‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 23 iulie, 2024
21.1 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriDe ce Moldova riscă să fie exclusă din sistemul internaţional TIR

De ce Moldova riscă să fie exclusă din sistemul internaţional TIR

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Republica Moldova riscă să fie exclusă din sistemul internaţional de transportare a mărfurilor cu autocamioanele TIR. Despre aceasta scrie într-un comentariu cunoscutul analist economic, Alexandru Burdeinîi, directorul agenţiei InfoMarket, citat de IPN.

Potrivit analistului, conflictul dintre unii membri ai Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto (AITA) a pus în pericol participarea în continuare a Moldovei la sistemul TIR. El aminteşte că documentele acestui sistem – carnetele TIR – permit transportatorilor de mărfuri să treacă rapid procedurile vamale de import-export, pentru că achitarea taxelor vamale într-o ţară sau alta este garantată de sistemul TIR. Fiind recunoscut în multe ţări, sistemul TIR reduce esenţial cheltuielile transportatorilor, inclusiv de timp şi de bani.

Analistul afirmă că excluderea Moldovei din sistemul TIR va presupune pierderi uriaşe pentru transportatori, pentru beneficiari, dar şi pentru buget. El menţionează că, astăzi, ponderea domeniului transporturilor în Produsul Intern Brut este de circa 11%, iar veniturile bugetare sînt asigurate în proporţie de 75% de defalcările efectuate de vamă de pe urma operaţiunilor de import a mărfurilor prin intermediul transportului auto.

‹ adv ›

Alexandru Burdeinîi face o trecere în revistă a activităţii AITA din 1992, când a fost creată şi până în prezent, afirmând că anume datorită creării acestei organizaţii, Moldova a fost ferită de toate crizele şi scandalurile din transport care au zguduit astfel de ţări ca Ucraina, Rusia, România etc. Potrivit spuselor sale, datorită AITA, transportatorii auto din Moldova niciodată nu au avut probleme cu documentele de import-export a mărfurilor.

„AITA a devenit un exemplu pentru multe ţări, nu doar din CSI, dar şi din Europa Centrală şi de Est – mulţi au preluat sistemul organizatoric şi logistic implementate de conducerea AITA în Moldova. Şi astăzi Moldova are cei mai buni indicatori din Europa în ceea ce ţine de organizarea şi funcţionarea sistemului TIR, neavînd pretenţii nici de la una din ţările participante la sistem”, se spune în comentariu.

Analistul dă o apreciere înaltă conducerii AITA, exprimându-şi dezacordul cu circa 30 de asociaţi – membri din totalul 460 ai acesteia, care, „folosindu-se de faptul că Statutul organizaţiei urma să fie modificat, au încercat să-şi promoveze propriile interese”. Autorul comentariului susţine că, anterior, o parte din aceşti membri au primit bani pentru o parte din cotele părţi pe care le-au avut, iar acum cer drepturi egale cu cei cărora le-au vândut respectivele cote părţi. Alexandru Burdeinîi sugerează că, de fapt, acţiunile acestui grup minoritar ar întruni mai multe componente caracteristice noţiuni „atac raider” şi îşi exprimă regretul că astfel pun în pericol nu doar buna activitate a AITA, ci şi domeniul transporturilor internaţionale de mărfuri din Moldova, în general.

‹ adv ›

Un punct de vedere similar este expus şi de mai mulţi bloggeri cunoscuţi în Moldova ca: Eugen Luchianiuc, Marcel Toma, Adrian Platon, Cristina Gurez. Unii dintre ei afirmă că AITA este supusă unui atac raider, alţii le recomandă „reformatorilor” din AITA să se menţină în albia unui comportament legal, precizând că acţiunile lor pun în pericol nu doar stabilitatea ramurii, veniturile bugetare şi poziţiile Moldovei în plan extern în domeniul respectiv, ci se pot solda şi cu pierderea locurilor de muncă de către zeci sau chiar sute de mii de oameni.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›