4 măsuri prin care AIPA vrea anul acesta să ridice gradul de eficiență și transparență a subvențiilor

0

Dincolo de propunerile inovatoare aferente măsurilor de sprijin, conținute în proiectul regulamentului din acest an, AIPA vine și cu unele îmbunătățiri de ordin procedural menite să ridice calitatea serviciilor prestate de instituție, inclusiv ridicarea gradului de eficiență și transparență a subvențiilor acordate cum ar fi:

  1. Termeni mai restrânși de verificare în cadrul inspecțiilor în teren, revizuirea și micșorarea termenilor de examinare a cererilor de acordare a subvențiilor (până acum marea parte a termenilor erau în zile lucrătoare cum au fost redactate în zile calendaristice);
  2. Se impune restricționarea subvenționării investițiilor provenite din zonele off-shore, bunurilor procurate de la întreprinderi afiliate. Acest lucru se va efectua pentru a ridica gradul de transparență a costurilor, punând accentul pe subvenționarea costurilor reale ale investițiilor;
  3. Excluderea completă a contractelor de acordare a subvențiilor. De menționat că, AIPA a exclus în anul 2015, parțial contractele, impunând reguli la nivel de regulament, declarație pe propria răspundere, prin care au fost ridicate gradul de responsabilitate a producătorilor agricoli, contractele fiind necesare pentru subvenții mai mari de 400 mii lei. Începând cu anul 2016, se exclude si aceste contracte, care sunt private drept bariere în calea obținerii subvențiilor.
  4. Instituirea consiliului de supraveghere în cadrul AIPA, în vederea monitorizării gradului de transparență și respectare a procedurilor în cadrul entității, care la sigur va contribui la eficientizarea sistemului de subvenționare.

Subvenții 2016: Sprijin pentru agricultura ecologică și facilități pentru tinerii fermieri

0

Una din novațiile regulamentului de subvenționare din acest an ține de introducerea a două măsuri absolut noi:

  1. Susținerea promovării şi dezvoltării agriculturii ecologice – prin acordarea subvențiilor directe la hectar de teren aflat în perioadă de conversiune, de la 750 lei/ha, la 1200 lei/ha, precum și 20 % din valoarea produselor certificate ecologic, comercializate. Măsură care de mult nu s-a mai regăsit în spectru măsurilor de sprijin.
  2. Servicii de consultanță și formare – menită să stimuleze calitatea dosarelor de subvenționare, evaluarea cât mai corectă a indicatorilor din planurile de afaceri.

Sprijinul financiar va constitui 50% din valoarea serviciilor prestate de companiile consultanță acreditate, pentru furnizarea serviciilor de consultanță producătorilor – instruiri în scopul elaborării planului de afaceri, studiilor de prefezabilitate, asistență la depunerea cererii de solicitare a sprijinului financiar la AIPA.

Nu mai puțin important sunt și facilități suplimentare acordate prin prezentul regulament față de tinerii fermieri, care se vor bucura de adaosuri de 15% suplimentar din suma subvenției calculate, adică cu 5 puncte procentuale mai mult față de anul 2015; femeie fermier – noțiune introdusă pentru prima data în Regulament, adică investițiile efectuate de întreprinderi a căror fondatori si administratori sunt femei, vor beneficia de adaosuri suplimentare la fel de 15%.

De asemenea, în scopul realizării angajamentelor față de Comisia Europeană în cadrul Acordului de finanțare „ENPARD” a fost introdus un nou criteriu de eligibilitate, a cărui menire este ridicarea calității produselor agricole, care vizează obligativitatea pentru producătorii agricoli de a deține unul din certificatele de calitate a produselor şi a standardelor de performanță GlobalGap, HACCP, GMP sau ISO, sau a unui contract preplătit cu una din companiile specializate, în scopul certificării standardelor menționate, pentru cererile de sprijin financiar, mai mare de 1 mil. lei. În acest sens, pentru a compensa o parte din cheltuielile suportate de fermieri în procesul obținerii acestor certificate, este prevăzută acordare pentru o singură dată a unei subvenții în mărime de 10 mii lei, la depunerea cererilor pentru măsurile de sprijin.

