Vremea anormal de caldă favorizează dezvoltarea organismelor dăunătoare plantelor

0

Dacă temperaturile înalte din prezent se vor înregistra și pe parcursul săptămânii viitoare, culturile agricole din țară ar putea avea de suferit. Declarația a fost făcută pentru agenție de către Leonid Voloșciuc, cercetător ştiinţific principal la Institutul de Genetică, Fiziologie şi Protecţia Plantelor al AŞM, informează Moldpres.

Potrivit lui Voloșciuc, cea mai mare problemă pentru agricultură, cauzată de temperaturile ridicate din această perioadă, este dezvoltarea organismelor dăunătoare plantelor.

“În prezent, culturile agricole sunt mai puțin afectate de temperatura de afară. Partea negativă este că se dezvoltă organismele dăunătoare, care vor acționa nefast asupra plantelor în primăvară. Dacă temperaturile înalte vor dura încă o săptămână și nu va fi zăpadă, culturile agricole de toamnă ar putea avea de suferit”, a menționat sursa citată.

Solicitat de sursă, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Bumacov, a declarat că orice abatere de la normă creează unele probleme.

“Un lucru pozitiv este pentru cei care au semănat culturile agricole mai târziu. Astfel, acestea vor reuși să fie mai rezistente odată cu venirea gerului”, a menționat Bumacov.

Potrivit Serviciului Hidrometeorologic de Stat, temperatura medie a aerului pe parcursul iernii pe teritoriul R. Moldova constituie de la 1,2ºC frig până la 3,3ºC frig. Pe parcursul următoarelor zile însă, temperaturile vor ajunge până la 12ºC căldură.

Embargourile Rusiei au marcat anul agricol 2014

0

Din luna iulie a anului curent, Rusia a interzis importul de fructe şi conserve moldoveneşti pe piaţa sa. Din septembrie, au intrat în vigoare taxele vamale aplicate pentru restul produselor şi mărfurilor importate din Moldova. Ulterior, de la sfârşitul lunii octombrie, a fost interzis şi importul de carne din Moldova şi produse derivate. Expertul economic Viorel Chivriga spune că acţiunile Rusiei au o tangenţă directă cu drumul ales de Republica Moldova. Deşi acţiunile Rusiei au fost răzleţite, se putea din timp de intuit că ţinta a fost, de fapt, semnarea şi ratificarea Acordului de Asociere semnat de Moldova cu UE.

Viorel Chivriga spune că, odată cu eliminarea băuturilor alcoolice moldoveneşti de pe piaţa rusească, s-a pierdut o cotă importantă de piaţă. În sectorul vegetal cele mai mari daune au fost aduse producătorilor de mere şi de prune. Veniturile ratate nu sunt totuşi atât de mari cum se credea iniţial. Produsele care urmau să ajungă pe piaţa rusă fie au fost redirecţionate pe alte pieţe, fie au fost procesate în Moldova.

Anul trecut importurile din Rusia au fost de puţin peste 70 de milioane de dolari, iar exporturile – în jur de 200 de milioane. Viorel Chivriga constată că, de la impunerea restricţiilor, în cazul băuturilor alcoolice au fost ratate venituri în jur de 80 de milioane de dolari, iar la produsele vegetale – sub 80 de milioane. Practic, produsele vegetale au fost redirecţionate pe pieţele europene sau cea din Belarus, sau au fost procesate. Pe piaţa internă preţurile nu au scăzut la produsele care nu au putut fi exportate în Rusia. Cât priveşte producţia din industria de prelucrare, producătorii au stocuri mari şi piaţă de desfacere nu a fost posibil de găsit atât de uşor. În sectorul animalier situaţia nu este dramatică deoarece exportam în Federaţia Rusă cantităţi limitate de produse.

