Slusari: În realitate recolta de cereale din acest an este mult mai mică

0

Preşedintele Uniunii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli „UniAgroProtect”, Alexandru Slusari a trimis un comunicat de presă pe adresa Agrobiznes în care se spune că datele operative prezentate de Ministerul Agriculturii privind recolta de cereale din acest sezon nu sunt tocmai adevărate. Publicăm mai jos adresarea acestuia.

„Săptămâna trecută organizația noastră a acumulat din mai multe raioane informația preliminară privind mersul recoltării la grâu și orz. În general, agricultorii sunt extrem de indignați când aud unele declarații triumfaliste de la demnitarii de rang înalt precum că anul curent recolta medie la grâu va fi de 4,2 – 4,5 tone per hectar.

În realitate cifrele, mai ales la nordul țării, sunt mult mai mici. Recolta medie de grâu din zona nordică momentan depășește 3 tone per hectar.

Motivele principale sunt:

  1. înghețurile de primăvară, care au afectat vegetația cerealelor;
  2. insuficiența precipitațiilor în raioanele Briceni, Ocnița, Edineț și Dondușeni;
  3. neintroducerea numărului necesar de fertilizanți, cauzată de scumpirea bruscă a chimicalelor în 2015 în urma deprecierii vertiginoase a leului și decapitalizării generale a sectorului agrar.

Agricultorii consideră că declarațiile eronate despre recolta record contribuie la micșorarea artificială a prețurilor la grâu și orz. În marea majoritate a regiunilor țării prețul la grâu actualmente nu depășește 2,2 lei per kg. Asta deși, de exemplu, prețurile la grâu în zona cea mai apropiată Republicii Moldova, în portul Constanța sunt stabilite în jurul a 3 lei moldovenești.

Atenționăm că în sezonul agricol 2015/2016 cheltuielile medii pentru un hectar de grâu sunt de aproximativ 7.000 lei. Evident că cu recolta de 3 tone de grâu pe hectar și prețul de 2,2 lei per kg fermierii nu obțin niciun venit”, scrie Alexandru Slusari.

Amintim că MAIA a publicat primele rezultate privind recolta la hectar la începutul lunii iulie. Pentru mai multe informații urmați acest link.

Despre Creditul Polonez: Cum au fost ratate 100 de milioane de euro

0

Luptele de culise în jurul creditului de 100 de milioane de euro acordat de Polonia pentru dezvoltarea sectorului agrar şi industrial au dus la blocarea accesului la el pentru agricultori. Rezultate dezastruoase. Altfel nu poate fi calificată implementarea în decurs de doi ani a creditului preferenţial de 100 de milioane de euro, acordat de Guvernul polonez Moldovei pentru dezvoltarea sectorului agroalimentar, scrie Mold-Street.

Doar două din 100 de milioane

Din 14 mai 2014 (momentul semnării de către premierii Republicii Moldova şi Poloniei) şi până în prezent au fost aprobate doar două proiecte în valoare de două milioane de euro.

Altfel spus au fost accesate doar 2% din mijloacele prevăzute. Acum proiectul este suspendat şi autorităţile speră că în următoarele luni Guvernul Poloniei va extinde termenele de de implementare a acestui, care au fost prevăzute pentru doi ani.

„Există şanse mari ca procedurile birocratice de aprobare a unui nou termen să fie trecute operativ şi guvernul polonez să decidă favorabil”, susţine Igor Goraşov, directorul Unității de implementare a creditului de asistență acordat de Guvernul Poloniei (UICA-GRP).

Ministerul Finanţelor vede riscuri majore

Până atunci Guvernul Moldovei a decis în şedinţa din 29 iunie, să opereze o serie de schimbări radicale la capitolul implementarea acestui proiect. Astfel Guvernul a decis că acest credit va fi implementat deja de Ministerul Finanţelor prin intermediul instituţiilor financiare participante (IFP), ce vor fi selectate.

Totodată s-a decis că Ministerul Finanţelor va aproba Manualul de operaţiuni prin care va stabili condiţiile de recreditare, criteriile de eligibilitate peentr IFP şi beneficiarii finali, iar dosarele agenţilor economici aprobate de Consiliul de Supraveghere a UICA-GRP vor fi tgransmise IFP pentru examinare.

