‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 22 decembrie, 2024
-0.8 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriÎncetarea exporturilor de cereale ucrainene prin Marea Neagră - ce riscuri văd experții

Încetarea exporturilor de cereale ucrainene prin Marea Neagră – ce riscuri văd experții

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Ultima navă transportând cereale a plecat miercuri, 17 mai, dintr-un port ucrainean la Marea Neagră, în baza acordului care permite exportul de cereale ucrainene în condiții de siguranță pe calea maritimă.

Acordul negociat anul trecut expiră joi, 18 mai, iar Rusia amenință că nu-l va reînnoi din cauza obstacolelor puse în calea propriilor sale exporturi de cereale și îngrășăminte, notează Radio Europa Liberă.

Organizația Națiunilor Unite și Turcia au mediat, în iulie 2022, acordul dintre Rusia și Ucraina privind crearea culoarelor sigure pentru exporturile de cereale prin Marea Neagră, în tentativa de a evita o criză alimentară globală, care părea iminentă în acel moment din cauza invaziei ruse în Ucraina.

‹ adv ›

Inițial acordul a fost încheiat pentru 6 luni, după care Moscova a fost de acord să-l prelungească în noiembrie, cu încă 6 luni. Ultima prelungire, acceptată de Rusia, a fost în martie, dar numai cu 60 de zile așa că, acordul expiră pe 18 mai.

Rusia a pus o serie de condiții pentru facilitarea propriilor exporturi de cereale și îngrășăminte, care trebuie îndeplinite înainte de o posibilă nouă prelungire.

Încă de anul trecut, pentru a convinge Rusia să participe la acordul privind exporturile sigure de cereale prin Marea Neagră, Națiunile Unite au convenit să ajute Moscova cu propriile transporturi agricole timp de trei ani.

‹ adv ›

Cereale rusești nu au fost niciodată supus sancțiunilor internaționale dar, argumentează Moscova, alte sancțiuni, de la cele pe transferurile bancare la cele privind asigurarea vapoarelor, fac exportul de cereale rusești prohibitiv, dacă nu chiar imposibil.

Ce cere Rusia pentru a prelungi acordul la Marea Neagră

Într-o scrisoare adresată oficialilor ONU pe 16 martie, ambasadorul Rusiei la Națiunile Unite, Vasili Nebenzia, a spus că Moscova va lua în considerare extinderea acordului de export de cereale din Ucraina prin Marea Neagră după 18 mai doar dacă următoarele „probleme sistemice” vor fi rezolvate:

  • Reintroducerea Băncii Agricole Ruse (Rosselkhozbank) în sistemul internațional de plăți SWIFT.
  • Reluarea livrărilor către Rusia de mașini agricole și piese de schimb.
  • Ridicarea restricțiilor privind asigurarea și accesul în porturi pentru navele și mărfurile rusești.
  • Repunerea în funcțiune unei conducte de amoniac de la Togliatti, din Rusia la Odesa, în Ucraina.
  • Deblocarea conturilor și activităților financiare ale companiilor rusești de îngrășăminte.

Statele Unite resping acest argument, afirmând că exporturile de alimente și îngrășăminte din Rusia a rămas la nivelul antebelic, ba chiar ar fi crescut anul trecut, relatează Reuters.

‹ adv ›

Anul trecut, în octombrie, ONU, Turcia și Ucraina au continuat acordul la Marea Neagră deși Rusia își suspendase pentru scurt timp participarea.

Aproximativ 30,3 milioane de tone de cereale și produse alimentare au fost exportate din Ucraina în baza acordului de la Marea Neagră, inclusiv 625.000 de tone în cadrul Programului Alimentar Mondial de ajutor pentru Afganistan, Etiopia, Kenya, Somalia și Yemen, precizează Reuters.

Posibila suspendarea a acordului nu va provoca o criză alimentară mondială

Încetarea acordului nu ar reprezenta o amenințare imediată pentru piața mondială, deoarece Ucraina ar putea continua să exporte, deși la un cost atât de mare încât producția ar putea să scadă și mai mult.

Este opinia a peste 20 de angrosiști și analiști ucraineni și internaționali, cu care a discutat agenția Reuters, cu ocazia conferinței GrainCom de la Geneva. Marea majoritate crede, de asemenea, că acordul va fi reînnoit, posibil cu o oarecare întârziere.

Aproape toți delegații intervievați au spus că anul acesta se așteaptă ca recolta din Ucraina să fie mai scăzută, motiv pentru care eventuala pierdere a rutelor prin Marea Neagră ar putea fi compensată de rutele alternative pentru exporturi, inclusiv feroviare, rutiere (cu camioane) și fluviale, pe Dunăre.

Este vorba de „culoarele solidarității”, create anul trecut de UE, dar carea au provocat, în primăvara aceasta, un val de proteste în cinci țări UE dar și în Republica Moldova.

Sunt însă rute mult mai scumpe decât transportul prin Marea Neagră, motiv pentru care Nikolai Gorbachov, șeful Asociației Producătorilor Ucraineni de Cereale, a avertizat că fără coridorul maritim, marja de câștig a fermierilor s-ar putea reduce atât de mult încât aceștia să renunțe să mai producă grâu și porumb în cantități mari.

Anul acesta, se estimează că recolta de porumb a Ucrainei va fi de doar 21 de milioane de tone, aproximativ jumătate față de cele 42,1 milioane pe care le-a recoltat cu doi ani înainte de începerea războiului, precizează Consiliul Internațional pentru Cereale.

„Cu o recoltă mai mică anul acesta, totul poate merge spre vest prin Europa de Est. Problema este că va costa cu 15% până la 20% mai mult”, a spus pentru Reuters, Dan Basse, președintele companiei de consultanță AgResource din Chicago.

Exporturile de cereale, din porturile ucrainene, prin Marea Neagră

Acordul privind exporturile de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră a fost încheiat în iulie 2022, la cinci luni după ce Rusia lansase invazia din Ucraina.

  • A fost mediat de ONU și Turcia și a permis până acum Ucrainei să exporte în siguranță peste 30 de milioane de tone de cereale din câteva dintre porturile sale la Marea Neagră.
  • Rusia, Ucraina, Turcia și Națiunile Unite au înființat un Centru Comun de Coordonare (JCC) la Istanbul, format din oficiali din fiecare parte.
  • Ucraina poate exporta în siguranță cereale și produse alimentare aferente și îngrășăminte, inclusiv amoniac, din porturile Odesa, Cernomorsk și Iujnîi.
  • Toate activitățile din apele teritoriale ucrainene sunt sub autoritatea și responsabilitatea Ucrainei.
  • Părțile au convenit să nu atace navele comerciale, alte nave civile sau instalațiilor portuare acoperite de acord.
  • Circulația navelor care tranzitează coridorul maritim umanitar este monitorizată de la distanță. Nicio navă militară, aeronave sau drone nu se poate apropia pe o rază de 10 mile marine de coridor fără autorizația JCC.
  • Toate navele comerciale sunt supuse inspecției la intrare și la ieșire din Ucraina de către o echipă JCC în porturile turcești.
‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›