Zeci de companii poloneze de transport au blocat frontiera cu Ucraina

0

Zeci de companii poloneze de transport au blocat luni trei puncte de trecere a frontierei între Polonia şi Ucraina pentru a protesta față de „concurenţa neloială” din partea firmelor din ţara vecină.

Aproape tot traficul rutier a fost blocat de camioane aliniate de protestatari, care dau vina pentru scăderea veniturilor lor pe liberalizarea normelor privind transportul transfrontalier de către Uniunea Europeană.

„Vrem ca regulile concurenţei loiale să fie restabilite”, a declarat pentru AFP Rafal Mekler, co-organizator al protestului, în oraşul Dorohusk.

În urma invaziei ruse în Ucraina, UE a abandonat sistemul de permise care reglementa intrarea companiilor de transport ucrainene în UE. Şoferii de camion polonezi spun că această decizie a dus la o creştere a numărului de concurenţi ucraineni din sector, fiindu-le grav afectate profiturile.

„Costurile lor de întreţinere a camionului, angajarea unui şofer sau pur şi simplu începerea unei afaceri sau de asigurare sunt mult mai mici în comparaţie cu Polonia”, a spus Marek Oklinski, proprietarul unei companii de transport.

„Ei împing preţul în jos şi iau mărfurile pe care obişnuiam să le transportăm”, a adăugat Oklinski.

Protestatarii au instituit blocade similare la punctele de trecere a frontierei din Hrebenne şi Korczowa, promiţând să lase maşinile private să treacă, precum şi ajutorul umanitar şi militar pentru Ucraina.

Ministerul polonez al Infrastructurii a transmis că Varşovia nu poate satisface cererile protestatarilor, având în vedere regulile europene.

„Acordul a fost semnat de UE. Din punct de vedere practic, Polonia nu are mijloacele necesare pentru a restabili sistemul de permise până la expirarea acordului”, a precizat ministerul într-o declaraţie trimisă AFP, cerând protestatarilor să înceteze blocajele.

Guvernul ucrainean a afirmat marţi că nu a primit încă „cereri” oficiale din partea transportatorilor polonezi care blochează începând de luni trei puncte de trecere între Ucraina şi Polonia, pentru a protesta împotriva unei concurenţe considerate „neloiale”, informează AFP.

„Până acum nicio cerere oficială din partea transportatorilor polonezi nu a fost transmisă niciunui reprezentant al părţii ucrainene”, a afirmat Ministerul Infrastructurii al Ucrainei.

„Dacă există o poziţie oficială şi rezonabilă din partea partenerilor noştri polonezi, suntem deschişi unui dialog constructiv”, a adăugat ministerul, precizând că este „în comunicare constantă” cu autorităţile poloneze şi europene, „pentru a rezolva” această criză şi „a debloca punctele de control cât mai repede posibil”.

„Blocajul de la frontieră prejudiciază interesele ambelor ţări”, a reiterat marţi Ministerul Infrastructurii ucrainean, în timp ce ministerul omolog polonez le-a cerut cu o zi înainte manifestanţilor să-şi înceteze acţiunea.

Acest incident marchează un nou obstacol în relaţiile dintre Kiev şi Varşovia, care au devenit tensionate în ultimele luni, în special din cauza dezacordului asupra exportului de cereale ucrainene în Europa prin Polonia.

Preşedintele polonez Andrzej Duda a comparat Ucraina cu „un om care se îneacă”, capabil să-i tragă pe salvatorii săi la fundul apei, iar actualul prim-ministru polonez Mateusz Morawiecki a anunţat în septembrie că ţara sa va înceta să transfere noi arme către Kiev.

Cu toate acestea, Polonia, care a primit sute de mii de refugiaţi ucrainene ce fug de război, se numără de peste un an şi jumătate printre principalii donatori de ajutor militar acordat Ucrainei.

Notificare publică pentru solicitanții de ajutor financiar afectați de consecințele crizelor din anul 2022

0

Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA) informează cu privire la finalizarea exercițiului de verificare și stabilire a suprafețelor de teren eligibile preliminare pentru acordarea ajutorului financiar și a întocmit lista preliminară a potențialilor beneficiari prin plasarea acesteia pe pagina oficială web a Agenției.

Conform cadrului normativ AIPA este responsabilă de recepționarea cererilor de acordare a ajutorului financiar, determinarea suprafeței totale eligibile, dar și de generalizarea cuantumului financiar per hectar. 

