Precizare MAIA: Presa din Rusia distribuie informație eronată despre pierderile Moldovei

0

˝Într-un interviu pentru RIA – Novosti Ministrul Agriculturii, Vasile Bumacov a declarat că exportam în Federaţia Rusă produse agroalimentare în valoare 197 milioane dolari. Această sumă reprezintă doar 20 la sută din totalul exporturilor ţării noastre. În interviu s-a specificat clar, că pierderile noastre din cauza blocajului la exportul în Rusia nu depăşesc 40 de milioane de dolari, jumătate dintre care au fost compensate de guvern. O parte din recoltă a fost exportată în alte ţări procesată sau stocată. Astfel, pierderile directe ale producătorilor sunt de cel de 10 ori mai mici decât suma vehiculată eronat şi probabil intenţionat de RIA Novosti˝, informează MAIA.

Potrivit informației difuzate de minister, un alt moment, care necesită precizare, este declaraţia Rospotrebnadzorului referitoare la garanţiile care ar trebui să fie oferite de Republica Moldova referitor la originea produselor exportate în Federaţia Rusă.

˝Ţara noastră, ca şi Rusia este membră a Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi respectând rigorile acesteia a expediat, de trei ori,  toate actele prevăzute de legislaţie partenerilor din Rusia. Astfel, provoacă nedumeriri declaraţiile prin care sunt solicitate acte suplimentare. Republica Moldova nu solicită acte suplimentare la importul mărfurilor din Federaţia Rusă˝, se arată în comunicat.

Cel mai mare incubator de afaceri din Moldova a fost lansat la Nisporeni

0

Un nou incubator de afaceri a fost lansat astăzi, 19 noiembrie, la Nisporeni. Acesta este cel de-al optulea incubator de afaceri din ţară, iar până la finele anului curent va mai fi lansat încă unul, informează Ministerul Economiei.

Incubatorul găzdui inițial 18 companii tinere, preponderent prestatoare de servicii, ulterior urmând să atingă capacitate totală de 30 de locuri.

Astfel, cel puțin 62 de noi locuri de muncă vor fi create la Nisporeni, paisprezece dintre acestea fiind destinate femeilor.

Scopul Incubatorului de Afaceri din Nisporeni este de a oferi susținere antreprenorilor începători din regiune. Companiile rezidente vor beneficia de spaţii de producere sau oficii la preţuri avantajoase, consultanţă şi instruire antreprenorială, suport consultativ la achiziţionarea echipamentului, costuri de administrare reduse și alte facilităţi.

La ceremonia de deschidere au participat Viceprim-ministrul, Andrian Candu, ministru al Economiei şi Pirkka Tapiola, Şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, Iulia Iabanji, director ODIMM, reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale, mediului de afaceri, reprezentanţii Uniunii Europene în Moldova, etc.

Andrian Candu  a remarcat importanța susținerii IMM-urilor: „Acest incubator de afaceri este o platforma pentru crearea locurilor de munca. Oamenii de afaceri să se poată întruni, colabora şi cel mai important e ca pot obţine ajutor din partea statului. Pentru a-și putea începe propria afacere ei beneficiază de suport juridic si economic. Este important să existe un cadru de dezvoltare al întreprinderilor mici şi mijlocii.”

PirkkaTapiola a menționat la rândul său că: „acestea sunt posibilităţi reale pentru oamenii care au idei de afaceri, pentru a le putea transpune în realitate. Antreprenoriatul este foarte aproape de principiile Uniunii Europene – înseamnă să fii şeful tău şi să-şi creezi propriul confort.”

Directorul ODIMM, Iulia Iabanji  a subliniat faptul că „pe parcursul a 4 ani am reuşit să deschidem 6 incubatore cu suportul Uniunii Europene, acesta din Nisporeni fiind cel de-al 8-lea şi urmează să mai deschidem unul până la sfârșitul anului. Totodată, vreau să precizez că astăzi asistăm la deschiderea celui mai mare incubator din Republica Moldova.”

