Aprobarea unui document-cadru pentru orice tip de acțivități de explorare și exploatare pe teritoriul Republicii Moldova, care să stipuleze foarte clar atât obligațiile cât și sancțiunile ce trebuie aplicate în cazul încălcării legislației din domeniul mediului. De asemenea, documentul-cadru urmează să prevadă interzicerea utilizării metodelor de exploatare periculoase pentru mediul ambiant, precum fracturare hidraulică pentru eventuala extragere a gazelor de șist, interzicerea pompărilor de lichide toxice în sondele de extracție, dar și alte metode care pot afecta pînza de apă freatică și apele de suprafață. Acest document-cadru trebuie să fie reflectat în viitoarele contracte de concesionare din domeniu.

Tineri antreprenori produc brânză de oi și cultivă roșii cherry cu echipament procurat din granturi europene

1

Seră pentru cultivarea roșiilor cherry, producerea brânzei de oi cu echipament procurat din grantul european sunt doar câteva dintre idei care au fost realizate de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului grație susținerii financiare a Uniunii Europene. Granturile au fost oferite în cadrul Programului „Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova. Rezultatele proiectului de abilitare a tinerilor în afaceri au fost prezentate la un eveniment desfășurat în Tiraspol.

Ajutor financiar – 13.500 de euro

O fermă de prepelițe sau seră pentru cultivarea roșiilor cherry – sunt doar câteva dintre ideile tinerilor, care au fost transformate în afaceri. Antreprenorii au primit sprijin din partea UE de până la 13.500 de euro și au beneficiat de instruiri în gestionarea afacerilor.

Pe unii beneficiari, granturile i-au convins să rămână acasă, alături de familii. Vitalii Kovali din Dubăsari, stânga Nistrului, era pe punctul de a migra în Federația Rusă când a aflat că a obținut peste 12 mii de euro pentru a-și crea propria afacere – o fermă de lactate.

Miere direct din borcan

Mai mulți apicultori și-au extins afacerea, unii și-au realizat ideile inovative – de confecționare a stupilor supraetajați, sau de colectare a mierii direct în borcan. Natalia Porhun, din satul Speia, raionul Grigoriopol din stânga Nistrului, a procurat echipament de stoarcere a mierii de pe faguri – muncă greu de îndeplinit manual. „Centrifuga”, cum o numește, este încorporată într-o camionetă.

„Asta îmi permite să prestez servicii și altor apicultori, inclusiv de pe malul drept”, spune antreprenoarea.

Brânză de oi

În vara anului 2016, Zinaida Stefanco și soțul său, Sergiu, care dețin o fermă de oi, au început să producă brânză de oi cu echipament procurat grație grantului european. „Ne-ar fi fost foarte greu să lansăm o astfel de afacere cu forțe proprii. Chiar dacă exista ideea și dorința, totuși partea financiară este cea care te ajută să te miști înainte”. Tinerii vând toată producția în stânga Nistrului.

Sfoară pentru legarea viței de vie

Au fost susținute financiar afaceri în domeniul reparației și testării tehnice a automobilelor. Andrei Climenco a închiriat la Tiraspol o hală veche, de tip sovietic, și a pornit strungurile care produc sfoară pentru legarea lăstarilor viței de vie – o nișă profitabilă și nevalorificată până la el.

Tineri antreprenori

Astfel, timp de doar un an de zile, 31 de tineri au creat peste 120 de locuri de muncă și au lansat pe piață noi produse și servicii.

„UE acordă atenție sporită antreprenoriatului în rândul tinerilor și va continua să sprijine tinerii care decid să-și urmeze ideile de afaceri. Prin intermediul acestei inițiative, am ajutat oamenii de pe ambele maluri ale Nistrului să-și urmeze obiectivele. Cred cu tărie că podurile de încredere construite prin afaceri, dar de asemenea, și prietenia voastră, vor contribui la dezvoltarea comunităților”, a declarat Pirkka Tapiola, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, la evenimentul de finalizare al proiectului de abilitare a tinerilor în afaceri.

Proiectul de abilitare în afaceri a tinerilor din comunitățile de pe ambele maluri ale râului Nistru a fost realizat în două etape (anii 2013 – 2014 și 2015 – 2016). 71 de tineri s-au lansat în afaceri și au creat peste 300 de locuri de muncă.

Programul finanțat de Uniunea Europeană „Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD, contribuie la consolidarea încrederii între locuitorii de pe ambele maluri ale râului Nistru prin implicarea comunității de afaceri, reprezentanților societății civile și ai autorităților locale în proiecte comune. Bugetul total al Programului este de 10 milioane de euro, oferite de Uniunea Europeană și implementate de PNUD.

Au crescut exporturile la lactate și ouă, dar s-au redus la animale vii în primele două luni ale anului

0

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS) în ianuarie-februarie 2017, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2016 au crescut exporturile la produse lactate și ouă de păsări cu +41,0%, dar s-au redus exporturile la animale vii cu – 78,7%.

Creșteri la export

Astfel, în ianuarie-februarie 2017, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2016 s-au marcat creșteri la produse lactate și ouă de păsări (+41,0%), grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (+34,6%), zahăr, preparate pe bază de zahăr, miere (+33,2%), legume și fructe (+21,7%), exporturile de semințe și fructe oleaginoase (de 1,8 ori), cereale și preparate pe bază de cereale (de 2,0 ori), băuturi alcoolice și nealcoolice (+9,8%), hrană destinată animalelor (+12,9%), carne și preparate din carne (de 1,8 ori), îngrășăminte naturale și minerale naturale (de 2,5 ori). Per total acești indicatori și alți indicatori de la alte produse care au contribuit la majorarea pe total exporturi cu 26,5%.