Lista preliminară a potențialilor beneficiari poate fi vizualizată pe site AIPA și este considerată ca o notificare publică pentru toți solicitanții, iar în cazul în care fermierul nu este de acord cu suprafața eligibilă calculată preliminar, acesta poate reacționa la notificarea publică prin contactarea, în termen de 5 zile, a reprezentanților AIPA în scopul elucidării tuturor circumstanțelor.

În cazul în care potențialii beneficiari nu vor reacționa la notificarea publica efectuată de AIPA, aceasta va fi considerată ca acceptare tacită din partea fermierilor și suprafața stabilită va fi luată ca bază la calcularea cuantumului financiar per beneficiar.

Lista poate fi vizualizată pe pagina oficială web AIPA la compartimentul „Intervenții ale Guvernului”, rubrica „Ajutor financiar – 2023” sau accesați acest link.

Granturi pentru finanțarea echipamentului pentru irigare eficientă în zonele rurale vulnerabile la schimbările climatice

0

Programul Îmbunătățirea Capacităților pentru Transformarea Zonei Rurale (TRTP), finanțat de Fondul Internațional pentru Dezvoltare și Adaptare Agricolă, are ca scop reducerea sărăciei și a emigrației din zonele rurale consolidarea rezilienței micilor fermieri la riscurile economice, de mediu și climatice și a asigura accesul acestora la piețe.

Aria de intervenție: TRTP are acoperire națională și este implementat în zonele rurale ale Republicii Moldova, cu excepția entităților din regiunea transnistreană și entităților înregistrate la Chișinău și Bălți.

Grup țintă: mici fermieri orientați comercial care cultivă până la 10 hectare, înregistrați ca subiecți de activitate antreprenorială, sub orice formă juridică, în special femei și tineri fermieri, din zonele rurale vulnerabile din punct de vedere climatic.

  1. Criterii de eligibilitate pentru solicitanții de finanțare:
  • Solicitanții sunt: Fermieri privați, rezidenții Republicii Moldova, care sunt înregistrați și își desfășoară activitatea antreprenorială (orice formă juridică, inclusiv gospodăriile țărănești și întreprinderile individuale) în regiune rurală. Întreprinderile înregistrate în orașele Chișinău sau Bălți trebuie să prezinte adițional dovada înregistrării filialei în zonă rurală.
  • Toți beneficiarii trebuie să îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate:
  • cultivă până la 10 ha teren (suprafață totală în proprietate și/sau arendă);
  • menține evidență contabilă în conformitate cu procedurile și standardele contabile acceptabile;
  • va cofinanța suportul financiar de către UCIP IFAD de 7,500 USD cu contribuția financiară proprie de minimum 30% și alte costuri necesare pentru bună funcționare a exploatației agricole;
  • nu are datorii la bugetul public și local;
  • are acces la sursă de apă pentru irigare;
  • are cel puțin un an de experiență în activitatea agricolă de la înregistrarea acesteia, confirmată prin prezentarea certificatului de înregistrare;
  • a frecventat instruiri dedicate tehnologiilor eficiente de irigare finanțate de către UCIP IFAD;

2. Nu sunt eligibili pentru finanțare:

  • Solicitanții care nu corespund criteriilor enumerate mai sus.
  • Solicitanții care se află în proces de insolvență, faliment sau reorganizare.
  • Solicitanții care necesită finanțare pentru investiții într-o întreprindere terță (altă decât pentru care se solicită grantul).
  • Solicitanții care reprezintă întreprinderi mixte sau întreprinderi cu capital străin.
  • Solicitanții care au exercitat anterior practici frauduloase în relații cu UCIP IFAD, faptul confirmat de UCIP IFAD prin scrisoare de decizie sau alt document similar.
  • Solicitanții care au beneficiat (sau cererea lor este în curs de examinare) de granturi TRTP (IFAD VIII), cu excepția granturilor pentru infrastructură de irigare și/sau drumuri.
  • Bunurile care sunt deja în curs de examinare/au fost deja finanțați din alte surse de finanțare (instituțiile statului și/sau alți donatori)
  • Solicitanții la care sursa de apă pentru irigare este fântână arteziană și care nu posedă Autorizația de Mediu pentru Folosirea Specială a Apei (AMFSA) pentru această sursă.

3. Activități și cheltuieli eligibile:

3.1. Activități eligibile

  • Creșterea culturilor horticole cu valoare adăugată înaltă: fructe, legume, struguri, pomușoare precum și plante aromatice și medicinale și flori.