Incubatorul de Afaceri din Nisporeni a fost creat în baza Matricei de Politici pentru Programul de suport Sectorial ,,Stimularea Economică în Zonele Rurale”, finanţat de UE, în concordanţă cu priorităţile Guvernului RM de creare a infrastructurii de suport în afaceri adecvate necesităţilor mediului de afaceri, în deosebi din zonele rurale.

Menționăm că pe teritoriul Moldovei au mai fost create  Incubatoare de Afaceri în raioanele: Soroca, Ștefan-Vodă, Leova, Rezina, Sângerei, Dubăsari și, Ceadâr-Lunga. De asemenea, în decembrie 2013 a fost instituită Rețeaua Incubatoarelor de Afaceri din Moldova – RIAM.

România a devenit cel mai important partener comercial al Moldovei

0

România reprezintă cel mai important partener comercial al Republicii Moldova, volumul schimburilor comerciale bilaterale crescând cu peste 24%, față de primele trei trimestre ale anului 2013, informează Ambasada României la Chișinău.

Potrivit anunțului, în primele trei trimestre ale acestui an, valoarea schimburilor comerciale dintre România și Republica Moldova a fost de peste 1,2 mld. USD. Din valoarea totală, exportul s-a ridicat la peste 832 de mil. USD, în creștere cu 25,62% față de aceeași perioadă a anului 2013, iar importul la 367,51 mil. USD, în creștere cu 19,67%. Soldul tranzacțiilor comerciale bilaterale a fost de peste 465 mil. USD, în favoarea României.

˝Creșterea valorilor comerțului bilateral reprezintă și o consecință benefică a semnării Acordurilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, care a contribuit la accelerarea reformelor structurale în economia şi societatea din Republica Moldova˝, se arată în comunicat.

”Integrarea europeană este singura opţiune care poate aduce prosperitate, libertate şi demnitate cetăţenilor Republicii Moldova. România rămâne ferm angajată pentru susţinerea acestui deziderat”, a declarat ambasadorul României la Chișinău, Marius Lazurca.

În primele trei trimestre ale anului 2014, Republica Moldova ocupă locul 4 la export în comerțul României cu țările din afara UE.

Societăţile mixte româno – moldoveneşti, înregistrate până la 30 septembrie 2014, sunt în număr de 4374, cu un capital total investit în România de 43,14 milioane dolari SUA.

Rusia ar putea ridica restricțiile la importurile de fructe și carne din Republica Moldova

0

Inspecţia „Rosselhoznadzor” este dispusă să negocieze cu R. Moldova în vederea ridicării restricţiilor la livrările de fructe proaspete şi carne, însă în acest scop este necesar să fie creat un sistem de prevenire a pătrunderii nelegale pe piaţa rusă a produselor din UE, a declarat pentru RIA Novosti Aleksei Alekseenko, consilierul şefului departamentului, informează Moldpres.

Relațiile comerciale cu Rusia s-au deteriorat după ce la sfârșitul anului trecut Moscova a impus embargo la importul de băuturi alcoolice moldovenești, iar la jumătatea anului 2014 a interzis importul de legume, fructe și conserve. În nouă luni exporturile din Republica Moldova în Federația Rusă au scăzut cu aproape 30 la sută, iar cota acesteia în total exporturi a coborât la 19,8 la sută.

Agenţia de presă rusă scrie că restricţiile au fost impuse ca urmare a semnării şi ratificării de către Republica Moldova a Acordului de Asociere cu UE şi a Acordului cu privire la regimul de comerţ liber.

Solicitat de Moldpres, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vasile Bumacov, a declarat că este dispus în orice moment să meargă la Moscova pentru a demonstra „cât de corecţi suntem şi că temerile privind pătrunderea produselor din UE prin Moldova pe piaţa rusă sunt neîntemeiate”.