VIDEO. La Iași sunt în toi pregătirile pentru târgurile AGRALIM și ZEFA. Agrobiznes este Partener Media

0

Cel mai important spectacol de tehnică agricolă şi demonstraţii din regiunea de Nord-Est a României revine în acest an în perioada 1-4 septembrie la Ferma Didactică din comuna ieșeană Ezăreni. Compania ABplus Events organizează Târgul pentru Fermieri AGRALIM, la fel ca anul trecut, într-un amplu parteneriat cu Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi. Partener de eveniment AGRALIM este AgroConcept, reprezentantul și partenerul în România al producătorului de utilaje New Holland Agriculture.

La ediţia AGRALIM din acest an se va organiza concomitent şi ZEFA – Expoziţia Internaţională de Animale de Rasă şi Echipamente pentru Zootehnie, prilej pentru vizitatori de a se pune la curent cu ultimele tendințe privind tehnologiile de creștere și hrănire a animalelor. Prin organizarea simultană a celor doua evenimente  – Târgul pentru Fermieri AGRALIM și Expoziția Internațională de Zootehnie ZEFA – ABplus Events va dezvolta la Ezăreni cea mai complexă platformă de comunicare și informare pentru fermierii și specialiștii din domeniul agricol.

Companii mari și-au anunțat deja prezența și ofertele pentru ediția de anul acesta: AgroConcept, IPSO Agricultură, Agri Alianța Agritehnica, General Leasing, Apan Agriculture Equipments, NHR, Mecanica Ceahlău, Serv Class, Maschio Gaspardo, Green Expert, Farm Tech, Tadis Agro, Bergerat Monnoyeur, IRUM, Agrisorg, Arterius Business, Evak, Javier Camara, Romvac, Agroland, Biotrend Plus, Cronos Consulting, Groupama Asigurări, Riela, Sere Transilvania, BRD, Credit Agricole, Grundfos Pompe România, Jarex Filter Technik, Cantar Prod, Hanna Instruments, Media Rom Grup, Novus și Star Lubricants.

Ca și la ediţia de anul trecut, AGRALIM se va transforma pentru câteva zile pentru miile de vizitatori într-un un oraş agricol cu amenajări pe o platformă expoziţională de 100.000 de metri pătraţi, creată special pentru a găzdui sutele de companii participante, atât autohtone, cât şi din străinătate. Zeci de hale mobile expoziţionale, şase zone de demonstraţii live ale utilajelor agricole, peste 800 de locuri de parcare sunt doar câteva cifre care caracterizează evenimentul de anul trecut. Și în acest an, miile de vizitatori ai târgului AGRALIM, devenit deja tradiţie pentru regiunea de Nord-Est a României, vor avea acces la un amplu program de demonstraţii agricole privind lucrările solului, un adevărat spectacol de tehnică agrară, demonstraţii cu maşini de erbicidare, cu utilaje agricole de mici şi mari dimensiuni, respectiv de drive test în poligon cu tractoare de până la 100 de cai putere.

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=EaXAf2LEXWU”]

Forumul agricol, Salonul de horticultură și Expoziția zootehnică sunt alte puncte importante din programul de eveniment de pe 1-4 septembrie.  ZEFA, organizat concomitent cu târgul AGRALIM în acest an, a reunit în 2015 peste 100 de companii participante din România, Germania, Spania și Ungaria, expoziția fiind vizitată de mai mult de 12.000 de persoane.

„Evenimentele de acest fel au un impact pozitiv pentru cei implicaţi activ în domeniul agricol şi nu numai. Târgul AGRALIM 2015 a fost o reuşită prin prisma organizării şi locaţiei aerisite”, afirmă antreprenorul Vasile Lungu, Expozant Domeniile şi administrator al societăţii Astra Trifeşti, ce administrează şi exploatează o suprafaţă de peste 3.000 de hectare de teren agricol. „AGRALIM Iaşi – un adevărat târg al fermierilor din Moldova, locul unde poţi interacţiona cu majoritatea celor implicaţi în fenomenul Agribusiness. Tot aici s-au putut vedea noutăţile de tehnică agricolă, soluţii tehnologice inovatoare şi soluţii de finanţare aplicate pentru fiecare tip de fermier. Un moment reuşit care face ca Moldova să fie prezentă pe harta agricolă a României”, spune, la rândul său, Dan Hurduc, administratorul Evel-H Company, fermier cu lucrează peste 1.000 de hectare de teren arabil.