Viorel Chivriga susţine că s-a întâmplat ceea la ce oamenii nu s-au aşteptat, dar experţii prognozau . Acordurile semnate de Republica Moldova reprezintă o oportunitate, dar care poate fi ratată foarte uşor. Acordul de liber schimb semnat cu ţările CSI a arătat că nu garantează nimic şi că poate fi încălcat. Expertul spune că pentru noi ceea ce s-a întâmplat este o problemă mare, luând în consideraţie numărul de persoane care activează în aceste sectoare sau au tangenţă cu ele, dar crede că e şi o lecţie, chiar ultima lecţie pentru instituţiile de stat, care s-au manifestat sub orice limită în această situaţie în anul curent. Viorel Chivriga insistă că încă de la embargoul impus de ruşi în 2005-2006 trebuiau învăţate nişte lecţii, trebuia să existe un scenariu de alternativă pentru a elimina efectele unei astfel de lovituri, însă instituţiile statului în acest an au fost practic absente. „În mare măsură, cred că şi producătorii au o mare parte de vină deoarece şi ei trebuie să întreprindă măsuri pentru a activa normal”, a opinat expertul.

La etapa actuală este clar că o altă cale decât diversificarea pieţelor de export nu există şi deja se fac paşi în această direcţie. Viorel Chivriga crede însă că vor trece câţiva ani pentru a diversifica pieţele de export. Deja se vede că produsele din Moldova pătrund pe pieţe precum cele din Asia sau Africa. În afară de aceasta, unele produse obţinute în unele zonele ţării unde Acordul de Asociere cu UE nu era privit cu ochi buni încep să pătrundă pe piaţa europeană, de exemplu producătorii din Găgăuzia. Apare şi o experienţă care trebuie diseminată, dar şi transferul de experienţă, care va ajuta agenţii economici să pătrundă pe alte pieţe.

Certificarea companiei – cartea de vizită a produselor autohtone pe piaţa internaţională

0

Nu este un secret, că în ultimii ani agricultorii moldoveni depun un efort major ca să fie cât mai competitivi pe piaţă prin îmbunătăţirea performanţelor proceselor de producere, calităţii şi siguranţei produselor.

Ei au înţeles că piaţa s-a maturizat, cerinţele clienţilor, cât şi cele legale au crescut, iar metodele vechi de lucru nu mai dau roade.

Astfel, agricultorii se unesc în asociaţii, merg la expoziţii, implementează soluţii de producere inovative, se aliniază la standarde internaţionale clare, caută diferite metode moderne de promovare şi recunoaştere internaţională că sunt cei mai buni în domeniul lor.

Acest proces de  îmbunătăţire devine mai accelerat pe măsura intensificării relaţiilor Republicii Moldova cu statele membre UE şi necesităţii de pătrundere pe pieţile externe.

Cartea de vizită a agricultorilor pe aceste pieţe sunt CERTIFICATELE emise de către organismele de certificare acreditate la nivel internaţional (ISO, BRC, IFS, OHSAS, CE), care garantează încrederea partenerilor europeni în produsele autohtone şi atestă conformitatea cu cerinţele acestora.

Certificarea internaţională nu este rezervată doar organizaţiilor mari sau celor internaţionale, ci poate fi implementată în întreprinderi mici şi mijlocii (IMM), furnizori de servicii, instituţii publice, unităţi de comerţ, asociaţii.

Experiența practică a experților TOP CONSULTING în diverse servicii (consultanță și asistență în proiecte de implementare ISO, HACCP, organizare de business procese, audit intern și instruiri tematici pentru personalul Dvs.) și domenii de activitate vă poate ajuta în pregătirea pentru certificare și colaborarea eficientă cu companiile din domeniul certificării recunoscute pe plan mondial, precum și cu organisme locale și  internaționale care susțin  proiecte de finanțare a companiilor autohtone.

Nu în ultimul rând, vă aducem la cunoştinţă faptul că dorim să vă alăturaţi portofoliului nostru prin conştientizarea faptului că o certificare recunoscută vă va aduce confirmarea calității și siguranței produselor și serviciilor Dvs., credibilitate pe pieţile europene și eligibilitate la tendere.

