sâmbătă, 4 mai, 2024
15 C
Chișinău
HomepageAdvertorialeEtichetarea produselor conform normelor naționale și UE sau cum salvați timpul și banii cu...

Etichetarea produselor conform normelor naționale și UE sau cum salvați timpul și banii cu o etichetă corectă

Recomandate

Chiar dacă crearea etichetei unui produs pare o activitate de ordin secundar, este operațiunea care, realizată corect de la bun început, vă poate salva mult timp și bani.

Acest lucru se întâmplă deoarece crearea unei etichete, pe lângă multă creativitate și cunoașterea aspectelor unui marketing sănătos, implică și respectarea cadrului legislativ-normativ, de altfel, complex, al pieței de desfacere pe care urmează să ajungă produsul.

De la informații incomplete, utilizarea termenilor greșiți în lista de ingrediente, prezentarea incorectă a alergenilor, aditivilor alimentari sau a informației în alte limbi și până la nerespectarea legislației integrale ce ține de etichetarea produselor, greșelile sau omiterea unor particularități pot crea dificultăți la stabilirea parteneriatelor și plasarea produselor pe raft.

„Pentru fiecare categorie de produs există acte normative, reglementări, ce trebuie cunoscute și ulterior „reflectate” pe eticheta produsului. Continuând cu aspectul financiar, dacă ar fi să vorbim despre un cost mediu al creării etichetelor unui produs, atunci suma ar fi de câteva mii de euro, la care se adaugă și timpul necesar pentru realizarea acesteia. Respectiv, în cazul unei greșeli, neconformități, producătorul suportă pierderi importante.

Având o etichetă conformă, un antreprenor economisește timp și bani, evitându-se necesitatea schimbării designului, textului și tipărirea suplimentară pentru a corespunde normelor”, ne-a explicat Diana Rotari, fondatoarea Label Origin Taste.

Având o experiență bogată obținută atât peste hotare cât și la nivel local în elaborarea etichetelor pentru produse, Label Origin Taste numește principalele avantaje ale etichetării conforme și obținerii expertizei în acest sens:

1. Optimizarea resurselor

Pentru o etichetare conformă, trebuie să cunoști toate schimbările legislative, modul în care aceste schimbări impactează eticheta produsului. Timpul necesar pentru studierea acestora poate ajunge la săptămâni, în funcție de tipul produsului, iar orice greșeală sau omitere costă.

2. Evitarea penalităților, amenzilor

Precum am menționat, există norme și prevederi legale privind etichetarea produselor. Pentru nerespectarea unora din acestea, pot fi plătite amenzi sau producătorul poate avea penalități.

Cea mai gravă, totuși, rămâne a fi povara „pierderii imaginii” în cazul în care sunt utilizați termeni incorecți sau nu sunt respectate toate prevederile, iar acest lucru ajunge a fi menționat în presă.

3. Încredere la tipărirea corectă a etichetei – nu mai avem costuri de reetichetare

Expertiza tehnică în etichetarea produselor alimentare permite evitarea erorilor, iar eticheta poate fi tipărită cu siguranță, știind că aceasta corespunde tuturor normelor în vigoare.

4. Informarea corectă a consumatorului

Succesul unui produs depinde de încrederea consumatorilor în siguranța și calitatea acestuia. Iar dacă există puncte forte ale produsului, ce îl diferențiază de altele, acestea trebuie prezentate corect.

„Unii producători utilizează termeni cum ar fi „bio”, „sănătos”, “natural” în mod greșit, nerespectând regulile și cadrul legal unde sunt specificate cerințele pentru a putea utiliza aceste mențiuni. Validarea etichetei ne acordă o siguranță că aceste mențiuni sunt utilizate pentru produsele corespunzătoare. Pe de altă parte, analiza senzorială ne permite să identificăm calitățile produsului care îl diferențiază de altele”.

5. Cunoașterea schimbărilor și adaptarea rapidă a etichetei

Atât în etichetarea produselor, cât și în utilizarea anumitor aditivi, componente, există cerințe ce se schimbă, pentru îmbunătățirea calității acestora. 

Un producător care planifică să plaseze produsul pe raftul magazinelor, trebuie să fie la curent cu aceste modificări.

De exemplu, recent au fost aprobate noi cerințe privind etichetarea produselor vitivinicole în UE – unde sunt realizate peste 60% din exporturile de vin moldovenesc (potrivit datelor din 2021).

„Începând cu 08.12.2023 vor intra în vigoare noile cerințe de etichetare a produselor vitivinicole produse în UE, dar și a celor de import, unde eticheta va fi completată cu mențiuni noi, precum ar fi lista de ingrediente, inclusiv alergeni, și declarația nutrițională. O parte din aceste informații vor putea fi prezentate prin codul QR”.

Un alt exemplu este că începând cu luna aprilie 2023, vor intra în vigoare noi simboluri de avertizare de sănătate pentru producția alcoolică comercializată pe piața autohtonă.

Toate aceste schimbări trebuie cunoscute și respectate în etapele necesare.

6. Având o etichetă a produselor ce corespunde standardelor europene, este facilitat dialogul cu potențialii parteneri din UE

„Un caz elocvent ar fi faptul că unui antreprenor i-au fost returnate produsele chiar și la a treia încercare de ajustare a etichetei, până la apelarea la serviciile noastre. Acest lucru se întâmpla deoarece eticheta nu corespundea tuturor cerințelor acestei țări. Ulterior, îmbunătățind eticheta, produsele au ajuns pe rafturile magazinelor din UE. Toate aceste încercări au presupus atât cheltuieli financiare importante, cât și pierderea timpului pentru renegocieri, iar ambele ar fi putut fi evitate beneficiind de o consultanță de calitate”.

Pentru detalii despre modul în care puteți ajusta eticheta produsului normelor în vigoare, accesați label.md sau contactați Label Origin Taste la:

Acest articol a fost elaborat în cadrul programului de accelerare: Antreprenoriat Feminin I, implementat de XY Partners în colaborare cu UN Women Moldova (Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor) și cu susținerea financiară a Suediei.

Luminita Crivoi
Luminita Crivoi
Expert în agricultură

Citește și ›

Advertoriale