Alekseenko a spus că este la curent cu faptul că Republica Moldova este gată să negocieze. Cele două ţări se consultă permanent. În timpul apropiat negocierile vor avea loc, este doar o chestiune tehnică, aceasta fiind soluţionată de ambasadele celor două state, a adăugat consilierul şefului „Rosselhoznadzor”.

Potrivit acestuia, în cadrul negocierilor ar trebuia să se discute despre crearea unui sistem ce ar împiedica pătrunderea pe piaţa rusă prin Moldova a fructelor şi cărnii din terţe ţări, în particular din  cele ale Uniunii Europene.

FOTO. Cum a fost la expoziția „World of Perishables” din Dubai

0

Proiectul ACED a organizat, în colaborare cu Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Mere ”Moldova-Fruct” și Asociația Producătorilor și Exportatorilor Strugurilor de Masă APESM, participarea în premieră a producătorilor de mere și struguri din Republica Moldova la expoziția internațională World of Perishables (WoP-2014), care a avut loc în perioada 9-11 noiembrie 2014, în Dubai, Emiratele Arabe Unite.

În cadrul evenimentului, care are o importanță vitală mai ales pentru canalele de distribuție din Africa de Nord, Orientul Mijlociu și Asia Centrală, cei zece participanți moldoveni au expus mere și struguri de masă. Specialistul marketing Peter White, care a condus echipa Proiectului ACED la WoP-2014, consideră că participarea la expoziție a fost benefică pentru producătorii din Moldova. ”Fructele moldovenești i-au impresionat pe toți. Gustul merelor și strugurilor i-a luat pe mulți comercianți prin surprindere. Reprezentanți a cinci rețele de comerț au comandat pe loc livrări-test pentru a experimenta colaborarea cu producătorii moldoveni”, a menționat Dl. White.

Potrivit lui, calitatea produselor din Moldova este acceptabilă pentru piețele din regiunea țărilor arabe și musulmane – aspectul fructelor este favorabil și gustul este excepțional, iar cerințele pentru import nu se deosebesc principial de cele impuse de Uniunea Europeană. ”Rămâne de pus la punct chestiunile cu ambalajul potrivit, marcajul necesar și – foarte important – problemele legate de logistică. În condiții obișnuite, cu răcire adecvată, un transport pe calea maritimă ajunge la Dubai în 20-25 de zile”, a precizat Peter White. Provocarea cea mare la moment, a subliniat el, este ca producătorii moldoveni să reacționeze rapid la solicitările de informații din partea cumpărătorilor și să pregătească oferte concrete de livrare.

Participanții moldoveni au fost activi la expoziție, fiind angajați în discuții cu vizitatori din diferite țări, însă orientarea preponderent către piețele răsăritene în trecut și-a lăsat amprenta pe aptitudinile de comunicare – puțini au putut să-și facă publicitate în limba engleză. În opinia lui Lilian Cipciriuc, de asemenea specialist de marketing la ACED, producătorii care vor să reușească pe piețele occidentale și orientale urmează să învețe engleza – limba cea mai utilizată a lumii de afaceri.

Degustarea de mere moldovenești în Dubai//FOTO: ACED
Degustarea de mere moldovenești în Dubai//FOTO: ACED

Noi cerințe de ambalare

Mihai Chilianu, managerul întreprinderii Codru-ST, a expus mere la WoP-2014. ”Cel mai prețios lucru învățat de mine la Dubai este să nu ascult pesimiștii. Noi putem și trebuie să reușim. Este o piață diferită, e adevărat, dar prietenoasă… dacă ar fi s-o descriu într-un cuvânt”. Dl. Chilianu a fost solicitat să pregătească oferte pentru trei companii din țările Golfului. ”La expoziție am fost, într-un fel, exotica evenimentului. Din start am reușit să ne poziționăm ca producători de marfă de calitate înaltă, care cer scump, și am impresia că această tactică a dat roade. Din discuțiile cu cumpărători din Arabia Saudită și Kuweit am înțeles că prețurile indicate de noi sunt ok”, a menționat Mihai Chilianu.