Și în acest an portalul Agrobiznes a fost invitat să se alăture evenimentului în calitate de Partener Media. Echipa noastră va urmări atent mersul expozițiilor și vă vom aduce cele mai interesante informații în format text, foto și video.

În Moldova se află o delegație de oameni de afaceri din China, interesați să își găsească aici parteneri

0

Camera de Comerț și Industrie a găzduit marți, 2 august, o delegație de businessmeni din Provincia chineză Jiangsu, care doresc să inițieze relații de colaborare cu întreprinzători de la noi din țară. În special, agenții economici din China și-au manifestat interesul față de importul produselor vinicole moldovenești.

În cadrul întrevederii, președintele Camerei de Comerț și Industrie Sergiu Harea i-a informat pe oaspeți despre oportunitățile mediului de afaceri din Moldova, subliniind totodată faptul că piața chineză este una importantă pentru exportul mărfurilor moldovenești.

”CCI este deschisă pentru colaborare în vederea identificării posibilităților de dezvoltare a parteneriatelor dintre companiile din cele două state. Pentru a cunoaște mai bine piața și produsele autohtone, vă invit la evenimentul «Fabricat în Moldova», desfășurat anual de CCI, în luna februarie. Aici sunt expuse produsele și serviciile din toate ramurile economiei naționale, au loc forumuri, discuții, întrevederi bilaterale de afaceri. CCI vă poate oferi suport pentru inițierea contactelor directe cu întreprinzători din Moldova”, a precizat Sergiu Harea.

Conducătorul delegației din China Qi Chang yu, vicepreședinte al Camerei de Comerț Import- Export din Provincia Jiangsu, a declarat că este prima sa vizită în țara noastră, dar că își dorește ca businessmenii chinezi să își găsească aici parteneri de afaceri.

”Provincia Jiangsu exportă și import anual mărfuri în valoare de cca 540 miliarde USD. Știm că Republica Moldova este o țară agricolă ce produce vinuri foarte bune. Suntem interesați de importul acestora, precum și al altor produse, și salutăm inițiativa de a participa la evenimentul «Fabricat în Moldova»”.

Reprezentanții celor două Camere de Comerț au discutat și despre perspectivele încheierii unui acord de colaborare intercameral, fapt ce ar facilita realizarea activităților comune, precum misiuni economice, expoziții, proiecte etc.

Conform datelor Biroului Național de Statistică, în perioada ianuarie – mai 2016 volumul schimburilor comerciale bilaterale moldo-chineze a constituit 133023,9 mii USD.

Subvenții 2016: Stimularea producătorilor pentru compensarea cheltuielilor la irigare și procurarea echipamentului tehnic

0

În acest an se modifică și modul de calculare a subvenției la cheltuielile suportate de producători la irigare – energie electrică, motorină, etc. Amintim, că în anul 2015, suma subvenției a constituit 1,2 lei pentru fiecare m3 de apa utilizat la irigare. Reieșind din consultările cu producătorii agricoli, după o evaluarea a costurilor reale suportate în procesul de irigare, s-a decis subvenționarea acestor cheltuieli  după cum urmează:

  1. 50% – din costul cheltuielilor suportate la utilizarea energiei electrice la pomparea apei din sistemele de irigare centralizată;
  2. 80% – din costul cheltuielilor suportate la utilizarea energiei electrice la repomparea apei de două şi mai multe ori din sistemul de irigare centralizată;
  3. 0,5 lei pentru fiecare 1m3 de apă utilizată efectiv la irigație prin alte sistemele de irigare, în comparație cu anul 2015, unde mărimea subvenției se acorda producătorilor agricoli, inclusiv prin intermediul asociațiilor utilizatorilor de apă, pentru compensarea parțială a cheltuielilor suportate la pomparea apei pentru irigare, după cum urmează:

1). 1,2 lei pentru fiecare 1 m3 de apă utilizată efectiv la irigare prin sistemele de irigare centralizate;

2). 1,2 lei pentru fiecare 1 m3 de apă utilizată efectiv la irigare prin alte sistemele de irigare.

