vineri, 29 martie, 2024
20.2 C
Chișinău
Acasă Articole FOTO. Directorul Vinuri de Comrat: Timpul le schimbă pe toate, doar vinurile rămân să poarte aceeași istorie, farmec și buchet de amintiri

FOTO. Directorul Vinuri de Comrat: Timpul le schimbă pe toate, doar vinurile rămân să poarte aceeași istorie, farmec și buchet de amintiri

0
FOTO. Directorul Vinuri de Comrat: Timpul le schimbă pe toate, doar vinurile rămân să poarte aceeași istorie, farmec și buchet de amintiri

Vinuri de Comrat este una dintre cele mai vechi vinării din Găgăuzia, care a făcut istorie. Fondată în anul 1897, vinăria a rezistat de-a lungul timpului, reușind să păstreze tradițiile și bunele practici de producere a vinurilor de calitate, vinuri moldovenești autentice.

Anatolie Hmelevski, este la cârma Vinuri de Comrat de aproape 40 de ani și susține că Vinăria este importantă nu doar datorită producției de calitate, ci și datorită valorii pe care o are locul unde a fost fondată aceasta.

„Pe timpuri, când abia apărea satul Comrat, pe aceste meleaguri se practica vânzarea cailor și aveau loc curse. Într-o zi, cursa a fost câștigată de un cal negru al unui boier turcesc din localitate. În cinstea victoriei, satul care era în curs de dezvoltare a fost numit „Komur-At”. În onoarea legendei este numită o serie de vinuri produse la noi „Black Horse” care în traducere înseamnă „cal negru”. În Primul Război Mondial, gospodăria a fost distrusă și devastată. ”, a menționat Anatolie Hmelevski.

Ruinat de timp și probleme, totuși, locul unde se produc vinurile cu o istorie aparte, a reînviat. În anul 1991, fabrica a fost privatizată, iar în baza procedurii arbitrale din Comrat a fost înființată Societatea pe Acțiuni „Vinuri de Comrat” care, în prezent, include 3 fabrici și peste 400 de hectare cu plantații de viță de vie împreună cu ferme.

„Am devenit directorul acestei întreprinderi acum 38 de ani. Făcând o retrospectivă, înțeleg că s-au schimbat multe: utilajul, soiurile, oamenii, totul a devenit altfel, doar vinurile au rămas să poarte aceeași istorie și farmec, toate conțin același buchet de amintiri. Suntem influențați de cerințele consumatorilor, trendurile pieței, cărora inevitabil trebuie să le corespundem. Muncitorii depun foarte mult efort pentru a păstra autenticitatea vinului produs în Comrat, combinând tradițiile și bunele practici cu tehnologiile moderne”.

160 de oameni și-au găsit un loc de muncă bine plătit

„După schimbările din ultimii ani, am ajuns să asigurăm cu locuri de muncă circa 160 de oameni din regiune. Aceștia nu mai sunt nevoiți să emigreze, să-și părăsească familiile și pot lucra acasă, primind un salariu decent. Cred că este o realizare destul de importantă. Însă, toate aceste schimbări ar fi fost imposibil de realizat fără suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, care, începând cu anul 2016 ne-a fost alături și ne-a ghidat pentru a performa. Sunt de părerea că noi, vinificatorii, urmăm unul și același scop, să păstrăm și să perfecționăm tradițiile de producere a vinurilor la noi în țară, pentru ca acestea să ajungă pe mesele a cât mai multor consumatori de aici, dar și de peste hotare”.

La moment, în cadrul întreprinderii este asigurată prelucrarea a circa 4 mii de tone de struguri cu ciclu închis. Astfel, strugurii crescuți în podgoriile întreprinderii sunt selectați cu grijă pentru a produce și îmbutelia vinuri seci, semi-dulci, de desert, selecte și de marcă, de calitate superioară.

Circa 80% din cantitatea de vin produsă de S.A. Vinuri de Comrat este exportată în sticle

„Datorită suportului acordat de Proiect am schimbat utilajul la întreprindere, am înlocuit liniile vechi de producere cu cele moderne, mult mai productive. Totodată, un lucru foarte important pentru noi a u fost și recomandările experților din cadrul Proiectului. Datorită muncii comune am reușit să atingem acele performanțe pe care ni le doream, deja nu mai vorbim de acea cantitate și calitate produsă cu câțiva ani în urmă. Portofoliul nostru include mai mult de 50 de serii de produse, pe care le exportăm cu succes în Polonia, Republica Cehă, România, Slovacia, Letonia, Lituania, Estonia, Japonia, China, Rusia, Kazahstan, Belarus, Ucraina și Uzbekistan. Dar ne dorim să ajungem cu produsele noastre și în alte țări, pe alte piețe. Un alt aspect important, cu care ne putem mândri este că circa 80% din cantitatea de vin produsă de noi este exportată în sticle, nu în vrac. Anume acest fapt ne motivează să mergem mai departe”.