Drept argument pentru aceste modificări este faptul că ar „exista un grad sporit de riscuri în realizarea creditului de asistenţă din Partea poloneză prin intermediul Unităţii în comparaţie cu creditarea tradiţională prin intermediul sectorului sectorului bancar”.

Octavian Armaşu, ministrul Finanţelor a argumentat necesitatea acestor modificări şi prin faptul că IFP dispun de experienţă necesară în creditare, cadrul instituţional corespunzător şi filiale.

„Ele pot promova pe larg proiectul, ceea ce va asigura acoperirea mai mare a agenţilor economici şi dispun de capacitatea de a implementa eficient şi rapid sub-proiectele eligibile. Ministerul Finanţelor a discutat cu reprezentanţii băncilor comerciale referitor la eventuala participare la valorificarea creditului polonez, şi la rândul său, băncile au exprimat interesul, deoarece au potenţiali beneficiari”, a precizat oficialul.

Potrivit ministerului Finanţelor, IFP vor identifica şi gestiona riscurile, vor examina fezabilitatea şi rentabilitatea proiectelor investiţionale, bonitatea potenţialilor beneficiari, vor aprecia obiectul, lichiditatea şi valoarea gajului în conformitatea cu practicile bancare şi vor asuma toate riscurile de credit faţă de MF cu toate activele sale, precum şi vor prelua toate chestiunile legate de monitorizarea creditelor şi asigurarea rambursării împrumuturilor la termen.

Ministrul Agriculturii: va creşte dobânda

Eduard Grama, Ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare s-a arătat surprins de aceste modificări.

„Vreau să menţionez că aceste modificări nu arată care va fi mecanismul de implementare şi acordare a resurselor din acest credit. Aceasta pentru că Acordul de credit prevede că Moldova nu primeşte bani, ci asistenţă tehnică, şi în aceste condiţii noi nu înţelegem cum băncile vor acorda creditul, dacă el nu este sub formă de bani?”, a precizat ministrul.

Totodată Eduard Grama a susţinut că dacă va fi trecut prin bănci dobânda se va dubla şi respectiv se pierde atractivitatea lui pentru agricultori. În consecinţă a solicitat ca documentul să fie scos de pe agenda Guvernului.

Armaşu a afirmat însă că nu vede nicio problemă din punct de vedere tehnic. Potrivit lui mecanismul va fi următorul beneficiarii primesc asistenţa tehnică, dar returnează costul acestora prin intermediul băncilor.

Filip se teme că Guvernul va fi nevoit să se ocupe de returnarea banilor

Premierul Pavel Filip l-a susţinut pe Ministrul Finanţelor şi menţionat că băncile au departamente specializate şi cu toate acestea au o rată de 15% a creditelor neperformante.

„Ce se va întâmpla dacă de acordarea creditelor se vor ocupa structuri fără experienţă, Nu este exclus că aceasta rata ar putea ajunge la 30% şi Guvernul va fi cel care va fi nevoit să se ocupe de returnarea banilor, pentru că este garantul creditului”, a menţionat premierul.

Populismul a compromis

Viorel Chivriga, director de programe la IDIS Viitorul susţine că aceste „rezultate”, arată clar cât de prost a fost gestionat şi negociat acest proiect.

„Acest credit a fost şi este important pentru agricultura Moldovei. Or, e vorba de o sumă foarte mare pentru acest sector, care este egală cu patru bugete anuale pentru subvenţii. Din păcate s-a făcut mult populism pe seama acestui credit, care a şi dus la această situaţie”, a declarat expertul.

În opinia lui Chivriga, la compromiterea proiectului au contribuit mai mulţi factori: de la jocul cu dobânda care ba creştea, ba scădea, la bătălia dintre diverse ministere şi instituţii pentru administrarea proiectului.

„Soluţia cu băncile nu este cea mai rezonabilă. Or, anul 2014 a demonstrat cât de sigur este sistemul bancar moldovenesc. În plus vor creşte costurile de gestiune, ori oricum va fi nevoie de o instituţie ce va monitoriza implementarea proiectului”, a precizat specialistul.

Chivriga menţionează că în acest sens ar fi fost utilă experienţa Poloniei.