3.2. Cheltuieli eligibile:

  • Pompe pentru apă;
  • Filtre pentru apă;
  • Benzi de picurare;
  • Micro-aspersoare;
  • Accesorii aferente sistemului de irigare;
  • Echipament pentru fertigare.

A se lua în considerare:

  • Acoperirea cheltuielilor pentru procurarea bunurilor din cadrul proiectului se face la valoarea bunurilor fără TVA;
  • Toate activele achiziționate din mijloacele Proiectului vor fi noi și vor fi livrate cu garanție;
  1. Activități și cheltuieli neeligibile:

4.1. Activități neeligibile

  • Producerea tutunului;

4.2. Cheltuieli neeligibile:

  • Plata obligațiunilor financiare: taxe (inclusiv TVA), datorii, asigurări;
  • Achiziționarea de produse chimice și biologice pentru hrana și tratarea plantelor;
  • Imobilizări necorporale (finanțarea costurilor legate de achiziționarea de licențe, acțiuni, drepturi de producție și alte drepturi);
  • Bunurile care sunt deja în curs de examinare/au fost deja finanțați din alte surse de finanțare (instituțiile statului și alți donatori);
  • Mărfuri la mâna a doua;
  • Lucrări de instalare și construcție.
  1. Valoarea finanțării:

Valoarea maximă a grantului va acoperi 70% din cheltuielile eligibile, dar nu va depăși 7.500 USD.

  1. Contribuția beneficiarului:

Beneficiarii vor cofinanța investiția cu cel puțin 30% din valoarea cheltuielilor eligibile.

  1. Transferul drepturilor de proprietate

Valoarea investiției va fi transferată în bilanțul Beneficiarului prin semnarea Actului de donație pe parcursul a 12 luni din momentul procurării bunurilor.

Totodată, beneficiarul este obligat să întrețină bunurile procurate (pe cheltuiala acestuia) și să nu admită înstrăinarea lor sub nicio formă pe întreaga perioadă de implementare a proiectului TRTP (până 2027) cu excepția echipamentului al cărui perioada de exploatare este mai mică (de exemplu, benzi de picurare).

  1. Documente solicitate

Pentru a beneficia de grant, solicitantul va depune următoarele documente:

  • Formular de cerere.
  • Copia certificatului de înregistrare sau a deciziei de înregistrare eliberate de Agenția Serviciilor Publice.
  • Pentru gospodării țărănești: copia fișei de înregistrare.
  • Pentru S.R.L și S.A: copia extrasului din Registrul de Stat al persoanelor juridice (cu informație despre administratorul și acționarii întreprinderii), eliberat cu cel mult 1 lună înainte de data de depunere a cererii.
  • Confirmarea suprafeței terenului aflat în folosință:

8.5.1. Pentru gospodării țărănești și întreprinderi individuale– adeverință care să ateste suprafața totală în folosință eliberată de Primărie. Găsiți exemplu certificatului în Anexa 7 a cererii de aplicare.

8.5.2. Pentru S.R.L. și S.A.: adeverința de la primărie menționată în punctul 8.5.1.; sau ultimul raport forma 29-AGR prezentat la organele statistice;

  • 3 oferte cu caracteristici tehnice similare de la trei furnizori diferiți pentru bunurile destinate achiziției și Raportul de evaluare și selecție a ofertei câștigătoare (oferta cu cel mai mic preț care corespunde caracteristicilor tehnice minime solicitate)[1]. Se vor considera eligibile doar ofertele de preț de la furnizorii de tehnică/echipament emise după data de 10 martie 2023 și care vor conține informația privind criteriile obligatorii și specificațiile tehnice minime, solicitate conform Anexei 4 la Cerere de solicitare a finanțării.

Notă: Solicitantul poate depune doar o singură ofertă comercială în cazul în care informația despre asortimentul producției și prețurile furnizorului de la care solicitantul  intenționează să procure echipamentul sunt plasate pe pagina web a Agenției de Intervenții și Plăți în Agricultura (AIPA) în Baza de Date cu Prețuri de Referință[2]. În acest caz, prețurile din oferta furnizorului trebuie să fie identice cu cele indicate pe pagina web AIPA.

  • Declarație din numele furnizorului selectat (cu care solicitantul intenționează să semneze contractul de procurare a echipamentului) privind lipsa conflictului de interese în raport cu potențialul beneficiar de grant;
  • Planul de afaceri al investiției pentru care se solicită finanțarea (la dorința solicitantului acest plan poate fi elaborat de către consultanții Agenției Naționale de Dezvoltare Rurală din raza de acțiune al Solicitantului (ACSA)[3]);

Notă: Toate serviciile acordate solicitanților de grant de către ACSA descrise în acest apel sunt gratuite pentru fermieri fiind achitate din sursele UCIP IFAD.

