‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
luni, 25 noiembrie, 2024
0.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleCe este învățământul dual și de ce ar avea succes în Republica Moldova

Ce este învățământul dual și de ce ar avea succes în Republica Moldova

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Peste 1300 de elevi din Republica Moldova studiază în sistemul dual. Prin ce este atractiv acest sistem? Prin învățarea unei profesii la două locuri: în instituția de învățământ și la locul de muncă, accentul fiind pus pe practică, se arată într-un articol publicat pe moldova.org.

Astfel, maxim 50% din durata studiilor se desfășoară la școala profesională, centrul de excelență sau colegiu, unde se obțin cunoștințe teoretice, iar până la 70% din timpul dedicat instruirii se desfășoară la întreprindere, unde se învață meseria de la profesioniștii companiei. În plus, elevii-ucenici sunt răsplătiți lunar cu salariu de ucenicie.

În țara noastră sistemul dual a fost introdus prin lege acum cinci ani, însă există țări în care acest sistem și-a demonstrat prioritățile, un exemplu elocvent în acest sens fiind Germania. În această țară, rata de angajare a absolvenților acestei forme de învăţământ este de aproximativ 90%, ucenicii fiind remuneraţi de cele mai multe ori chiar după primul an de pregătire în companie.

„În țara noastră sistemul dual a fost introdus prin lege în 2014, în Codul educației și ulterior în 2017-2018 s-a detaliat cadrul normativ. La momentul actual, sunt aproximativ 80 de agenți economici din diverse sectoare ale economiei Republicii Moldova. Majoritatea programelor având perioada de 2 ani”, a declarat Oana Vodiță, managerul proiectului „Promovarea Învățământului Profesional Tehnic pentru o Economie Verde” implementat de GIZ, la Ziua Învățământului Dual, care s-a desfășurat în satul Roșu din raionul Cahul.

‹ adv ›

Vera Balova, director și profesoară la Școala Profesională din Ceadîr-Lunga a menționat că, în școala care o conduce studiază 428 de elevi la 12 specialități. Dintre aceste 12 specialități, 4 sunt predate în sistemul de învățământ dual, unde învață 174 de elevi-ucenici. Tinerii sunt instruiți la diferite specialități, începând cu croitori în industria textilă, electromontori la repararea utilajului electric și mai nou, patiseri, care lucrează la întreprinderi din satul Tvardița, raionul Taraclia.

„Avem deja o tradiție, din 2016 lucrăm cu o întreprindere ce asamblează tractoare din Belarus, situată în satul Tomai, raionul Ceadîr-Lunga. În cadrul acestei întreprinderi lucrează 50 de elevi din școala noastră, care sunt instruiți la specialitatea electro-mecanic”, a spus Vera Balova.

Fabrica de producere a componentelor auto din Cahul este unul dintre cei mai mari angajatori din regiunea Sud și partener în instruirea duală.

„Primul nostru proiect de acest fel l-am început încă în anul 2014, împreună cu Școala Profesională nr. 5 din Bălți. În prezent avem în jur de 80 de elevi care primesc instruire practică în condițiile unui post de muncă real în compania noastră, în orașele Cahul și Bălți”, a relatat Vadim Bubulici.

FOTO: moldova.org

 Experiența Germaniei

Sistemul de formare profesională a devenit deja o tradiție în Germania și este foarte apreciat de către angajatori. În principal, datorită acestuia, Germania înregistrează cea mai scăzută rată a șomajului în rândul tinerilor din întreaga Uniune Europeană.

‹ adv ›

Oficiul pentru Egalitatea de Tratament (oficiu care sprijiniă cetățenii UE cu privire la drepturile pe care le dețin în cadrul liberei circulații a lucrătorilor) scrie că, formările profesionale duale reprezintă circa 70% din totalul formărilor absolvite în Germania. Sistemul dual este singurul sistem de învăţământ din această țară care este reglementat unitar, chiar dacă funcţionează la nivelul fiecăruia dintre cele 16 regiuni.

90% este rata de angajare a absolvenţilor acestei forme de învăţământ

Un alt exemplu care arată de ce sistemul de învăţământ dual german are succes este că, după ce elevii absolvesc această formă de învăţământ, în 68% dintre cazuri aceştia vor fi şi angajaţi de compania în care şi-au făcut ucenicia. În Germania există chiar și un institut al învăţământului profesional care este implicat atât în cercetare, cât şi în promovarea acestui sistem. Cel mai important cred că, este faptul că toţi au de câştigat. Atât elevii, cât şi companiile, şi piaţa de muncă.

Mai ales meseriile meșteșugărești, cele din comerț, industrie, prestări servicii sau agricultură se învață în sistem dual. Pe perioada formării în întreprindere, aceasta le plătește ucenicilor un salariu. Orele de curs la școala profesională au loc în mod normal o zi sau două pe săptămână, în restul zilelor desfășurându-se activitatea în întreprindere. În cadrul unor anumite formări profesionale, cursurile teoretice sunt comasate: ucenicii se află la școala profesională câteva săptămâni consecutive, iar apoi din nou în întreprindere.

‹ adv ›

Pe lângă formarea profesională duală, în Germania mai există și formarea profesională școlară. Aceasta se bucură de același nivel de apreciere ca și cea duală. Oferta de formări profesionale școlare este mare, de exemplu în domeniul sănătății și cel social (infirmieri, asistenți tehnici farmacie, infirmieri pentru persoane în vârstă, educatori etc.), în domeniul limbilor străine, precum și în cel tehnic și informatic (asistenți tehnici informatică) sau în design (asistent tehnic design).

De asemenea, există formările profesionale speciale ale sectorului economic pentru persoanele care dețin deja o diplomă de bacalaureat. În acest caz sectorul economic (mai ales firme din domeniul industrial, comercial și de asigurări) oferă cicluri de formare orientate special către persoane care au obținut deja o diplomă de bacalaureat. Acestea se numesc „formări profesionale speciale ale sectorului economic”.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›