TOP Consulting stimulează încrederea clienților în propriile decizii, garantând că vom depune toate eforturile de a răspunde solicitărilor şi necesităţilor companiei Dvs.

TOP Consulting: Cerințe înalte – Rezultate pe măsură!

Pentru mai multe detalii vizitați –>> topconsulting.md

(P) – Conținut Sponsorizat

INTERVIU. Ce spune preşedintele Asociaţiei Avicultorilor despre creditul polonez

0

Întreprinderile avicole din țara noastră duc lipsă serioasă de resurse financiare, iar creditul oferit de Guvernul Poloniei ar putea produce o schimbare în acest sens. Declarația a fost făcută de preşedintele Asociaţiei producătorilor de carne de pasăre şi ouă, Nicolae Covaş, într-un interviu pentru agenţia „INFOTAG”. Agrobiznes a urmărit cele mai importante declarații făcute în cadrul discuției.

Întrebare: Creditul acordat de Polonia de 100 mil. euro, cu 0,15% pentru 25 de ani cu o perioadă de graţie de cinci ani, menit să sporească competitivitatea sectorului animalier din Moldova este un panaceu sau un jug creditorial?

Răspuns: Întreprinderile noastre duc lipsă de bani, fără de care este dificil de instalat o linie de producere la nivelul standardelor europene. Bani „lungi” cu dobânda de 3%, plus cu o perioadă de graţie de trei ani este ajutor de la stat!

Întrebare: Insuficienţa de bani pentru proiectele de afaceri poate fi acoperită, de exemplu, din contul împrumuturilor de la băncile din Moldova sau împrumuturile din creditul polonez vor fi mai avantajoase?

Răspuns: În primul rând, băncile acordă credite mai scumpe şi pe termen scurt, în al doilea rând, producătorii de carne de pasăre anterior deja au luat împrumuturi de la bănci, dar din lipsă de venit pot achita băncilor doar procentele, fără a stinge creditele. De aceea returnarea creditelor, conform contractelor semnate, deocamdată este „îngheţată”.

Întrebare: Piaţa RM este arhiplină de carne de pasăre moldovenească şi de import (mai ieftină). Nu se resimte insuficienţa acesteia nici pe piaţa europeană. În plus, preţurile la carnea de pasăre a producătorilor de acolo, datorită dotării de către stat a agriculturii, sunt mai mici. Cum veţi spori comerţul din contul livrării mărfii în ţările UE?

Răspuns: Ţin să menţionez că deja au fost stabilite cotele pentru marfa noastră. Exportul în statele Europei de Sud stagnează deoarece în opinia părţii europene carnea moldovenească nu corespunde standardelor. Trebuie de reutilat incubatoarele, fabricile de nutreţuri, laboratoarele de producere. „Vacanţa” creditară şi dobânda mică ne va permite să stabilim un ciclu de producţie care va corespunde cerinţelor europene.

Întrebare:  Ambasadorul Poloniei în RM, Artur Michalski, este de părere că creditul dat va oferi Moldovei şansa de a urma mai cu încredere cursul integrării europene şi modernizării ţării. Dar directorul Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (AIPA), Petru Maleru, afirmă că în realizarea acestui credit au apărut probleme.

Răspuns: AIPA are alte funcţii – acordarea subvenţiilor de stat pentru agricultură. Pentru agenţie pepartizarea creditului este ceva nou. Nu are personal corespunzător şi specialişti. În toamnă agenţia a cerut deja Ministerului Finanţelor să acorde finanţare de stat pentru funcţionarea agenţiei care administrează creditul polonez, dar MF nu a susţinut propunerea. Acum noua agenţie va fi finanţată din contul banilor achitaţi de producătorii agricoli pentru folosirea creditului polonez.

Întrebare:  Şi care va fi statutul acesteia?

Răspuns: Va fi subordonată AIPA.