  • Schema de proiectare simplă a sistemului de irigații care urmează să fie instalat (desenarea terenului cu țevi, pompe și sursă de apă). La dorința solicitantului această schemă poate fi elaborată de către consultanții ACSA;
  • Confirmarea calității apei pentru irigații:
  • În cazul în care solicitantul face parte (sau va face parte) dintr-o Asociație Utilizatorilor de Apă Pentru Irigații (AUAI) el trebuie să prezinte copie de pe autorizația de mediu pentru folosință speciala a apei pentru irigații eliberată pentru AUAI.
  • În cazul în care solicitantul nu face parte (și nu va face parte) din AUAI, el trebuie să prezinte dovada calității apei confirmată de laborator autorizat pentru sursa de apă care intenționează să utilizeze[4]; sau copie de pe autorizația de mediu pentru folosință speciala a apei pentru irigații.
  • În cazul în care sursa de apă pentru irigare este un puț subteran solicitantul trebuie să prezinte copie de pe autorizația de mediu pentru folosință speciala a apei pentru irigații.
  • Copia raportului financiar pentru ultimul an fiscal prezentat la organele fiscale (UNIF14, UNIF18, UNIF21, VEN12 sau alt tip de raport în funcție de tipul de întreprindere, conform legislației);
  • Copia buletinelor de identitate ale fondatorilor întreprinderii;
  • Confirmare de la primărie privind lipsa datoriilor față de bugetul local nu mai veche de 3 luni. Această confirmare poate face parte din adeverința eliberată de primărie, menționată în punctul 8.5.1.al acestui document.
  • Declarație pe propria răspundere privind veridicitatea documentelor și asumarea angajamentelor.
  • Declarație de consimțământ privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • Copia certificatului eliberat de o bancă comercială în care vor fi indicate numărul contului în lei moldovenești (IBAN-ul, denumirea și codul băncii, filiala/sucursala).
  • Copia certificatului de participare a administratorului sau fondatorilor (sau alt document confirmativ) la instruirii dedicate tehnologiilor eficiente de irigare organizate de către UCIP IFAD.
  • Formularul de auto-certificare completat și semnat de către solicitant (Anexa 5 a cererii de grant)
  • Notă: În caz de necesitate pe parcursul evaluării dosarului UCIP IFAD poate solicita certificatul care confirmă absența datoriilor la bugetul public de stat, emis de serviciul fiscal de stat (nu mai vechi de 3 luni) sau a copiei contractului de reeșalonare a datoriilor (dacă este cazul);

A se lua în considerare:

  • Pentru finanțare va fi selectată cea mai mică ofertă conformă din punct de vedere tehnic din 3 oferte furnizate. La dorința solicitantului, consultanții ACSA îi va asista să pregătească raportul de evaluare și selectare a ofertei. Solicitantul poate prezenta doar o singură ofertă doar în cazul specificat în punctul 8.6.al acestui document.
  • Solicitantul grantului poate beneficia de suport pentru dezvoltarea afacerii oferit de ACSA, care va asista solicitantului la toate etapele procesului de aplicare, inclusiv în dezvoltarea planului de afaceri. De asemenea, la necesitate ACSA va asista fermierii în selectarea celor mai adecvate echipamente și în identificarea firmelor furnizoare din Moldova sau din străinătate.
  • UCIP poate solicita documente suplimentare în timpul examinării și evaluării cererii de grant.
  • Cererile care nu includ toate informațiile și/sau documentele solicitate nu vor fi examinate.
  • Orice grant va fi revocat în orice moment dacă oricare dintre cererile de grant include orice tip de informații inexacte, incorecte sau denaturate sau dacă termenii și condițiile convenite nu sunt respectate.
  • Părțile respectă politicile IFAD după cum urmează:
  • Politica IFAD privind prevenirea fraudei și a corupției în activitățile și operațiunile sale , disponibilă la ifad.org/anticorruption_policy;
  • Politica IFAD de prevenire și răspuns la hărțuirea sexuală, exploatarea sexuală și abuz disponibilă la ifad.org/en/document-detail/asset/40738506; și
  • Politica IFAD de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului, disponibilă la ifad.org/en/document-detail/asset/41942012.
  1. Procedura de solicitare și debursare a grantului

Procesul prevede următoarele etape:

