FOTO: ecoportal.md

Majoritatea moldovenilor sunt interesați să cumpere fructe și legume proaspete produse în Republica Moldova, se menționează într-un studiu realizat recent la inițiativa proiectului USAID Agricultura Performanta în Moldova despre obiceiurile moldovenilor de a cumpăra și consuma fructe și legume proaspete.

Studiul a fost desfășurat în a doua jumătate a anului 2018, pe un eșantion care a inclus 1200 de persoane din orașe de pe malul stâng și malul drept al Nistrului (Chișinău, Bălți, Cahul și Tiraspol). Scopul cercetării a fost de a identifica preferințele consumatorilor în contextul eforturilor proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova de a spori vânzările fructelor și legumelor proaspete atât pe piața internă, cât și pe piața externă.

De asemenea, în cadrul acestui exercițiu au fost identificate preferințele consumatorilor din Moldova de a cumpăra fructe și legume, modelul de consum și frecvența procurării diferitor tipuri de fructe și legume, precum și factorii care influențează decizia consumatorilor de a cumpăra anumite categorii de produse în anumite puncte comerciale. Și nu în ultimul rând, studiul a încercat să determine încrederea cumpărătorilor în calitatea produselor dar și bugetele alocate pentru cumpărarea fructelor și legumelor.

Astfel, potrivit rezultatelor cercetării, circa 70 la sută din respondenți preferă să cumpere fructe și legume proaspete autohtone, 28 la sută din respondenți nu atrag atenție originii produselor și doar 2 la sută dintre respondenți au declarat că preferă să cumpere exclusiv produse importate. Principalele motive care determină moldovenii să cumpere produse agricole locale menționate de respondenți sunt că acestea sunt „mai naturale”, „mai sănătoase” și „conțin mai puține chimicale”. Totodată, cumpărătorii moldoveni au menționat că ar prefera ca produsele locale comercializate în supermarketuri să fie marcate corespunzător și să fie menționat explicit „produs în Moldova”, iar adițional să fie indicat și numele producătorului.

De asemenea, studiul a demonstrat că obiceiurile de cumpărare a fructelor și legumelor diferă considerabil în funcție de vârstă, venituri și localitatea de reședință a consumatorilor. Tinerii cu studii și venituri mari sunt cei mai activi cumpărători din supermarketuri. De altfel, vârsta cumpărătorilor este un factor care caracterizează preferințele moldovenilor unde să cumpere legume și fructe. Astfel, cumpărătorii în vârsta, chiar cu un stat socio-economic înalt, preferă să cumpere fructe și legume la piața. Tot cumpărătorii în vârstă, comparativ cu cei tineri, dau preferință produselor locale.

Studiul a scos în evidență și un șir de diferențe a modelelor de cumpărare în sezon sau în afara sezonului agricol. În sezonul agricol, 78 la sută dintre respondenți au menționat că ei cumpără fructe și legume proaspete în primul rând de la piață, și doar 56 la sută au indicat că merg în primul rând la supermarket pentru cumpărături. Această tendință poate fi urmărită în special în orașele de pe malul stâng al Nistrului și orașele mici de pe malul drept al Nistrului. Situația este diferită în municipiile Chișinău și Bălți, unde majoritatea cumpărătorilor (79% în Chișinău și 72% în Bălți) preferă să cumpere fructe și legume exclusiv în supermarket. Situația este diferită în afara sezonului agricol, când majoritatea cumpărătorilor, circa 80 la sută dintre respondenți, în special din municipiile Chișinău și Bălți, cumpără fructe și legume proaspete în supermarket.

Factorii care influențează decizia cumpărătorilor unde să cumpere fructele și legumele proaspete  sunt calitatea și prospețimea produselor. 80 la sută dintre respondenți au declarat că ei decid unde să cumpere fructe și legume în funcție de calitatea și prospețimea acestora, prospețimea fructelor și legumelor fiind cel mai important criteriu.

Adițional, studiul a scos în relevanță interesul redus al cumpărătorilor pentru fructele și legumele procesate. Circa 60 la sută dintre respondenți (majoritatea dintre ei fiind din municipiul Bățli și alte orașe mici) au menționat că preferă să prelucreze acasă legumele sau fructele (conservă legume, produc gemuri și sucuri și congelează fructe și legume). Din acest considerent, fructele și legumele procesate comercializate în supermarketuri nu se bucură de atenție din partea cumpărătorilor moldoveni. Mai puțin de 35% dintre respondenți au spus că obișnuiesc să cumpere sucuri, 25% – legume conservate, iar 10% fructe sau legume congelate.

Totodată, studiul a scos în evidență bugetul săptămânal rezervat de gospodării pentru produse alimentare. Astfel, gospodăriile de pe malul drept al Nistrului alocă săptămânal în mediu 616 lei pentru produse alimentare, iar gospodăriile de pe malul stâng al Nistrului cheltuie săptămânal în jur de 485 lei pentru produse alimentare. De menționat că, de regulă, o  treime din acești bani sunt cheltuiți pentru fructe și legume proaspete.

Majoritatea respondenților au menționat că pe parcursul anului cele mai consumate legume și fructe sunt verdețurile, legumele rădăcinoase, fructele sămânțoase (mere, pere, gutui) non-exotice, care sunt produse în Moldova. Fructele consumate, de regulă, doar în sezonul agricol sunt fructele sâmburoase, strugurii și pomușoarele proaspete.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here