„O soluţie pentru a evita apariţia de probleme la gestionarea banilor ar fi fost includerea în Comietetul pentru administrarea proiectului a unui reprezentant al Poloniei”, a afirmat Viorel Chivriga.

Expertul mai constată că daunele provocate de acest eşec sunt enorme.

„Erau bani destinaţi pentru dezvoltarea unui important sector agrar, celului animalier, care este în stagnare şi care are nevoie de investiţii majoare pentru a se dezvola, iar acum nu se ştie când vor ajunge aceşti bani. Totodată acest caz arată că funcţionarii de stat din Moldova nu sunt în stare să gestioneze o situaţie concretă”, a adăugat specialistul.

Credit avantajos blocat

„Acest credit este unul foarte avantajos. Este pentru o perioadă de 25 de ani, cu rata anuală de 0,15% şi o perioadă de graţie de cinci ani. În cinci ani, în condiţiile unei inflaţii anuale de 7-10%, creditul va deveni practic gratuit“, se arăta încrezut în luna mai 2014 viceministrul Agriculturii Gheorghe Gaberi.

Pe 11 iulie 2014, Parlamentul a ratificat acordul cu Polonia, iar pe 3 septembrie 2014 Guvernul a adoptat o hotărâre prin care a decis că de implementarea Programului de asistenţă se vor ocupa două instituţii: Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (AIPA) pentru domeniul agriculturii, procesării produselor alimentare şi infrastructurii aferente; şi Instituţia publică “Unitatea de implementare a grantului acordat de Guvernul Japoniei” (JNPGA) pentru domeniul industriei şi infrastructurii aferente. Sumele s-au împărţit astfel – 90 de milioane de euro la AIPA şi 10 milioane de euro la JNPGA.

Totodată Guvernul a decis că de monitorizarea implementării proiectului vor fi responsabile Ministerul Economiei (la capitolul industrie) şi Ministerul Agriculturi (pe domeniul agriculturii). Următoarea etapă a fost elaborarea manualelor operaţionale pentru implementarea Acordului care includ şi condiţiile de creditare a beneficiarilor.

Război între ministru şi AIPA

În cazul celor 90 de milioane de euro de care era responsabilă AIPA, lucrurile s-au mişcat foarte lent. Astfel manualul operaţional a fost aprobat abia peste un an şi ceva, iar rezultatele concursului de selectare a şefului unităţii de implementare au fost anulate de câteva ori.

Vasile Bumacov, exministrul Agriculturii susţinea chiar că AIPA nu va fi în stare să-l implementeze şi a cerut Guvernului să desemneze alte instituţii cu experiență precum este Unitatea de Implementare a proiectului Compact sau Programul IFAD.

O altă problema era rata dobânzii care în acord e de 0,15%, dar Guvernul a decis să fie de 20 de ori mai mare, 3%.

Ministrul Finanţelor şi-a retras semnătura

Mult mai operativ s-au derulat activităţile în cazul creditului de 10 milioane de euro, ce urma să fie implementat de JNPGA. Manualul operaţional a fost aprobat de ministerele Economiei, Finanţelor şi Agriculturii încă pe 3 octombrie 2014 şi el prevedea „acordarea împrumutului Beneficiarilor finali pe un termen de până la 25 ani, inclusiv cu o perioadă de graţie de pînă la 5 ani, la o rată a dobânzii care nu va depăşi 0,15% anual şi o marjă (comision) de administrare a împrumutului ce nu va depăşi 0,45% anual”.

Pe 10 octombrie 2014 JNPGA a anunţat că întreprinderile pot depune cereri de solicitare de bani din suma de 10 milioane de euro. Pe 7 noiembrie 2014, întreprinderea CAAN SA din Străşeni a depus la Unitatea de implementare oferta pentru obţinerea a 10 milioane de euro pentru reconstrucţia, reutilarea şi modernizarea halei de producţie industrială cu suprafaţa de 35.300 metri pătraţi din parcul industrial de la Străşeni.

Toate acestea erau necesare pentru a atrage compania germană Leoni, care era gata să investească 25 de milioane de euro într-o uzină pentru producerea cablajelor auto, cu condiţia că i se oferă hale de producţie, conform standardelor internaţionale.