Părțile interesate trebuie să completeze formularul de cerere și să pregătească documentația necesară. Toate condițiile apelului de grant sunt plasate pe pagina web a UCIP (https://www.ucipifad.md/granturi). Formularul de cerere și setul de documente, semnate și ștampilate de către solicitant, vor fi depuse:

  1. fie fizic în plicuri sigilate la biroul UCIP.
  2. fie prin e-mail documente scanate în formatul PDF (în acest caz originalele documentelor trebuie sa fie prezentate mai târziu, până la semnarea acordului individual de grant).
  3. UCIP va examina cererea verificând conformitatea acesteia cu cerințele acestui apel de propuneri.
  4. După verificare, Comisia de Evaluare a Granturilor va evalua cererile pe baza următoarei grile de evaluare:
Criterii de clasare a granturilor pentru echipament de irigare[Punctaj]
Suprafața terenului (în proprietate sau arendă)
Mai puțin de 3 ha[10]
Între 3 și 7 ha[5]
Mai mult de 7 și mai puțin sau egal cu 10 ha[3]
Vulnerabilitatea climatică (consultați harta vulnerabilității climatice)[5]
Dintr-o locație geografică cu vulnerabilitate ridicată și foarte de ridicată[30]
Din locația geografică moderat vulnerabilă[15]
Din locația geografică cu vulnerabilitate scăzută și foarte scăzută[0]
Indiciile de deprivare multiplă (IDAM)[6]
Ridicat (1-281)[30]
Mediu (282 – 563)[15]
Scăzut (564 – 843)[0]
Pentru  întreprinderile individuale sau gospodăriile țărănești adițional se vor lua în calcul următoarele criterii:
Fondatorul este femeie[15]
Fondatorul are vârsta până la 40 ani inclusiv[15]
Fondatorul este bărbat[0]
Punctaj maxim pentru fermierii individuali[100]
Punctaj maxim pentru alți solicitanți de granturi[70]

Cererile vor fi clasate pe baza criteriilor prevăzute în tabelul de mai sus, iar lista candidaților eligibili va fi stabilită în ordine descendentă conform punctajului obținut. Granturile vor fi acordate până la epuizarea tuturor fondurilor anuale de granturi.

În cazul în care doi sau mai mulți solicitanți acumulează același punctaj și bugetul alocat este depășit, cererile care sosesc mai întâi vor avea prioritatea pentru acordarea grantului, iar cererile eligibile care nu au fost acceptate spre finanțare în anul curent for fi transferate pentru următorul an.

La evaluarea aplicațiilor de la persoane juridice (de exemplu, S.R.L: sau S.A.) scorul lor va fi ajustat la grilă de 100 de puncte in scopuri de comparabilitate.

  • În cazul aprobării grantului între UCIP și solicitant va fi semnat Acordului Individual de Grant.
  • După aprobarea grantului, beneficiarul va avea la dispoziție până la 6 luni pentru achiziționarea bunurilor.
  • Achiziția bunurilor se va face direct de către beneficiari, care la rândul lor vor primi de la UCIP mijloacele financiare utilizând una din două modalități:
  • În cazul în care beneficiarul dispune de mijloace financiare suficiente și a achitat integral din sursele proprii valoarea bunului procurat, UCIP îi va rambursa contribuția sa conform condițiilor acestui apel direct în contul bancar al beneficiarului în baza documentelor confirmative;
  • În cazul în care beneficiarul nu dispune de toată suma necesară pentru procurarea bunului, el va deschide la banca un cont fiduciar de sechestru (cont ESCROW) în care UCIP și beneficiarul își vor plăti contribuțiile respective. Banca va efectua apoi toate verificările contractuale necesare cu furnizorul și îi va transfera furnizorului plata pentru bunul procurat. În acest caz, UCIP va acoperi comisioanele bancare aferente deschiderii și deservirii contului fiduciar de sechestru ( cont ESCROW) în valoare de până la 150 dolari SUA (diferența acestei taxe, dacă apare, va fi plătită de către beneficiar).
  • După efectuarea investiției, beneficiarul va depune la UCIP IFAD documentele care confirmă plata și primirea bunurilor (copia facturii fiscale, actului de predare-primire al bunurilor, ordinului de plată, altele) și copia Contractului de achiziție a bunurilor și anexele încheiat cu furnizorul selectat pentru livrarea bunurilor.

Apelul de granturi va fi deschis începând cu data lansării și până la epuizarea resurselor financiare. UCIP IFAD va anunța despre data închiderii apelului de granturi prin plasarea informației corespunzătoare pe pagina web a UCIP IFAD în compartimentul dedicat apelului de granturi la următoarea adresă: www.ucipifad.md.

