Fiecare loc de pe pământ are un simbol care îl definește, îi scrie istoria și îi poartă onorurile. Orașul Cahul are un simbol al vinificației prin Vinăria Traian, cu o istorie de peste 30 ani. În localitatea Gavănoasa, pe malul stâng al râului Cahul sunt produse circa 20 de varietăți de vin de calitate. Nu departe de fabrică, la numai 4 km distanță, se întinde Valul lui Traian, care pentru Moldova înseamnă același lucru ca și piramidele pentru Egipt, astfel în regiune se produc vinuri cu Indicație Geografică Protejată cu același nume.

Fabrica este situată la conexiunea hotarelor Moldovei, Ucrainei și României. Podgoriile Viniei Traian se întind pe o suprafață de circa 500 de hectare cu următoarea componență de soiuri Cabernet, Merlot, Pinot Franc -35%, Sauvignon, Chardonnay – 30%, Aligote, Muscat, și Rkațiteli – 35%.

Vinăria Vinia Traian produce un sortiment larg de vinuri brute, seci și alcoolizate. Anual, vinurile brute spumante și seci de consum curent reprezintă aproape 80% din cantitatea totală de struguri procesați. De o popularitate deosebită se bucură vinurile seci de consum curent din soiurile de struguri roșii Cabernet – Sauvignon, Merlot, Saperavi. Vinia Traian are angajate 140 de persoane.

„Vinul merită să fie nu doar o simplă băutură, ci un elexir în viața omului”, a ținut să remarce Simion Kristev, directorul Viniei Traian, chiar din primele minute ale discuției.

Cu o experiență vastă în domeniu și încă cu multe scopuri pe care urmează să le realizeze alături de echipa sa, acesta a recunoscut că, greutățile și încercările l-au făcut să realizeze că un vin de calitate poate renaște, iar secretele se ascund în deschiderea spre inovație.

„Am început reconstrucția vinăriei în anul 2002, aici era un depozit de metal, care era delăsat. Pentru aceasta au fost nevoie de investiții majore. Cu 7 milioane de dolari am renovat depozitul de păstrare, am procurat cele 500 de hectare de pământ, o linie de îmbuteliere a vinului, și am instalat un chiller. Așa am început să restabilim și să punem temelia Viniei Train”, a povestit Simion Kristev.

Dar, imediat ce Vinia s-a asigurat cu mai multe utilaje necesare pentru producerea și păstrarea vinului, și-au identificat cumpărătorii, a fost impus embargoul rusesc, care i-a dezorientat și i-a făcut să se simtă nepregătiți să vândă pe alte piețe.

„Atunci, ca un suflu de aer, a fost faptul că am putut beneficia de suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Suedia și am procurat o presă și câteva vase din inox. Cel mai important este, totuși, faptul că ei au reușit să ne convingă că vinurile noastre au șanse mari de a fi apreciate și de consumatorii de pe piețele netradiționale. Doamna Elizaveta Breahnă, consultantul în vinificație oferit de către Proiectul de Competitivitate pentru a susține vinăria noastră în producerea de vin de calitate, îmi spunea mereu că noi o să reușim, suntem într-o zonă vitivinicolă favorabilă. Tot datorită Proiectului de Competitivitate din Moldova, dar și suportului oferit de Oficiul Național al Viei și Vinului am participat la diferite expoziții și concursuri. Astfel, am reușit să obținem peste 15 medalii de aur și de argint la concursuri cum ar fi International Wine Contest Bucharest, Galicja Vitis (Polonia), Oenoforum (Republica Cehă), dar și la prestigioasele concursuri internaționale precum: Decanter Asia World Wine Awards, Mondial du Rose. Acestea au adus un plus valoare companiei noastre, pentru că primim aprecierea a tot mai mulți consumatori. Totodată, datorită acestor concursuri am reușit să stabilim parteneriate și să comercializăm anumite cantități de vin în țări precum China. Imediat după participare suntem contactați și reușim să încheiem noi contracte de colaborare”.