Peste o lună, pe 4 decembrie oferta întreprinderii CAAN a fost acceptată de un comitet consultativ, iar pe 9 decembrie 2014 administraţia companiei a prezentat la Ministerul Finanţelor setul de documente necesar pentru încheierea Acordului de recreditare, în condiţiile anunţate conform Programului.

De aici a început o istorie stranie. Astfel instituţia a lăsat fără răspuns cererea companiei. Subiectul a cauzat şi o discuţie aprinsă la ultima şedinţă a Guvernului Leancă pe 30 decembrie 2014, fără însă ca presa să le poată asculta sau înregistra.

În consecinţă pe 5 ianuarie 2015, expremierul Iurie Leancă a solicitat crearea unui grup de lucru „responsabil de examinarea propunerilor referitor la condiţiile de refinanţare a mijloacelor financiare obţinute din creditul oferit de Polonia”.

Preşedintele Grupului, Tudor Copaci, în acea perioadă viceministru al Economiei, susţinea că procesul a mers „ca ceasul” până s-a ajuns la necesitatea obţinerii semnăturii conducerii ministerului Finanţelor, care pe neaşteptate a decis să impună noi condiţii, şi anume ca rată a dobânzii la credit să fie deja de 3%, adică de cinci ori mai mare decât cea aprobată şi inclusă în manualul operaţional.

Tudor Copaci se arăta contrariat de pretenţiile celor de la Finanţe.

„Care este rostul atunci acestui credit, dacă se insistă pe dobânzi la nivelul pieţii. În plus nu pot să înţeleg de ce nu au cerut acest lucru la etapa aprobării manualului operaţional, sub care sta şi semnătura ministrului Finanţelor”, susţinea în ianuarie 2015 exviceministrul Economiei.

La începutul lunii aprilie 2015, Cabinetul de miniștri a decis reducerea ratei dobânzii la creditul polonez de la 3% la 2%, iar agricultorii au cerut să fie de maximum un procent.

La fel s-a decis crearea Unității de implementare a creditului de asistență acordat de Guvernul Republicii Polone (UICAGRP) şi aprobat un nou Manual de operațiuni.

A mai trecut un an şi în aprilie 2016 a fost aprobat în redacție nouă Manualul. Totodată în această perioadă Unitatea şi Consiliul de Supraveghere a reuşit să aprobe doar şase dosare din partea agenţilor economici din Moldova, din care doar două în valoare de două milioane de euro au trecut şi aprobarea de la ministerul Finanţelor al Poloniei şi respectiv mijloacele vor fi alocate.

Condiţia de bază: partener din Polonia

Creditul acordat de Polonia este unul tehnic şi ca să beneficieze de această asistenţă, antreprenorii din Moldova urmau să aibă contracte de colaborare cu agenţi economici din Polonia. Totodată, cea mai mare parte din resurse vor rămâne în Polonia, pentru că cel puţin 60% din valoarea bunurilor şi serviciilor din cadrul contractului de împrumut, trebuie să fie de origine poloneză, dar fără implicarea sectorului bancar.

Producătorii agricoli moldoveni urmau să beneficieze de împrumuturi în formă de echipamente, utilaje, elemente de infrastructură pentru proiecte din agricultură și industria agroalimentară cu rambursare în rate, pentru o perioadă maximă de 12 ani, unde primii 3 ani reprezintă perioada de grație.

Cum le merge afacerea proprietarilor fermei de porci de la Soltănești

0

De un an, grajdurile fostei ferme de animale de la marginea satului Soltănești (Nisporeni) au prins viață. Grație unei investiții de 50 de milioane de lei, fosta fermă s-a transformat într-o crescătorie prosperă de porcine, cu circa 20 mii de capete și cu o posibilitate de extindere până la 35 de mii. Această transformare miraculoasă se datorează unui investitor din Danemarca, concernului „Golden Piglet”. După ce a dezvoltat o afacere similară la Anenii Noi, iată că a decis să o extindă la Soltănești, creând astfel 33 de locuri de muncă, scrie Expresul.com.

Locația nu a fost aleasă la întâmplare.