O altă măsură ce rezultă din Obiectivele strategice de dezvoltare ține de   dezvoltarea infrastructurii rurale, măsură introdusă, printre altele pentru perima data în anul 2015. Mărimea sprijinului va fi același 50% din investiția în infrastructura de drumuri, apeducte, canalizare, rețele necesare funcționării bunurilor agroindustriale, cu majorarea plafonului până la 400 mii lei per beneficiar, față de 200 mii lei cât a fost în anul 2015.

Stimularea investițiilor pentru procurarea echipamentului de irigare

  • Acordarea subvențiilor în proporție de 50% din costul sistemului nou de irigare prin picurare şi instalat, dar nu mai mult de 1,0 mil lei în comparație cu 750 mii lei per beneficiar acordate în anul 2015;
  • 40% din costul sistemului de irigare prin aspersiune/microaspersiune, sistemelor mobile, dar nu mai mult de 800 mii lei în comparație cu 500 mii lei per beneficiar, acordate în anul 2015.

În anul 2016 a fost adăugat:

  • 50% din costul echipamentului, ce formează rețelele de aducție și/sau de distribuție, dar nu mai mult de 1,0 mil. lei per beneficiar.

Colectarea de fonduri pentru proiectul “Coolege vitamine” a depășit așteptările

0

PNUD Moldova anunță încheierea procesului de colectare a fondurilor pentru proiectul “Coolege Vitamine”, care are ca scop creșterea consumului de fructe proaspete în instituțiile pre-școlare și școlare din Moldova prin distribuirea gustărilor din mere proaspete, feliate.

Campania de mobilizare a resurselor financiare s-a derulat în perioada 30 mai – 30 iulie, interval în care au fost colectate fonduri atât pe platforma online Indiegogo, cât și prin donații offline (pagina web a proiectului – http://www.picivoinici.md și terminalele de plată QIWI și MMS), cumulându-se astfel donații în mărime de 12.417 USD de la mai mult de 170 donatori. Pe parcursul desfășurării campaniei, inițiativa s-a bucurat de tot mai multă susținere din partea societății civile și a sectorului privat, finanțarea proiectului ajungând la 124% din fondurile propuse.

Fiecare dolar din suma donată urmează a fi dublat de PNUD Moldova, iar fondurile colectate vor fi transferate direct companiilor de procesare și ambalare a fructelor, care au fost selectate prin concurs pentru elaborarea produsului finit.

”Suntem profund impresionați și puternic încurajați de succesul imens al campaniei de colectare de fonduri PNUD, care are ca scop promovarea modului sănătos de viață în rândul copiilor din Moldova. Până în prezent, am mobilizat 12.417 $ de la persoane fizice, entități publice și private, pentru inițiativa de includere a fructelor proaspete în meniul zilnic al copiilor la școală. Această inițiativă promovează, de asemenea, producția locală cu procesare minimă, în condițiile unei productivități și potențial de export în creștere”, susține Dafina Gercheva, coordonatoarea rezidentă ONU și reprezentanta permanentă a PNUD în RM.

Beneficiarii proiectului, selectați în urma unui concurs deschis, sunt: Grădinița nr. 91, Școala-grădiniță nr. 152 “Pas cu Pas”, Școala-grădiniță nr. 199, Liceul Teoretic Universul și Liceul Teoretic „Mihai Viteazul”. PNUD Moldova urmează să stabilească împreună cu managerii instituțiilor de educație un model de distribuie a gustărilor, care va include și lecții de informare asupra beneficiilor consumului de fructe proaspete. De asemenea, este planificată și implicarea copiilor în activități de plantare a pomilor fructiferi și de colectare de fructe, pentru a cultiva responsabilitatea față de mediu și familiariza cu procesul de creștere și recoltare.

Inițiativa “Coolege Vitamine” face parte din proiectul „Dezvoltarea afacerilor inovatoare pentru o creștere economică durabilă la nivel local”, susținut financiar de Guvernul Norvegiei și PNUD Moldova, care își propune promovarea inovației în sectorul întreprinderilor mici și mijlocii, prin transferul și absorbția de cunoștințe, tehnologii și comunicare între întreprinderi.  Proiectul se desfășoară în perioada 2014-2017.