Întrebare: Polonia a acordat creditul cu dobânda de 0,15%, ba chiar cu o perioadă de graţie de cinci ani. Iar autorităţile moldoveneşti intenţionează să-l acorde agricultorilor cu o perioadă de graţie de trei ani şi cu dobânda de 3% (!) pentru 12 ani. Sprijină oare asociaţia asemenea politică în privinţa creditului dat?

Răspuns: Noi suntem de părere că dobânda maximală pentru beneficiari trebuie să fie de cel mult 1,5%.

Întrebare: Pentru asimilarea creditului există o condiţie. Din 100 mil. de euro, 60 mil. trebuie cheltuite pentru procurarea echipamentului şi materialelor de la producătorii polonezi. Deranjează pe avicultori această cerinţă?

Răspuns: Nu. La majoritatea întreprinderilor se lucrează cu echipament produs în Polonia.

Întrebare: Dispune oare ramura de suficienţi specialişti calificaţi, capabili să mânuiască utilajul nou, care în curând va începe a fi adus din Polonia?

Răspuns: În primăvara anului 2014 Asociaţia s-a adresat cu o rugăminte la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare de a contribui în pregătirea operatorilor în şcolile profesionale. Rugămintea a fost înţeleasă şi sprijinită. MAIA a adresat Ministerului Educaţiei o scrisoare cu propunerea de a organiza astfel de cursuri. Din septembrie 2015 Ministerul Educaţiei planifică să deschidă astfel de grupe în câteva şcoli profesionale din RM.

Recomandări pentru sacrificarea porcilor în perioada sărbătorilor

0

În perioada sărbătorilor de iarnă, cînd, în mod tradițional se taie un număr mare de porci crescuți în sistem gospodăresc, crește și riscul îmbolnăvirii populației. Sacrificarea porcului și consumarea acestuia în familie, fără controlul sanitar – veterinar și a salubrității cărnii obținute, poate avea consecințe grave.

Pentru a preveni îmbolnăvirea populației consumatoare de carne și preparate derivate, provenite de la porcii sacrificați în condiții domestice, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor recomandă:

Solicitați vizita medicului veterinar înainte de sacrificarea porcului, pentru ca  acesta va:

  1. verifica starea de sănătate a animalului înainte de sacrificare;
  2. da sfaturi utile privind probele ce trebuie luate la sacrificare și analizele ce trebuie făcute pentru a vă garanta propria dumneavoastră sănătate;
  3. în situația în care medicul veterinar constată că porcul dumneavoastră este bolnav, nu riscați sacrificarea și consumul cărnii.
  • Este interzisă comercializarea cărnii de către proprietarii de animale și a derivatelor rezultate în urma sacrificării porcinelor în afara abatoarelor.
  • Animalele respective să fie, asomate în prealabil, adică să fie ferite de suferintă sau durere în timpul prinderii și înjunghierii.
  • Urmarea sfaturilor medicului veterinar privind respectarea regulilor de igienă la sacrificarea animalelor în condiții de casă.
  • Proprietarului să solicite medicului veterinar examinarea cărnii, în ce privește salubritatea cărnii, dar în special pentru diagnosticul trichinelozei (boală parazitară).
  • Dacă porcul este bolnav de trichineloza, cei care au consumat carnea infestată se vor îmbolnăvi și vor fi supuși unui tratament pentru o perioada relativ lunga, existînd posibilitatea apariției unor complicații și reacții adverse.
  • Este interzisă sacrificarea porcilor și comercializarea cărnii în tîrgurile de animale și în vecinatatea acestora.
  • Nu consumați carnea și nu o preparați, pînă nu obțineți de la medicul veterinar răspunsul privind salubritatea cărnii.

Dacă intenționați să vindeți porci vii în tîrg, pentru a respecta legea verificați dacă:

  1. tîrgul este autorizat sanitar-veterinar;
  2. tîrgul este supravegheat de un medic veterinar.

Atentie! Nu consumati carne neexaminată de serviciile sanitare – veterinare.