„Aici grajdurile, construite pe timpurile sovietice, s-au păstrat cel mai bine. În plus, ferma are o amplasare bună și mirosul neplăcut ajunge mai puțin în sat”, explică Eduard Tatarov, administratorul complexului de porcine „Golden Piglet” de la Soltănești.

Ferma de la Soltănești s-a transformat, în timp scurt, din una de tip sovietic în una europeană. Potrivit lui Eduard Tatarov, multe lucrări aici sunt preluate din experiența crescătoriilor de porcine din Danemarca. În interiorul grajdurilor, liniile de hrană sunt aduse tot din Danemarca, iar buncherele pentru hrană sunt importate din Italia. Zilnic, porcinele consumă circa 50 de tone de nutreț.

”Totul e amenajat în așa fel, încât să economisim, de aceea și ventilatoarele, și iluminarea sunt de tip econom, iar sistemul de încălzire – pe bază de biomasă”, a precizat Eduard Tatarov.

Aici, la ferma din Soltănești, au fost aduse porcine de cele mai productive rase – bune de carne. Este vorba de: Landrace, Duroc și Yorkshire. Eduard Tatarov susține că, deși ferma este relativ nouă, nu duce lipsă de cumpărători. Zilnic, câte 300 – 400 de animale ajung la cei mai mari producători de mezeluri din țară.

”Noi nu vindem porci mici, ci doar mari, greutatea cărora atinge în medie 100-120 kilograme”, subliniază administratorul.

Costul e diferit în diferite perioade ale anului. Bunăoară, acum, începând cu perioadă pascală și până în toamnă, prețul variază între 32 și 36 lei per kilogram de masă vie. Spre iarnă, poate scădea până la 29 lei per kilogram.

La moment, se fac lucrări tehnice la groapa de acumulare a dejecțiilor.

„Laguna are capacitatea de 100 mii de litri cubi și va fi dată în exploatare în scurt timp. Atunci când vom activa la capacitate maximă, adică vom avea 35 mii de porci, ne va trebui trei ani ca să o umplem”, subliniază Eduard Tatarov, precizând că, ulterior, conținutul lagunei va ajunge pe câmpuri sub formă de îngrășăminte naturale.

Pe teritoriul complexului de porcine se lucrează în condiții de biosecuritate maximă.

„În condițiile în care în Ucraina bântuie pesta porcină americană, tendința noastră este să excludem orice contact al animalelor cu lumea din afară. Avem deja un sistem bine pus la punct: oamenii, când vin la serviciu, trec prin camera de duș, un fel de filtru sanitar, își îmbracă hainele și încălțăminte de serviciu și merg la muncă, fără ca să mai iasă, pe parcursul zilei, din grajduri. Seara, la ieșire, trec aceeași procedură”, povestește Eduard Tatarov.

Potrivit spuselor acestuia, în doi-trei ani, aici va fi construită și o moară pentru pregătirea hranei pentru animale, iar toate grajdurile vor fi pline cu porci.

FOTO. Agrobiznes are o nouă adresă. Iată unde ne puteți găsi de curând

0

Dragi prieteni și parteneri, de curând compania noastră și-a schimbat adresa. Am fugit de aglomerația de pe strada Tighina 65 și ne-am retras într-un loc puțin mai liniștit.

Acum ne puteți găsi pe adresa Alexei Mateevici 27. E chiar la colț cu strada Mihai Eminescu. E o arteră importantă, pe unde trec o mulțime de rute de transport.

Iată locația pe hartă.

În cazul în care vă putem fi de folos, nu ezitați să ne contactați sau să intrați în vizită. O cafea și o vorbă bună vă sunt oricând asigurate. :)

Iată și clădirea în care ne găsiți. Accesul se face doar din interior, așa că preventiv trebuie să ne telefonați.

noua-adresa noua-adresa2

FOTO. Patru asociații din Fălești și Slobozia au creat o platformă de promovare a agriculturii ecologice

0

Patru asociaţii de pe ambele maluri ale râului Nistru au creat o platformă de cooperare pentru a promova agricultura ecologică. Este vorba de Asociaţiile „Cutezătorul” şi „EcoAgriNord”, din oraşul Făleşti, cu asociaţiile „Vitality” din Tiraspol şi „Belii most” din satul Chițcani, raionul Slobozia. Activităţile comune, realizate în cadrul platformei de cooperare sunt finanţate de Uniunea Europeană, prin intermediul Programului „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova.