Principala problemă cu care se vor confrunta exportatorii de mere și alte fructe din Moldova este, în opinia lui, ambalajul. ”Ei vor cutii de 18 kg, în fond, de tip american, iar noi suntem obișnuiți cu alte standarde. Avem nevoie de case de ambalare noi, care voi reacționa prompt la cerințele piețelor din Golf”.

Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova-Fruct, susține că producătorii de fructe din Republica Moldova au șanse bune pentru a concura cu succes cu alți producători europeni importanți, iar Orientul Mijlociu ar putea compensa pierderea pieței rusești.

În anul 2014, Proiectul ACED a acordat susținere logistică și financiară pentru participarea producătorilor de fructe și legume din Moldova la șase târguri și expoziții internaționale: ProdExpo (Moscova, februarie); GulFood (Dubai, februarie); Fruit Logistica (Berlin, februarie); World Food Moscow (Moscova, septembrie); Indagra Food (București, octombrie); World of Perishables (Dubai, noiembrie).

FOTO. Brandul „Wine of Moldova” a fost lansat şi în Asia, la expoziția „ProWine” din Shanghai

0

Vinurile Moldovei continuă să cucerească pieţele externe. După Polonia, Cehia, România şi SUA, câştigă notorietate şi în China – una dintre cele mai mari pieţe de desfacere a vinurilor la nivel mondial. Între 11-13 noiembrie a.c.,  20 de vinării și-au prezintat produsele la un stand național sub egida brandului de țară Wine of Moldova la expoziţia internațională specializată „ProWine”, în Shanghai – puntea de lansare pe continentul asiatic. Prin această acțiune, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, cu suportul strategic al proiectului USAID CEED II,  încheie programul de lansare internaţională a brandului naţional vinicol  „Wine of Moldova” și a vinurilor, parte a programului de promovare.

Expoziția „ProWine” transformă anual orașul Shanghai într-un  „centru al universului vinurilor”. Această platformă comercială e reprezentativă pentru trendurile pe piaţa asiatică  în materie de gust, arome, dar și a strategiilor de vânzare şi promovare a vinurilor pe piața chineză. Cca 600 de expozanţi veniţi din 40 de ţări ale lumii încearcă să-i convingă pe vizitatori, majoritatea reprezentanți ai business-ului cu vinuri, să cumpere și să promoveze produsele lor.

„ProWine” –  pista de lansare a vinurilor „Wine of Moldova” în Asia

Dumitru Munteanu, Director al ONVV: „Vinurile Moldovei s-au aflat în premieră la această expoziţie şi aceasta reprezintă un pas important pentru programul „Wine of Moldova”. Datorită publicului profesionist, specializat în domeniul vitivinicol, evenimentul semnifică pentru vinurile noastre o pistă de lansare şi pe piaţa asiatică. Participarea noastră la expoziție este un o acțiune de promovare strategică, care va aduce succese comerciale producătorilor naționali, vinurile roşii ale Moldovei, în special, bucurându-se de o popularitate și apreciere înaltă. Grație calității acestora, a tradițiilor noastre milenare și a stilului vinurilor noastre, suntem poziționați alături de elita vinicolă a Europei. Promovarea vinurilor noastre la Shanghai face parte din Programul de Marketing „Wine of Moldova”, implementat de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), cu obiectivul de a diversifica și de a valoriza exporturile de vinuri moldovenești.”

Cele 20 de de vinării au încercat să atragă la standul comun distribuitori şi importatori de vinuri, experți și sommelieri internaționali, reprezentanți ai autorităţilor publice din mai multe state, dar şi reprezentanţi ai mass media. În acest scop, programul de activități al ONVV la Shanghai a cuprins 5 master class-uri cu Vinul Moldovei, conduse de Master of Wine Debra Meiburg, o renumită expertă în vinuri din Hong Kong. La degustările ghidate se vor prezenta calitățile terroir-ului vinicol al Republicii Moldova și vinurile reprezentative, din soiuri autohtone și internaționale, dar și vinuri de asamblaj și de desert.