4 întrebări esențiale înainte de a începe o afacere în China

0

Deși piața sa enormă de desfacere atrage o mulțime de investitori, China nu se lasă ușor de cucerit. Businessul în această țară nu se face după ”standardele” occidentale, de aceea oamenii de afaceri se văd nevoiți să-și potrivească mărfurile, planurile de marketing, organizațiile pentru cooperare la specificul local.

La sfârșitul lui 2014, China a devenit cea mai mare putere economică a lumii, depășind Statele Unite ale Americii. Astfel că pentru mulți întreprinzători pătrunderea pe piața chineză se egalează cu extinderea imediată a afacerii. Totuși înainte de a merge să vă căutați fericirea în est, răspundeți la aceste patru întrebări.

1.      Este China o țară favorabilă afacerii voastre?

Deși la prima vedere China pare extrem de atractivă, mai întâi studiați piața locală a industriei în care activați ca să vă convingeți că într-adevăr există perspective.

Este foarte important să luați în calcul caracteristicile locale. Spre deosebire de țările occidentale unde consumatorii nu se deosebesc prea tare între ei, în China fiecare regiune are specificul său. Chiar și limba și regulile de scriere diferă.

De asemenea, va trebui să elaborați o nouă strategie de poziționare pe piață, diferită de la o regiune la alta. Pe lângă campaniile de marketing, uneori și produsul propriu-zis trebuie să corespundă cu gusturile și obiceiurile noilor consumatori. De exemplu McDonald’s și KFC au introdus în meniurile lor băuturi calde din lapte de soia și preparate din orez.

2.     Pentru ce regiune ar trebui să optați?

Optați pentru o regiune avantajoasă afacerii voastre. Pentru început ar fi bine să vă adaptați la condițiile uneia sau a câtorva regiuni, după care să vă extindeți. Totodată țineți cont și de costurile de arendă a depozitelor, de avantajele fiscale, de calitatea infrastructurii de transport – de exemplu, transportul mărfurilor are loc preponderent pe cale rutieră sau pe apă – și chiar de climat.

Este important să colaborați cu atutoritățile locale și cele de stat pentru a obține privilegii pentru dezvoltarea afacerii. Mai multe detalii găsiți pe site-ul Ministerului chinez al comerțului.

3. Ce formă juridică și de organizare a afacerii vi se potrivește?

Veți alege forma de organizare a afacerii în funcție de activitatea pe care o desfășoară întreprinderea, comercială sau industrială, dar și în dependență de gradul investițiilor financiare, tehnice și umane.

Dacă afacerea voastră este una comercială, aveți la dispoziție câteva variante:

  • Franciză – veți fi în drept să utilizați o anumită marcă într-o zonă anume, totodată veți avea independență financiară și veți hotărî singuri strategia de marketing și vânzări.
  • Agent economic autorizat – vă este permis să comercializați produse finite, fără restricții geografice. Profitul se calculează ca procent din cifra de afaceri. În același timp, cheltuielile pentru stabilirea contactelor de afaceri, promovarea produsului și logistica lui se acoperă din buzunarul propriu.
  • Reprezentant comercial – acest format nu diferă mult de agentul  economic autorizat, doar că în acest caz vă supuneți companiei-producătoare;
  • Reprezentanță – această formă de organizare vă permite să vă dezvoltați afacerea și să  stabiliți noi contacte, dar vi se interzice activitatea comercială interzisă.

Puteți recurge și la vânzări directe, efectuate de intermediari sau de un grup de exportatori. Această posibilitate vă ajută să pătrundeți pe piață, însă nu necesită prezența persoană în China.