Potrivit unui comunicat de presă al echipei programului, la care face referire IPN, proiectul va dura 16 luni şi va contribui la schimbarea paradigmei de dezvoltare rurală, reducerea sau minimizarea utilizării îngrăşămintelor chimice şi a pesticidelor, dar şi respectarea asolamentului. Vor fi create trei loturi demonstrative de cultivare a porumbului şi florii-soarelui, şi a căpşunii. Loturile vor convinge fermierii de avantajele aplicării tehnologiilor prietenoase mediului – prelucrarea solului fără implicarea substanţelor chimice.

Proiectul prevede şi instruirea a 12 formatori care ulterior vor acorda asistenţă fermierilor în producerea, certificarea, iniţierea afacerilor agricole, dar şi în comercializarea produselor. Totodată, în premieră, în stânga Nistrului va fi creat un Centru de Informare şi Consultanţă în Agricultură şi o Asociaţie a Producătorilor de Produse Ecologice şi Calitative.

Concomitent, proiectul va contribui la sporirea încrederii între oamenii de pe ambele maluri ale Nistrului, prin implicarea în activităţi comune de dezvoltare economică și socială a reprezentanţilor autorităţilor locale, instituţiilor ştiinţifice de profil, ONG-urilor şi comunităţilor de afaceri.

A fost lansată o nouă ediție a proiectului „Rute culinare în Moldova”

0

Recent, în Republica Moldova a fost lansată o nouă ediție a proiectului „Rute culinare în Moldova”. Și de această data, proiectul are drept obiective oferirea de sprijin organizatoric și juridic pentru producătorii locali din Călărași în vederea demarării procedurii de înregistrare a produselor regionale ca Indicații Geografice Protejate precum și promovarea potențialului turistic prin intermediul produselor alimentare tradiționale din zona Călărași și în special din localitatea Palanca.

Aplicantul proiectului este Development Policy Foundation (Fundația de Dezvoltare a Politicilor), iar implementarea acestuia este asigurată de sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe din Polonia prin programul Polish Development Aid. Totodată, Fundația de Dezvoltare  a Politicilor are ca parteneri de implementare mai multe organizații neguvernamentale: Mișcarea Ecologistă din Moldova, „Casa Părintească” și ”Vistula Terra Culmensis – Development through Tradition” din Stolno, Polonia.

Pentru reușita proiectului s-au trasat un șir de activități, menite să aprofundeze inițiativa lansată în cadrul proiectului „Rute culinare în Republica Moldova – înregistrarea și promovarea produselor locale și regionale din raionul Călărași”. Astfel, în anul 2016 vor avea loc:

  1. Extinderea traseelor culinare și de ciclism în regiunea Călărași (Palanca);
  2. Promovarea conceptului de „community kitchen”: înființarea unei bucătării a comunității și dotarea acesteia cu echipamente speciale (s.Palanca, r.Călărași);
  3. Vizită de studiu în Polonia pentru producătorii locali, beneficiari ai proiectului;
  4. Eveniment de promovare: Inaugurarea traseelor culinare extinse;
  5. Conferință de totalizare & Iarmaroc de Crăciun în localitatea Palanca, Călărași (ediția a 2-a);
  6. Activități de promovare a Indicațiilor Geografice Protejate în Moldova (realizări&oportunități).

Anul acesta, proiectul va sprijini înregistrarea produselor locale ca Indicații Geografice Protjeate la nivelul Uniunii Europene, ca urmare a succesului proiectului anterior, din 2015. În cadrul acestuia au fost propuse spre înregistrare ca Indicații Geografice Protejate primele produse culinare moldovenești la nivel național (altele decât vinul): Rachiul de Caise de Nimoreni și Dulceața de Petale de Trandafiri Călărași, fapt care a deschis calea pentru înregistrarea altor produse agricole din Moldova.

În plus, traseele pentru biciclete vor fi extinse, iar promovarea conceptului de „community kitchen” (bucătărie comunitară) va oferi un spațiu de lucru creativ pentru producătorii locali din satul Palanca. Populația locală va fi inclusă în crearea comună a produsului turistic bazat pe trasee de ciclism și degustări de produse locale.

