Dumitru Chitoroaga este fondatorul „Aroma Pădurilor”, marcă lansată pe piață în 2018, specializată pe producția de ceaiuri naturale. Ideea afacerii sale, povestește Dumitru, a apărut în anii studenției când, fiind student în România, și-a făcut stagiul de practică într-o companie ce accesa fonduri europene.
Unul dintre dosarele de lucru abordate de Dumitru aparținea unui agent economic din județul Botoșani, care a plantat circa 50 de hectare de măceș și-și propunea să-și extindă afacerea până la 100 de hectare. Aceasta fiind o plantație modernă, cu folosirea de utilaje de ultimă generație.
Peste ani, întors acasă, în 2012, a reușit să materializeze o idee similară la o scară mai mică (17 hectare) în satul Năpădeni, raionul Ungheni. Aceasta fiind, la etapa respectivă, cea mai mare plantație de măceș adusă la un asemenea standard.
Având acces la un bazin de acumulare a apei, Dumitru a rezolvat abil și problema legată de irigație însă, în scurt timp, a realizat că ar obține mai mult, dacă s-ar axa pe comercializarea produsului finit.
“Producătorul de măceș din Botoșani avea un contract de colaborare cu un agent economic din Danemarca. Astfel, nici nouă nu ne-a fost atât de greu să găsim piață externă sau un agent economic care să procure producția noastră. Cu toate acestea, la un moment dat, mi-am dat seama că afacerea ar avea alte turații și ar aduce alte venituri dacă am vinde producția sub formă de produs finit”, a dezvăluit Dumitru.
Ghidat de specialiștii din cadrul Institutului de Genetică și Fiziologie a Plantelor, Dumitru și-a extins activitatea plantând plante medicinale și aromatice, pe o suprafață de circa 6 hectare. În scurt timp după aceea, a lansat marca „Aromei Pădurilor”.
Ce ține de procesul de producție, ghidarea în acest sens vine de peste hotare.
„Suntem consultați de tehnologi din străinătate. Am căutat pe piața internă anumiți ingineri – tehnologi, care ar putea să ne spună anumite combinații, chiar dacă, trebuie să recunosc, avem pe piață profesori universitari, doctori în biologie, care ar putea să ne ofere anumite rețete, dar acestea sunt mai mult rețete medicinale. Astfel, noi am mizat pe o rețetă medicinală, dar cu iz comercial, căci oamenii selectează produsul conform a 3 criterii: miros, ambalaj și gust”.
Afacerea lui Dumitru se axează pe trei direcții-cheie: utilaj modern, accent pe latura ecologică și viziune de viitor.
„Principiul nostru de bază este folosirea utilajelor moderne, adică a recoltării mecanizate. Un alt principiu prevede cultivarea plantelor medicinale și aromatice ecologice, fără utilizarea chimicalelor. Cel de-al treilea principiu, orientat către o altă direcție, este dezvoltarea unor biostimulatori. Pe partea ultimului subdomeniu de activitate avem un contract de colaborare cu doamna Alina Trofim, doctor în biologie. Cred că biotehnologiile sunt un domeniu de viitor, la fel cum astăzi este cel IT”.
Dincolo de latura mecanizată a afacerii sale, care cuprinde toate procesele de la recoltare la ambalare, Dumitru are 5 angajați care gestionează plantațiile. În acest sens, în privința forței de muncă, producătorul este destul de rezervat.
„Persoanele care au rămas la țară nu au capacitatea de efort pe care o aveau pe timpuri, iar tinerii nu-și doresc să se implice”.
Provocările pentru Dumitru nu s-au oprit aici. Pe partea de ambalaj, Chitoroaga a legat colaborare cu o companie din China, care i-a propus un produs mult superior ofertelor de pe piață la capitolul calitate și preț.
Odată rezolvată dilema ambalajului, Dumitru s-a ciocnit cu o altă problemă – cea a atitudinii marilor rețele de magazine față de producătorii autohtoni. Situația respectivă, în viziunea sa, este alarmantă și descurajează orice producător local.
„Eu nu m-am așteptat să fie atâtea probleme pentru a intra cu produsul într-o rețea de magazine. Acestea preferă producția din străinătate. E grav ce se întâmplă. La moment, avem din partea unei companii din Azerbaidjan o ofertă de a vinde afacerea. Dacă lucrurile vor evolua în același ritm, eu cu siguranță voi ceda și-mi voi vedea de alte planuri. Îmi pare rău, dar cred că producătorii autohtoni au pierdut piața internă”, a mărturisit, cu regret, producătorul.
În privința planurilor pentru 2020, din păcate, pandemia de Covid- 19 și-a pus amprenta și pe afacerea lui Dumitru.
„Noi, pentru acest an, am avut planuri foarte mari. Am stabilit contacte cu asociațiile comerciale din Japonia, Tokyo. Urma să promovăm ceaiurile noastre în perioada Jocurilor Olimpice de la Tokyo, dar evenimentul respectiv a fost contramandat pentru anul 2021, de aceea am suspendat și noi aceste planuri”.
Cu toate acesta, Dumitru rămâne a fi optimist și-și propune, pe viitor, ca produsul său să fie prezent în toate rețelele de magazine și să lanseze o amplă campanie de promovare. Acesta este convins că oamenii dau prioritate produselor naturale, fabricate fără adaosuri.
Către toți viitorii sau actualii producători care-și propun să se lanseze în domeniul agricol sau să aducă schimbări afacerii lor, Dumitru Chitoroaga vine cu o îndrumare:
„Sfatul meu către producătorii agricoli este să se decidă clar ce-și doresc să planteze, pentru a avea piețe de desfacere și pentru a evita, pe cât posibil, concurența. Al doilea sfat ține de suprafețe. N-ar trebui ca aceștia să-și înceapă activitatea cu suprafețele mari. Ar fi bine să înceapă cu suprafețe mici și să aibă un produs final din start, ca să nu vândă, sub nicio formă, materia primă, pentru a nu depinde de monopolul anumitor companii care formează prețurile. Și nu în ultimul rând, să-și încerce imaginația pentru a-și dezvolta marca proprie, căci asta garantează un anumit succes”, a subliniat Chitoroaga.
Pe lângă investițiile personale, afacerea lui Dumitru se bucură de susținere din partea UIPAC, ODIMM și USAID.
Actualmente, ceaiurile „Aroma Pădurilor” pot fi găsite în 70 de magazine din țară.
Comentarii