Dacă aveți o afacere cu activitate industrială, veți lua în considerare următoarele variante:

  • Filială sau întreprindere cu 100% capital străin – veți lua sub control o structură independentă, a cărei operațiuni și strategii le veți gestiona singuri. Totodată sunteți responsabil de tot ce ține de vânzări – găsirea intermediarilor, adaptarea la cultura locală – logistică și resurse umane. Prezența personală în China este absolut necesară.
  • Întreprindere  mixtă – varianta ideală dacă doriți să vă alăturați unei companii chineze, venind cu noi posibilități financiare și tehnice. La baza acestei cooperări stau acordurile comerciale, acordurile acționarilor și înțelegerile tehnice.
  • Întreprindere cu capital străin – nu este nevoie de investiție minimă pentru înființarea acesteia, impozitele se plătesc în funcție de veniturile fiecărui partener spre deosebire de ultimele două variante unde impozitarea se face cu 25% din  venitul corporativ. Împărțirea profitului nu este fixă, iar structura de conducere este bine definită. Aceste întreprinderi se formează pe bază de parteneriate, care definesc exact rolul fiecărei părți, dar și alte momente-cheie necesare pentru înregistrarea companiei de către autoritățile chineze.
  • Transfer de tehnologie – nu este necesară prezența personală.

Nu există o variantă ideală printre cele expuse mai sus. De aceea este esențial să precizați care se potrivește mai bine afacerii voastre și pe care o veți putea susține financiar în perioada predeterminată. Totodată, ar fi bine să vă gândiți și în perspectivă, dacă la început lucrurile se vor mișca din loc mai greu, mai târziu s-ar putea să meargă mai bine.

4.     Ce măsuri de precauție trebuie luate înainte de a investi în China?

Mai întâi de toate înregistrați-vă brandul, protejați-vă tehnologiile și sursa valorii adăugate a produsului vostru. Protejarea proprietății intelectuale pe piața chinezească este indispensabilă.

În al doilea rând, dacă plănuiți să recrutați brațe de muncă locale, să cooperați cu parteneri chinezi sau instituții locale, ar fi bine să vă familiarizați mai întâi cu cele mai comune practici de gestionare a afacerilor și comerțului în această țară. Dacă nu vă descurcați singuri cel mai bine ar fi să apelați la serviciile experților în dezvoltarea afacerilor, managementul internațional, probleme juridice și marketing.

Dacă se ratează șansa de a pătrunde pe piața chinezească compania riscă nu doar să-și extindă businessul dar și să-și compromită pozițiile existente. Până la urmă este imposibil de prevăzut toate scenariile posibile.

Articol realizat în baza materialelor bakertilly.ua

Cum a reușit Polonia în doar 11 ani să devină regina lactatelor în Europa

0

Polonia este al șaselea mare producător de lapte din Uniunea Europeană. Companiile producătoare de lapte din Polonia concurează pe picior de egalitate cu cele franceze, germane, olandeze, irlandeze, britanice, italiene și spaniole. De exemplu, în 2014, producția de lapte realizată în UE a fost de 148 mil. tone, Polonia asigurând 7,2% sau 10,6 mil. de tone. Spre comparație, în aceeași perioadă, fermierii italieni au oferit pe piață 10,6 mil. tone și cei olandezi alte 12,4 mil. tone.

Exemplul Poloniei demonstrează limpede că reușita unei țări pe piața laptelui sau productivitatea și profitabilitatea unei ferme nu depinde neapărat de mărimea efectivului de animale.

Polonia a modernizat la greu industria laptelui

Performanța remarcabilă a Poloniei se datorează reformării active a sectorului agricol în ultimii 11 ani.

Și, lucru remarcabil, deși populația bovinelor de pe teritoriul Poloniei scade, producția de lapte crește stabil. Dacă în 2010 țara avea un șeptel de 2,54 mil. de vite, în 2014 erau doar 2,24 mil la număr. În același timp, volumul de lapte produs a crescut de la 8,9 mil. tone, în 2010, la 10,6 mil. tone patru ani mai târziu. Acum doi ani, în domeniu activau circa 136 mii de firme. Majorarea productivității șeptelului a fost posibilă datorită ameliorării genofondului de vite cu productivitate înaltă. Nu s-au importat doar rase potrivite, dar și s-au ocupat intens de selecția și adaptarea lor ulterioară.