Drept confirmare a faptului că schimbările nu au fost făcute în zadar și au modificat esențial conceptul de producere a vinurilor în cadrul întreprinderii, Anatolie Hmelevski ne-a prezentat medaliile și premiile care au fost obținute drept apreciere la concursurile internaționale cum ar fi: Decanter, Concours Mondial de Bruxelles, Mundus Vini și altele.

„Toate aceste aprecieri confirmă că, nu muncim în zadar și că mergem pe calea corectă. Aprecierea consumatorilor de peste hotare este foarte importantă pentru noi, deoarece pentru ei acesta este un produs special, cu un gust deosebit care, totuși, diferă de alte vinuri. Teritoriul din Moldova este special și ne oferă posibilitatea de a produce un vin inedit. Buchetul de arome, note și culori pe care îl întâlniți atunci când deschideți o sticlă de vin moldovenesc este deosebit și ne dorim să fie cunoscut de cât mai multe persoane”.

Au creat o rețea proprie ce include 15 magazine

Vinuri de Comrat dispune de o rețea proprie de magazine, 15 la număr, de unde consumatorii autohtoni pot procura vinuri de calitate. La fel, Vinuri de Comrat se regăsește în supermarketurile din țară.

„Pentru prima dată, ideea de a deschide un magazin ne-a venit încă acum 10 ani în urmă. De ce să nu fie produsul nostru ușor de cumpărat? Astfel, în anul 2010 am deschis primul magazin, acum avem deja 15. Suntem siguri că, vinurile noastre au cucerit inimile clienților noștri, deoarece sunt produse, tot, din inimă. Adăugând utilajele moderne și tehnologiile noi de producere vinurile au devenit un adevărat tezaur și depunem efort pentru a menține tradiția frumoasă de a produce vin de calitate, intervenind doar acolo unde schimbările sunt inevitabile”.

O nouă direcție de dezvoltare a companiei Vinuri de Comrat este agroturismul, care face posibilă conexiunea directă dintre consumator și locul unde sunt produse vinurile. Astfel, în anul 2018, ghidat de Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Guvernul Suediei vinăria a lansat, oficial, componenta turistică.

Turiștii pot vizita casa vinurilor din Comrat, cramele antice și clădirile istorico-arhitecturale din perioada provinciei Basarabiei a secolului al XIX-lea. La fel, aceștia pot vedea cum are loc procesul de fabricare a vinului, degusta vinuri de selecție și participa la masa națională găgăuză cu cele mai delicioase bucate. Mai multe detalii la acest subiect ne-a oferit Natalia Țurcanu, directorul executiv al Asociației Naționale pentru Turism Receptor.

„UTA Găgăuzia este un obiectiv turistic atractiv, iar circa 40% din turiștii sunt interesați să viziteze această regiune. Totuși, doar 5-10% din aceștia ajung să viziteze aceste locuri, problema principală fiind căile de acces către această regiune. Deja au fost întreprinse mai multe inițiative, printre care deschiderea Centrului pentru Turiști în Comrat, prin intermediul căruia vor fi promovate obiectivele turistice din zona de sud. Cred că, potențialul pe care îl are aceasta nu a fost valorificat pe deplin, iar producătorii de vin și autoritățile regionale ar trebui să se implice mai mult în promovarea obiectivelor turistice. Vinuri de Comrat organizează în fiecare sâmbătă tururi spre vinărie, ceea ce deja este un pas reușit. Stilul de vinărie sovietică atrage foarte multi turiștii din vest”, a menționat Natalia Țurcanu.

În ultimii ani, sectorul vitivinicol din țară a suportat modificări esențiale, practic, a renăscut devenind unul dintre cele mai cu perspectivă industrii. Astfel, tot mai des, vinurile autohtone sunt premiate în cadrul concursurilor internaționale, iar exporturile cresc considerabil. Fiecare istorie de succes a unei întreprinderi constituie, de fapt, un stimulent pentru lansarea unei noi afaceri.