Echipament de irigare în leasing pentru fermieri prin intermediul Programului Compact

0

Consiliul de Observatori al Fondului Provocările Mileniului Moldova (FPM Moldova) s-a întrunit ieri în şedinţă pentru a aproba Planul activităţilor ce urmează să fie puse în aplicare în anul 2015, în vederea realizării Programului Compact, dar şi bugetul necesar pentru onorarea angajamentelor stabilite.

Astfel, activităţile principale vizează finalizarea lucrărilor de reabilitare a opt sisteme de irigare, supravegherea exploatării celor 127,7 de kilometri de drumuri naţionale, acordarea asistenței pentru îmbunătățirea managementului resurselor de apă şi aceesul la finanţare pentru antreprenorii agricoli. În acest context, a fost aprobat bugetul de circa 68 de milioane de dolari, ce urmează să fie valorificat până la 1 septembrie 2015.

În cadrul ședinţei, Consiliul de Observatori al FPM a acceptat să ofere micilor agricultori, aflați în zona sistemelor de irigare reabilitate în cadrul Programului Compact, posibilitatea de procurare a echipamentului de irigare în leasing, prin intermediul mecanismului 2KR. În acest scop, din fondurile Programului vor fi alocate circa două milioane de dolari.

Directorul rezident de ţară al Corporaţiei Provocările Mileniului (CPM), Leaslie McCuaig, a felicitat Guvernul de la Chișinău şi echipa FPM Moldova pentru realizarea cu succes a obiectivelor Programului Compact, în anul 2014, apreciindu-l drept unul dintre cele mai reuşite programe ale CPM, care se desfăşoară în peste 20 de ţări. „Ne dorim ca investiţiile S.U.A. să fie durabile, să aducă beneficii oamenilor din Republica Moldova şi să genereze noi investiţii în economia ţării”, a spus reprezentantul oficial al CPM în R. Moldova.

Consiliul de Observatori al FPM Moldova, constituit din reprezentanţi ai Guvernului, societăţii civile şi ai mediului de afaceri, coordonează punerea în aplicare a Programului Compact, finanţat de Executivul SUA, în valoare totală de 262 milioane de dolari. Programul, desfășurat în perioada 2010-2015, prevede reabilitarea celor 93 de km Sărăteni-Soroca şi a mai multor trasee locale (în total 127,7 km), precum şi suport pentru tranziţia la agricultura performantă, inclusiv reabilitarea a zece sisteme de irigare.

ZdG: Milioane de dolari „spălaţi” prin sistemele de irigare

0

Milioane de dolari destinaţi R. Moldova pentru instalarea sistemelor de irigare sunt contractaţi de firme străine, care subcontractează, în evantai, firme intermediare, străine şi locale. Banii sunt transferaţi în lanţ, de la firmă la firmă, iar unele SRL-uri, nemulţumite de aceste reţele, susţin că ar fi vorba despre scheme de corupţie, se arată într-o investigație realizată de Ziarul de Gardă (ZdG).

Compania franceză SADE, parte a concernului VEOLIA, lider mondial în lucrări hidraulice, a câştigat, în mai şi august 2013, două licitaţii pentru reabilitarea sistemelor de irigare în R. Moldova. Contractul a fost semnat cu Fondul Provocările Mileniului Moldova (FPMM), subordonat Guvernului R. Moldova. FPMM selectează firmele şi verifică corectitudinea lucrărilor. Banii pentru reabilitarea sistemelor de irigare vin din fondul american Compact, menit să combată sărăcia. În total, cele două contracte semnate cu firma franceză valorează 35 milioane USD.

Într-un interviu pentru revista Profit, Valentina Badrajan, directoarea executivă a FPM, declara că la concursul pentru selectarea firmelor nu au participat agenţi economici din R. Moldova, din lipsă de experienţă şi incapacitate financiară. „Participanţii la concurs urmau să se conformeze unui şir de cerinţe, cum ar fi cifra de afaceri relevantă, un volum sporit al fluxului bănesc, experienţă demonstrată în construcţii – atât generală, cât şi în proiecte internaţionale similare, precum şi activităţi de amploare realizate în aspect tehnic, criterii care, cu regret, companiile locale, deocamdată, nu le întrunesc”.