Diana Lazăr, Vicedirectorul proiectului USAID CEED II: „Ne-am propus să avem o prezență calitativă a Wine of Moldova la acest târg internațional de vinuri din Shanghai. Astfel, au fost organizate activități consistente de PR și comunicare media: participarea a debutat cu o conferința de presă internațională, unde a fost prezentat programul „Wine of Moldova” și oferta națională de vinuri. Articolele publicate de jurnaliștii chinezi vor spori interesul pentru vinurile din Moldova, ceea ce este o oportunitate imensă pentru producătorii noștri, întrucât consumatorii chinezi procură anual cca 2,3 miliarde de sticle de vin, fiind totodată o piață care crește constant în volum și valoare în ultimii 7 ani”.

Conform estimărilor, China va deveni în 2015 cel mai mare consumator de vinuri din întreaga lume. Anul trecut Republica Moldova a exportat în China cca 1 milion de sticle de vin. Însă, odată cu implementarea constantă a unor programe de promovare complexe pe această piață, acest lucru ne-ar putea aduce creșteri de 300-400 % în următorii ani, au declarat specialiștii Oficiului Național al Viei și Vinului. Tendinţele de cumpărare sunt în continuă creştere, iar specialiştii internaţionali susțin că vinul moldovenesc are un potențial competitiv ridicat pe piaţa chineză.

Pe durata expoziţiei de la Shanghai, importante reviste internaţionale și chineze specializate au publicat articole în care au prezentat calitățile deosebite ale Vinului Moldovei, dar și a istoriei noastre vinicole. Aceste apariții au fost rezultatul vizitei de studiu recente în Republica Moldova a unei delegații din China.

Carmen Leung, jurnalist al revistei „Fine Drink”: „Vinurile moldovenești sunt foarte plăcute, cu un raport perfect dintre calitate și preț. Sugerez prietenilor mei, care au afaceri în acest domeniu, să se grăbească și să importe aceste vinuri fantastice”.

Zhang Fei, editor al revistei „La Revue du Vin de France (RVF)”: „Sunt impresionat de Moldova şi vinurile pe care le produce.  După mai mult de 20 de ani de dezvoltare independentă, echipamentul, tehnologiile, selecția de soiuri sunt foarte moderne, la același nivel înalt ca și în alte țări recunoscute drept producătoare de vin de secole. M-a surprins faptul că turismul vinicol este foarte bine dezvoltat”.

„Wine of Moldova” – un brand internaţional și un simbol al calității

Promovarea brandului național vinicol „Wine of Moldova” la expoziţia de la Shanghai se implementează conform Cadrului de Marketing și Promovare Wine of Moldova – un document de politici implementat de ONVV, conform mandatului sectorului vitivinicol. Acest document, elaborat cu suportul proiectului USAID CEED II la sfârșitul anului trecut, include analiza și segmentarea piețelor țintă de export, identifică poziționarea de produs, mesajele de comunicare și obiectivele de marketing. În primele 8 luni ale anului 2014 Republica Moldova a exportat 3,1 mln litri de vin îmbuteliat, cu 9% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2013, însumând 16% din totalul exporturilor.

Despre Oficiul Național al Viei și Vinului

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă, creat în rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Wine of Moldova. A legend alive”.

Mai multe şcoli din ţară urmează să procure produse ecologice moldoveneşti

0

Organizaţia neguvernamentală “ProRuralInvest”, cu susţinerea partenerilor externi, a realizat un studiu prin care doreşte să identifice disponibilitatea instituţiilor de învăţămînt din ţară de a procura produse ecologice moldoveneşti, informează Moldpres.

În cadrul studiului, care va fi prezentat mîine, au fost identificate 19 şcoli din diferite raioane ale republicii, cărora li se va face oferta de procurare a produselor ecologice.

Preşedintele “ProRuralInvest”, Viorel Gherciu, a menţionat astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, că scopul studiului este de a stimula, pe de o parte, agricultorii să treacă de la agricultura tradiţională la cea ecologică, iar pe de altă parte, să sporească interesul cetăţenilor faţă de produsele ecologice.

Viceministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vlad Loghin, a declarat că susţine această iniţiativă şi că populaţia ar trebui educată de la o vîrstă fragedă să consume doar produse naturale.

“Din cauza costului excesiv al produselor ecologice, piaţa locală nu este chiar interesată de acestea. Odată ce educăm oamenii să consume astfel de produse, creşte şi cererea, iar ca efect costul lor devine mai mic”, a afirmat Loghin.

În Republica Moldova, există în prezent 58 de agricultori care cultivă produse ecologice. Producţia ecologică se obţine fără utilizarea produselor chimice de sinteză şi este confirmată printr-un certificat special.

Agricultura viitorului la Antonești. Cum a scăpat de secetă fermierul Alexandru Malancea

0

Apropierea de agricultură a avut loc în anul 1996. Atunci, Alexandru Malancea a început, cu ajutorul părinţilor, să prelucreze pământul. Proprietar de teren agricol a devenit mai târziu, şi anume în momentul în care au fost repartizate cotele funciare. Deoarece a simţit chemare şi vocaţie pentru lucrările câmpului, şi-a extins suprafaţa prin achiziţionarea unui lot, pe care anterior era amplasată ferma satului. Investiţia s-a dovedit a fi una cu bătaie lungă, căci toate terenurile au prins parcă viaţă după ce antreprenorul a început să le prelucreze. Acum, gospodăria ţărănească „Alexandru Malancea” are în gestiune un teren agricol cu suprafaţa de 14 ha, pe care cultivă cereale, iar pe 12 ha – legume şi cartofi.

Deoarece nu a avut o pregătire specifică în domeniu, a trebuit să înveţe din mers mai multe lucruri. De la experţi, de la părinţi şi din cărţi: „Sunt fermier din anul 1996, ne ocupăm cu creşterea cartofului, legumelor şi cerealelor – grâu, orz, mazăre. Mai am în gestiune o livadă de nuci cu o suprafaţă de 2 ha. Terenul pe care îl prelucrăm a ajuns la peste 20 ha”.

În debutul afacerii era descurajat doar de un singur lucru – dependenţa de condiţiile climaterice, spune antreprenorul. Chiar dacă avea acces la surse de apă pentru irigare, din lipsa energiei electrice, pomparea acesteia era foarte costisitoare. Respectiv, şi preţul final al produselor creştea. Alexandru Malancea era în căutarea unei soluţii practice şi moderne de irigare a plantaţiei: „Viaţa mea a fost legată mai mult de tehnică. Din copilărie m-am ocupat de asta, am lucrat chiar strungar o perioadă. M-am interesat de energia solară, am făcut cu puterile proprii anumite utilaje care produc energia electrică de la vânt. De aici mi-a venit şi ideea”.

A decis să facă pasul al doilea şi a apelat la consultanţii Agenţiei ACSA din cadrul proiectului RISP, cu care a discutat o idee inovatoare, şi anume de a folosi puterea soarelui şi a vântului pentru a obţine energie renovabilă ieftină: „Am observat că în proiect se promovează şi aşa direcţii cum ar fi folosirea energiei solare şi eoliene pentru diminuarea secetei. Am venit cu ideea respectivă şi a fost acceptată”.

ferma-antonesti-2
Seceta nu mai este o provocare şi un risc pentru Alexandru Malancea//FOTO:RISP II

Sistemul a costat, în total, 120.000 de lei, 40 la sută din resurse fiind oferite în cadrul proiectului, restul reprezentând contribuţia financiară a antreprenorului. Banii proprii au fost investiţi în utilajul pentru irigarea prin picurare a 2,5 ha de plantaţii legumicole, care cuprinde pompa, magistrala, filtrele, ustensilele pentru fertilizare, benzile cu picurători etc. Contribuţia proiectului RISP a fost generatorul cu capacitatea de 1 kWt, bateriile solare cu capacitatea de 600 W şi transformatorul de energie a vântului şi a soarelui în energie electrică: „Utilajul respectiv constă dintr-un generator de vânt, care este instalat pe un turn cu înălţimea de 18 metri şi care încarcă acumulatoarele. Din acest punct, energia continuă se transformă în energia alternativă la 220V, ca să poată fi folosită o pompă electrică, un televizor, un calculator. Sistemul mai include 4 baterii solare care, de asemenea, au menirea să încarce acumulatoarele”.