Succesul acestui proiect va consta în crearea unui brand regional de produse, care va crește potențialul de produse promoționale, și, în consecință, va promova regiunea ca una din destinațiile turistice reprezentative pentru patrimoniului culinar al Moldovei.

Vă invităm să urmăriți progresul proiectului pe adresele web: codrute.org și facebook.com/moldavian.culinary.routes.

Primele afine moldovenești sunt crescute pe pământ „importat” din Belarus

0

Prima plantație de afine din Moldova a fost înființată datorită posibilității de a aduce pământ din Belarus. Solul moldovenesc s-a adeverit a fi prea puțin acid pentru aceste pomușoare, care cresc în mod natural prin pădurile din țări precum Rusia, Belarus sau Ucraina. Despre aceasta a comunicat Iurie Tarai, șeful întreprinderii „Lolly Berry”, primul și până când unicul producător de afine din Moldova, în timpul unei vizite pentru jurnaliști, bloggeri, dar și consumatori simpli la plantația sa din satul Dolna, raionul Strășeni, transmite IPN.

Iurie Taran a menționat că prin Proiectul Competitivitatea Agricolă și Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED), finanțat de SUA, a obținut circa jumătate de milion de lei pentru a cumpăra și aduce în Moldova câteva zeci de tone de sol din Belarus. Aceste pomușoare nu cresc pe solul cu o aciditate prea slabă precum este cel din Moldova, ci are nevoie de sol mlăștinos, ca în mediul său natural. Butașii necesari pentru plantarea a 10 ha de afine au fost aduși din Polonia. Plantația este tânără, are doar doi ani, dar deja a intrat pe rod. Pomușoarele sunt culese manual, iar munca este efectuată de sătenii din Dolna și localitățile învecinate.

Potrivit lui Iurie Tarai, arbuștii de afine cresc până la 2 metri înălțime, iar la maturitate de pe un arbust se pot aduna și 7 kg de pomușoare. O plantație de afine crește și rodește timp de mai bine de 50 de ani.

„Americanii zic despre afine că aceasta nu este afacerea noastră, ci a nepoților noștri”, a menționat Iurie Taran în timp ce-și prezenta plantația proprie.

Afinele Lolly Berry se comercializează aproape în toate magazinele mari din municipiul Chișinău. La producător, un kilogram de afine costă 250-300 de lei, în funcție de cantitatea procurată. În magazine costul este mai mare, o caserolă de 125 gr costă de la 49 de lei. Iurie Tarai a spus că cei mai mari consumatori de afine, dar și de alte pomușoare, sunt locuitorii țărilor nordice precum Norvegia și Finlanda. Producătorul încă întâmpină dificultăți în procesul de export al pomușoarelor pe motiv că nu există un laborator de certificare în Moldova. Totodată, pe piața internațională mereu este un deficit de circa 20% de afine, cererea fiind mereu mai mare decât oferta.

Vizita la unica plantație de afine din Moldova a fost organizată de către portalul informațional Madein.md în parteneriat cu Asociaţia Obştească „Pomuşoarele Moldovei”.

Ghenadie Sandu, directorul executiv al Asociaţiei „Pomuşoarele Moldovei”, din care face parte și Iurie Tarai, a spus că domeniul creșterii pomușoarelor este încă slab dezvoltat în Moldova, dar în ultimii ani au fost înființate mai multe plantații de arone, zmeură, coacăză sau mure care în câțiva ani vor avea roadă destulă pentru a acoperi cel puțin cererea de pe piața internă de pomușoare.

Potrivit lui Ghenadie Sandu, creșterea pomușoarelor este un domeniul cu perspectivă, care poate aduce venituri bune celor ce au curajul să se aventureze și să investească, dar mai este nevoie să se muncească și la capitolul promovării consumului de pomușoare.

„Se spune că pentru a fi sănătos, un om trebuie să consume cel puțin 7 pomușoare pe zi”, a spus directorul asociației „Pomuşoarele Moldovei”.