Companiile care câştigă licitaţiile nici nu calcă în R. Moldova

În realitate, companiile internaţionale câştigătoare de licitaţii nici nu ajung să-şi aducă tehnica şi angajaţii în R. Moldova. De regulă, acestea subcontractează firme mai mici, care, ulterior, angajează alte firme, inclusiv din R. Moldova. Uneori sunt patru sau chiar cinci intermediari, iar unele dintre firmele autohtone ar avea conexiuni cu funcţionarii locali. În final, compania câştigătoare a licitaţiei supraveghează doar de la distanţă mersul lucrărilor şi îşi ia partea leului din contractele de milioane. În acte totul pare legal, deoarece firma câştigătoare are dreptul să subcontracteze alte firme, cu o singură condiţie – să nu subcontracteze volumul integral de lucrări. Astfel, instalarea unui singur metru de ţeavă ar fi suficientă ca această condiţie a contractului să fie respectată.

Compania SADE, după ce a fost selectată pentru efectuarea lucrărilor în R. Moldova, a subcontractat firme din România, printre care şi compania Best Electric Team (BET), care a obţinut cinci proiecte în valoare de peste 11 milioane USD. Ulterior, însă, colaborarea dintre aceste două companii nu a mers, motiv din care BET a rămas cu lucrări în valoare de mai puţin de 2 milioane USD, bani pe care nu-i poate obţine de la SADE. La rândul său, BET a subcontractat şi ea vreo zece companii de la noi, lăsate şi acestea fără bani. Managerii firmelor autohtone spun că au ajuns în prag de faliment şi au dat sau se pregătesc să dea în judecată compania BET.

Adrian Stan, director BET, spune că, la mai bine de două luni de aflare a firmei sale în R. Moldova, i s-a propus să participe într-o schemă frauduloasă. „Anthony Mauger, directorul companiei SADE în R. Moldova, şi Francois Debergh, unul dintre patronii acestei firme, mi-au propus să fac o chestiune din care nu voi câştiga şi nu voi pierde. Ulterior mi-au spus că, dacă o voi face, îmi vor dubla contractele şi voi câştiga mai mulţi bani”, afirmă Stan.

Spălare de bani prin consultanţe fictive

Potrivit lui Stan, schema prin care se intenţiona mituirea şi spălarea banilor ar fi următoarea: BET angaja o firmă de consultanţă, se elaborau rapoarte false despre serviciile acordate, iar pentru aceste consultaţii fictive aceasta plătea 400 mii USD, bani care ulterior trebuiau să ajungă la funcţionari din R. Moldova, care ar fi atribuit contractul dat firmei franceze. „Am fost dus la un restaurant din centrul Chişinăului, unde mi-au făcut cunoştinţă cu Anastasia Necruţă, care s-a prezentat ca fiind administratoare a Companiei East European Advisers Group (EEAG). Nu era singură, ci cu un bărbat pe care l-a numit partenerul ei, Sergiu (Sergiu Vicenţiu Machidon, precum s-a stabilit ulterior). Aceasta mi-a spus că o să-mi dea orice contract vreau eu, dar că va trebui să facem o chestiune. SADE a câştigat aceste proiecte cu ajutorul cuiva, de aceea eu trebuie să fac ce-mi vor trimite ei într-un e-mail, nu s-au dat detalii”.

„Banii trebuiau să ajungă la persoane din cadrul FPMM”

Stan spune că a primit la scurt timp un e-mail de la Sergiu Machidon, cofondatorul EEAG, în care-i spunea că trebuie să semneze un contract cu firma sa. Deşi BET lucra pe şantier din aprilie 2014, în iulie, firmei i s-a propus consultanţă inclusiv pentru lucrările deja efectuate. Mai mult, EEAG a cerut să semneze contractul cu BET cu o dată anterioară (început de 2014), când, după cum spune Stan, firma nici nu avea în plan să intre pe piaţa din R. Moldova. După acest mesaj, Stan ar fi primit asigurări de la reprezentanţii SADE Moldova că tranzacţia va avea loc astfel, încât să nu apară probleme cu justiţia. „Am vorbit cu Anthony (director SADE Moldova), pe care îl ştiam de mult, era de încredere, de fapt am venit pe încredere aici, şi el mi-a lămurit că banii trebuiau să ajungă la persoane din cadrul FPMM”.