  1. Datele de contact pentru depunerea cererilor și clarificări.

Cererea se depune la următoarea adresă: bd. Ștefan cel Mare și Sfint, nr. 162,  of. 1303, MD-2004, Chișinău, Republica Moldova.

Dacă este expediată în plic, acesta trebuie să conțină următoarele informații: numele apelului de propuneri; numele și adresa de contact a solicitantului, inclusiv numărul de telefon și adresa de e-mail.

Dacă este expediată prin e-mail, cererea se expediază la adresa [email protected] și conține aceleași informații.

Pentru clarificări și detalii suplimentare, scrieți la UCIP IFAD la următoarea adresă de e-mail: [email protected] și  [email protected] sau sunați la (022) 223075.

Fermierii vor avea astăzi o întrevedere cu premierul

0

Agricultorii din Asociația Forța Fermierilor vor avea astăzi o întrevedere cu premierul Dorin Recean. Despre aceasta au anunțat membrii Asociației, transmite știri.md.

Întrevederea va avea loc azi, 7 noiembrie, la orele 15:00, la Guvern.

Părțile urmează să discute despre problemele din sectorul agricol, dar și despre revindecările trimise de Asociația Forța Fermierilor la începutul acestei luni.

Reamintim că anterior fermierii amenințau cu organizarea protestelor, dacă nu vor avea o discuție cu premierul Dorin Recean.

Pe 31 octombrie s-a desfășurat ședința comună a Consiliilor Federației Naționale a Fermierilor din Moldova și Asociației Forța Fermierilor. În cadrul acestui eveniment mulți agricultori s-au plâns că riscă să falimenteze din cauza creditelor bancare și a secetei.

Agricultorii solicită de la autorități să introducă un moratoriu pe achitarea datoriilor față de toți creditorii, cu anularea penalităților de la bănci până la 31 octombrie 2024. Totodată, aceștia cer interzicerea importului de cereale și oleaginoase din Ucraina, până la 31 martie anul viitor.

Programul guvernamental „373”: Aproape jumătate de miliard de lei au fost investiți în dezvoltarea afacerilor mici și mijlocii

0

Oportunitățile de finanțare și beneficiile suplimentare oferite prin intermediul Programului pentru susținerea antreprenorilor „373”, precum și istoriile de succes ale primilor 100 de oameni de afaceri din țara noastră au fost prezentate, ieri, în cadrul unui eveniment cu participarea prim-ministrului Dorin Recean, a ministrului digitalizării și dezvoltării economice, Dumitru Alaiba, a directorului Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Dumitru Pîntea, și a beneficiarilor programului.

Prim-ministrul Dorin Recean a vorbit despre rezultatele vizibile, înregistrate în cele 4 luni de la lansarea programului. În această perioadă, circa 100 de întreprinderi mici și mijlocii au beneficiat de credite în valoare de peste 400 de milioane de lei, iar această cifră este în creștere.

Întreprinderile beneficiare au crescut considerabil productivitatea și au majorat numărul locurilor de muncă, în medie, cu 20%, generând noi oportunități de dezvoltare a localităților.

„Vedem deja un rezultat foarte bun, avem aproape jumătate de miliard de lei investiți în dezvoltarea afacerilor. Obiectivul nostru este să încurajăm investițiile pe termen mediu și lung pentru întreprinderile mici și mijlocii din toate sectoarele economiei naționale. Scopul nostru este să creăm cât mai multe locuri de muncă, să creștem productivitatea, ceea ce ne va permite să oferim venituri mai mari medicilor, profesorilor, pensionarilor”, a declarat prim-ministrul Dorin Recean.

Ministrul digitalizării și dezvoltării economice, Dumitru Alaiba, a menționat că programul pentru susținerea antreprenorilor „373” este un exemplu de cooperare între instituțiile statului, sectorul bancar și mediul privat, în scopul dezvoltării economiei naționale și asigurării creșterii economice. 

„Rolul statului este să realizeze reformele de care au nevoie oamenii de afaceri, prin reducerea birocrației, oferirea accesului la finanțare, deschiderea noilor piețe de desfacere, promovarea exportului. Sunt obiectivele noastre prioritate care vor fi realizate rând pe rând”, a declarat ministrul Dumitru Alaiba.