“Acum, seceta nu mai este o provocare şi un risc pentru agricultor. În perioada de primăvară-vară efectuează irigarea: cu ajutorul unei pompe direcţionează apa în bazinul de acumulare situat pe un dâmb, din care apa, prin sistemul de irigare prin picurare, este distribuită la plantele cultivate. Pe câmpul irigat au crescut deja diferite soiuri de cartofi şi ardei dulci. Cu un efort fizic mai mic şi făcând o mare economie de energie şi apă”, adaugă antreprenorul.

Antreprenorul visează să obţină de la instalaţia de producere a energiei electrice 10 kWt pe oră. Instalaţia îi permite obţinerea acestei energii, ceea ce înseamnă că va avea o capacitate de irigare mai mare, deci şi venituri mai bune. Tot ceea ce câştigă reinvesteşte, ca să reuşească să organizeze o afacere de familie în adevăratul sens al cuvântului, una bazată pe agricultura performantă şi rentabilă.

Alexandru Malancea este unul dintre antreprenori care a demonstrat prin exemplul propriu că o afacere trebuie abordată cu inteligenţă, chiar dacă este o activitate legată de muncile câmpului.

Material editat și publicat în cadrul broșurii Istorii de succes, care a fost realizată în cadrul Proiectului Investiţii şi Servicii Rurale RISP, gestionat de CAPMU.

Oamenii de afaceri din Austria sunt dispuși să își lărgească aria de investiții în țara noastră

0

Oamenii de afaceri din Austria sunt dispuși să își lărgească aria de investiții în țara noastră. În cadrul unei întrevederi oficiale, ieri la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (MDRC), reprezentanții delegației străine au discutat cu Anatolie Zolotcov, viceministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor despre posibilitățile de  participare în proiecte.

„Suntem în țara dumneavoastră în contextul vizitei Dlui Președinte Heinz Fischer. Scopul delegației economice este de a dezvolta infrastructura țării și de a dezvolta regional Republica Moldova. Am discutat despre posibilitățile financiare ale Austriei pentru domeniile dezvoltării regionale și construcțiilor din R. Moldova, inclusiv punctele comune pentru dezvoltarea tehnologiilor în construcții”, a subliniat Rudolf Lukavsky, consilierul comercial al Ambasadei Austriei în Republica Moldova.

La rîndul său, Anatolie Zolotcov a menționat cele mai importante proiecte realizate cu susținerea partenerilor austrieci și și-a exprimat mulțumirile Guvernului Austriei pentru susținere și disponibilitatea de a colabora.

„Datorită partenerilor austrieci în țara noastră avem un centru de perfecționare a specialiștilor în construcții, singurul în republică. De asemenea, cu susținerea Austriei în anul 2010 au fost construite circa 50 de case pentru sinistrații din localitățile din raionul Hîncești, care au avut de suferit în urma inundațiilor.  Tot cu susținerea acestor parteneri au fost construite rețelele de apă și canalizare, inclusiv infrastructura drumurilor din satul Nemțeni, Hîncești”, a precizat viceministrul Anatolie Zolotcov.

Pe parcursul dialogului, părțile au discutat despre firmele producătoare de materiale de construcție din Austria disponibile de a oferi pieții din Republica Moldova noi tehnologii moderne în construcții, inclusiv tehnologii de reabilitare, fără săpătură, a conductelor, iar reprezentanții MDRC au nominalizat cele mai importante proiecte sociale inițiate de minister și care caută un potențial investitor.