Camera de Comerț și Industrie a Moldovei și Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) vor familiariza agenții economici cu rolul și procedura de înregistrare a indicațiilor geografice, denumirilor de origine și specialităților garantate în Republica Moldova.
Pe 23 aprilie 2013, la AGEPI, directori ai filialelor CCI a Moldovei, reprezentanți ai Ministerului Economiei, Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerului Sănătății și Ministerului Mediului au discutat despre indicațiile geografice, denumirile de origine și specialitățile garantate, ca noi oportunități pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova.
În deschiderea întrunirii, Lilia Bolocan, director general al AGEPI, a menționat că, în contextul creării zonei de liber schimb, Republica Moldova și Uniunea Europeană și-au asumat responsabilitatea de a proteja reciproc denumirile de origine și indicațiile geografice înregistrate. Însă, cu părere de rău, agenții economici de la noi din țară nu au valorificat oportunitățile oferite de aceste instrumente de marketing.
„Republica Moldova este o țară mică, de aceea nu se poate baza pe volume mari de producție, ci pe calitate. Trebuie să promovăm produsele autohtone, tradițiile noastre, iar indicațiile geografice, denumirile de origine și specialitățile garantate pot deveni purtătoare de imagine și garant al calității.
Este necesar ca întreprinzătorii să cunoască utilitatea și avantajele instrumentelor respective. În acest context, împreună cu CCI planificăm să organizăm un șir de seminare pentru agenții economici din teritoriu”, a precizat sursa citată.
Natalia Mogol, director adjunct al Departamentului mărci, desene și modele industriale al AGEPI, a accentuat că, spre deosebire de piețele din UE, pe cele din Moldova produsele agricole autohtone nu sunt marcate, se vând în vrac, iar comerciantul nu poate asigura calitatea constată a mărfurilor pe care le vinde. Indicațiile geografice și denumirile de origine ar fi un garant al calității produselor autohtone.
Inna Stanciu, director al filialei Edineț a CCI, a spus că, în condițiile liberei concurențe, poziționarea pe piață și diferențierea unui produs față de cele similare ale concurenților este vitală pentru producător. Agenții economici trebuie informați, or, crearea zonei de liber schimb va influența și comportamentul consumatorilor.
Potrivit datelor statistice ale AGEPI, la momentul actual, pe cale națională sunt înregistrate 2 denumiri de origine naționale și 5 denumiri de origine străine (înregistrate conform Legii 588/1995).
Sursa: chamber.md
Comentarii