În cadrul evenimentului, antreprenoarea Victoria Rusnac, care deține o afacere de producere a mierii, a menționat că, datorită creditului avantajos oferit prin intermediul programului „373”, productivitatea întreprinderii a crescut substanțial. Mierea marca „Honey House” este exportată în Germania, SUA, Japonia și Canada.

„Am depus documentele imediat după lansarea programului și timp de o săptămână creditul preferențial a fost aprobat. Am procurat un utilaj nou și am crescut capacitatea de procesare și producere a mierii. Credem în oportunități dezvoltate în Republica Moldova, căutăm căi de creștere a afacerii, ne orientăm pe piața externă, vrem să dezvoltăm țara și să creștem copii, aici, acasă”, a menționat antreprenoarea.

În prezent, companii din sectorul agricol, al sănătății, transportului, energeticii din diverse regiuni ale țării au beneficiat de oportunitățile programului „373”.

Prin intermediul acestui instrument de finanțare, Guvernul subvenționează dobânzile la creditele pentru necesitățile investiționale ale întreprinderilor cu până la 3% la creditele în valută străină și 7% – la creditele în lei.

Începând cu anul viitor, Guvernul își propune majorare plafonului de creditare până la 30 de milioane de lei, precum și acordarea unei garanții de creditare pentru întreprinderile care nu au suficient gaj.

De asemenea, urmează a fi oferite componente de grant pentru domenii specifice, cum ar fi susținerea afacerilor lansate de tineri, femei, producători artizanali, dezvoltarea turismului rural și alte domenii.

MAIA: Cele mai bune practici în domeniul vitivinicol au fost împărtășite cu colegii din Ucraina

0

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a găzduit, astăzi, vizita de lucru a unei delegații din Ucraina, formată din factori de decizie și experți de la Ministerul Politicilor Agrare și Alimentației, Institutul de Viticultură și Vinificație V. E. Tairov și Ministerul Transformărilor Digitale.

Echipa MAIA alături de reprezentanții Oficiului Național al Viei și Vinului a împărtășit experiența și bunele practici în managementul industriei vitivinicole, menționând și progresele înregistrate în procesul de ajustare a legislației naționale din domeniu cu acquis-ul comunitar.

Delegația ucraineană se va afla la Chișinău două zile, timp în care va studia specificul și metoda de implementare a Registrului vitivinicol al Republicii Moldova, înregistrarea suprafețelor viticole și producătorilor de produse vitivinicole în registru.

Circa 900 de terenuri vor fi expropriate pentru a construi linia de 400 kV Vulcănești–Chișinău

0

Abia după doi ani de la semnarea contractului de construcţie, terenurile aferente liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV Vulcănești–Chișinău – proiect declarat de utilitate publică și de interes național, urmează a fi expropriate, iar proprietarii terenurilor vor primi despăgubiri în conformitate cu legislația Republicii Moldova, notează mold-street.com.

Proiectul hotărârii de Guvern a fost publicat pe portalul www.particip.gov.md, pentru consultări publice, și urmează a fi promovat spre aprobare de către executiv, anunță Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii (UCIPE), responsabilă de acest proiect investițional.

900 de terenuri vor fi expropiate

Potrivit UCIPE, după intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern, circa 900 de terenuri aflate în proprietate privată (companii și persoane fizice), precum și în proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale ale raioanelor Taraclia, UTA Găgăuzia, Cahul, Leova, Cimișlia, Hâncești, Ialoveni și mun. Chișinău (comuna Băcioi) vor fi expropriate și transferate în proprietatea statului.

Evaluarea sumelor acordate ca despăgubiri va fi asigurată de către Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului, în conformitate cu legislația Republicii Moldova și rapoartele de evaluare, realizate de către evaluatori independenți.

Pentru facilitarea procedurii de expropriere, asigurarea unei comunicări eficiente și prevenirea impactului social al Proiectului, la nivel de raioane și localități au fost create Comitete de monitorizare a impactului social, care vor asigura participarea comunității la procesul de monitorizare a impactului, recepționare a reclamațiilor și de asistență a proprietarilor de terenuri.

Totodată, pentru asigurarea dreptului la o compensare echitabilă, odată cu adoptarea Hotărârii de Guvern, urmează a fi instituită o Comisie pentru soluționarea întâmpinărilor.

De menționat că proprietarii care nu vor dispune de actele necesare (confirmative ale dreptului de proprietate/altor drepturi reale asupra terenurilor) sau care, din circumstanțe obiective, nu vor putea solicita plata despăgubirilor, vor avea dreptul de a informa Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii (UCIPE) și solicita suport privind procedura de obținere a despăgubirii.