IFAD caută furnizori de tehnică şi echipament agricol la dotarea a 4 Școli de câmp pentru fermieri

0

Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor IFAD în Republica Moldova invită companiile interesate să prezinte oferte la concursul privind selectarea furnizorilor pentru 5 unități de tehnică şi echipament agricol la dotarea a 4 Școli de câmp pentru fermieri din cadrul Programului Rural de Rezilienţă Economico-Climatică Incluzivă

În baza unui concurs naţional, din rândul companiilor ce comercializează tehnică şi echipament agricol utilizat în tehnologia conservativă de prelucrare a solului, în baza ofertelor prezentate spre concurs, vor fi selectate una sau mai multe companii de furnizare a tehnicii şi echipamentului agricol.

Detaliile privind scopul, descrierea activităților, criteriile de eligibilitate, precum și condițiile de participare le găsiți pe pagina web: www.ifad.md/achizitii cu numărul de înregistrare 33/16/PRRECI.

Întrebările cu privire la Termenii de Referinţă pot fi transmise la adresa de email: [email protected]

Banca Mondială acordă un credit de 10 mln USD pentru sporirea competitivității sectorului agro-alimentar

0

Consiliul directorilor executivi al Băncii Mondiale a aprobat astăzi un credit AID în sumă de 10 milioane dolari SUA, acordat Republicii Moldova în cadrul celei de-a doua finanțări adiționale pentru proiectului Agricultura competitivă, care va contribui la sporirea competitivității sectorului agro-alimentar, prin susținerea modernizării sistemului de management al siguranței alimentare, facilitarea accesului fermierilor la piețe și raționalizarea practicilor agro-ecologice și durabile de management al terenurilor.

Lecțiile însușite din tendințele de dezvoltare ale Moldovei în ultimul deceniu și din manifestările mai recente ale vulnerabilității au subliniat necesitatea vitală pentru o nouă forță motrice la baza creșterii economice – revitalizarea exporturilor. Guvernul Republicii Moldova recunoaște necesitatea unei forțe motrice a creșterii economice, determinate de investiții și exporturi, în baza investițiilor de capital, inovațiilor și competitivității sporite, în Strategia Națională de Dezvoltare “Moldova 2020”. Strategia reiterează angajamentul Guvernului pentru dezvoltarea unui model economic generat de investiții interne și străine și sectoare orientate pe exporturi.

“Banca Mondială oferă fermierilor suport în direcția modernizării lor, deoarece mulți moldoveni depind de agricultură pentru crearea locurilor de muncă și valută străină,” a menționat Alexander Kremer, manager de țară pentru Moldova, Banca Mondială. “Acest proiect va oferi sprijin oamenilor din zonele rurale în obținerea locurilor de muncă, chiar și într-o perioadă economică dificilă.”

Moldova are un potențial agricol incontestabil și numeroase evaluări sectoriale explică potențialul agronomic sporit în baza unor caracteristici geografice favorabile: soluri bogate, climă moderată, topografie și tradiție agricolă. Potențialul de piață inerent ca urmare a proximității imediate a Moldovei la Uniunea Europeană, una dintre cele mai mari și cele mai performante piețe alimentare din lume, împreună cu Acordul aprofundat și cuprinzător de liber schimb semnat recent, care a generat noi și interesante oportunități de diversificare a piețelor pentru exporturile agroalimentare.

A doua finanțare adițională în cadrul proiectului Agricultura competitivă complementează și consolidează rezultatele celor două proiecte anterioare – proiectul Agricultura competitivă și Prima finanțare adițională pentru proiectul Agricultura competitivă.

“Implementarea proiectului inițial Agricultura competitivă a oferit o platformă excelentă pentru înțelegerea mai bună a legăturilor interdependente dintre tehnologiile de producție agricolă moderne, cu capital intensiv, și lanțurile de marketing agro-alimentar tot mai exigente. Aceastea au determinat solicitarea Guvernului Republicii Moldova pentru intensificarea activităților de acces la piețe prin intermediul acestei finanțări adiționale,” a declarat Anatol Gobjila, conducătorul echipei proiectului.

Proiectul respectiv va oferi suport pentru agricultură și pentru sectorul de producere alimentară al țării, în direcția modernizării și integrării lor pe piețele internaționale.