În afară de tendințele tehnologice, impulsuri pentru creșterea industriei poloneze a laptelui au servit:

  • extinderea fermelor. Se așteaptă ca, până în anul 2020, mărimea unui efectiv mediu de bovine să se dubleze, ajungând până la 30-36 de vite, în 2013 numărul lor fiind de 15. Tendința se explică prin majorarea numărului de companii specializate în producția de lactate, ce a creat la rândul ei cerere mare de materie primă;
  • costurile mici de producție din Polonia asigură o producție mai competitivă față de cea germană, franceză sau chiar și față de țările din lumea a treia. De exemplu în 2014, prețul a 100 l de lapte costa, la poarta unei ferme poloneze, 32,25 euro, în Germania aceeași cantitate se cumpăra cu 37,93 euro, în Franța cu 36,54 euro, iar în Irlanda cu 37 euro. De menționat că producția poloneză îndeplinea aceleași standarde de calitate ca și în restul țărilor.
  • în ultimii ani a crescut segmentul producției bio, în care activează în special fermierii mici și mijlocii, marea lor majoritate beneficiind de subsidii speciale din parte UE. Așadar, potrivit datelor statistice, în țările europene, o tonă de lapte bio, la poarta fermei, este mai scump, în medie, cu 90 euro decât o tonă de lapte obișnuit.

După aderarea la UE, țara a beneficiat de investiții considerabile în sector

Polonia a ajuns printre fruntașii industriei europene a laptelui datorită brațelor de muncă ieftine, investițiilor în tehnologii, dar și în urma dezvoltării segmentului de procesare. Până să intre în componența UE în 2004, volumul investițiilor în domeniu se ridicau la circa 165 mil. de euro. După aderare, în numai doi ani (din 2004 și până în 2006), industria poloneză a laptelui a atras investiții de peste 166 mil. euro, dintre care 80% au fost direcționate pentru modernizarea întreprinderilor de procesare, dar și pentru îmbunătățirea strategiilor de marketing.

Locomotiva dezvoltării sectorului a fost producătorii mici și mijlocii, care au atras zeci de milioane de euro sub formă de subsidii și investiții, pe care UE le alocă anual pentru dezvoltarea businessului agricol mic și mijlociu.

În general rețeta succesului este simplă, rămâne doar ca autoritățile să susțină dezvoltarea industriei pentru a o face mai competitivă.

Provocări cu care se confruntă și astăzi Polonia

În ciuda reușitelor remarcabile, industria poloneză a laptelui are propriile limite de creștere. Pentru a le depăși și a nu se opri din ascensiune, fermierii polonezi, dar și procesatorii vor fi nevoiți să găsească răspunsuri la o serie de provocări:

  • utilizarea tehnologiilor moderne, dar și a unor rase de vite mai productive vor mări perioada de amortizare pentru gospodăriile mici și mijlocii, având în vedere că prețurile de achiziție a laptelui sunt relativ mici;
  • prețurile ridicate pentru terenurile agricole îi vor face pe mulți crescători să se apuce de grădinărit pe ele, fiind, de regulă, mai profitabil decât pășunatul.
  • numărul mare al fermierilor mici și mijlocii spre deosebire de numărul mic al procesatorilor ar putea lăsa unii fermieri în imposibilitatea de a-și realiza laptele produs și respectiv să sufere pierderi;
  • în esență, cotele europene de producție sunt un instrument al economiei planificate. Laptele nu face excepție. Limitarea cantității de lapte pe care o poate produce o țară împiedică dezvoltarea afacerilor agricole, fermierii oprind investițiile de frică că nu vor avea piață de desfacere pentru producția finită.

Perspective către anul 2020

Pentru a face față provocărilor menționate mai sus, jucătorii polonezi de pe piața laptelui trebuie neapărat să-și concentreze eforturile asupra următoarelor priorități:

  • trecerea la tehnologii inovatoare pentru a spori eficiența fermelor și întreprinderilor din domeniu;
  • asocierea gospodăriilor mici și mijlocii, dar și a procesatorilor de lapte în cooperative și alte forme de asociere pentru a simplifica organizarea fabricării de produse finite și ieșirea pe piața externă;
  • dezvoltarea sectorului de produse lactate bio, sector cu unele din cele mai mari  încasări din agricultură. Pe exemplul Franței putem vedea corelația dintre prețurile pentru laptele obișnuit și cel organic: în 2014, 100 l de lapte bio costa 42,73 euro, iar de lapte obișnuit 36,54 euro. Această tendință este actuală pentru toate țările UE;
  • crearea și promovarea de noi branduri de produse lactate care vor contribui la consolidarea pozițiilor pe piețele externe.