Stan spune că, ulterior, Machidon l-ar fi anunţat că SADE se exclude din schemă, iar firma sa va fi singură în această tranzacţie şi va achita singură banii. „Nu-s un naiv, ştiu cum se fac treburile, turta e mare, eşti obligat să te împarţi. Că plăteam eu banii, iar SADE la numărătoarea lucrărilor efectuate îmi punea, de exemplu, cu 30 de metri de plasare a ţevii mai mult. Însă nu eram sigur că, după ce dau banii, ei vor face asta. Şi faptul că riscam să fac puşcărie mă făcea să ezit”, explică Stan cum a refuzat contractul cu firma lui Machidon. ZdG deţine copiile contractelor dintre cele două firme, care, până la urmă, nu au mai fost semnate.

După aceea, Stan ar fi luat legătura cu Valentina Badrajan, directoarea executiva a FPMM, şi i-a vorbit despre această schemă. „Am avut un angajat în companie, care o cunoştea bine, Eugen, director comercial. I-am povestit totul, iar el ne-a organizat mai multe întâlniri. Badrajan mi-a spus că nu are de a face cu chestiile acestea şi m-a liniştit şi pe mine că n-o să am probleme. Atunci am refuzat propunerea SADE, iar ei mi-au zis să nu-mi fac griji, că vor rezolva problema prin altă firmă, un distribuitor de-al lor”.

Din acel moment, potrivit lui Stan, au şi început problemele companiei sale. Chiar dacă prevederile contractului arătau că SADE trebuia să asigure materia primă, BET a ajuns s-o facă singură, pentru că livrările întârziau. Din lipsă de materiale, BET întârzia cu efectuarea lucrărilor. Astfel le-au fost retrase cele mai avantajoase contracte. Totodată, SADE nu ar fi plătit avansurile şi chiar banii pentru lucrările efectuate de BET, iar ultima nu s-a putut răsplăti cu subcontractorii, unii dintre care s-au adresat în judecată şi cer ca această firmă să fie declarată falimentară. Adrian Stan spune că s-a plâns FPM de comportamentul firmei franceze, dar, tot el zice că reprezentanţii FPMM ar fi refuzat să-l asculte, motivând că acest contract a fost semnat cu SADE şi nu cu BET.

Citește continuarea pe Ziarul de Gardă…

Ce cred Bumacov și Cosarciuc despre majorarea cotelor la exportul de fructe în UE

0

Producătorii agricoli din Republica Moldova nu au acum posibilitatea de a atinge cotele permise de către UE la exportul de fructe pe piaţa europeană. Afirmaţia aparţine ministrului agriculturii în exerciţiu, Vasile Bumacov, şi ex-ministrului agriculturii, Valeriu Cosarciuc, şi a fost făcută în cadrul emisiunii „Replica” de la postul de televiziune „Prime”, transmite IPN.

Potrivit lui Bumacov, nu trebuie să aşteptăm şi nici nu este real ca în timpul apropiat Republica Moldova să poată exporta în UE 40 de mii de tone de fructe. „Poate că vom reuşi să atingem aceste cote peste vre-o doi ani, iar atunci va fi posibilă şi ridicarea acestui plafon. Uniunea Europeană a ridicat cota respectivă pentru a încuraja producătorul agricol din Republica Moldova”, a precizat Bumacov.

Ministrul Agriculturii a reiterat că principalul motiv care împiedică atingerea cotei de 40 de mii de tone rămâne ambalarea, sortarea şi păstrarea fructelor. Cât priveşte calitatea fructelor moldoveneşti, ele sunt competitive pentru piaţa europeană.

