Moldoveanul Dumitru Tcaci locuiește în Cehia cu întreaga familie unde-și dezvoltă propria afacere.
Familia Tcaci este preocupată de exportul vinurilor moldovenești pe piața cehă și s-a integrat bine în societatea cehă. Comunitatea moldovenilor de aici este a șaptea ca mărime în această țară.
Pregătiți pentru businessul european
Dumitru Tcaci a început să exporte vinuri în Republica Cehă în 2010. Împreună cu soția sunt proprietarii afacerii, iar fiica lor de doi anișori frecventează deja grădinița. Pe lângă aceasta, Diana, soția sa, activează într-o companie internațională cu sediul la Praga. Ei conduc reprezentanța oficială a unei fabrici de vinuri din R. Moldova în Cehia, promovând vinurile acestei mărci pe piața cehă. „Au istorie bogată, plantații proprii, utilaj modern și produs calitativ”, zice Dumitru despre fabrica moldovenească pe care o consideră pregătită pentru businessul european.
„Avem vânzări bune”
Deși își comercializează produsele într-o țară în care este preferată mai mult berea, tinerii antreprenori spun că „licorile” moldovenești sunt apreciate și pot lesne concura cu mărcile renumite de vinuri. Își realizează marfa prin intermediul unor rețele mai modeste, nu în supermarketuri, unde se fac și cele mai mari vânzări. „Nu vindem în magazinele mari, din cauză că este nevoie de investiții majore de promovare. În celelalte rețele de desfacere, care nu necesită investiții importante, avem vânzări bune și suntem apreciați”, ne-au comunicat ei.
Secretele pieței europene
Băuturile noastre țin piept concurenței, deși, spune Dumitru, condițiile de joc sunt dictate pe piață de către marii „jucători”. Pe piața cehă, produsele vinicole de la noi ocupă o poziție relativ modestă, cu toate că, la capitolul calitate, nu sunt în urma Cehiei, Germaniei, Italiei sau Franței. În magazine poți găsi o sticlă de vin din R. Moldova la un preț de doi euro, inclusiv TVA de 21%. În circuitul angro, vinul moldovenesc poate fi vândut nu mai scump de 1,50 euro, cu tot cu TVA. „Consumatorii finali sunt obișnuiți ca vinul moldovenesc să fie ambalat în sticle ornamentate frumos, neconvențional, sub forma unui cadou. Europenii cunosc despre vinurile noastre că sunt, de obicei, demidulci, de o calitate medie și cu un grad de alcool de 10-11%. Pe când vinurile din statele UE sunt cu un grad de tărie de 12-13%”, ne-a spus vinificatorul.
Cehii preferă vinurile albe și seci
Cât privește tehnicile de lucru și mecanismele de promovare a produselor autohtone pe piața cehă, inclusiv cea europeană, Dumitru Tcaci consideră că este nevoie doar de fonduri din partea statului moldovenesc. „Doar cu ajutorul statului poți pătrunde cu succes pe o piață nouă, cu un produs nou”, spune el.
În Cehia, deși aici se consumă mai mult berea, totuși aceasta este și o țară vinicolă. După consum, ponderea cea mai mare o au vinurile albe, seci, cu un grad de alcool mai mare de 12,5%: „Pinot Gris”, „Chardonnay”, „Sauvignon” și alte soiuri albe. Pentru industria vinicolă, condițiile climaterice din Cehia sunt mai puțin favorabile, însă ea se dezvoltă datorită tehnicii moderne și legislației, ceea ce le oferă viticultorilor mai multă libertate în activitate.
Nu trebuie pierdută nici piața din Est
Deși activează pe piața europeană, Dumitru susține că nu trebuie pierdută nici piața din Est. În Europa este nevoie de câștigarea încrederii consumatorilor de vin, pe când în țările din Est avem destul de mulți amatori. „Poate că R. Moldova încă nu este pregătită să-și realizeze produsele în UE. Nici comunitatea europeană nu poate, deocamdată, absorbi cantități de vin similare cu cele exportate în Rusia, Ucraina, Kazahstan sau Belarus. Moldova are mari avantaje în domeniul vitivinicol și trebuie să-și protejeze și mențină pozițiile. Participarea statului în promovarea produselor moldovenești peste hotare este un factor absolut necesar”, a subliniat el.
Un articol de Cătălin Mihai
Sursa: ziarulnational.md
Comentarii