Vineri, 23 octombrie 2020, ora 11:30.
În perioada 24 iuie – 13 august 2020, în cadrul proiectului Uniunii Europene „Creșterea competitivității în sectorul agroalimentar prin integrarea acestuia în lanțurile valorice interne și globale, în special în sectorul culturii de soia”, implementat de Agenția de Dezvoltare a Austriei în parteneriat cu Donau Soja și Centrul Educațional „ProDidactica”, a fost realizat studiul “Percepțiile și gradul de acceptare a populației a produselor modificate genetic în RM”, care a avut drept obiectiv identificarea percepțiilor și a cunoștințelor populației Republicii Moldova privind produsele alimentare care conțin sau nu conțin Organisme Modificate Genetic, evaluarea gradului de informare a respondenților precum și identificarea categoriilor din populație care nu au auzit, nu cunosc despre existența acestor organisme.
Scopul sudiului a fost de a obține date reprezentative cu privire la percepția și cunoaștințele populației RM privind conținutul de OMG-uri în produsele alimentare precum și estimarea acordului și disponibilității consumatorilor moldoveni de a achita un preț premium pentru produsele certificate ca “non-GMO” (fără OMG).
Culturile modificate genetic (GM) au fost introduse pe piață la mijlocul anilor 1990. Cu toate controversele pe care le-au stârnit, păreau că au fost susținute de fermieri datorită beneficiilor legate de reducerea costurilor de cultivare a culturilor care conțineau OMG.
În schimb, se menționează adesea că consumatorii nu primesc niciun beneficiu direct de la acestea și nici măcar nu sunt conștienți atunci când consumă astfel de OMG împreună cu hrana lor.
Companiile de biotehnologie pot enumera o serie de beneficii potențiale pentru consumatori, cum ar fi utilizarea redusă a erbicidelor și pesticidelor în producția de culturi, valorile nutriționale îmbunătățite ale alimentelor sau prețurile reduse ale produselor alimentare. Astfel de „beneficii” nu par suficient de convingătoare pentru a compensa riscurile potențiale necesare pentru consumul de alimente modificate genetic.
Studiul a fost realizat de compania „Date Inteligente” SRL, dispune de o experiență bogată în efectuarea sondajelor și cercetărilor privind subiectele atât de ordin politic-social, cât și economic, precum: analize de piață și de percepție a brandurilor comerciale, identificarea gradului de satisfacție a consumatorilor, analiza opiniei publice privind programele guvernamentale și/sau proiectelor organizațiilor non-guvernamentale, cât și efectuarea analizei cadrelor legale.
Studiul se bazează pe un sondaj telefonic privind percepțiile și gradul de acceptare a populației a produselor modificate genetic în Republica Moldova pe un eșantion de 2020 chestionare, care au arătat că 80,8% din populație este foarte interesată în a se alimenta sănătos, în timp ce doar 66.3% au auzit de OMG și sunt interesați să consume produse fără OMG și 5% au afirmat că nu sunt deloc interesați în aceste produse.
De asemenea, 44.1% consideră că produsele alimentare care conțin sunt periculoase pentru sănătatea omului, favorizând dezvoltarea alergiilor (49%), obezitatea (46%) și cancerul (42%).
Rezultatele acestui sondaj sunt foarte importante pentru realizarea activităților proiectului legate de implementarea campaniei de conștientizare a populației cu privire la problemele legate de starea actuală și viitorul agriculturii, aspectele pozitive și negative ale producției alimentare, inclusiv standardele de calitate în sectorul agroalimentar, siguranța alimentară, relevanța și impactul acesteia asupra mediului, precum și asupra sănătății umane și animale.
Mai mult decât atât, constatările studiului sunt foarte importante și vor fi luate în considerație la elaborarea Planului Național de Acțiuni pentru dezvoltarea sectorului de soia în Moldova, care este unul din rezultatele scontate ale proiectului.
Pentru mai multe detalii contactați echipa Donau Soja Moldova prin email la adresa: [email protected] sau la tel: +373 69245458.
Comentarii