Viorel Rîjalo, vinificator șef la Vinia Traian, cu o experiență de peste 10 ani susține că, această muncă îi aduce nu doar venit în familie, ci și plăcere, încât producerea vinului a devenit parte din viața lui, astfel, banii ce i-ar putea câștiga în altă parte nu au mare valoare.

„Activez la Vinia Traian din anul 2006. Am studiat tehnologii agrare la Universitatea Tehnică din Moldova. Sunt de baștină din această regiune și am decis să mă angajez mai aproape de casă. Chiar dacă aveam studiile necesare și produceam vin și mai înainte, totuși, odată ce am beneficiat de consultanța oferită de Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Suedia am realizat că sunt anumite subtilități pentru a obține un vin de calitate înaltă pe care le consideram neînsemnate până atunci. Un lucru pe care îl cunosc sigur, este acela că, fiecare procedeu trebuie realizat la timpul potrivit, trebuie să fii foarte atent ce adaugi în procesul de fermentare a vinului, în ce cantități și cum o faci”, a recunoscut șeful de producere.

Datorită celor 5 linii de prelucrare cu capacitatea de 20 de tone pe oră, pe sezon se pot prelucra până la 15 mii tone de struguri, în medie, însă se prelucrează 7-8 mii de tone.

„Producem 500-560 de mii de decalitri de vin. Cu suportul oferit de Proiect am procurat o presă și vase pentru limpezirea rapidă a vinului, răcitor pentru dirijarea temperaturii de fermentare la vinurile albe. Consumatorii din România solicită mai mult vinurile demiseci, cei din China – vinurile roșii, din Cehia – vinurile tari, dulci licoroase, iar datorită utilajului modern ne este mult mai ușor să corespundem cerințelor consumatorilor”, a mai adăugat Viorel Rîjalo.

Directorul Viniei Traian crede că, este foarte importantă contribuția nu doar în modernizarea întreprinderii, dar și faptul că experții din cadrul Proiectului de Competitivitate au fost printre primii care au crezut că vinul de la Vinia Traian va fi apreciat și solicitat de consumatorii de peste hotare.

„Noi produceam și anterior vin și eram siguri că știm totul despre tehnologia de producere, păstrare, comercializare. Cea mai mare problemă era faptul că, ne era frică să aplicăm noile tehnologii, să schimbăm radical modul de a produce și a prezenta vinul nostru. Eram foarte sceptici. Datorită doamnei Elizavetei Breahnă noi am devenit mai încrezuți în ceea ce producem și ce facem. Aplicăm tot ce ne-a învățat, ne-a arătat și ne-a sfătuit. Astfel, am ajuns să producem nu pur și simplu vin, dar un vin de calitate”, a spus Simion Kristev.

Directorul a specificat că, inițial au fost ajutați ca să poată aplica la diferite concursuri și expoziții acum însă, sunt singuri cointeresați să aplice și să promoveze produsul.

„Odată cu aplicarea la Proiectul de Competitivitate am obținut încrederea că vom reuși. Tot ei ne-au convins că turismul este o altă oportunitate de a promova vinul, pentru că vizitatorii nu doar achită pentru a vedea cum se produce vinul și al degusta, dar transmit, comunică și altora despre tine și astfel ajungi să fii cunoscut, solicitat, remarcat”.

De ce este atât de complicat să ajungem pe piețele UE? Pentru că, în primul rând, ei produc vinul lor propriu, iar în al doilea rând, pentru că ei nu cunosc prea multe despre Moldova, este de părere Simion Kristev. Totodată, directorul crede că imaginea Moldovei drept țară producătoare de vin de calitate și destinație pentru oenoturism crește de la an la an, atât datorită promovării brandului unic de țară Vinul Moldova (Wine of Moldova) de către Oficiul Național al Viei și Vinului, de către Proiectul de Competitivitate, dar și de către fiecare vinărie în parte, prin volumul crescut al exporturilor pe piețe de valoare adăugată înaltă, cât și prin medaliile și distincțiile obținute la concursuri prestigioase.

