După patru ani lungi de pauză, cea mai importantă expoziție, dedicată pomiculturii, a fost organizată cu mare succes la Bolzano, Italia în perioada de 17-19 noiembrie 2022.
În această perioadă, centrul expozițional Fiera Bolzano a găzduit 490 de expozanți, dintre care 30% din străinătate și peste 16.000 de vizitatori din peste 70 de țări.
Deoarece nu este prima mea vizită la această expoziție, mi-a fost mai ușor să observ ce este nou și care sunt tendințele recente în cultivarea merelor.
Aceste trenduri au venit ca un răspuns la principalele provocări ale sectorului – schimbările climatice, deficitul forței de muncă și a resurselor, cum ar fi apa pentru irigare.
Am fost surprins de mulțimea de soluții pentru mecanizarea, automatizarea și digitalizarea sectorului pomicol. Dacă la expozițiile precedente am văzut doar câteva platforme pentru recoltarea fructelor, în acest an am văzut mai mult de zece companii cu aceste platforme, fiecare dintre ele având grad diferit de automatizare.
Una din cele mai performante tehnologii de ultimă oră din acest domeniu era prezentată chiar la intrarea în centrul expozițional – o platformă purtătoare de drone pentru recoltarea merelor, care a fost distinsă cu un premiu pentru inovație.
Pe lângă acest tip de combină pentru recoltare, am mai văzut și platforme care recoltează merele cu ajutorul unor brațe, sau a unor pompe, asemenea unui aspirator.
La ziua de astăzi, par a fi ceva exotic și scump, dar producătorii acestor utilaje sunt optimiști și sunt convinși, că robotizarea recoltării are o perspectivă foarte bună.
Un alt domeniu-cheie abordat în cadrul Interpoma 2022 a fost schimbările climatice. Premiul Interpoma a fost acordat pentru una din cele mai inovatoare tehnologii din domeniul gestionării apelor în livezile de măr, dedicate reducerii cantității de apă necesare pentru a produce aceeași cantitate de fructe.
La baza acestei tehnologii stă un program care unește într-o rețea unică toate componentele irigării – pompele, țevile, stațiile meteo cu senzorii de umiditate, și multe altele, și pe care le operează în așa mod, ca să adapteze cantitatea de apă la necesitățile fiecărei plante și să reducă la maximum consumul de apă pentru irigare.
More crop per drop – acesta este sloganul și scopul acestei tehnologii.
La fel, am fost impresionat foarte mult de Interpoma Variety Garden – o expoziție de peste 60 de soiuri de mere de marcă sau de club.
Aici am văzut și am degustat o mulțime de mere, unul mai atractiv și mai gustos decât altul.
De remarcat este faptul că, nu au denumiri clasice după soi, cum ar fi Golden sau Red Delicious, ci toate denumirile sunt deja un brand – Pink Lady, Evelina, Kanzi, Ambrosia și multe altele.
Fiecare soi este caracterizat prin cinci criterii de bază – culoare, fermitate, suculență, dulceață și aciditate. Combinația acestor factori și reprezintă caracteristica soiului concret, care are în spatele său și o puternică componentă de marketing și promovare.
În cadrul expoziției au fost organizate mai multe vizite în gospodării pomicole, depozite și case de ambalare. Am vizitat casa de ambalare a cooperative Melinda din Val di Non, care m-a impresionat în primul rând cu linia de sortare și ambalare a merelor.
Având o capacitate de 10 tone pe oră, descărcare și transportare prin apă, la momentul sosirii grupului nostru era în proces de sortare a soiului Golden Reinders, care este principalul soi în această zonă.
Sortarea după mărime este completată cu sortarea după culoare, ca rezultat la ambalare sunt direcționate zece fracții de calibru plus tot atâtea fracții după culoare.
Și fiecare din ele are destinația sa și cumpărătorul său, care preferă anume această dimensiune și această nuanță de galben.
Automatizarea tuturor proceselor am văzut-o pe viu la această linie de sortare – merele se pun în lădițe, lădițele se paletează și paleții se deplasează automat până la camion.
Tot aici este și un magazin de firmă, unde sunt expuse toate produsele proaspete și procesate – mere de toate soiurile în diverse ambalaje, suc de stoarcere directă, oțet de mere, cidru, smoothie de mere și multiple suvenire cu brendul Melinda.
Acestea au fost cuvintele lui Thomas Mur, directorul Fiera Bolzano, la deschiderea expoziției, și tot ce am văzut pe parcursul a două zile, confirmă aceste cuvinte.
Foarte interesante noutățile de la expozitie.