În cadrul aceleaşi emisiuni, Bumacov a respins afirmaţiile precum că agricultura moldovenească s-ar afla într-o stare deplorabilă. „Sunt lipsite de temei afirmaţiile celora care spun că agricultura noastră este la sapă de lemn. Nicio ramură a economiei naţionale nu are atâtea branduri precum agricultura. În ultimii ani avem creşteri spectaculoase în agricultură. În afară de factorul meteo, această creştere se datorează şi dezvoltării tehnologiilor, a investiţiilor, inclusiv a suportului statului în domeniu”, a spus oficialul.

Pe de altă parte, Valeriu Cosarciuc consideră că aportul statului în agricultură este minimal, astfel fermierii moldoveni nu vor avea posibilitatea ca în timpul apropiat să majoreze volumul exporturilor de fructe în UE. „Guvernul nu şi-a onorat promisiunile privind subvenţionarea producătorilor agricoli, astfel, o bună parte din cererile depuse au rămas neacoperite. Contribuţia statului în agricultură este de 14 euro pentru un ha, faţă de statele europene, unde statul contribuie cu cel puţin 150 de euro la hectar.

Fostul ministru susţine că pentru ca agricultura moldovenească să devină competitivă pe plan european, sunt necesare investiţii anuale de la 2 până la 3 mlrd de lei.

Amintim că miercuri, 17 decembrie, Parlamentul European a aprobat o rezoluţie prin care deschide şi mai mult piaţa comunitară pentru unele categorii fructe proaspete din Republica Moldova. Măsura este menită să compenseze producătorilor moldoveni pierderile suferite în urma interdicţiilor impuse de Rusia pe criterii politice. Decizia va permite importul fără taxe a 40 de mii de tone de mere, 10 mii de tone de struguri de masă şi 10 mii de tone de prune.

Mutarea fermelor în afara satului

0

În localitățile Dendroxori și Ieropigi, județul Kastoria, Grecia, viața economică este dependentă în mare parte de creșterea ovinelor și caprinelor.

În anul 1999, fermele și anexele erau localizate în centrul localităților. De aici rezultau o mulțime de inconveniente: riscul bolilor contagioase, probleme de circulație, degradarea estetică a localității, mirosuri…

Co-finanțat din fonduri europene, proiectul privind mutarea fermelor în afara localităților a avut ca și obiective modernizarea instalațiilor de creșterea animalelor, ameliorarea cadrului de viață și protejarea sănătății locuitorilor, asigurând pentru animale condiții de viață mai sănătoase.

Producţia medie zilnică este de 28 de litri de lapte pentru fiecare vacă//FOTO: racova.com
Producţia medie zilnică este de 28 de litri de lapte pentru fiecare vacă//FOTO: racova.com

Lansată într-un cadru politic național de restructurare a exploatărilor agricole, acțiunea a început printr-o campanie vastă de informare derulată de autoritățile regionale și promovată de mass-media. Decizia consiliilor locale de a oferi fermierilor terenuri situate în afara localităților a dus la crearea unui spațiu suficient pentru 24 de unități moderne de creștere a caprelor și oilor. Aceste unități îndeplinesc standardele Ministerului Agriculturii și au o capacitate de 4070 de animale. Fiecare unitate este dotată cu toate utilitățile necesare: asistență sanitar-veterinară, aparate pentru colectarea laptelui, spații pentru stocarea furajele și a laptelui.

Proiectul s-a desfășurat în paralel cu alte proiecte co-finanțate din fonduri structurale europene, urmărindu-se construirea infrastructurii de bază pentru noile unități agricole (drumuri rurale, rețea de alimentare cu energie electrică).

Costul total al proiectului a fost de 613 910 euro, dintre care contribuția UE a fost de 460 500 euro.

Satul Târzii din județul Vaslui///FOTO: panoramio.com
Satul Târzii din județul Vaslui///FOTO: panoramio.com