Valentina Repesciuc, care lucrează la Vinia Traian în calitate de șef de depozit cunoaște, probabil cel mai bine unde este depozitată fiecare sticlă, fie că e vin demidulce, fie că e sec sau dulce. Este mulțumită că are un loc de muncă acasă, un loc care îi asigură o viață mai bună.

„Sunt foarte mulțumită că, am un loc de muncă aici, acasă și nu trebuie să merg în altă regiune. Sunt mulțumită și de condițiile de muncă create, primim un salariu la timp, dar cel mai important sunt alături de familia mea. Avem în depozit mai multe tipuri de vinuri, care sunt împachetate după care vor fi preluate și trimise către consumatorii finali. Cunosc exact unde este depozitat fiecare lot și ce reprezintă acesta”.

În ceea ce privește posibilitatea de a cuceri noi piețe de desfacere, Simion Kristev consideră că, anume soiurile autohtone de struguri vor aduce succes vinificatorilor de la noi din țară, dar regretă că a înțeles acest lucru abia acum.

„Eu cred că o greșeală a fost cultivarea soiurilor europene. Pentru a reuși – trebuie să producem vinuri din soiuri de struguri autohtone, doar așa vom putea să fim observați, să ne deosebim de ceilalți și, în primul rând, de producătorii europeni. Trebuie să producem vinuri cu personalitate, să fie diferite de cele care deja există pe piață. Trebuie să aibă un gust și o aromă a Moldovei. Regret că nu avem soiuri precum Rară Neagră, Fetească Albă, Neagră, Regală, dar vom planta neapărat”, a promis directorul.

La moment, vinurile de la Vinia Traian sunt exportate în Polonia, Cehia, România și Belarus. Cel mai mult vin ajunge, totuși pe piața din România.

Pe lângă suportul acordat de către Proiectul de Competivitate din Moldova finanțat de USAID și Suedia, Vinia Traian a beneficiat de suport și din partea Agenției pentru Intervenție și Plăți în Agricultură, datorită căreia în ultimii 4 ani au procurat utilaje, au plantat noi soiuri, dar și au defrișat viile bătrâne.

”Datorită faptului că am aplicat tehnologii moderne și am instalat utilaje noi am fost acreditați cu HCCP ISO 20000 și avem un laborator unde putem efectua mai multe analize. Ne mândrim cu această reușită a Viniei noastre”.

La moment, Vinia Traian îmbuteliază o cantitate destul de mică de vin, cea mai mare fiind exportată în vrac. Dar, recunoaște Simion Kristev, că și-ar dori enorm să poată îmbutelia toată cantitatea de vin pe care o produce, pentru că un vin bun, de calitate, trebuie să fie comercializat îmbuteliat.

„Ne-am dori foarte mult să putem îmbutelia și exporta pentru că acesta este viitorul și doar așa poți obține și profitul dorit. Dacă e să vorbim de proporții atunci 30% din toată cantitatea o îmbuteliem și 70% este comercializată în vrac. Suntem mulțumiți că există Oficiul Național al Viei și Vinului, dar și Proiectul de Competitivitate care ne ajută să promovăm vinul și să ajungem la cât mai mulți consumatori. Eu cred că piața din China este principala piață de desfacere pentru vinurile din Moldova. Aceștia deja, cunosc despre Moldova și despre vinurile pe care le producem. Noi trebuie să ne orientăm spre a produce un vin de calitate și să nu ne axăm pe cantitate. Sunt în căutarea specialiștilor tineri, dar cu părere de rău aceștia nu doresc să vină în regiune, chiar dacă le sunt oferite diferite facilități.”

Simion Kristev este plin de speranțe și ne-a spus că dorește mult să construiască un complex agroturistic. Primul pas a fost făcut – a restabilit monumentul simbol de la margine de sat – Valul lui Traian. Iar despre vin, directorul crede că doar „Vinurile maturate renasc, devenind, în timp, un adevărat tezaur”.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here