‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
14.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriCum a reușit Polonia în doar 11 ani să devină regina lactatelor în Europa

Cum a reușit Polonia în doar 11 ani să devină regina lactatelor în Europa

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Polonia este al șaselea mare producător de lapte din Uniunea Europeană. Companiile producătoare de lapte din Polonia concurează pe picior de egalitate cu cele franceze, germane, olandeze, irlandeze, britanice, italiene și spaniole. De exemplu, în 2014, producția de lapte realizată în UE a fost de 148 mil. tone, Polonia asigurând 7,2% sau 10,6 mil. de tone. Spre comparație, în aceeași perioadă, fermierii italieni au oferit pe piață 10,6 mil. tone și cei olandezi alte 12,4 mil. tone.

Exemplul Poloniei demonstrează limpede că reușita unei țări pe piața laptelui sau productivitatea și profitabilitatea unei ferme nu depinde neapărat de mărimea efectivului de animale.

Polonia a modernizat la greu industria laptelui

Performanța remarcabilă a Poloniei se datorează reformării active a sectorului agricol în ultimii 11 ani.

Și, lucru remarcabil, deși populația bovinelor de pe teritoriul Poloniei scade, producția de lapte crește stabil. Dacă în 2010 țara avea un șeptel de 2,54 mil. de vite, în 2014 erau doar 2,24 mil la număr. În același timp, volumul de lapte produs a crescut de la 8,9 mil. tone, în 2010, la 10,6 mil. tone patru ani mai târziu. Acum doi ani, în domeniu activau circa 136 mii de firme. Majorarea productivității șeptelului a fost posibilă datorită ameliorării genofondului de vite cu productivitate înaltă. Nu s-au importat doar rase potrivite, dar și s-au ocupat intens de selecția și adaptarea lor ulterioară.

În afară de tendințele tehnologice, impulsuri pentru creșterea industriei poloneze a laptelui au servit:

  • extinderea fermelor. Se așteaptă ca, până în anul 2020, mărimea unui efectiv mediu de bovine să se dubleze, ajungând până la 30-36 de vite, în 2013 numărul lor fiind de 15. Tendința se explică prin majorarea numărului de companii specializate în producția de lactate, ce a creat la rândul ei cerere mare de materie primă;
  • costurile mici de producție din Polonia asigură o producție mai competitivă față de cea germană, franceză sau chiar și față de țările din lumea a treia. De exemplu în 2014, prețul a 100 l de lapte costa, la poarta unei ferme poloneze, 32,25 euro, în Germania aceeași cantitate se cumpăra cu 37,93 euro, în Franța cu 36,54 euro, iar în Irlanda cu 37 euro. De menționat că producția poloneză îndeplinea aceleași standarde de calitate ca și în restul țărilor.
  • în ultimii ani a crescut segmentul producției bio, în care activează în special fermierii mici și mijlocii, marea lor majoritate beneficiind de subsidii speciale din parte UE. Așadar, potrivit datelor statistice, în țările europene, o tonă de lapte bio, la poarta fermei, este mai scump, în medie, cu 90 euro decât o tonă de lapte obișnuit.

După aderarea la UE, țara a beneficiat de investiții considerabile în sector

Polonia a ajuns printre fruntașii industriei europene a laptelui datorită brațelor de muncă ieftine, investițiilor în tehnologii, dar și în urma dezvoltării segmentului de procesare. Până să intre în componența UE în 2004, volumul investițiilor în domeniu se ridicau la circa 165 mil. de euro. După aderare, în numai doi ani (din 2004 și până în 2006), industria poloneză a laptelui a atras investiții de peste 166 mil. euro, dintre care 80% au fost direcționate pentru modernizarea întreprinderilor de procesare, dar și pentru îmbunătățirea strategiilor de marketing.

‹ adv ›

Locomotiva dezvoltării sectorului a fost producătorii mici și mijlocii, care au atras zeci de milioane de euro sub formă de subsidii și investiții, pe care UE le alocă anual pentru dezvoltarea businessului agricol mic și mijlociu.

În general rețeta succesului este simplă, rămâne doar ca autoritățile să susțină dezvoltarea industriei pentru a o face mai competitivă.

Provocări cu care se confruntă și astăzi Polonia

În ciuda reușitelor remarcabile, industria poloneză a laptelui are propriile limite de creștere. Pentru a le depăși și a nu se opri din ascensiune, fermierii polonezi, dar și procesatorii vor fi nevoiți să găsească răspunsuri la o serie de provocări:

‹ adv ›
  • utilizarea tehnologiilor moderne, dar și a unor rase de vite mai productive vor mări perioada de amortizare pentru gospodăriile mici și mijlocii, având în vedere că prețurile de achiziție a laptelui sunt relativ mici;
  • prețurile ridicate pentru terenurile agricole îi vor face pe mulți crescători să se apuce de grădinărit pe ele, fiind, de regulă, mai profitabil decât pășunatul.
  • numărul mare al fermierilor mici și mijlocii spre deosebire de numărul mic al procesatorilor ar putea lăsa unii fermieri în imposibilitatea de a-și realiza laptele produs și respectiv să sufere pierderi;
  • în esență, cotele europene de producție sunt un instrument al economiei planificate. Laptele nu face excepție. Limitarea cantității de lapte pe care o poate produce o țară împiedică dezvoltarea afacerilor agricole, fermierii oprind investițiile de frică că nu vor avea piață de desfacere pentru producția finită.

Perspective către anul 2020

Pentru a face față provocărilor menționate mai sus, jucătorii polonezi de pe piața laptelui trebuie neapărat să-și concentreze eforturile asupra următoarelor priorități:

  • trecerea la tehnologii inovatoare pentru a spori eficiența fermelor și întreprinderilor din domeniu;
  • asocierea gospodăriilor mici și mijlocii, dar și a procesatorilor de lapte în cooperative și alte forme de asociere pentru a simplifica organizarea fabricării de produse finite și ieșirea pe piața externă;
  • dezvoltarea sectorului de produse lactate bio, sector cu unele din cele mai mari  încasări din agricultură. Pe exemplul Franței putem vedea corelația dintre prețurile pentru laptele obișnuit și cel organic: în 2014, 100 l de lapte bio costa 42,73 euro, iar de lapte obișnuit 36,54 euro. Această tendință este actuală pentru toate țările UE;
  • crearea și promovarea de noi branduri de produse lactate care vor contribui la consolidarea pozițiilor pe piețele externe.

Calitatea europeană a produselor lactate poloneze, dar și prețul lor scăzut le face mai competitive atât pe piața internă a UE, cât și pe cea externă. Liderul Europei Centrale și de Est, Polonia concurează, deja astăzi, pe picior de egalitate și cu Franța, Belgia, Olanda, Italia și Germania la capitolul calitatea și volumul producției. Potrivit prognozelor, în următorii câțiva ani industria poloneză a laptelui își va continua ascensiunea, respectiv țara ar putea deveni unul din cei mai importanți jucători de pe piața mondială a laptelui și a produselor lactate.

Articol realizat în baza materialelor bakertilly.ua

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›