Producătorii de mere din Moldova își ajustează strategiile de vânzări a recoltei din anul 2023. O serie de ateliere privind sezonul de marketing pentru recolta de mere 2023 și tacticile de valorificare a oportunităților de piață au fost organizate în mai multe regiuni ale țării.
Cu mici întârzieri a început sezonul de recoltare a soiurilor timpurii de mere, urmând recoltarea soiurilor târzii până în luna noiembrie.
Specialiștii Asociației Moldova Fruct prognozează în anul curent o recoltă de mere de circa 548 mii tone, cu 23% mai mult față de 2022, dar cu 4% mai puțin în raport cu media din ultimii 5 ani.
Se estimează că merele de soiul Idared vor constitui 19% din recolta prognozată, Golden – 19%, Gala – 13%, Florina – 7%, Granny Smith – 6%.
Prognoza recoltei de mere este una optimistă în pofida faptului că în anii 2022-2023 au fost defrișate aproximativ 2 mii ha de livezi de măr, în special soiurile de vară și livezile neproductive, în schimb au fost plantate 305 hectare de livezi de măr intensive și super-intensive.
Astfel, în prezent suprafața livezilor de măr în Republica Moldova este de circa 49,2 mii hectare, dintre care 45,8 mii hectare fiind livezi pe rod.
Tatiana Burcă, consultant marketing în cadrul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, afirmă că după experiența anului trecut, din cauza problemelor logistice, cauzate de război, exportul de mere a trecut printr-un proces profund de reorientare de la piețele tradiționale din Comunitatea Statelor Independente spre noi piețe cum ar fi cele din Vest, Orientul Mijlociu sau Asia.
În acest context, producătorii sunt încurajați să-și unească eforturile pentru a putea oferta volume consolidate, de calitate omogenă și uniformă, în baza unui grafic de livrări prestabilit cu cumpărătorii piețelor țintă și să valorifice fiecare oportunitate de a explora piețele noi de desfacere, regulile și structura lor prin participarea activă la expoziții internaționale și misiuni comerciale ale importatorilor în Republica Moldova.
În același timp, ei trebuie să-și dezvolte parteneriate cu companii logistice și furnizori de ambalaj, să exploreze noile căi de livrare și soluții de ambalaj, să-și planifice sezonul de vânzări în prealabil cu partenerii lor, dar și să lucreze împreună cu importatorul la dezvoltarea unei campanii de promovare a brandului „Moldova – un gust deosebit”, care pe termen lung ar duce la creșterea de vânzări și loializarea consumatorilor străini.
De notat că, războiul început de Rusia împotriva Ucrainei a afectat dramatic exportul de mere din Moldova, care era concentrat spre piața din est.
Urmare a eforturilor exportatorilor și asistenței partenerilor de dezvoltare, în sezonul de vânzări 2022/23 (recolta anului 2022), Republica Moldova a reușit să efectueze exporturi de circa 122 mii tone de mere, reducând cota exporturilor către piața Uniunii Economice Eurasiatice la 80% de la 99% atestat în sezonul 2021/22.
Comentarii