Documentul menţionează că relevante în acest sens fiind prevederile pct.7 din Anexa la Legea nr.120/2022, potrivit cărora:

În termen de cel mult 90 de zile, expropriatorul va aproba actul de expropriere, care va cuprinde în anexă lista bunurilor imobile supuse exproprierii, elaborată în baza proiectului tehnic final, cu numerele cadastrale și suprafețele bunurilor imobile expropriate, precum și categoria de folosință a bunurilor imobile, în conformitate cu prevederile legale aplicabile”.

Instituția responsabilă de procedura de expropriere și implementarea Proiectului este UCIPE. Cât va costa statul această acţiune nu este menţionat în document.

Cine construieşte linia electrică

Construcția liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcănești-Chișinău este parte a Proiectului de dezvoltare a sistemului electroenergetic din Republica Moldova. Valoarea totală a proiectului este de 61 milioane euro și este finanțat de Banca Mondială.

Contractul pentru construcția liniei electrice Vulcănești-Chișinău a fost semnat doi ani în urmă, pe 12 noiembrie 2021, cu grupul indian KEC International, desemnat câștigător al licitației internaționale, la care au participat 10 companii și din care doar la patru au fost evaluate ofertele.

Dar, abia pe 24 mai 2022 a intrat în vigoare Legea privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back Vulcănești, care reglementează o procedură specială de expropriere a terenurilor necesare pentru construcția LEA, cât și mecanismul de despăgubire a proprietarilor de terenuri sau care utilizează terenurile afectate de lucrări.

Anterior, administrația UCIPE susținea că toate activitățile premergătoare construcției LEA 400 kV Vulcănești-Chișinău, inclusiv proiectul tehnic detaliat, vor fi finalizate până în toamna anului 2022.

Conform prevederilor contractuale, KEC International LTD este responsabilă de proiectarea, furnizarea și instalarea echipamentelor necesare pentru construcția a circa 158 kilometri de LEA cu un singur circuit (400 kV) pe direcția Vulcănești-Chișinău.

Valoarea contractului este de circa 27 milioane euro, durata planificată de implementare fiind de 42 luni din data intrării în vigoare a contractului – adică în trei ani și jumătate – respectiv linia urmează a fi gata abia în anul 2025. Valoarea contractului este de aproape două ori mai mică decât se estimase inițial.

Regiunea Odesa anunță că a fost din nou atacată de drone rusești: au fost afectate infrastructura portuară și un camion cu cereale

0

Autoritățile din regiunea Odesa anunță noi atacuri de drone rusești: au fost lovite infrastructura portuară și un camion cu cereale. Trupele ruse au atacat regiunea Odesa în noaptea de 6 noiembrie, notează agroportal.ua.

„Atacul cu drone de tip Shahed-131/136 a fost direcționat către infrastructura portuară din Odesa. Atacurile au avariat depozitele, echipamentele speciale de descărcare și vehiculele cu cereale”, se spune în mesajul Forțelor de apărare ucrainene.

15 drone au fost distruse de forțele de apărare aeriene.

În același timp, rachetele „Oniks” și „Iskander-M” au lovit centrul orașului Odesa și o clădire industrială. Unda explozivă a avariat mai multe clădiri de apartamente, un muzeu.

5 localnici au cerut asistență medicală pentru diverse răni. Aceștia au fost spitalizați.

14 producători din Republica Moldova vor participa la un Târg Internațional de Vinuri din Polonia

0

Un număr de 14 producători de vinuri din Republica Moldova vor participa la Târgul Internațional de Vinuri ENOEXPO, organizat la Cracovia, Polonia. Evenimentul se va desfășura în perioada 8 – 10 noiembrie curent. 

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) a anunțat că va susține participarea la eveniment a 14 producători din Republica Moldova, reuniți sub brandul de țară Wine of Moldova.

ENOEXPO este cel mai mare și cel mai important eveniment vinicol din Polonia, oferind oportunități pentru stabilirea de contacte de afaceri între producători din întreaga lume, importatori și distribuitori.

Vizitatorii vor avea ocazia de a descoperi prezentări de vinuri din diverse părți ale lumii și de a participa la workshop-uri susținute de experți recunoscuți la nivel internațional.

Republica Moldova se află printre primele 20 de țări producătoare de vinuri, fiind și un exportator important din întreaga lume.

Industria vitivinicolă reprezintă una dintre ramurile-cheie ale economiei țării noastre. Vinurile moldovenești sunt importate de peste 70 de țări din diferite colțuri ale lumii.