Calitatea europeană a produselor lactate poloneze, dar și prețul lor scăzut le face mai competitive atât pe piața internă a UE, cât și pe cea externă. Liderul Europei Centrale și de Est, Polonia concurează, deja astăzi, pe picior de egalitate și cu Franța, Belgia, Olanda, Italia și Germania la capitolul calitatea și volumul producției. Potrivit prognozelor, în următorii câțiva ani industria poloneză a laptelui își va continua ascensiunea, respectiv țara ar putea deveni unul din cei mai importanți jucători de pe piața mondială a laptelui și a produselor lactate.

Articol realizat în baza materialelor bakertilly.ua

Care sunt cauzele și cum combatem vârfurile uscate la ceapă

0

În ultima vreme, ceapa este afectată, într-o măsură mai mică sau mai mare, de o boală ce atacă vârfurile frunzelor. Mai jos, vedeți care sunt cauzele și ce măsuri de prevenire pot fi luate în acest sens.

Ce cauzează uscarea vârfurilor?

Una din cauzele cele mai probabile este umiditatea insuficientă, mai ales în perioada când începe a se forma căpățâna. Lipsa oxigenului în sol la fel poate fi o problemă, în special după ploi, când apa stă pe câmp mai mult de 11-13 ore, fie în solurile foarte compacte.

Schimbările bruște de temperatură între zi și noapte, dinaintea arșiței, de asemenea cauzează uscarea foarte rapidă a vârfurilor frunzelor.

De cele mai multe ori aceste simptome apar și din cauza administrării excesive de îngrășăminte azotice. În consecință capetele uscate ale frunzelor sunt afectate de alternarioză care începe a se dezvolta activ.

Uneori, când vremea se răcește și aerul devine mai umed, la 5-10 cm de la capătul frunzei de ceapă începe să se dezvolte mana (peronospora).

Evident că mult depinde și de sortul cepei, rezistența și stabilitatea lor, variind de la un sort la altul.

Ce măsuri de prevenire și combatere se recomandă?

Este foarte important  să se mențină unui nivel optim de umiditate și densitate a solului, care trebuie neapărat afânat.

Optați pentru îngrășăminte complexe, chiar și NPK 30-50 kg va da rezultate mult mai bune decât tradiționala silitră amoniacală 30-50 kg (la rădăcină).

Calciul este vital pentru ceapă, mai ales înainte de venirea arșiței. El se administrează seara sau în noaptea dinaintea prognozatei schimbări bruște de căldură (15-18 kg/ha sub rădăcină, când temperatura aerului nu depășește +26-27°C). În așa fel vârfurile frunzelor nu se vor usca atât de tare și respectiv vă scădea și riscul de a se îmbolnăvi de alternarioză.

În perioada când probabilitatea de a se infecta cu alternarioză este mai mare apelați la fungicide de tipul Quadris, Score, Signum. Împotriva manei se folosește Acrobat, Ridomil Gold.

Înainte sau la început de arșiță, rădăcinile trebuie neapărat hrănite cu potasiu (10-15 kg/ha de sare potasică, după care 15-18 kg/ha de sulfat de potasiu). La această etapă se dovedește a fi eficient sulfatul de magneziu (10-12 kg/ha). Pentru tratarea frunzelor se folosesc aminoacizi ca Valina și Lizina, iar dacă solul este solonceac și soloneț folosiți Prolina și Leucina.

Dacă din cauza unor stresuri, plantele întârzie să dea drumul la rădăcini puteți aplica 2l/ha de peroxid de oxigen (cu o concentrație de 60%) sub rădăcină, peste câteva zile acid orto-fosforic (2-4l/ha), iar pentru frunze neapărat aminoacizi (în special Metionina).

Pentru a obține o ceapă mai grea și mai calitativă, pe lângă sulfat de potasiu se mai aplică, sub rădăcină, aminoacizi (Valina este destul de eficientă).