Structura exporturilor de mărfuri pe grupe de țări. Sursa: BNS.MD

S-a redus exportul la animale vii

Totodată, s-au micșorat exporturile de animale vii (-78,7%).

Evoluția exportului pe țări

Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-februarie 2017, comparativ cu perioada similară din anul 2016, relevă majorarea exporturilor către Federația Rusă (+67,7%), Lituania (+59,5%), Austria (+43,7%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+32,7%), Olanda (+28,9%), România (+27,7%), Germania (+21,6%), Italia (+18,2%), Turcia (de 2,3 ori), Spania (de 10,1 ori), Bulgaria (de 1,7 ori), Liban (de 5,6 ori), Elveția (de 2,1 ori), Georgia (de 1,9 ori), Belgia (de 1,8 ori), Cipru (de 30,7 ori), Serbia (de 4,0 ori), Malaysia (de 5,9 ori), Emiratele Arabe Unite (de 3,8 ori) şi Canada (de 7,7 ori), care a favorizat creșterea pe total exporturi cu 30,3%.

Structura exporturilor de mărfuri pe grupe de țări. Sursa: BNS.MD

În același timp, s-au redus livrările către Irak (-82,8%), Indonezia (-71,0%), Siria (-64,0%), Estonia (-54,7%), Franța (-21,3%), Belarus (-13,2%), Polonia (-7,1%), Republica Cehă (-9,6%) atenuând astfel creșterea pe total exporturi cu 6,7%.

În ianuarie-februarie 2017 exporturile de mărfuri au totalizat 316,2 mil. dolari SUA, volum superior celui realizat în perioada corespunzătoare din 2016 cu 23,9%.

Exporturile de mărfuri în bani

Exporturile de mărfuri autohtone au constituit 204,7 mil. dolari SUA (64,7% din total exporturi), fiind în creștere cu 31,3% față de ianuarie-februarie 2016, care a contribuit la majorarea pe total exporturi cu 19,1%.

Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–28) au însumat 209,3 mil. dolari SUA (cu 24,7% mai mult față de ianuarie-februarie 2016), deținând o cotă de 66,2% în total exporturi (65,8% – în ianuarie-februarie 2016).

Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 19,3% (18,9% – în ianuarie-februarie 2016), ce corespunde unei valori de 61,1 mil. dolari SUA. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au majorat cu 26,5%, comparativ cu ianuarie-februarie 2016.

De ce investitorii se tem să investească în Moldova

0

În ultimii ani Republica Moldova a regresat la capitolele corupţie, calitatea guvernanţei, justiţiei, stabilitatea macroeconomică și eficienţa pieţei muncii ceea ce și îndepărtează plasatorii de capital. Este opinia formulată în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic” de către economistul IDIS Viitorul, Ion Tornea.

Principalele probleme

Republica Moldova este departe de fi considerată de majoritatea investitorilor străini, ca locaţie atractivă pentru plasarea capitalului.

Principalele probleme ce ţin de climatul investiţional sunt: gradul de corupție înalt, instabilitatea politicilor statului în domeniul reglementării afacerilor, instabilitatea guvernamentală, birocraţia ineficientă de stat, accesul la finanţare, instabilitate macroeconomică (inflaţie înaltă).

Competiție cu țările din regiune

Majoritatea ţărilor din regiune, mai ales cele care au aderat recent la UE, sau tind la acest statut, au avansat mult la aceste capitole. Republica Moldova este în competiţie directă anume cu ţările din regiune, şi faptul că stăm mai bine la capitolul mediul de afaceri/investiţional în comparaţie cu Tadjikistan sau unele ţări din Africa, nu ne ajută cu nimic.

”Perspectivele operaţionale ale businessului s-au diminuat considerabil după 2009. Astfel, dacă în perioada 2005-2011 marja medie anuală de profit brut a fost de cca. 6%, aceasta a scăzut practic continuu în următorii ani – 2,2% în 2012, 1,8% în 2013, 1,4% în 2014 şi 1,2% în 2015 (mai puţin de 5 ori). Au scăzut ISD din Rusia, care reprezintă ţara cu cea mai mare pondere în stocul total de ISD în R. Moldova. În ultimii 2 ani s-au redus drastic şi investiţiile în sectorul bancar, care tradiţional reprezintă sectorul cu cele mai mari ISD în RM, din cauza fraudei bancare şi a crizei (inclusiv de imagine) care a urmat în acest sector”, a precizat Tornea.

Recomandări

În concluzie, pentru îmbunătățirea climatului investițional, economistul recomandă: întărirea condiţiilor statului de drept, diminuarea corupţiei, asigurarea independenţei justiţiei, asigurarea protecţiei reale a investitorilor, contracararea dură a preluărilor sau încercărilor de preluare a afacerilor (atacurilor raider), revizuirea aspectelor legislaţiei referitoare la relaţiile de muncă, care sunt împovărătoare pentru angajator şi facilitarea angajării temporare a străinilor care posedă abilităţile necesare și îmbunătăţirea guvernanţei şi reducerea posibilităţilor pentru decizii arbitrare şi netransparente în diferite domenii ale reglementării de afaceri.