Activitatea în bază de program, în domeniul comerțului cu fructe și legume proaspete, poate favoriza dezvoltarea parteneriatelor pe termen lung.
În acest caz părțile sunt motivate să se dezvolte reciproc. La fel, se creează premise pentru o oarecare specializare, ceea ce duce la sporirea eficienței economice, atât pentru fiecare verigă a lanțului valoric, cât și pentru întregul sector.
Producătorii își pot orienta investițiile la sporirea productivității și calității fructelor, exportatorii – la dezvoltarea canalelor de marketing, companiile de logistică – la investiții în mijloace de transport moderne, economicoase, care să poată circula nestingherit pe rutele internaționale etc.
Când este vorba despre parteneriate e preferabil ca acestea să fie documentate, întocmindu-se din timp contractele respective, astfel încât riscurile să fie reduse la minim.
Specialistul afirmă că, este destul de complicat de a obține un contract direct cu o rețea mare de retail, mai ales în Europa Occidentală, acest lucru fiind irealizabil pentru producătorii mici.
Pentru a putea gestiona mai ușor relațiile cu partenerii, managerii de achiziții din cadrul rețelelor preferă să lucreze conform unor programe agreate din timp cu un număr limitat de furnizori pe o anumită categorie de produs (lactate, cărnuri).
În cazul fructelor și legumelor proaspete furnizorii respectivi, capătă un rol cheie – de companii de service. Astfel, companii precum Greenyard, OGV, Total Produce etc. nu sunt doar niște distribuitori pasivi care să asigure păstrarea și livrarea producției către centrele de logistică sau punctele de vânzare a retailerului, ci operează modificări chiar asupra produsului: preiau marfa în ambalajul producătorului (de regulă plasată în vrac), la necesitate o spală, resortează și o reambalează în cantități mai mici, conform cerințelor și obișnuințelor consumatorilor finali.
În multe cazuri acestea asigură marcarea produsului cu sigla și designul de firmă a rețelei client. Toate acestea necesită investiții majore, foarte complicat de a fi realizate în timpul apropiat de către producătorii sau exportatorii din Moldova.
Exportatorii din cadrul Asociației Moldova Fruct declară că, se pomenesc între ciocan și nicovală atunci când doresc să stabilească acorduri ferme cu partenerii lor de peste hotare.
Ei nu pot fi siguri că furnizorul local o să pună la dispoziție cantitatea și calitatea produsului agreată din timp. Programarea unor cantități mai mici va însemna oportunități ratate, iar nerespectarea graficului de livrări din cauza deficitului de produs, poate duce la consecințe și mai grave precum penalizarea pentru întârzierea livrărilor sau excluderea din lista furnizorilor.
În anul 2021, Asociația Moldova Fruct a creat o platformă comună cu Asociația Dnestrovskii Fruct în cadrul căreia, producătorii și exportatorii de fructe de pe ambele maluri ale Nistrului, își vor dezvolta capacitățile de export pentru a cuceri piețe alternative cu asistența Suediei și PNUD în cadrul proiectului „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade).
Companiile vor beneficia de un program de mentorat la export. Specialistul de marketing, va efectua vizite de audit în export la companiile interesate din stânga Nistrului, în urma cărora vor fi elaborate planuri individuale de export.
Beneficiarii vor fi, de asemenea, informați despre cerințele rețelelor de magazine pentru fructele și strugurii de masă în stare proaspătă în condițiile COVID 19 – standardele de calitate, ambalaj și activitate în bază de program.
Comentarii